Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Meneekö työelämä liian kovaksi?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   26.6.25 15:35:37

Nyt, kun yhteiskunta pl. julkinen terveydenhuolto, koulut ja päiväkodit toimivat 24/7. Äidit halutaan työelämään pois imeväisten luota. Ulkomailla miljonäärejä toivovat 10 tunnin työpäiviä 7 kertaa viikossa.

Itse olen kauhistellut kehitysmaiden lapsityövoimaa ja pitkiä päiviä orjapalkalla, ja sama on tulossa tänne kovaa kyytiä.

Tuleeko stoppi?

Re: Meneekö työelämä liian kovaksi?

Lähettäjä: hissa 
Päivämäärä:   26.6.25 15:54:06

Tarpeeksi kun kiusataan niin tulee vallankumous ja kaaos, ja kaikki systeemit menevät vähäksi aikaa taas ihan uusiksi. Näin se on ollut maailmanhistoriassa joka kerta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 16:07:25

Suomalaisethan ihannoivat työntekoa, 10/7 otetaan varmasti ilolla vastaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.6.25 16:09:43

.: et ole kaikki suomalaiset.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.6.25 16:14:53

Mihin katosi 4pv työviikko tai 6h/5krt viikossa työt.
Sehän oli tehokkaampaa kuin nykytyömuoto...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.6.25 16:18:07

Tuollahanjo ehdoteltiin arkipyhien poistoakin. Revitäänpä vähätuloisilta ne pienetkin kolikot, mitä voisi saada!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.6.25 16:23:55

"Harry Stebbings kannattaa työelämän nousevaa 996-trendiä, jossa töitä tehdään aamuyhdeksästä iltayhdeksään ja kuutena päivänä viikossa. Työskentelymalli on arkipäivää kiinalaisissa teknologiayrityksissä, kuten Alibabassa ja Bytedancessa.

Hänen ja muiden 996-mallin kannattajien mukaan Euroopassa olisi syytä seurata perässä ja tehdä lisää töitä."

https://www.verkkouutiset.fi/a/kuusipaivainen-tyoviikko-voisi-pelastaa
-euroopan-996-mallia-ehdotetaan/#59c58891

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c46eea93-0408-464e-a6c0-074c3ad62c2d

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.6.25 16:33:18

Ja suomessahan mietitään osan arkipyhien poistamista.

Päivämäärä:   26.6.25 16:41:19

Työhaluisia työttömiä on vaikka ja kuinka, mutta ehei, kun halutaan että työelämässä olevat raatavat entistä enemmän niin saadaan vielä vähän lisää niitä työttömiä :)

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   26.6.25 16:44:06

Suomessa on liian lyhyt vuosittainen työaika. Ei ole kuin pekkasia, arkipyhiä, vähintään 5viikon loma vuodessa josta saa 7,5viikon palkan! Huhhuh sanon minä, mukava olla näiden etujen saajana, mutta ei maksajana. Sitten vielä nämä kunnalliset lomat, jotka ovat ihan käsittämättömän pitkät! Ei ole ihme jos ja kun yhteiskunta menee konkkaan!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.6.25 16:50:55

"Työhaluisia työttömiä on vaikka ja kuinka, mutta ehei, kun halutaan että työelämässä olevat raatavat entistä enemmän niin saadaan vielä vähän lisää niitä työttömiä :)"

Tämäkin totta. Äläkä unohda, että eläkeläisetkin halutaan töihin!

Päivämäärä:   26.6.25 17:06:16

Kuinka yllättävää, että Harry S on pääomasijoittaja :D :D

Tällä meidän vallitsevallakin mallilla tuottavaksi työntekijäksi kouluttautuminen ja itse työ on keskeisin osa elämää. Jos mennään 996-mallin suuntaan, niin eipä sitä ole enää kuin loppuunkulutettava ja pois heitettävä tuotantohyödyke.

Kuten meidän oma Björn W:kin sanoo, yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon rahaa, joten jos yritysten omistajat saavat päättää, niin kyllä työvoimasta otetaan ihan kaikki irti.

Elämä on oikeasti aika lyhyt, kannattaa miettiä miten sen haluaa viettää.

Päivämäärä:   26.6.25 17:32:56

Pitää olla melkoisen aivopesty, jos kykenee uskomaan "kilpailukyvyn" nimissä uhrautumisen tuottavan pidemmällä(kään) tähtäimellä yhteiskunnalle mitään hyvää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.6.25 07:12:18

Millä ne pääomasijoittajatkaan elää, jos kuluttajat ei ehdi kuluttaa? Iso osa nykypäivän rahavirroista perustuu vapaaehtoiseen vapaa-ajalla tapahtuvaan rahankäyttöön. Välttämättömyydet tuottaa huomattavasti heikommin. Lisäksi sellaiset mekaaniset tehtävät, joista voi suoriutua työpäivän pituudesta riippumatta, on jo automatisoitu. Tietotyöläiset ei ole maksimaalisen tuottavia enää nykyiselläkään 8h päivän pituudella, vaan lyhyempi päivä toisi työtehoa lisää jokaiseen työtuntiin. Voihan sitä ihmiset pakottaa orjuuteen, mutta ei ne orjat kuluta juuri muuta kuin halpaa ruokaa ja senkin omistajansa laskuun. Mukavuuksia tavoitteleva keskiluokka on huomattavasti tuottoisampi lypsylehmä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.6.25 07:45:37

Tässä tulee oikeastaan ikävä Neuvostoliiton systeemiä. Kaikilla oli jokin työ, siellä ei raadettu itseään hengiltä, ja toimeentuloa yritettiin jakaa edes vähän tasaisemmin.

Nyt yksi osa kansasta yritetään ajaa raatamaan hautaan asti pitkää päivää, ja kun yhteiskunta pyörii 24/7, sekä pyhät että arkipyhät saa unohtaa. Toisaalta iso osa kansaa, monta sataa tuhatta ihmistä, on jätetty työelämän ulkopuolelle, seiskööt leipäjonoissa, kun ovat vääränlaisia.

Tehtävät voisi jakaa tasaisemmin, jos tahtoa olisi.

Päivämäärä:   27.6.25 07:51:19

En usko että tänne 10h/7p tulee tänne. Amerikassa se "sopiikin" koska siellä siihen on totuttu. Euroopassa ei. Tänne tulisi ihan hirveä ulina hyvästäkin syystä.

Lähettäjä: HEJ 
Päivämäärä:   27.6.25 08:28:06

" Tietotyöläiset ei ole maksimaalisen tuottavia enää nykyiselläkään 8h päivän pituudella, vaan lyhyempi päivä toisi työtehoa lisää jokaiseen työtuntiin. "

Tämä. Teen itse 80% työaikaa ja pystyn tekemään tällä ajalla kaiken saman mitä 100% työajallakin, koska hukkaa on vähemmän ja jaksan tehdä töitä tehokkaasti koko 6h putkeen (teen siis 6h päivässä ja 5 päivän työviikot). Mutta koska palkka tietysti tämän myötä on tippunut 20%, niin ihan tietoisesti teen myös 20% vähemmän, koska en todellakaan tee hyväntekeväisyyttä kuten ei työnantajakaan.

Lisäksi 80% työajalla jaksan arjessa paremmin, kaikki uupumusoireet ovat tiessään ja elämään on syttynyt taas se sama valo ja ilo, jonka tunsin viimeksi joskus lapsena. Tällä tahdilla en oikeastaan edes kaipaisi lomaa, koska ehdin palautua arjessa. Riittäisi oikein hyvin pari lomaviikkoa per vuosi niin ehtisi käydä vaikka jossain reissussa. Olisi täysin valmis luopumaan lomarahasta, arkipyhävapaista ja vaikka parista lomaviikostakin jos saisin tehdä 80% työaikaa 100% palkalla.

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   27.6.25 08:45:41

Juu, minä en ainakaan aio tehdä yhtään enempää töitä kuin mitä nyt täydellä 37,5 h vko työajalla teen. Nyt jo tilanne se, että arjen tunnit ei riitä työpäivän jälkeen palautumiseen ja muuhun arjen perusasiaan, jotta tästä elämästä nauttisi.

Liian suuri osa elämästä pohjautuu työntekoon, joten kiitos ei yhtään enempää enää!!!!

Lähettäjä: tätähän 
Päivämäärä:   27.6.25 09:16:25

""Harry Stebbings kannattaa työelämän nousevaa 996-trendiä, jossa töitä tehdään aamuyhdeksästä iltayhdeksään ja kuutena päivänä viikossa. Työskentelymalli on arkipäivää kiinalaisissa teknologiayrityksissä, kuten Alibabassa ja Bytedancessa."

Tätähän elintarvikealan työnantajat ajoivat keväällä, ja siksi elintarvikealan työntekijät lakkoilivat. Mediassa toki vaahdottiin vain kuinka ahneet leipurit lakkoilevat kohtuuttomien yölisiensä puolesta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.6.25 10:13:29

Ei se yhteiskunta kaadu niihin työtä tekevien lomiin vaan nuoriin jotka ei jaksa/ jotka ei pysty/ jotka ei halua tehdä töitä
Ja niille maksetaan kaikki.

Jos työpäiviä pidennetään, lomia lyhennetään jne muita jaksamista tukevia asioita tiukennetaan entisestään niin yhteiskunta saa muistakin elätettävän.

Päivämäärä:   27.6.25 13:20:39

Kun tehostetaan, niin se vähentää aina työpaikkoja. Typeryyttä ajaa ne kovimmat työmyyrät sitten loppuun.
Vai onko se tarkoituskin? Japanissa on korkeat im-luvut...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.6.25 13:45:00

Olen hyvä, vastuuntuntoinen ja ahkera työntekijä. Teen tarvittaessa töitä työajan ulkopuolellakin, jotta saan kiireisinä aikoina työt valmiiksi vaaditussa ajassa. Minulla on yli 7 viikkoa lomaa vuosittain. Mikäli sitä vähennettäisiin, loppuisi myös joustamiseni.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   27.6.25 14:14:20

m puhut asiaa vasemmisto sanoi keväällä,ei töihin jos ei huvita.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   30.6.25 10:40:18

Jäänyt miettimään tuota että kannattaako työpäivän pituutta pidentää? Eikö sitä kannattaisi ennemminkin lyhentää, vai enkö tajua jotain?

Tarkoitan että töitä kyllä on ja niin on työttömiäkin. Eikö kannattaisi ennemmin sopia 4-6h työpäivistä jolloin töitä olisi paljon isommalle määrälle.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   30.6.25 11:03:50

Minä en ainakaan eläisi 4 tunnin palkalla

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.6.25 11:38:57

"Minä en ainakaan eläisi 4 tunnin palkalla"

Harva eläisi, mutta 6h palkalla jo suurin osa eläisi. Lisäksi 6h päivä todennäköisesti parantaisi tehokkuutta, jolloin pidemmällä aikavälillä palkkoja olisi myös mahdollista nostaa. 7,5h päivässä on tehokasta työaikaa alasta riippuen puolesta tunnista tuntiin enemmän kuin 6h päivässä ja varsinkin aivotyötä tekevillä ero on mitätön. 6h päivällä saataisiin myös terveyshyötyä sekä verovaroista maksettuja tukia pienennettyä, kun isompi osa väestöstä olisi töissä ja pidemmällä aikavälillä verotusta voitaisiin keventää ja näin nettopalkkaero nykyiseen pienenisi.

Asiat ei kuitenkaan ole näin yksinkertaisia, kaikkea työtä ei voi tehdä tehokkaammin lyhyemmässä ajassa eikä kaikilla aloilla ole hintalappu viidelle työntekijälle sama kuin neljälle vaan osa kustannuksista riippuu suoraan työntekijöiden määrästä, jolloin uudelleen jako tekee hommasta kalliimpaa työnantajalle. Kun monikaan meistä ei myöskään ole valmis luopumaan tuloistaan töiden uudelleen jaon vuoksi, ei tämä 6h päivä tule toteutumaan sen tuomista hyödyistä huolimatta.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   30.6.25 12:16:53

Lähettäjä: &
Päivämäärä: 30.6.25 11:03:50

Minä en ainakaan eläisi 4 tunnin palkalla

---
no työttömät elää tuota pienemmällä :)

Päivämäärä:   30.6.25 12:59:25

Omalla alalla taas naurattaa tämä työpaikalla laiskottelu. Meillä on ohjeistus, että hommaa x pitää olla päivässä y minuuttia. Tähän päälle palaverit muutaman kerran viikossa ja joitain akuutteja asioita tulee aina. Itse saisin tuon y määrän täyteen hyvinkin säpäkästi, mutta en halua olla säpäkkä, koska siitä ”rangaistaan” lisätehtävillä. 6h työpäivä riittäisi mulle ihan hyvin töiden tekemiseen, mutta lorvitaan täällä sitten kahdeksan tuntia joka päivä.

Vähän sama oli aikoinaan peruskoulussa matikan tunnilla. Laske nopeasti vaaditut tehtävät -> opettaja antaa lisätehtäviä. Ei kannustanut olemaan nopea.

Lähettäjä: 25v teknologiaa 
Päivämäärä:   30.6.25 13:39:17

Asiantuntija tehtävissä, ja tärkeä yritykselle koska kannoin isoja vastuita.
Lapset aikuisia, ei enää paineita, kevensin työpanosta, aloitin 4-päiväisen viikon. Oli yt- vuosittain, toimivia organisaatiota hajotettiin niissä näennäisillä säästöillä.
Havahduin että en minä halua enää tätä paskaa kannatella, irtisanouduin ja irtisanomisajalla käytin kesälomapäivät, eli se oli kiitos ja näkemiin irtisanoutuminen. Käytin sallitut 500 työttömyyspäivää asiantuntijan palkkatason mukaisella ansiopäivärahalla. Varhaiseläkkeelle ja metsämökkiin asumaan lammen rannalle.
Eli mittari tuli aikaisin täyteen ja firma sai etsiä asiantuntijansa muualta.
Uskon että niin tekee muutkin, ei korotettu eläkeikä mitään etua tuo, vain haittoja. Työelämässä kun tuhotaan ihmistä kuin kynttilän polttaminen molemmista päistä. Kaikella on rajansa, työntekijän turnaus kestävyydelläkin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   30.6.25 15:40:21

Ei mene

Lähettäjä: 6h 
Päivämäärä:   30.6.25 16:29:38

Niillä aloilla, joissa on urakkaluonteelle mahdollisuus, voisi hyvin tehdä 6h 8h liksalla.
Mutta silloin pitää ihan jokaisen hihan heilua. Yksikään ei saa olla lusmu.

Päivämäärä:   30.6.25 16:37:23

"Minä en ainakaan eläisi 4 tunnin palkalla

---
no työttömät elää tuota pienemmällä :)"

Se nyt vähän riippuu, ihmisillä kun on erilaisia palkkoja. Mun palkka aikaisemmassa työssä 4h päivillä olisi ollut n. 800e/kk miinus verot, eli aika tarkkaan sama mitä työmarkkinatuki on. Ja työttömänä sain lisäksi asumistukea ja jossain kohtaa myös toimeentulotukea. Nykyisellä palkalla 4h päivillä tienaisin n. 1100e/kk miinus verot, eli aika saman mitä sain työttömänä silloin kun sain myös toimeentulotukea.

Että juu, jos olisi pakko vaihtaa 4h päiviin ja tuntipalkka ei nousisi niin jäisin kyllä suosiolla työttömäksi kun saman rahan saisi kotiin eikä tarvitsisi maksaa mm. työmatkakuluja.

Lähettäjä: Missä on m strömsö 
Päivämäärä:   30.6.25 21:02:15

Eiköhän tämä maapallo ole jo työstetty eli mihin sitä tehostettua työtä tarvitaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.6.25 22:37:30

Niin, mitenköhän se lasten teko ja kasvatus sitten käytännössä onnistuisi jos tehtäisiin töitä joka päivä 10-12 tuntia :D

Lisää pitäisi saada lapsia syntymään ja samalla haaveillaan tuollaisesta älyttömyydestä kun yhden ihmisen palkalla ei Suomessa perhettä elätetä.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   1.7.25 02:51:04

"no työttömät elää tuota pienemmällä :)"

Mutta niille maksetaankin vuokra, sähkölasku, lääkkeet yms. ja sen päälle melkein 600 e, eli suunnilleen saman verran kuin mulla jää laskujen jälkeen täyttä työaikaa tekevänä. Jos mun palkka puolittuisi niin jäisin reilusti miinukselle.

Päivämäärä:   1.7.25 03:29:38

Kouluttakaa itsenne siihen, että teet töitä neljä tuntia päivässä ja pärjäät ihan hyvin. Jopa ilman toisen ihmisen tai yhteikunnan tukitoimintaa.
Mitä täällä vingutaan työn raskaan raatajina, jos on ollut ja on edelleen mahdollisuus kouluttautua eteenpäin; pois suorittavasta työstä, jolle ei ole enää valitettavasti ole samaa tarvetta kuin sukupolvi sitten.

Menee varmasti työelämä kovaksi, jos nytkin kitistään 7 tunnin työpäivistä kirjekurssikoulutuksella ja palkka ei riitäkkään muuhun kuin temutteluun velan päälle rakennettujen perheviritelmien ylläpitämiseen.

Lähettäjä: Huomenta Suomi 
Päivämäärä:   1.7.25 03:53:53

Jahas, täällä taas harrastetaan yhteiskunta kritiikkiä.
Käykää kaikki duunarit pyörähtämässä Euroopassa (ei lomakohteissa Espanjassa) ja kokeilkaa, miten siellä vedetään lonkalta 8-10 työpäiviä ja aika ei kulu työpaikkakähinään ja suhmurointiin, koska hierarkia on selvä.
Täällä meillä voi kaikki velloa ja valittaa ja venkuloida, eikä mitään tapahdu, ja työnjälki on surkeaa. Kuplitut kakaratkaan ei pääse edes peruskoulua läpi ilman tukitoimintaa.

Maatkaa nyt kaikki siinä kitkerässä liemessä, mutta ottakaan vastaan sekin, että siinä pysähtyneessä kurassa makaaminen ei vie asioita eteenpäin ja maailma silti menee eteenpäin, riippumatta tai välittämästä teistä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.7.25 08:16:33

Siirryin itse yrittäjäksi, kun työntekijänä olo oli tukala. Ulkopuolelta määritelty työaika 9-17 ja jatkuvasti piti olla tehokas. Esihenkilöt kyseenalaisti onko työtä tarpeeksi, vaikka sitä oli ihan liikaa! 5min tarkkuudella kirjaukset.

Välillä töissä istuin enkä saanut mitään aikaiseksi, kun ns. työrytmi oli väärä. Mutta kun piti olla toimistolla ja tehdä töitä samaan aikaan kuin muutkin, vaikka oikeaa syytä siihen ei ollut.

Yrittäjänä voin sopia itse, mitkä keikat otan, mitä mulle niistä maksetaan, mitkä on aikataulut jne. Kummasti helpotti omaa tekemistä ja saan enemmän aikaiseksi 7-13 kuin ennen 9-15 välillä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.7.25 08:18:56

Hassua on myös se, että ihmiset itkee miten eläintaloudessa tehotuotanto on väärin ja eläimiä ei saa hyväksikäyttää lainkaan, mutta ihmisten kohdalla sama ei päde. Enemmän töitä, terveyspalvelut alas, nappia naamaan että jaksaa, lapset nopeasti hoitoon ja eroon vanhemmista jne. Eikös se ole tehotuotantoa ihmisillä?

Päivämäärä:   1.7.25 09:54:15

"Käykää kaikki duunarit pyörähtämässä Euroopassa (ei lomakohteissa Espanjassa) ja kokeilkaa, miten siellä vedetään lonkalta 8-10 työpäiviä"

Olen käynyt ja aika paljon hitaampi työtahti noilla duunareilla siellä on. Lisäksi duunarin vaimo on kotona hoitamassa lapsia ja kotitöitä, että kotityöt eivät duunaria paina.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   1.7.25 11:25:56

Espanjassa ja joissakin muissa Euroopan maissa vedetään edelleen myös siestat keskellä päivää, joten se päivän pituus voi tuntua pitkältä, kun hommia tehdään myöhempään päivän luppoajan jälkeen.

Päivämäärä:   1.7.25 13:06:43

No ainakin euroopan verkkaisen duunarin, joka tekee kitisemättä 8-10 tunnin työpäiviä, vaimo voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja taloutta, koska mies elättää sillä verkkaisella duunailulla koko sakin. Meillä naiset joutuu käymään töissä lasten- ja kodinhoidon lisäksi ja yhteiskuntakin joutuu vähän avustamaan.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   2.7.25 12:00:46

"
Kouluttakaa itsenne siihen, että teet töitä neljä tuntia päivässä ja pärjäät ihan hyvin. Jopa ilman toisen ihmisen tai yhteikunnan tukitoimintaa.
Mitä täällä vingutaan työn raskaan raatajina, jos on ollut ja on edelleen mahdollisuus kouluttautua eteenpäin; pois suorittavasta työstä, jolle ei ole enää valitettavasti ole samaa tarvetta kuin sukupolvi sitten.

Menee varmasti työelämä kovaksi, jos nytkin kitistään 7 tunnin työpäivistä kirjekurssikoulutuksella ja palkka ei riitäkkään muuhun kuin temutteluun velan päälle rakennettujen perheviritelmien ylläpitämiseen."

Olipa typerä volloulina. Uliuliuli!

Päivämäärä:   2.7.25 13:43:48

15 vuotta sitten olin Hesessä töissä ja se on kamalin koskaan minulla ollut työpaikka. En varmaan kestäisi edes 6h päiviä siellä. Asiantuntija töitä kyllä teen välillä kellon ympäri jos on joku tärkeä DL tulossa. Sanoisin, että kyllä se oma motivaatio ja työn sopivuus , sekä palkka vaikuttaa kaikki siihen kuinka paljon kannattaa tai viitsii tehdä töitä.

Voisin kuitenkin kuvitella että harva ihminen pystyy mihinkään 996 malliin, koska tälläinen ei istu suomalaiseen kulttuuriin mitenkään ja ihan yliopisto opiskelijoistakin löytyy paljon loppuun palaneita ihmisiä vaikka siellä on hyvin paljon vapautta ajan käytön suhteen. 996 malli tuskin toimii Kiinan tai Japanin, sekä kehitysmaiden ulkopuolella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.