Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kalppia

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.6.25 15:31:42

Käytin termiä töissä eilen ja kaveri sanoi, ettei kukaan koskaan käytä tuollaista sanaa. Käytätkö sinä koskaan verbiä kalppia? Mielestäni se on ihan normaali sana ja en pidä outona.

Re: Kalppia

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   26.6.25 15:35:42

Käytän. Minkä ikäinen työkaverisi on?

Päivämäärä:   26.6.25 15:36:49

Vuonna 90 syntynyt.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   26.6.25 15:38:48

Ihan outo sana. Eli saisko suomennuksen.?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 15:39:45

Ihan normaali sana. Työkaverillasi taitaa olla aika suppea sanavarasto.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.6.25 15:40:14

Alappas kalppia siitä!

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   26.6.25 16:06:53

Mun koira oli Kalppi :D tai siis meidän murteella Kalappi.

Päivämäärä:   26.6.25 16:08:34

. , kalppia = talsia, lähteä lätkimään, kulkea tms.

"Lähdetääs kalppimaan täältä" = lähdetään jatkamaan matkaa muualle.

Päivämäärä:   26.6.25 16:10:00

Ja kyseinen henkilö ei siis ole työkaverini, vaan toimittaja ja piti kalppia-verbiä tosi vanhanaikaisena. Tunsi sanan kyllä, piti sitä vaan outona puhekielessä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.6.25 16:11:53

Käytän, mutta poistumistarkoituksessa negatiivisessa sävyssä. "Alapas kalppia" kun juoppo tulee häiriköimään. "Lähetään kalppimaan" =ennen kuin jotain sattuu, esimerkiksi se juoppo lähestyy kauempana tai hirveä ruuhka näkyy tulevan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 16:22:30

Mun äiti käyttää :D
Itse sitä kautta toki tunnen sanan, muttei tule käytettyä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.6.25 16:40:26

Olen vm -80 ja käytän tuota sanaa. Muistan oppineeni sen Aku Ankasta :D

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.6.25 16:55:22

Käytän, mutta poistumistarkoituksessa negatiivisessa sävyssä. "Alapas kalppia" kun juoppo tulee häiriköimään. "Lähetään kalppimaan" =ennen kuin jotain sattuu, esimerkiksi se juoppo lähestyy

^ Tämä.

Lähettäjä: Huih 
Päivämäärä:   26.6.25 17:42:57

Ihan normaali sana. Ihmisillä tuntuu nykyään olevan suppea sanavarasto kun murteet tuntuvat unohtuvan ja englantia ( jossa on muuten aika vähän synonyymeja sanoille) käytetään yhä enemmän.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   26.6.25 17:55:06

Minustakin aivan normaali sana ja käytän sitä itse ja olen kuullut muidenkin käyttävän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.6.25 18:12:21

Normaali sana mutta aika harvoin käytän, ja juurikin vähän negatiivisemmassa merkityksessä. Minusta on kiva kuulla kun ihmiset käyttää vähän harvemmin kuultavia sanoja.

Lähettäjä: Alapas kälppiä 
Päivämäärä:   26.6.25 18:20:47

Miksi pitää olettaa että ei kukaan käytä tuota sanaa? Moni käyttää varmasti myös kälppiä-sanaa.
Fiksu ihminen suhtautuisi uteliaasti eikä arvostelevasti. Todella tympeätä suhtautumista suomenkielen monimuotoisuuteen.

Todellakin käytän tuota sanaa ja vaikka en käyttäisikään voisin aivan hyvin ottaa kalppia- sanan käyttööni. Se on erittäin hyvä sana silloin kun haluaa saada toiseen vähän vauhtia!

Lähettäjä: Nega 
Päivämäärä:   26.6.25 18:22:16

Kalppia kuuluu myös sanavarastooni, mutta kuten muutamalla aiemmalla, sillä on negatiivinen sävy ”ala kalppia, painu niin pitkälle kuin pippuri kasvaa”, joten ei (onneksi) ole käytössä päivittäin. Eniten ehkä tulee huudettua räkättirastaille ”alkakaas kalppia siitä”. Ihmiselle harvemmin tulee sanottua.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.6.25 18:39:01

Minäkin käytän, mutta lähinnä siinä merkityksessä että "häivy". Kuten tosiaan vaikka jollekin juopolle jonka seuraa en kaipaa tms.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.6.25 19:04:38

On tuttu, mutta kälppiä-sana on aktiivisemmassa käytössä - eikä usein sekään. 'Lähdes kälppiin' tarkoittaa 'häivy' tai 'mene'.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.