Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen itsenäistyminen

Lähettäjä: Juupajuu 
Päivämäärä:   26.6.25 11:32:11

Kuuntelin tuota yhtä podcastiä vanhemmuusaiheesta ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia äideiltä, että miten teillä lapsen itsenäistyminen on sujunut, kun on pitänyt hankkia työpaikka/opiskella, muuttaa omilleen ja huolehtia omasta hevosesta/valmentautua/kilpailla? Niin kauan kun lapsi käy vanhempien rahapussilla esimerkiksi hevosen kulujen takia, hän ei ole itsenäinen. Jos lapselle tulee voimakas tarve itsenäistyä, jääkö hevosharrastus kokonaan? Jos vanhempi on käyttänyt lapsen toiveesta paljon rahaa hevosiin, lopettaminen varmasti aiheuttaa isojakin ristiriitoja. Miten näistä on selvitty? Mitkä ovat lapsen velvollisuudet, kun vanhemmat ovat sijoittaneet suuria summia tämän urheilu-uraan?

Re: Lapsen itsenäistyminen

Lähettäjä: Pää 
Päivämäärä:   26.6.25 12:31:40

"Mitkä ovat lapsen velvollisuudet, kun vanhemmat ovat sijoittaneet suuria summia tämän urheilu-uraan?"

Ei ole velvollisuutta jatkaa urheilu-uraa. Sen kustantaminen on kuitenkin ollut viime kädessä vanhempien päätös. Toki normaalia kiitollisuutta pitää osoittaa.

Monellahan hevoshommat jäävät tai vähenevät ainakin joksikin aikaa, kun itsenäistymisen mukana tulee muita velvollisuuksia ja houkutuksia: opiskelua, töitä, opiskelijaelämää, seurustelua jne.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.6.25 12:54:29

"Toki normaalia kiitollisuutta pitää osoittaa."

Mitä on normaali kiitollisuus ? Onko se myös takautuvasti vai sen aikaa kun raha juoksee ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 12:59:29

Normaali kiitollisuus on käyttäytyä asiallisesti vanhempia kohtaan, ainakin mun mielestä. Itsekin tiedän useamman perheen, jossa lapselle on maksettu hevoset ja pelit ja pensselit ja kiitoksena lapsi kiukuttelee ja käskyttää vanhempiaan minkä ehtii. Ja näissä tapauksissa lapsi on kuitenkin jo täysi-ikäinen usein.

Mulla kyllä näin 30v vanhemmat maksaa edelleen jotain hevosen ell laskuja, vaikka pääosin yritän pärjätä omillani. Mutta heillä on huomattavasti enemmän varallisuutta, ja se hyödyttää mua nyt enemmän kuin 20-30v päästä perintönä. Plus ei tarvitse maksella sitten ihan kaikesta veroja. Nykyisellään pysyessä tulee nimittäin kiitettävät perintöverot maksettavaksi.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.6.25 13:01:08

"Niin kauan kun lapsi käy vanhempien rahapussilla esimerkiksi hevosen kulujen takia, hän ei ole itsenäinen."

Onko itsenäisyys joku on/off-asia? Ovatko kaikki, jotka saavat rahansa jotenkin muuten kuin työnteolla, lapsen asemaan jääneitä epäitsenäisiä reppanoita?

Itsenäistyminen ja aikuistuminen näkyy siinä, että nämä asiat tiedostetaan, otetaan puheeksi ja tehdään tietoinen päätös siitä, mitä se vanhemmilta saatu rahoitus tarkoittaa. Esimerkiksi juuri sitä, että puhutaan siitä mitä ne vanhemmat kokevat oikeudekseen tehdä, jos jälkeläiselleen rahaa antavat ja haluaako jälkikasvu antaa vanhemmilleen sellaista valtaa vai kieltäytyykö hän mieluummin rahasta.

Päivämäärä:   26.6.25 13:02:09

Ajattelisin, että normaalia kiitollisuutta osoittaisi asioista keskusteleminen ja se suuntainen käytös. Ja nyt tosiaan puhutaan nuorista aikuisista ja suurista summista, ei ratsastuskoulun tuntien kustannuksista. Olisi myös hyvä jos merkitset oletko itse vanhempi vai lapsi, kun kirjoitat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 13:51:41

Omasta mielestäni lapsi on itsenäinen silloin, kun vastaa arjestaan käytännössä kokonaan itse. Oli kyseessä opiskeluajat tai työelämä. Se että osaa suhteuttaa menot tuloihin, kertoo jo jotain. On myös eri asia, että vanhempi käy täyttämässä kaapit ja pesemässä pyykit kuin että lapsi hoitaa ne asiat itse.

Vanhempien avun ymmärrän silloin, jos elämässä oikeasti sattuu jotain yllättävää ja vakavaa. Kuten vakava sairastuminen tai pitkäaikainen työttömyys. Jälkimmäisessä tulee kuitenkin osoittaa teoillaan että haluaa muutosta tilanteeseen.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.6.25 15:46:36

"Mitkä ovat lapsen velvollisuudet, kun vanhemmat ovat sijoittaneet suuria summia tämän urheilu-uraan?"

No ei mitkään.
Jos ei halua enää jatkaa lajin parissa niin sitten ei halua ja hevonen myyntiin.
Aika monikin juuri tuossa vaiheessa jättää hevoset hetkeksi pois elämästä ja rakentaa sen oman pohjan. (Koulutus, työpaikka, oma koti, kumppani jne)

Tämän jälkeen osa palaa hevosten pariin ja osa ei.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.6.25 15:56:35

Lapsen näkökulmasta rahallinen itsenäistyminen meni mulla hienosti, esikoinen. Pikkuskoille maksetaan edelleen sitä sun tätä. Ovat yli kolmekymppisiä, lapsettomia ja työssäkäyviä.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   26.6.25 16:13:45

Lopettaminen ei aiheuta mitään ristiriitoja. Lapsi on aina saanut valita harrastuksensa ja saa sitä tehdä myös aikuisena :D
Eihän nyt lapsella mitään velvollisuuksia todellakaan ole mihinkään suuntaan, sen vuoksi että hän on lapsesta asti harrastanut ratsastusta.

Kun aikuinen lapsi on muuttanut pois kotoaan, käy töissä ja elää elämäänsä niin kyllä hän itsenäinen on vaikka harrastaisi äitinsä maksamalla hevosella tai osittain maksamalla hevosella.

Eikö lapsi ole itsenäistynyt, jos hän käy ratsastamasta jonkun ei perheenjäsenen hevosta ilman että maksaa siitä? Tai vaikka puoliylläpitää. Tai vuokraa.

Aika hölmö ajatus.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.6.25 16:21:10

Olisi kyllä tosi outoa, jos äitini maksaisi minulle harrastukseni tai jotain muuta. Parikymppisenä maksoi tarvitsemani leikkauksen, mitään muuta ei ole rahoittanut aikuisena enkä ole kysynytkään. Vanhempi veljeni kyllä eleli äidin rahoilla pitkäänkin ja kyseenalaistan tuollaisen toiminnan täysin.

Lähettäjä: Basilika 
Päivämäärä:   26.6.25 16:36:38

Minun molemmat aikuiset lapseni ovat täysin itsenäisiä ja elävät omaa elämäänsä, mutta silti minä äitinä haluan heille maksaa ja tarjota elämiinsä asioitansa esim tukea urheiluihinsa myös näin heidän ollessa aikuisia. Ei se tee heistä yhtään vähemmän itsenäisiä ja he pärjäisivät vallan ilman minuakin. Olen siinä onnekkaassa asemassa, että työ on kantanut tilille hedelmää niin että siitä riittää jakaa, joten se tekee minut onnelliseksi että saan käyttää rahojani tärkeimpien eli lasten hyväksi myös. Enkä todellakaan odote heiltä mitään velvollisuuksia tai menestystä tämän seurauksena (vaikka he kyllä auttavat minua ihan ilman pyytämistä), teen tätä puhtaasti siitä ilosta että saan nähdä lasteni pystyvät elävämään täyttä elämää ja nauttivan siitä.

Päivämäärä:   26.6.25 16:38:24

No jos vanhempi laittaa lapsen kilpailu-uraan vaikka satoja tuhansia euroja, maksaa ulkomaan kisamatkoja jne. Entä jos ulkopuolinen, vaikka joku firma sponsoroisi, niin onko se silloinkin vaan, että heippa, ei enää huvita? Vai onko se ainoastaan niin, että kun on kyse vanhemmista, niin voi tehdä mitä lystää? Tämä on kuvitteellinen tapaus, mutta jos vanhempi kovasti innostuu jälkeläisen vaikka kilpailu-urasta, sijoittaa, tukee, kannustaa, käyttää omaa aikaansa jne, niin haluaisin varoittaa tällaista vanhempaa lapsen itsenäistymistarpeesta/vaiheesta. Voi tulla iso pettymys. Ehkä paras jarrutella ja tukea vasta paljon myöhemmin, kun se oma polku on löydetty ja tilanne vakaa.
Ja Mama, kyse on tavoitteellisesta kilparatsastuksesta, ei ratsastelusta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.