Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juurihoitoon puudutus vai ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 09:22:29

Useampaan kertaan jo avattu hammas, joten sen kai pitäisi olla tunnoton jo? Mutta mites kun on herkät ikenet ja jotain lievää koputusarkuutta hampaassa satunnaisesti edelleen, niin kannattaako hammaslääkäripelkoisen kuitenkin varoiksi ottaa se puudutus vai uskaltaisiko kokeilla ilman? Inhottava se puudutuskin on, eikä sitä turhaan haluaisi ottaa. Mutta toisaalta pelkään kipua enkä missään nimessä halua että pelko pahenee kun vihdoin olen saanut sitä hissukseen helpottamaan.

Re: Juurihoitoon puudutus vai ei?

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   26.6.25 09:26:44

Mun hampaisiin ei poralla kosketa ilman puudutusta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.6.25 09:28:49

Itsellä ei urheilumieli riittäisi kokeiluun.

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   26.6.25 09:29:38

Miksi pitäisi kokeilla ilman? Pieni harmi se puudutus on siihen verrattuna, että hampaassa hermotus yhä toimiikin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.6.25 10:41:28

Siihen hommaan todellakin laitetaan puudutus.

Lähettäjä: 0000 
Päivämäärä:   26.6.25 10:57:03

Minulla on juurihoidettu puudutuksen kanssa ja ilman. Kolmannella kerralla hammaslääkäri sanoi, ettei pitäisi koskea, eikä koskenut. Jos yhtään epäröit, ota puudutus.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.6.25 14:24:52

Aina puudutus.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.6.25 14:32:48

Pyydät puuduttavan ikenille ennen sitä neulaa. Siis puudutusaine (en enää muista millä nimellä kutsuivat sitä ainetta kun ei ole pitkään aikaan ollut porattavaa) levitetään ensin ikenen pintaan, annetaan vaikuttaa hetki ennen pistämistä, ja et tunne koko neulaa. Ei siis tarvitse kärsiä yhtään.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   28.6.25 14:36:43

Komppaan Ainaa, munkaan hampaisiin ei kosketa poralla ilman puudutusta. Se piikin pistos on pientä verrattuna muuhun.

Päivämäärä:   28.6.25 15:14:27

"Pyydät puuduttavan ikenille ennen sitä neulaa. Siis puudutusaine (en enää muista millä nimellä kutsuivat sitä ainetta kun ei ole pitkään aikaan ollut porattavaa) levitetään ensin ikenen pintaan, annetaan vaikuttaa hetki ennen pistämistä, ja et tunne koko neulaa. Ei siis tarvitse kärsiä yhtään."

Se puuduttava geeli oli ainakin jossain vaiheessa pois markkinoilta, aikaisempi hammaslääkäri sitä valitteli kun jonkun ainesosan takia sitä ei saanut enää käyttää. Tilalla oli joku järkyttävän makuinen suihke joka puudutti koko suun, ja itselle tulee oksennusrefleksi jos kieli puutuu niin en kyllä toista kertaa anna sitä tököttiä suuhuni laittaa.

Eikä mua itsessään se pistos niin haittaa vaan nimenomaan se puutumisen tunne, se kuinka naama on ihme asennossa seuraavan puoli päivää ja pitää jatkuvasti vahdata ettei kuola valu suusta :D

Mutta otin nyt puudutuksen, laitettiin sitä normaalia pienempi määrä, yleensä otan siis aika reippaan annoksen sitä kun monesti ei ole se ensimmäisenä laitettu normaaliannos riittänyt. Ei sitten kestänyt se puudutuksen vaikutus ihan niin pitkäänkään kuin yleensä.

Ihan hyvä kokemus oli juurihoito, täysin kivuton homma kun oli ne puudutukset. Toki tämä viimeinen kerta oli vähän inhottava keston takia, mutta pidettiin välillä taukoja että sai hetken lepuuttaa leukoja. Olisi sen kiilankin saanut hampaiden väliin, mutten osaa niellä sen kanssa :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.6.25 15:25:31

En lähtenyt kokeilemaan ilman, vaikka ehkä luultavasti todennäköisesti ei pitäisi olla tuntoa. En kaipaa elämääni sellaista jännitystä, että kuitenkin jossain kohtaa syvällä juuressa lähellä hermoa vihjaisee 😬

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.6.25 15:26:00

VIHLAISEE

Päivämäärä:   28.6.25 15:27:30

Kerran jätin, en koskaan enää jätä. Kiputrauma jäi vuosiksi, pystyin muistamaan miltä se tuntui 5v jälkeenkin kunnes unohtui. Ehdottomasti ota puudute :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.6.25 15:40:08

Olen mennyt ilman puudutusta toisella tai kolmannella kerralla. Kullä setarvittaessa saa, jos tuntoa sattuukin olemaan - ei ole tarvittu.

Lähettäjä: Olk 
Päivämäärä:   28.6.25 17:17:58

Se kidutus tuntui vaikka puudutettiin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.6.25 17:55:17

Mulla juurihoidettu kahdesti ja oli ihan eri kokemukset. Toinen kerta oli kivulias vaikka oli puudutus, toisessa ei ollut puudutusta ollenkaan enkä tuntenut yhtään mitään. Kun hammas on oikeasti kuollut eikä akuutti tulehdus niin siitä on tunto pois. Eli riippuu ihan siitä. Kyllähän sen äkkiä siinä huomaa että onko tuntoa vai ei, ennenkuin juuria aletaan rassaamaan, eli voit kokeilla ilman puudutusta ja jos tunnet porauksen niin pyydä puudute.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.6.25 18:18:36

Kun hampaasta hinkattu juuret tyhjäksi niin eihän siellä enää ole tuntoa vaan kuoret jotka täytetään paikka-aineella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.