Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Diabetes

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   26.6.25 08:20:56

Onko täällä ketään diabetestä sairastavaa. Mulla todettiin viikko sitten 2 tyypin. Oon ihan sekaisin kaikesta. Pitää opetella suömään säännöllisesti. Pitää mitata verensokeria. Mulla on kamalasti lääkkeitä. Meneekö kauan kun oppii elämään tän kanssa? Miten te muut ootte sopeutuneet tähän? Miten jos haluaa lähteä reissuun? Miten sitten pärjää?

Re: Diabetes

Lähettäjä: Rupu 
Päivämäärä:   26.6.25 08:50:05

Olen ehkä vähän jäävi vastaamaan, koska olen ollut 1-tyyppiläinen alle kaksivuotiaasta asti eli en edes muista elämää ilman diabetesta. Mutta haluaisin sanoa, että sinä opit kyllä! Hoitaminen ja syömisten miettiminen kyllästyttää välillä oikein perusteellisesti, mutta pitää muistaa että omaksi parhaaksi se on.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.6.25 08:53:21

Mua kiinnostaisi myös toi ykköstyyppi, läheisen näkökulmasta. Miten pitää toimia matalan tai korkean verensokerin tilanteessa? Tai yleensäkin, mitä haluaisitte että läheiset tietäisi diabeteksesta? Mitä vääriä luuloja tähän liittyy?

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   26.6.25 08:53:28

Opit ja löydät kyllä tavat elää sairauden kanssa. Hetki menee, että lääkkeet purevat, mutta sen jälkeen olo ja vointi paranevat ja jaksat myös hoitaa sairauttasi paremmin.
Liikunta on tosi tärkeää, lihakset kuluttavat hiilihydraatteja. Uni on myös ja tietty säännöllinen syöminen.
Alku on vaikeaa ja shokkiaikaa, mutta ei tämä sairaus kuolemantuomio ole.

Kovasti jaksamista ja tsemppiä! <3

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   26.6.25 09:12:06

Ykköstyypin diabeetikon äiti tässä, moi. Lapsi sairastui 7-vuotiaana, nyt lukiossa.

Onhan siinä valtavasti miettimistä ja huomioimista. Eka vuoden olin masentunut koko asiasta, oma elämä jäi telakalle, ja kaikki pyöri diabeteksen ympärillä. Siihen kuitenkin tottuu, ja on vain hyväksyttävä, että välillä on huonompiakin arvoja.

Matkustaminen vaatii vähän huolellisempaa pakkaamista ja varautumista.

Meillä oli kaksi vuotta monipistoshoito, mutta sitten tuli jo markkinoille älypumppu, ja kun siitä kehittyi nykyinen versio, helpottaahan se elämää. Hiljaiseksi kuitenkin vetää, kun miettii, että kyseessä on sairaus, johon on ollut vain sadan vuoden ajan mitään hoitoa.

Päivämäärä:   26.6.25 09:27:49

Lähettäjähmm

Päivämäärä26.6.25 08:53:21

Mua kiinnostaisi myös toi ykköstyyppi, läheisen näkökulmasta. Miten pitää toimia matalan tai korkean verensokerin tilanteessa? Tai yleensäkin, mitä haluaisitte että läheiset tietäisi diabeteksesta? Mitä vääriä luuloja tähän liittyy?

Itse olen antanut läheisille ja työkavereille ohjeeksi, että jos alan käyttäytyä oudosti (sekavuus, hoipertelu, tajunnan lasku), niin saman tien soitto häkeen, siellä neuvotaan ja tarvittaessa apu tulee paikalle. Liian matala verensokeri (hypoglykemia) on siinä mielessä vaarallisempi tila kuin liian korkea sokeri (hyperglykemia), että se kehittyy nopeammin ja saattaa viedä tajun, jos verensokerin laskua ei huomaa. Eli jos diabeetikon hoitotasapaino on hyvä, on todennäköisempää että sekava käytös ja pyörtyminen johtuu matalasta kuin korkeasta verensokerista. Useimmat diabeetikot kyllä tuntevat kun sokeri alkaa olla liian matala, mutta kyllä se voi joskus yllättääkin.

Yksi erittäin tärkeä asia: kukaan muu kuin diabeetikko, hänen hoitonsa tunteva läheinen tai terveydenhuollon ammattilainen EI PISTÄ INSULIINIA DIABEETIKKOON. Insuliini laskee verensokeria entisestään, joten pahimmillaan diabeetikko voi kuolla siihen. On vieläkin yleinen harhaluulo, että diabeetikon pitää ottaa insuliinia jos sokeri on matala. Tämän takia olen laittanut tämän asian lapulla myös insuliinikynieni säilytyspussiin.

Liian matalaan verensokeriin auttaa esim. sokerinen mehu, leipä, maito, hunaja, banaani, suklaa, välipalapatukka tai vaikka rusinat. Tajuttoman suuhun ei virallisten ohjeiden mukaan saa laittaa mitään tukehtumisvaaran takia. Itse olen kuitenkin sanonut läheisille ja työkavereille, että saa hieroa hunajaa poskien sisäpinnoille ja kielen alle, vaikka olisin kanttuvei. Sillä tavalla minut on kahdesti pelastettu takaisin elävien kirjoihin. Verensokeri voi joskus laskea korkeasta tai hyvästä verensokeriarvosta liian alas jo puolessa tunnissa, eli tila voi tosiaan kehittyä äkkiä.

Korkea verensokeri taas vaatii insuliinia, mutta on hyvin yksilöllistä ja insuliinista riippuvaa, miten paljon sitä annostellaan. Yksittäinen korkea arvo ei ole vaarallinen, mutta pitkään jatkunut korkea verensokeri aiheuttaa happomyrkytyksen eli ketoasidoosin, joka on hengenvaarallinen. Minulla on ollut se kerran, ja olin silloin hirvittävän väsynyt, huonovointinen ja lopulta oksensin. Verensokerini olivat olleet koholla jo monta päivää, mistä tämä sitten aiheutui.

Hoitaminen ei valitettavasti ole aina matematiikkaa. Vaikka hiilihydraatti- ja insuliinimäärät olisi tarkkaan mietitty, voi välillä tulla yllätyksiä. Insuliini ei aina imeydy tasaisesti vaan vaikutus voi olla liian raju tai vaimea. Hormonit, liikunta, kuumuus, hiilihydraattien laatu, ruuan muut ravintoaineet, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Kysele diabeetikolta hänen hoidostaan ja pyydä opettamaan oikeat toimintatavat. Lapsena ja teininä minua ärsytti jatkuva "miltä olo tuntuu, onhan sulla rusinoita mukana" -kysely, mutta näin aikuisena olen tosi iloinen jos jotakuta kiinnostaa. :)

En tiedä oliko tämä sekava sepustus, mutta kerron mielelläni lisääkin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.6.25 10:08:32

Rupu: kiitos kun kerrot! Mua jännittää just noi, että jos sokerit yhtäkkiä laskee eikä ihminen itse tajua sitä. Mun pitäis sit varmaan jotenkin nätisti kysyä, että tarvitseeko ruokaa tms?

Hoidon yksityiskohdat pitää toki tarkistaa ihmiseltä itseltään mutta yritän jotenkin hahmottaa kokonaiskuvaa. En halua sössiä mitään.

Päivämäärä:   26.6.25 10:14:04

Ei tarvitse pelätä sössimistä. :) Totta kai diabetes on outo juttu sellaiselle, jolla ei ole siitä kokemusta. Voit ihan rohkeasti kysyä läheiseltäsi, että hei, tarvitsetko jotain syötävää.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   26.6.25 11:41:45

Olen ihan maallikko, mutta meitä on töissä opetettu antamaan matkustajalle, jolla sokerit alhaalla tuoremehua. Tai vaikka sokerivettä. Sen juotavan jälkeen on annettu voileipä tms. suolaista syötäväksi.

Jos taas liian korkeat sokerit niin matkustajaa pyydetään kävelemään lentokoneen käytävää edestakaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.25 12:15:00

Mulla ollu 1-tyypin diabetes joku vajaa 30 vuotta. Sairastui 8- vai 9-vuotiaana siihen.

Minulla oli kumppani joka piupaut välitti tästä. Kuulemma minun ongelma, niinkuin periaatteessa onkin. Paristi hypot tuli eikä hän millään meinannut suostua mulle hommaamaan ruokaa.

Nykyinen kumppani on päinvastainen. Haluaa tietää ja oppia. Ollaan opeteltu verensokerin mittaus niin sovelluksella (joka on pska) kuin sormenpäästä perinteisesti. Tämän oppiminen auttaa paljon, joskus hypot tekee ettei kädet toimi. Hän on oppinut että kun mihin tahansa lähdetään, aina yks tai kaks välipalapatukkaa matkaan.

Lapsena kerran hypo vei tajuttomaksi. Ampparia odotellessaan niin sairaalassa saatujen ohjeiden mukaan kuin häken ohjeiden mukaan vanhemmat laittoi ylähuulen alle hunajaa. Imeytyy limakalvoista. (ja tästä diabeteetikot ei voi käyttää hunajavoidetta)

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.6.25 12:38:29

Itellä ollu kakkonen 30 vuotta, hiilarit pois, ei viljaa, ei lisättyä sokeria, ei pastaa ei riisiä eikä perunaa. Näillä pysyy hyvin kurissa. Jos ei halua hiilareita poistaa ruokavaliosta niin sitten vaan lääkkeitä ja paljon insuliinia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.