Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei ymmärrä hevosen merkitystä minulle

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   25.6.25 15:36:18

Vaikea otsikoida, mutta mies ei tunnu ymmärtävän kuinka tärkeä entinen hevoseni oli minulle. Jouduin lopettamaan hevoseni reilu 2v sitten vakavan vamman vuoksi. Mitään ei ollut tehtävissä. Hevonen oli minun elämäni hevonen. Yhteistä taivalta tehtiin yli 10v. Hevosen lopetuksen jälkeen pakotin itseni tallille hommaamalla vuokrahevosen. Nyt vuokrahevonen myydään ja koen että harrastukseni loppuu nyt kokonaan. Surettaa ja tuntuu että suren vielä tuota omaa hevostakin.
Tätä miehelleni yritin murheissani selittää, mutta varaus oli "No osta uusi oma hevonen, onhan meillä varaa!". Ei ymmärrä että ei niitä noin vsin ostella. Nykyään tuntuu, että kaikki ovat rikki tai niillä on joku muu ongelma. En jaksaisi sitä kaikkea enää :(

Re: Mies ei ymmärrä hevosen merkitystä minulle

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   25.6.25 15:38:40

No eipä sellainen voi ymmärtää kunnolla jos ei itse niistä ymmärrä. Sitä helposti olettaa että hevosenkin voi hankkia kuten jonkun kissanpennun tai koiranpennun .

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.6.25 15:39:32

Tuskinpa sinäkään täysin ymmärrät kaikkia miehen harrastuksia?

Kurja tilanne, mutta elämä jatkuu.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.6.25 15:41:50

No jatka miehelle juttelua, eihän hän voikaan ymmärtää mikä on myytävien hevosten tilanne nyt. Tuo taisi olla reaktio siihen, kun sanoit että harrastus loppuu kokonaan. Ratkaisukeskeinen heitto, että hankitaan uusi niin harrastusta voi jatkaa.

Vai onko mies sanonut jotain, joka saa sinut ajattelemaan ettei hän ymmärrä hevosten olevan yksilöitä tai jotain? Vai vähätteleekö hän sinun suruasi?

Lähettäjä: köhöm 
Päivämäärä:   25.6.25 15:48:45

No mutta toihan on hyvä vastaus, kannustaa hankkimaan hevosen. Eli sit vaan budjettia kasaamaan ja katselemaan tarjontaa. Voihan se olla, että sieltä löytyy toinen upea yksilö, josta tulee sitten omalla ainutlaatuisella tavallaan se elämäsi hevonen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 15:49:18

"Nykyään tuntuu, että kaikki ovat rikki tai niillä on joku muu ongelma"

No jos katsoo tonnin hevosia niin joo. Mutta suurinosa on kyllä terveitä. Mies varsinkin jos lemmikkitaloudessa ei ole asunut ei ymmärrä ihmisen ja eläimen välistä sidettä, sen tuntee vasta kun se tapahtuu ja varsinkin kun sen menettää. Miehelle tulisi varmasti itku puseroon sun tilanteessa. Miehet kans usein ei osaa olla tueksi vaan sen sijaan yrittää antaa neuvoja miten korjata tilanne. Tätä on miehetkin usein selittäneet että pitää opetella aina että aina toinen ei etsikkään neuvoja vaan että on tukena. En usko että pahalla tarkoitti.

Päivämäärä:   25.6.25 15:51:25

No hyvähän se on että ehdottaa uutta, kuin että sanoisi että nyvä että saat aikaa muihin asioihin tms. Se on miehen tapa kannustaa eteenpäin. Ei miehen osaa jäädä nyyhkimään ja tuleen makaamaan kuten naiset saattavat tehdä. He menevät eteenpäin.

Päivämäärä:   25.6.25 15:52:05

Mitä sen miehen olis pitänyt vastata? Se uusi hevonen voisi tuoda elämääsi paljon iloa, sitä hän koitti sanoa. Sinä itse sen sijaan haluat... Mitä? Jatkaa suremista? Velloa surussa loputtomiin?

Päivämäärä:   25.6.25 15:52:53

Ratkaisukeskeinen heitto, että hankitaan uusi niin harrastusta voi jatkaa.
-nimenomaan, ei mies sano että oi voi no kai se sitten loppuu tähän ja itkee mukana.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   25.6.25 16:29:04

No on varsinainen hirviömies. Mitä sen olisi pitänyt sanoa? Että juuri niin, loistavaa, nyt jää enemmän rahaa johonkin järkevään?

Ja no, öö, kyllä hevosia "niin vain" ostellaan. Jos ei halua ostaa, niin se on sitten eri asia. Toivottavasti olet kertonut sen miehelle, ennenkuin vedit porot nenään ehdotuksesta jonka voisin itsekin sanoa jollekulle, joka sureksii harrastuksen lopettamista vaikka voisi jatkaa jos tahtoo. Mistä se mies tiesi ettet tahdo ja on loukkaus edes esittää moinen julkeus?

Päivämäärä:   25.6.25 17:41:47

No en minä tiedä mitä vastausta odotin mieheltä. Ehkä vain myötätuntoa, empatiaa, jotain.
Enkä olisi mitään tonnin puksutinta ostamassa. Jotain alta 20000€, mutta tuntuu ettei siihen ralliin enää uskalla.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.6.25 17:47:08

Mikä siinä 'rallissa' pelottaa, kun olet kuitenkin omistanut hevosen ennenkin?

Ihminen vain elää yleensä pidempään kuin hevonen tai muut lemmikit, ja se ikään kuin kuuluu lajiin, että välillä pitää saatella ystävä hautaan. Kuitenkin itsestänikin on tuntunut muutaman hevosen lähdön hetkellä todella pahalta.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   25.6.25 17:49:11

Ehkä kannattaa lopetta liika miettiminen ja vaan ostaa hevonen jos kerran on vara. Eläimien kanssa sattuu, tänään ovat hengissä huomenna kuolleita sen asian kanssa on pystyttävä elämään ja yritettävä nauttia hetkestä ☺️

Lähettäjä: Sfg 
Päivämäärä:   25.6.25 18:39:14

Ihme vinkuja ap kyllä. Mikään ei kelpaa.

Päivämäärä:   25.6.25 20:23:14

Lähinnä se uuden etsiminen, varusteet, tutustuminen... kaikki. Sellainen tintuma on jostain tullut että nykyään nuo laadukkaammat ovat melkoisia kuumakalleja enkä minä ole mikään ammattiratsastajalle. Oikeasti hyviä ei myydä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   25.6.25 20:39:53

Mikset osta sitä vuonrahevosta?
Mäkin luulen että miehesi yritti lohduttaa ja ratkaista asian, älä nyt sille ainakaan kiukuttele

Lähettäjä: köhöm 
Päivämäärä:   25.6.25 20:48:18

Olispa mullakin mies, jolle ois ok 20 000e budjetti hevosen hankintaan. Sillähän sais tuotua ulkomailtakin vaikka mitä. Entistä hevosta ei mikään korvaa mutta ehkä voisi olla tilaisuus tutustua vaikka uuteen rotuun tai johonkin uuteen ratsastuksen lajiin, sitä kautta sitten ihan uusi maailma.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.6.25 20:58:36

"No jos katsoo tonnin hevosia niin joo. Mutta suurinosa on kyllä terveitä. "

- Siis oletko hevosmaailmassa ollenkaan? Kaikillahan on nykyään jotain.

Ja eipä hevosen rikkoontuminen tai terveyshaasteet hintalappua katso :D

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.6.25 23:28:39

Sen ymmärtää ehkä vain toinen hevosensa menettänyt ja sen terveyden kanssa taistellut.
Hevonen on iso, mutta uskomattoman herkkä terveytensä horjuessa, toisin kuin joku kissa tai vaikkapa nauta.
Loppupelissä noiden päätösten ja tuntemusten kanssa on yksin.
Eikä se tarkoita sitä että muissa ihmisissä tai omassa ukossa on mitään vikaa.
Ainakin tiedät ettei miehesi pahastu uuden hankkimisesta.. jotain positiivista sekin .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.