Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuvittelin, että suuttuminen (on pettämisestä)

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   25.6.25 09:55:13

Kuvittelin pitkään, että jos puoliso suuttuu/raivostuu siitä, että hänen kumppaninsa kertoo avoimesti epäilevänsä tätä pettämisestä, on selvä merkki siitä, että puolisolla ei ole puhtaat jauhot pussissa vaan pettämistä on myös tapahtunut.

Ajattelin jotenkin naivisti, että jos ei ole mitään salattavaa, ei reaktiokaan ole suuttuminen vaan asiallinen keskustelu.

Kuitenkin itse elin vuosia suhteessa, jossa minua epäiltiin syyttä suotta jatkuvasti pettämisestä. Aluksi jaksoin pitkään vakuutella, että puolisoni on ainut elämässäni, takerruin häneen entistä enemmän ja kaikin tavoin osoitin, että hän on ainut ihminen, jonka näen.

Mutta kun mikään ei auttanut, niin loppuaikoina oikeasti rupesin vain suuttumaan näistä epäilyistä. Olin turhautunut, väsynyt ja rikki. Kun puoliso taas toi pöytään uuden epäilyksen, niin reaktioni alkoivat olemaan vihaisia ja ärtyneitä. Tämä taas lisäsi vettä myllyyn ja puoliso oli "ihan ihmeissään" miksi suutun, jos kerran ei ole mitään salattavaa.

Mutta tiedättekö miltä tuntuu kun olet vuodesta toiseen uskollinen, rakastat toista koko sydämestäsi, mutta hän ei pätkääkään luota sinuun. Olet tehnyt kaikkesi osoittaaksesi joka päivä, että olet luotettava ja hyvä puoliso, mutta toinen ei vain luota.

Kyllä, reaktio on suuttuminen. Ja ero.

Eli ei se puolison suuttuminen pettämisepäilyyn aina tarkoita, että jotain salattavaa olisi.

Re: Kuvittelin, että suuttuminen (on pettämisestä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 10:00:43

Ei tietenkään. Kyllä mä suuttuisin varmaan ekasta kerrasta jos tultaisiin syyttämään pettämisestä suoraan. Kun mitään aihetta ei ole niin omat kuvitelmat kannattaa olla ottamatta esiin. Tai jos aiheesta haluaa keskustella, se on keskustelijan vastuulla käsitellä asiaa järkevästi ja tuoda se esiin mahdollisimman neutraalisti.

Toisaalta jos ilman syytä toinen alkaisi epäillä pettämisestä, ja varsinkin jos ei menisi kerrasta perille, lähtisin myös aika nopeasti, koska en todellakaan alkaisi katsella tuollaista aloittajan kuvaamaa inttämistä jostain, mitä en ole tehnyt.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   25.6.25 10:50:03

Täysin absurdi ajatus, että kukaan sietäisi tuollaisia toistuvia epäilyjä. Siis puoliso syyttää sinua jatkuvasti valehtelusta, ja siinä sitten vaan lempeän ymmärtäväisesti osoitat moiselle rakkauttasi? :'D

Päivämäärä:   25.6.25 11:02:41

Vähän myös miettisin kuinka aiheellinen epäily on. Jos siis olen itse tehnyt jotain epäilyttävää esim. mennyt baarista miespuolisen ystävän luokse yöksi, niin olisi ihan kohtuullista vakuuttaa ettei ole pettänyt ja suuttuminen olisi väärin. Sen sijaan jos mies epäilisi minun pettävän kaupan myyjän kanssa, kun se moikkasi niin ystävällisesti, suuttuisin miehelle epäilystä.

Päivämäärä:   25.6.25 11:05:28

Ennemmin on kokemusta siitä että tuo epäilevä on se pettäjä.

Lähettäjä: Bcf 
Päivämäärä:   25.6.25 11:11:26

. Just näin.
Mun exä aiheutti omilla sanoilla ja teknisillä sen, että joskus jouduin jotain asiaa kysymään. En syyttänyt pettämisestä tms. Mutta tietenkin mies otti sen sellaisena, suuttui saman tien ja asiat jäi käsittelemättä eikä mitään voinut tai saanut kysyä.
Eli teet jotain mikä oikeasti vähän ihmetyttää tai poikkeaa normista ja toinen tietenkin kysyy, ei syyttääkseen tai epäilläkseen mutta ottaa puheeksi. Ja toinen tietenkin heti ottaa syyttelynä ja epäilynä.
On myös tällä ""aiheettomasti mua vaan koko ajan epäillään" usein peiliin katsomisen paikka.
A) mitä sanot tai teet
B) epäileekö toinen vaiko ihan vilpittömästi kysyy jostain.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   25.6.25 12:36:26

Miten puolisosi jaksoi aina vaan epäillyt eikä eronnut? Entä miten sinä jaksoit rakastaa ihmistä, joka ei luottanut sinuun? Sekoititko läheisriippuvuuden rakkauteen?

Sinun kohdallasi epäily oli vallankäyttöä. Sen avulla sai sinut tekemään kaikkesi osoittaaksesi joka päivä, että olet luotettava ja hyvä puoliso.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.6.25 13:16:40

"Ennemmin on kokemusta siitä että tuo epäilevä on se pettäjä."

Voidaanko tästä siis päätellä että täälläkin esiintyvissä lukuisissa "epäilen miestä pettämisestä"-topissa (nytkin on yksi etusivulla) onkin aloittaja itse se pettäjä, mutta jättää vain tämän pikku sivuseikan meille kertomatta?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   25.6.25 15:12:53

Anonyymi, olet asian ytimessä!

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   25.6.25 15:23:34

"Miten puolisosi jaksoi aina vaan epäillyt eikä eronnut?"

Sitä minäkin mietin. Toki sai taloudellisen avun ja kodinhoitajan, joka ei koskaan valittanut mistään vaan antoi puolison tehdä aina ihan mitä lystäsi. Kukapa nyt sellaisesta ihmisestä haluaisi erota vaikkei tähän luottaisikaan?

"Entä miten sinä jaksoit rakastaa ihmistä, joka ei luottanut sinuun?"

Sitä minäkin jälkikäteen mietin, mutta rakkaus on aika vahva tunne. Plus meillä oli lapsi, se painoi vaakakupissa aika paljon.

"Sekoititko läheisriippuvuuden rakkauteen?"

Saattaa olla tai saattaa olla olematta. En voi tähän tietää varmaa vastausta.

"Sinun kohdallasi epäily oli vallankäyttöä. Sen avulla sai sinut tekemään kaikkesi osoittaaksesi joka päivä, että olet luotettava ja hyvä puoliso."

Tämä on totta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.