Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yliherkkä oksennusrefleksi

Lähettäjä: Kuuri 
Päivämäärä:   25.6.25 08:53:45

Onko täällä muita, joilla on yliherkkä oksennusrefleksi? Oletteko keksineet jotain, mikä siihen auttaa? Minulla tämä on ollut niin kauan kuin muistan, eli noin 3-vuotiaasta asti.

Minulla se liittyy syötäviin asioihin. Tietynlainen koostumus ruuassa tai liian ison lääkepillerin laittaminen suuhun herättää oksennusrefleksin. Yökkäilen refleksinomaisesti ja jos yritän väkisin pitää "inhottavaa" ruokaa/muuta asiaa suussa tai niellä, niin oksennus myös tulee. Tämä ei mitenkään liity makuun, vaan nimenomaan koostumukseen. Lapsena jopa pureskelin antibioottipillerit vaikka ne maistuivat pahalta, koska en vain saanut niitä nieltyä kokonaisina.

Tämä on aika inhottava ja häpeällinen vaiva, koska totta kai ihmiset ihmettelevät. Jos en ota vaikka kahvipöydässä kaikkea, niin usein tietysti luullaan että ei vaan maistu ja tarjoaja on pahoillaan, kun en ota. Ei siinä oikein viitsi ruveta selittämäänkään, että "en minä usko että sienipiirakkasi on pahaa, minä vaan oksennan sen jos koetan syödä väkisin."

Olen koettanut totuttaa itseäni. Voin syödä vaikka noita mainittuja sieniä mössönä, mutta syöminen stoppaa siihen kun pitäisi laittaa suuhunsa selvä pala ja tuntea sen koostumus suussaan. Tai jos pitäisi syödä vaikka haarukallinen kypsää sipulia, niin se on suunnilleen yhtä kauhea paikka kuin jos tarjottaisiin kastematoja. Maha alkaa kouristella jo sipulien katsomisestakin.

Minua on lapsena pakotettu syömään, mikä päättyi aina siihen että parin erittäin väkisin niellyn haarukallisen jälkeen kaikki tuli ylös ja takaisin lautaselle. Seuraavaksi piti syödä se yrjö. Mutta ei se ole auttanut tähän ongelmaan. Aikuisena olen useampaan otteeseen yrittänyt pakottaa itseni syömään yökkäyttäviä asioita ja tsempannut, että "äkkiä vaan suuhun, puraise nopeasti ja niele äkkiä", mutta ei silläkään taktiikalla montaa haarukallista mene. Eikä syöminen ole ainakaan mikään nautinto, kun yökkäysrefleksi möyrii mahanpohjasta asti ja hiki valuu otsalta.

Re: Yliherkkä oksennusrefleksi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.6.25 09:32:07

Ei minulla noin voimakasta reagointia ole kuin aloittajalla. Mutta jos joku koskee liian pitkälle nieluun esim hammaslääkärin härvelit, niin heti yökkään.

Ruokajutuissa olen nirso. En oksenna mutta voin pahoin ja heikottaa jos syön jotain "väärää". Minuakin on pakkosyötetty lapsena joitain kertoja. Se oli kamalan väärin. Ruokalan haju saa edelleen jonkinlaisen hälytysjärjestelmän päälle. Mutta koska olen aikuinen niin saan itse määrätä mitä syön ja mitä en. En vaivaudu edes selittelemään tuputtajille. Kieltäydyn vain kohteliaasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.25 10:51:57

Aloittaja, olet kohdannut lapsuudessasi väkivaltaa. Hae apua terapiasta, saattaa vähitellen auttaa syömisongelmiinkin. :)

Lähettäjä: Joo... 
Päivämäärä:   25.6.25 11:02:24

Hampaita pestessä helposti tulee ja yökkäilen. Tai joskus aamulla kun limaa kurkussa. On isot nielurisat

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.6.25 11:10:21

On, mutta ei ihan noin vahva kuin sinulla. Liittyy nimenomaan ruuan koostumukseen, esim. graavilohi on sellaista, jota en pysty syömään. Ja ei todellakaan toimi se, että pureskelet ja nielet äkkiä vaan. Pärjäilen sen kanssa kyllä, kun saan valita mitä syön.

Ja minua ei ole onneksi pakotettu syömään lapsena sellaista mitä en pystynyt syömään. Tosi ikävää että sinua on. Eihän se asia sillä korjaannu, pahenee vaan. Jotenkin synnynnäistä on, kun on aina tämä "vika" ollut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.6.25 13:23:36

Minulle myös koostumus sellainen asia että tietyt ei vain mene kurkusta alas.
Jos on jotain sileää niin seassa ei saa olla sattumia, esim jugurtit joissa marjoja tms on ehdoton ei.
Viili taas on kuin räkää/limaa ja en voi niellä.
Graavilohi, läski lihan seassa, silli.
Sienet on olleet myös ongelma, mutta niitä pystyn syömään jos vain nielaisen ne purematta.

Enemmän tilanteessasi ihmetyttää muut ihmiset, jotka ihmettelee jos ei syö kaikkea? Kuka kyttää toisten syömisiä noin tarkkaan?
Jos itse tarjoan vieraille jotain niin ne ottaa jotka haluaa ja jos ei halua niin se on ihan fine.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.