Lähettäjä: Kuuri
Päivämäärä: 25.6.25 08:53:45
Onko täällä muita, joilla on yliherkkä oksennusrefleksi? Oletteko keksineet jotain, mikä siihen auttaa? Minulla tämä on ollut niin kauan kuin muistan, eli noin 3-vuotiaasta asti.
Minulla se liittyy syötäviin asioihin. Tietynlainen koostumus ruuassa tai liian ison lääkepillerin laittaminen suuhun herättää oksennusrefleksin. Yökkäilen refleksinomaisesti ja jos yritän väkisin pitää "inhottavaa" ruokaa/muuta asiaa suussa tai niellä, niin oksennus myös tulee. Tämä ei mitenkään liity makuun, vaan nimenomaan koostumukseen. Lapsena jopa pureskelin antibioottipillerit vaikka ne maistuivat pahalta, koska en vain saanut niitä nieltyä kokonaisina.
Tämä on aika inhottava ja häpeällinen vaiva, koska totta kai ihmiset ihmettelevät. Jos en ota vaikka kahvipöydässä kaikkea, niin usein tietysti luullaan että ei vaan maistu ja tarjoaja on pahoillaan, kun en ota. Ei siinä oikein viitsi ruveta selittämäänkään, että "en minä usko että sienipiirakkasi on pahaa, minä vaan oksennan sen jos koetan syödä väkisin."
Olen koettanut totuttaa itseäni. Voin syödä vaikka noita mainittuja sieniä mössönä, mutta syöminen stoppaa siihen kun pitäisi laittaa suuhunsa selvä pala ja tuntea sen koostumus suussaan. Tai jos pitäisi syödä vaikka haarukallinen kypsää sipulia, niin se on suunnilleen yhtä kauhea paikka kuin jos tarjottaisiin kastematoja. Maha alkaa kouristella jo sipulien katsomisestakin.
Minua on lapsena pakotettu syömään, mikä päättyi aina siihen että parin erittäin väkisin niellyn haarukallisen jälkeen kaikki tuli ylös ja takaisin lautaselle. Seuraavaksi piti syödä se yrjö. Mutta ei se ole auttanut tähän ongelmaan. Aikuisena olen useampaan otteeseen yrittänyt pakottaa itseni syömään yökkäyttäviä asioita ja tsempannut, että "äkkiä vaan suuhun, puraise nopeasti ja niele äkkiä", mutta ei silläkään taktiikalla montaa haarukallista mene. Eikä syöminen ole ainakaan mikään nautinto, kun yökkäysrefleksi möyrii mahanpohjasta asti ja hiki valuu otsalta.
|