Lähettäjä: lhhh
Päivämäärä: 26.6.25 18:47:02
Tämä on vain oma päätelmäni, joten turha kysellä mitään tieteellisiä tutkimuksia ajatusteni tueksi.
Olen aika paljon seurannut ihmisten ruokavalioita ja ruokavaliomuutosten vaikutusta hyvinvointiin. Olen tullut siihen lopputulokseen, että huonoiten voivat sekasyöjät. Parhaiten tuntuvat voivan ne, jotka noudattavat jotain tiettyä ruokavaliota ja ovat siis jättäneet ruokavaliostaan jotain heille sopimatonta pois. Mutta se on yksilöllistä, että mikä on kenellekin hyväksi ja mikä huonoksi. En siis voi suositella mitään tiettyä kenellekään vaan jokaisen pitää itse omalla kohdallaan kokeilla, mikä toimii, millä on hyvä vaikutus ja mikä ei sinulle passaa yhtään.
Joku on aiemmin ollut sekasyöjä, olo vähän kehno. Vaihtoi vegaaniksi. Olo oli mahtava. Tai sitten ei. Olo oli karsea. Vaihtoi vegaanista carnivoreksi, ja olo on sen jälkeen ollut mahtava. Joku kokeili ketoa, ja se auttoi paljon, muttei kuitenkaan tarpeeksi, joten carnivore sopi hänelle paremmin. Hänen elimistö/ruuansulatuselimistö ei pidä kasviksista ja hedelmistä. Jollekin taas ei punainen liha sovi yhtään, mutta kestää esim. broileria. Jollekin passaa parhaiten kasvisruokavalio. Joku taas voi mainiosti, kunhan nopeat hiilarit jää pois. Jollekin riittää pelkkä vehnän poisjättö, joku joutuu jättämään kaikki viljat ja sokerin pois. Jollekin ongelmia aiheuttaa maitotuotteet, toiselle pelkästään jotkut tietyt maitotuotteet. Joku taas oli todella karseassa kunnossa vhh:lla/ketolla, ja olo oli mainio, kun alkoi syödä lähes pelkästään nopeita hiilareita*.
(* esim. munuaisten vajaatoiminnassa pitää rajoittaa proteiinin saantia, joten carnivore tai edes keto ei todellakaan välttämättä sovi. Mutta esim. croissantti aamiaiseksi voi saada päivän todella hyvin käyntiin. Tai sitten ei.)
Eli jos tuntuu, että nykyisellä ruokavaliolla ei olo ole hyvä, niin tehkää siihen muutoksia. Kokeilkaa, mikä sopii. Minulla on hyvä olo kun jätin vehnän kokonaan pois ja vältän nopeita hiilareita muuten kuin illalla. Rauta-arvotkin lähti nousuun viljattomalla ruokavaliolla. Keliakiaa minulla ei ole, mutta ilmeisesti jotain yliherkkyyksiä/allergioita viljojen suhteen.
|