Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyviä ruokia, joista saa rautaa?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.6.25 23:04:10

Heitelkääpäs minulle ideoita ruuista, joista saa hyvin rautaa? Siis ihan, että mitä valmistaisin? Nyt olen saanut listalle naudan jauhelihasta tehtyjä pihvejä & perunoita, Saarioisten maksalaatikkoa ja itse tehtyä survosta puolukoista (joo ei siinä niin paljoa ole, mutta jotain edes). Välipalana hamppuruisleipää varsisipulilla ja avokadolla. Olen viime aikoina syönyt aika vähän punaista lihaa (en ollenkaan), kärsin runsaista kuukautisista niin täytyisi ruokavalio saada monipuolisemmaksi. Syön hedelmiä ja kasviksia muuten aika paljon ja lihana ollut usein kana ja lohi.

Re: Hyviä ruokia, joista saa rautaa?

Lähettäjä: *¨* 
Päivämäärä:   24.6.25 23:08:41

Varmaan kannattaisi ensin hoitaa niitä kuukautisia pienemmiksi, rautatankkauksesta tuskin muuten on mitään hyötyä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.6.25 23:10:13

Vuosia olen käynyt lääkärillä niiden takia, syön rautalääkkeitä säännöllisesti sekä caprilonia 3-4 päivää kun on runsaimmillaan. Vuoto kestää kuitenkin 6-7 päivää niin siinä jää silti yli päiviä ja joskus saattaa tulla liian usein. Kärsin pcos taudista myös. Kyllä se ruokavalio on myös hyvä saada kuntoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 23:25:18

Nokkos-/pinattikeittoa ja/tai -lettuja.

Maksamakkaraa ruisleivällä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 23:29:23

Mustamakkara

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.6.25 04:22:19

Kasvikunnan tuotteista muistaakseni linssit, herneet ja ehkä pavut sisälsi eniten. Näidstä tulee kasvissyöjänä melko paljon laitettua. Tärkeää olisi myös miettiä milloin sen rautaruoan syö. Eikä samaan aikaan kalsiumia, kahvia... Kylkeen c-vitamiinia että imeytyy jne...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   25.6.25 05:31:10

Valkuaista lisäät ruokavalioosi. Verenvalmistukseen tarvitaan paljon proteiinia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.6.25 06:01:38

Verilettuja, mustaamakkaraa, maksamakkaraa, maksalaatikkoa.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   25.6.25 07:23:44

Eikös puolukkaa syödä noiden yllälistattujen rautapitoisten ruoka-aineiden lisäksi ennen kaikkea siksi, että c-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä?

Maitotuotteet taas estävät raudan imeytymistä eli pitäisi pystyä erottelemaan ateriat niin, että rautapitoisen ravinnon kanssa ei menisi maitotuotteita vaan aina jotain c-vitamiinipitoista.

Itselläni auttoi pahaan anemiaan vain minipillerit, joilla kuukautiset jäivät pois :/

Lähettäjä: Ceee 
Päivämäärä:   25.6.25 09:02:48

Pieni c vitamiinin lisäys joka aterialla, esim c-vitamiintabletti jaettuna neljään osaan , auttaa ruuasta saatavan raudan imeytymistä. Valurautapannu antaa myös pienen rautalisän.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.6.25 11:35:15

Valurautapannu on ostoslistalle, kun raaskii ostaa. Maitotuotteita käytän aika vähän ja kahvia en ollenkaan. Tee mitä tällä hetkellä juon välillä yrttihauduketta, olisiko senkin kanssa parempi pitää väliä syömisen kanssa? Maksa makkaran olinkin unohtanut, laitan sen kauppalistaan.

Proteiinia täytyisi kyl kanssa saada vähän enemmän, sitä menee nyt varmaan liian vähän.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   25.6.25 11:42:30

Verinen pihvi. Älä sitten syö samalla kalsiumpitoisia ruoka-aineita, sillä ne haittaavat raudan imeytymistä. Sen sijaan c-vitskua kylkeen.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   25.6.25 12:29:14

Puolukassa on aika vähän c-vitamiinia, mutta hyvä se vähäkin. Maksa- ja veriruokia voi valmistaa enemmän, vaikka maksa- tai jauhemaksapihviä, ja veriohukaisia. Verta löytyy pakasteesta, maksaa lihapuolelta myös jauhettuna. Älä kypsennä sitä liian pitkään, ettei tule sitkeää.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.6.25 12:30:47

Joo puolukkaa olen syönyt maksalaatikon kanssa maun takia, sopii sen kanssa hyvin.

Jauhemaksapihvejä voisin kokeilla valmistaa, veriruokia en ole vielä uskaltanut testata.

Lähettäjä: sfdg 
Päivämäärä:   25.6.25 12:34:47

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 25.6.25 06:01:38

Verilettuja, mustaamakkaraa, maksamakkaraa, maksalaatikkoa."

Itse tehdyt veriletut ovat tosi hyviä. Raaka-aineet eivät maksa paljon, kannattaa testata. Kuten aina lettujen paistossa, varaudu käryyn. Toisaalta nyt kesällä letut voi paistaa ulkona muurikassa tai grillin levyllä lettupannussa tai vaikka grillin parilalla, jos vain sellaisia mahdollisuuksia on. (Itsellä ei olisi, kun asun kerrostalossa.)

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   25.6.25 13:03:00

Et sä sillä ruokavaliolla saa niitä kuukautisia tai raudanpuutetta hoidettua, valitettavasti. Monipuolinen ruokavalio on kyllä AINA hyväksi, mutta sun ongelma taitaa enemmän olla tuo raudanpuute ja kamalat menkat.

Pystytkö syömään e-pillereitä? Todella monilla ne pienentää vuotoa merkittävästi. Esim. itse syön niitä täysin ilman taukoja juuri menkkojen takia (lääkärin suositus, myös endometrioosia taustalla). Sitä ennen vuodin joka kk kamalasti eikä auttanut vaikka rautaa otti purkista. Tietenkään ei auttanut. Vasta nyt, kun menkat on hoidettu kokonaan pois, niin se otettu rauta IMEYTYY!! Eikä valu heti pois kuukautisten aikana.

Lisäksi: jos et jo syö, niin purkista rautaa asap. Normaali annostus raudanpuutteessa on 200-400 mg päivässä. Aloita rauta varovasti, nosta vähitellen.

Joo, et kysynyt tähän asiaan neuvoja, mut oli pakko. Koska tuo on se sinun ongelma, ei ruokavaliosta tuleva rauta. Nimittäin ruokavaliolla et saa alhaisia arvoja nousemaan sitä mukaa kun ne laskevat.

Päivämäärä:   25.6.25 13:14:52

Sori, kirjoititkin, että syöt rautaa säännöllisesti. Eli joka päivä vai kuuri silloin tällöin?

Lähettäjä: lila 
Päivämäärä:   25.6.25 13:40:25

Kaupan veriletut.

Lähettäjä: hwhw 
Päivämäärä:   25.6.25 13:47:58

Verta ja lihaa, varsinkin punaista lihaa.

Minulla nousi ferritiini 62->120 kun söin verilättyjä, naudan paistia (kilon möntti tarjouksesta aina kun löysin, leikoin pihveiksi ja paistoin palan kerrallaan), myös broileria.

Hemirauta imeytyy 10-kertaisesti nonhemirautaan verrattuna, eli kannattaa syödä hemirautaa jos rautaa haluaa imeyttää.

Pinaatissa on vähän rautaa ja lisäksi oksalaattia, joka estää rautaa imeytymästä.

Lähettäjä: Keli 
Päivämäärä:   25.6.25 14:54:45

Maitotuotteiden lisäksi kannattaa huomioida myös miten vetää kananmunia, kuitua, magnesiumia, kahvia, teetä ja suklaata. Nämäkin heikentävät raudan imeytymistä!

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.6.25 16:17:49

Kananmunia syön myös todella harvoin, en nyt muista milloin viimeksi edes. Magnesiumia en syö mitenkään erikseen, kahvia en, tee on tällä hetkellä viherminttu yrttihauduketta. Olen sen ottanut iltaisin, kun en ole muuta enää syönyt. Suklaatakin aika harvakseltaan. Säännöllisesti syön, välillä tulee pieniä taukoja jos olen unohtanut tilata uuden purkin loppuneen tilalle. Lisäksi otan sanasolin rautaporetabletin veden kanssa toisinaan.

Oletteko tehneet itse ne veriletut vai kaupan valmiita? Miltä ne maistuu ja minkä kanssa syötte?

E-pillereitä en haluaisi enää, olen niitä nuorempana syönyt muutaman vuoden ja nyt kun en syö niin olo on jotenkin parempi. Enkä tarvitse ehkäisyäkään.

Päivämäärä:   26.6.25 10:25:11

Leber auf Berliner Art.

Naudan maksaa viipaloituna
1-2 isoa sipulia
1-2 omenaa

Viipaloi sipulit ja omenat, paista voissa ja tilkassa öljyä kullanruskeiksi ja laita sivuun.
Paista maksaviipaleet voissa ja tilkassa öljyä sopivan kypsiksi, mausta suolalla ja mustapippurilla.
Laita maksaviipaleet lautaselle ja päälle paistetut omenaviipaleet ja sipulirenkaat.

Bon Appetit

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   26.6.25 13:09:35

Maksaa voi syödä silloin tällöin mutta säännöllisesti isojen määrien kanssa kannattaa olla varovainen ettei saa liikaa a-vitamiinia.
Suoliston kunto muutenkin vaikuttaa, ohutsuolen siis. Joskus voi olla hyötyä ottaa ruoansulatusentsyymejä ja/tai vatsahappolisää, jos ravinto ei meinaa imeytyä

Päivämäärä:   26.6.25 14:12:44

''E-pillereitä en haluaisi enää, olen niitä nuorempana syönyt muutaman vuoden ja nyt kun en syö niin olo on jotenkin parempi.''

Sori kun jankkaan, mutta mä kannustan SILTI vielä kokeilemaan. Nimittäin, mä sain elämäni takaisin vasta sitten kun sain nuo menkat oikeasti kuriin ja rauta-arvot vihdoin ylös.

Minullakin oli nuoruuden e-pillerikokeiluja, monia MONIA eri merkkejä. Nyt aikuisena kun kokeilin yhtä merkkiä - niin kappas vaan, se sopii täydellisesti! Ei tule sivuoireita, tai ainakin nekin vähäiset sivuoireet ovat pienempi paha kuin koko elämän kestävä lamaantuminen ja jaksamattomuus!

E-pillereitä aina parjataan, mutta minun kohdalla sain elämänilon ja jaksamisen takaisin. Ja tosiaan menkkoja ei ole ollut nyt 16 kuukauteen ollenkaan. Mikä vapaus!!!! =)

Lähettäjä: djjd 
Päivämäärä:   26.6.25 15:58:26

Eläinperäiset tuotteet, jossa on hemirautaa. Liha, veri, sisäelimet. Mutta esim. maksaa ei saa liikaa syödä. Ihan lihaa ja verta kannattaa syödä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   26.6.25 16:47:31

Mulla lähti rauta-arvot nousuun, kun ensin teurastettiin oma hevonen ja syötiin sitä 3kk lähes joka aterialla. Sen jälkeen vielä ostettiin puolikas poro. Heiniä ei ole paljon nakerreltu ja se lopultakin näkyy veriarvoissa. Toki suolisto ei varmasti tästä hoidosta kiitä.

Lähettäjä: lhhh 
Päivämäärä:   26.6.25 18:47:02

Tämä on vain oma päätelmäni, joten turha kysellä mitään tieteellisiä tutkimuksia ajatusteni tueksi.

Olen aika paljon seurannut ihmisten ruokavalioita ja ruokavaliomuutosten vaikutusta hyvinvointiin. Olen tullut siihen lopputulokseen, että huonoiten voivat sekasyöjät. Parhaiten tuntuvat voivan ne, jotka noudattavat jotain tiettyä ruokavaliota ja ovat siis jättäneet ruokavaliostaan jotain heille sopimatonta pois. Mutta se on yksilöllistä, että mikä on kenellekin hyväksi ja mikä huonoksi. En siis voi suositella mitään tiettyä kenellekään vaan jokaisen pitää itse omalla kohdallaan kokeilla, mikä toimii, millä on hyvä vaikutus ja mikä ei sinulle passaa yhtään.

Joku on aiemmin ollut sekasyöjä, olo vähän kehno. Vaihtoi vegaaniksi. Olo oli mahtava. Tai sitten ei. Olo oli karsea. Vaihtoi vegaanista carnivoreksi, ja olo on sen jälkeen ollut mahtava. Joku kokeili ketoa, ja se auttoi paljon, muttei kuitenkaan tarpeeksi, joten carnivore sopi hänelle paremmin. Hänen elimistö/ruuansulatuselimistö ei pidä kasviksista ja hedelmistä. Jollekin taas ei punainen liha sovi yhtään, mutta kestää esim. broileria. Jollekin passaa parhaiten kasvisruokavalio. Joku taas voi mainiosti, kunhan nopeat hiilarit jää pois. Jollekin riittää pelkkä vehnän poisjättö, joku joutuu jättämään kaikki viljat ja sokerin pois. Jollekin ongelmia aiheuttaa maitotuotteet, toiselle pelkästään jotkut tietyt maitotuotteet. Joku taas oli todella karseassa kunnossa vhh:lla/ketolla, ja olo oli mainio, kun alkoi syödä lähes pelkästään nopeita hiilareita*.

(* esim. munuaisten vajaatoiminnassa pitää rajoittaa proteiinin saantia, joten carnivore tai edes keto ei todellakaan välttämättä sovi. Mutta esim. croissantti aamiaiseksi voi saada päivän todella hyvin käyntiin. Tai sitten ei.)

Eli jos tuntuu, että nykyisellä ruokavaliolla ei olo ole hyvä, niin tehkää siihen muutoksia. Kokeilkaa, mikä sopii. Minulla on hyvä olo kun jätin vehnän kokonaan pois ja vältän nopeita hiilareita muuten kuin illalla. Rauta-arvotkin lähti nousuun viljattomalla ruokavaliolla. Keliakiaa minulla ei ole, mutta ilmeisesti jotain yliherkkyyksiä/allergioita viljojen suhteen.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   27.6.25 08:08:59

Itse teen verilettuja ja kampsuja, eli perinteiseen tapaan tehtyjä vedessä keitettyjä verikakkuja. Osta kaupan valmiita verilettuja, sillähän sinulle selviää, miltä ne maistuvat. Kotitekoisiin voit laittaa mitä jauhoa haluat, vaikka ruis- tai ohrajauhoja. Ovat itsetehdyt ainakin tuoreempia suoraan pannulta.

Päivämäärä:   27.6.25 08:26:12

Marjoista taitaa mustaherukka se, jossa on paljon rautaa ja C-vitamiinia.

Ekaa lasta odottaessani söin mustaherukoita kesällä herukka-aikaan joka päivä ja hemoglobiini nousi mukavasti.
Ei jäänyt marjoja pakastettavaksi, joten hb laski kuin lehmän häntä syksyä kohti :)

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   27.6.25 09:26:27

Laita hormonikierukka. Kuukautiset jäävät pois, eikä ole e-pillereiden haittaa. itsellä sopi aivan loistavasti, kun kuukautiset oli tosi runsaat. Hyvä ruokavalio toki ok.

Lähettäjä: nippe 
Päivämäärä:   27.6.25 10:38:33

Linssikeitto! Se on todella hyvä raudanlähde ja muutenkin terveellinen ja maukas ruoka. Tietysti muutkin linssiruuat ajavat saman asian.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.6.25 10:56:25

Tosiaan ruokavaliolla ei saa huonoja rauta-arvoja nousemaan, jos joka kuukausi vuotaa kaiken pois sitä mukaa kun ehtii syödä rautapitoisia ruokia. Kunnon pitkä kuuri rautaa (vähintään 6-12 kk), hoidata ne kuukautiset tavalla tai toisella pois, niin saat arvot nousemaan (myös ferritiini. Se pelkkä hemoglobiini ei kerro yhtään mitään).

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   27.6.25 10:57:15

Pinaatti, verituotteet ja maksa.

Lähettäjä: yöy 
Päivämäärä:   27.6.25 15:55:57

Pinaatissa ei ole rautaa juuri yhtään ja lisäksi siinä on oksalaattia, joka estää rautaa imeytymästä. Miten ihmeessä joku voi suositella pinaattia raudanlähteeksi? Kas kun et sano, että syö kurkkua...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.