Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako sanoa takaisin samalla tavalla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 20:48:44

Jos töräytät sanoa rumasti, niin haittaako, jos sinulle sanotaan jostain toisesta asiasta yhtä rumasti? Saako lapsellesi (sanotaan kouluikäiselle, pikkutaapero ei aina ymmärrä, mitä sanoo) sanoa rumasti?

Re: Saako sanoa takaisin samalla tavalla?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   24.6.25 20:52:25

Minun puolestani saa. Ainut vaan että kannattaa miettiä joka kerta erikseen, mitä sillä haluaa saavuttaa. Joidenkin aikuisten kohdalla auttaa etenkin jos se herättää keskustelua heidän ulosannistaan mutta lasten kohdalla he usein vain innostuvat siitä. Lapsen kohdalla toimii paremmin esimerkki ja se että tekee huonosta käytöksestä lapsellista ja halutusta aikuismaista ja fiksua. Syvällä sisimmässään kuitenkin melkein kaikki lapset ihailevat aikuisia ja haluavat huomiota.

Päivämäärä:   24.6.25 20:54:40

Mitä sillä saavutetaan? Lapsi ei vielä osaa, aikuinen tietää paremmin ja toivottavasti myös kykenee parempaan.

Aikuiset antaa sille lapselle mallit käytökselle. Millaista mallia halutaan näyttää?

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   24.6.25 20:56:04

Mielestäni töräyttelijälle ( joka riittävän vanha) saa sanoa rumasti takaisin. Itse tosin en tietyissä tapauksissa ole viitsinyt vaivautua, yleensä jätän sellaiset tyypit huomiotta. Ovat yleensä sellaisia ettei mikään sanominen mene perille, joten miksi vaivautuisin kuluttamaan energiaani ikäviin ihmisiin.

Päivämäärä:   24.6.25 21:01:13

Ollessani väsynyt en todellakaan jaksa alkaa sanomaan jollekin vinoilijalle erikseen takaisin. Ajanhukkaa. Minusta tulee vain tyly.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.6.25 21:01:22

Olen joskus itse töräyttänyt typerästi, ja minulle on sanottu takaisin. Olen ottanut opikseni, ei se kivalta tunnu. On sama, sanooko minulle "tuo loukkasi" vai "töräyttääkö" jotainbyhtä typerää. Joillekin ihmisille ei auta vaikka sanoisi, että: "tuo loukkasi". Heille varmasti kannattaakin "töräyttää".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 21:03:43

Saa. Miksi ei saisi? Sitä saa mitä tilaa. Toki kunnianloukkaus jne eri asia.

Päivämäärä:   24.6.25 21:04:12

Jep, paitsi niiden kohdalla jotka ovat jatkuvasti tylyjä ihan itsestä riippumattomista syistä. Ne vasta idiootteja onkin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.6.25 07:35:50

Monet kerrat oon nielly vaikka ja mitä mitä mulle on sanottu vaan en enää.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.6.25 07:41:25

Ei sentään lapselle, mutta muuten kyllä vastaan takaisin.
Siitähän täällä monesti itketään, kun tulee vastattua ja usein se tulkitaan jopa suuttumukseksi. Johtunee siitä, kun en pistä perään äksdeetä.

Lähettäjä: Poistun paikalta 
Päivämäärä:   25.6.25 08:00:38

En vietä aikaa ihmisten kanssa, jotka haluavat olla törkeitä minua kohtaan.
En tykkää tapella ja olla koko ajan puolustus ylhäällä, siinä ei ole mitään logiikkaa.
Joskus olen antanut samalla mitalla takaisin ja pelasin törkeilijän pussiin; tappeluksihan se meni ja moukka sai minulta huomiota.
Lapsenkaltaista toimintaa aikuisella = kehityksessä ongelmia. Ei kiitos.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   25.6.25 08:06:22

Tehokasta voi myös olla ihan vaan hiljaa tai pyytää töräyttäjää sanomaan tökeröt sanansa uudelleen

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.6.25 08:13:22

Kasvattavinta sille sanojalle on juuri se, että sanotaan takaisin. Sitä paitsi tuollaisessa tilanteessa on vaikea olla sanomatta mitään, paitsi jos on mykkäkoulukuntaa.

Jos oma lapsi puhuu rumasti, sitten lasta puhutellaan, miten sopii käyttäytyä.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   25.6.25 08:45:51

Itse olen tällä hetkellä sellaisten ihmisten kanssa (ikävä kyllä) tekemisissä, jotka juuri hakevat sitä konfliktia ja reaktiota. Näille paras tapa on se, että ei anna mitään reaktiota.

Lähettäjä: byää 
Päivämäärä:   25.6.25 08:50:44

Älä alennu toisen tasolle.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.6.25 08:53:33

Minä olen sellainen, kuten sanotte, kynnysmatto. Sanomisiani ei kuunnella ellen sano todella rumasti. Nyt suutitin siskoni joka rupesi taas kerran säätämään asioitani. En vain voinut antaa asioiden mennä pitemmälle, koska minulla ei olisi riittänyt rahat korjata sotkua. Siskoni sanoi, etten saa uhriutua ja samaan hengenvetoon ryhtyi pyytelemään anteeksi kun on 10 vuotta sitten tullut kahvilassa samaan pöytään istumaan jne. Naurahdin, että voihan hän toki uhriutua niin paljon kuin haluaa mutta kannattaa oikeasti miettiä tai jopa kysyä, mistä on kyse. Ei ole kyse kahvilassa istumisesta tai kaupassa tervehtimisestä. Suuttui niin ettei ole puhunut minulle kahteen kuukauteen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.6.25 08:54:35

Lähti kesken. Siis siskoni saa kieltää minua uhriutumasta, mutta jos hänen uhriutumisensa ottaa puheeksi, niin voi sitä tuisketta. Siskoni on 50-vuotias...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.6.25 08:55:44

Byää: kyllä saa alentua, olla lapsellinen eikä tarvitse olla aikuismainen eikä kunnon tyttö. Kenenkään ei tarvitse syödä toisten paskaa.

Lähettäjä: depis 
Päivämäärä:   25.6.25 08:55:59

Aatelkaapa jos sillä töräyttelijällä on masennusta? Silloin takaisin sanominen saa masentuneen tilan entistä kurjemmaksi. Miettikää sitä, ihan oikeasti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.6.25 08:56:33

Depis: ajatteleeko töräyttelijäkin noin?

Lähettäjä: depis 
Päivämäärä:   25.6.25 08:58:28

Enpäs tiedä. Kysy siltä?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   25.6.25 08:58:56

Öö, masennus ei ole mikään syy töräytellä :D
Ja toisekseen, ei ole muiden vastuulla meneekö jonkun masenus parempaan vai huonompaan suuntaan -todella vinksahtanut ajatus!

Tuolla logiikalla masentuneet saisivat ajaa kaikki muutkin masentuneiksi.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   25.6.25 09:07:45

Täällä kysyttiin, saako sanoa, ja depis vastasi omasta puolestaan, että ei saa, koska töräyttelijälle voi tulla paha mieli. Se on hänen mielipiteensä.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   25.6.25 09:08:22

depis; entä jos sillä töräyttelyn kohteella onkin masennusta ja töräyttelijä saa sen tilan entistä kurjemmaksi. Mietippä sitä, ihan oikeasti.

Ei masennus ole syy olla mullkku ja töräytellä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.6.25 09:13:24

No ei todellakaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.6.25 09:15:10

Tyypillisempää masennukselle on olla ylikriittinen omia sanomisiaan kohtaan, ja jättää sanomatta silloinkin kun kannattaisi sanoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.25 09:22:37

Lapset eri asia - aikuiselle voi sanoa. Toisaalta taas on vapauttavampaa jättää länkyttäjät omaan arvoonsa ja jatkaa omaa elämää.

Lähettäjä: tuukka 
Päivämäärä:   25.6.25 09:24:54

Sanot vaan että evvk.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.6.25 09:52:45

Saa ja kannattaakin. Töräyttelijän loukkaaminen on ihan parasta ajanvietettä.

Lähettäjä: Melona 
Päivämäärä:   25.6.25 10:09:39

Minä en itse halua alentua samalle tasolle tuollaisten ihmisten kanssa. Annan töräyttelijän ihan rauhassa tehdä itsestään idiootin käytöksellään ja olen itse provosoitumatta, vastaan jopa korostetun rauhallisesti ja asiallisesti. Mutta toki siis jokainen saa reagoida miten vaan.

Lähettäjä: kddk 
Päivämäärä:   25.6.25 14:15:48

Minun mielestäni saa. Mutta pitää todellakin aina miettiä, mitä sillä haluaa saavuttaa ja saavuttaako sitä.

En ymmärrä sitä, että joku aina puhuu muille rumasti, mutta hänelle ei saa sanoa samalla tavalla takaisin.

Joillekin toimii paremmin, kun sanoo asiallisesti, että "Sä puhut kauheen rumasti" tai "Etkö sä oikeesti osaa sanoa tota asiaa yhtään nätimmin?". Toisille taas toimii se, että sanoo samalla tavalla takaisin. Mutta sitten on myös niitä, jotka sanovat aina muille rumasti (eikä kohde saa siitä pahoittaa mieltään), mutta alkavat itkuhuutaa ja väittää toista törkeäksi, kun hän sanoo samalla mitalla takaisin.

Olen joskus kysynyt eräältä henkilöltä, joka aina kommentoi ulkonäköäni ja arvosteli ja väitti minun olevan vääränlainen, että "mitä jos minä kommentoisin sinulle samalla tavalla, kauanko sinä sitä sietäisit?" Annoin muutaman esimerkin ja jo toisen kohdalla alkoi itkeä "ÄLÄ!!! EI SAA OLLA NOIN TÖRKEÄ!!! MÄ ALAN ITKEEN KUN SÄ OOT MUA KOHTAAN NOIN HIRVEE!!". Niinpä... :') Mutta tuo kyseinen yksilö ei enää uskaltanut minulle sanoa mitään rumaa.

Lähettäjä: peili 
Päivämäärä:   25.6.25 15:05:45

Mitä paremmuudentunnetta te tunnette kun v,ittuilette toisille ihmisille?

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   25.6.25 20:06:17

Mä olen sitä mieltä, että takas vaan sana sanasta ja parhaasta kaksi. Millä oikeudella joku edes kuvittelee olevansa niin paljon muita parempi, että saa rääpiä päätään muille. Mun kohdalla ei onnistu todellakaan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.6.25 20:46:44

Parasta olisi sanoa suoraan, jos joku asia loukkaa ja MIKSI se loukkaa. Mutta ei se helppoa ole. Itsekin usein joko nielen kiukun/harmin tai joillekin täräytän jotenkin tyhmästi, että loukkaannuin. Yritän jatkuvasri oppia sanomaan asiat niin kuin ne on, mutta asiallisesti ja vastavuoroisesti loukkaamatta.

Oma tavoite on, että omaa käytöstä ei tarvitsisi hävetä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.