Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä perustelet lomalentämisen/lentämättä jättä

Lähettäjä: misen? 
Päivämäärä:   24.6.25 12:18:13

Suomen kesä ei ole näyttänyt parastaan. Sadetta tulee ties monettako päivää eikä lämmintä tai edes kuivaa kesäsäätä ole näkyvissäkään. Tekiski mieli napata lomalennot jonnekin lämpimään. Mutta joka tuutista tulee ilmastonmuutosta ja suomalaiset rantalomailijat ovat seuraavia s**tanasta. Miten perustelet itsellesi lomalennolle lähdön? Entä sen, että jätätkin väliin, vaikka mieli tekisi?

Re: Millä perustelet lomalentämisen/lentämättä jättä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 12:20:44

”Miten perustelet itsellesi lomalennolle lähdön? ”

Mua ei vaan kiinnosta.

Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan. Siinä ei mun lomalento paljoa paina.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.6.25 12:22:32

"Itsekkäästi" ajattelen, että minun lennoilla (1 lomalento n. kolmessa vuodessa) on niin vähäinen merkitys ilmastonmuutokseen, etten jaksa edes ajatella asiaa sen enemmin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.6.25 12:26:26

En koe tarvetta perustella yhtä lomalentoani vuodessa yhtään mitenkään. Kone täynnä ja bussit täynnä turisteja, matkapaketti. Niin taloudellisesti ja tehokkaasti siis järjestetty kun voi olla.

Jos nyt jotenkin pitää perustella, niin kaikenmaailman sheikit ja kuninkaalliset sehlaa yksityiskoneilla miten sattuu vaikka heillä olisi rahaa ratkaista koko ilmastonmuutos pysyvästi. Siinä ei paljon vaakakupissa paina mun yksi viikon loma perheen kanssa.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   24.6.25 12:27:13

Kun täytin 40, olin siihen asti käynyt kerran Ruotsissa ja kerran Islannissa lentäen. Ruotsiin lensin työharjoitteluun ja päätös lentämisestä oli oppilaitoksen. Islannissa kävin osittain työni vuoksi. Periaatteeni oli, etten lennä ilmaston vuoksi.
Elämä meni niin kuin meni, ja jäin lapsettomaksi. Mietin, että miten aion loppuelämäni elää ja kenelle tätä maapalloa olen jättämässä.
Viimeisten vuosieni aikana olen käynyt 10 eri maassa ja nähnyt maailmaa. Nytkin on kaksi reissua varattuna. Kun ikää tulee lisää, itsekkyys lisääntyy, oma elämäni on minulle se tärkein. Uskon myös, että sota tulee lähivuosina, silloin ei ole aikaa, eikä mahdollisuutta matkustella. Elän nyt täysillä, jottei jää harmittamaan, etten elänyt.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.6.25 12:37:07

Minulla ei ole varaa puhua aiheesta, kun olen jo nuorempana lennellyt varmaan monen hengen kiintiöt täyteen. Ja silloin tästä ympäristöaspektista ei juuri edes puhuttu.

Nyt perustelen lentämättömyyden jo sillä, että pidän tämmöisestä viileästä kelistä.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   24.6.25 12:45:03

Tee jotain ympäristötyötä siellä lomakohteessa. Netti on pullollaan vapaaehtoisjärjestöjä, jotka tarjoavat mielekästä tekemistä ja lomailua. Voit vaikka laskea kuinka monta sademetsäpuuta istuttamalla kompensoit loman hiilijalanjäljen. Älyttömät rantalomat voisi lailla kieltää kokonaan.

Päivämäärä:   24.6.25 12:48:13

Sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, nousenko jonkun koneen kyytiin vai en.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 13:18:49

Teen joka vuosi yhden lomamatkan perheen kanssa ja se on joko lentäen tai laivalla. Meillä ei ole varaa matkustaa viikon reissua Suomessa.

Olen ilmailualalla töissä ja mielestäni nämä maata pitkin matkustavat vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä. Risteilyalukset tuuttaa jätevetensä meriin. Suosin yksityisautoilua, jos mennään pohjoiseen. Auto+juna-liput on ihan hirmuisen kalliita.

Käytin nuorempana 18-30 vuotiaana kaiken ylimääräisen rahani matkusteluun. Enää en vanhana jaksa koko ajan reissata.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   24.6.25 13:25:15

Kyllä ne reittikoneet lentää, olen kyydissä tai ei.
Toiseksi, minulla ei ole lapsia. Vaikka miten porsastelisin nämä jäljellä olevat vuodet, en saa mitenkään aikaan sellaista ympäristökuormitusta kuin joku, jolla jo elinaikanaan on joulupöydässä parikymmentä jälkipolvien edustajaa. Vaikka tämä jälkimmäinen olisi minkälainen ituhippi.

Lähettäjä: Kolalaku 
Päivämäärä:   24.6.25 13:42:13

Taas tätä typerää ilmastovouhkaamista. En tunne pienintäkään tarvetta perustella matkustamistani tai lentämistäni yhtään kenellekään. Olen oman elämäni herra ja asiantuntija. Haluan matkustella, nähdä ja kokea asioita vastapainoksi raadannalle töissä ja opinnoissa. Elämää on elettävä ja koettava nyt, kun on vielä matkailukuntoinen ja varaa matkustella emmekä ainakaan vielä ole kolmannessa maailmansodassa, joka saattaa hyvinkin suurten viisaiden johtajien orkestroimana vielä joskus tulla vastaan.

Miksi minun pitäisi kokea syyllisyyttä matkustamisestani, kun esimerkiksi tälläkin hetkellä maailmalla paukutellaan raketteja, ohjuksia ja jättipommeja sodan kiilto silmissä maailmaherruutta tavoitellen? Miksi minun pitäisi kokea syyllisyyttä matkustamisestani, kun superrikkaat kuluttavat ja lentelevät milloin minkäkin pikkuasian vuoksi? Miksi minun pitäisi kokea syyllisyyttä matkustamisestani, kun maailmalla isot tehtaat pukkaavat jättimäisiä päästöjä luontoon nonstoppina, ja kierrätyskään ei ole vielä normiteko monessakaan paikassa.

Ihmettelen sitä puistattavaa ajatusta, että Suomessa on usein tapana syyllistää tavallisia ihmisiä milloin mistäkin tekemättä jätetystä "vihreästä teosta", kun maailmalla eletään ihan toisenlaiseen sävyyn suurimmaksi osaksi. Miksi joku pikkuruinen Suomi olisi niin merkittävästi vastuussa koko maailman ilmastosta ja vihreistä toimista, että tavallisen kansalaisen pitäisi päässään jo ankarasti pohtia, mitä kaikkea pitäisi itseltään osata kieltää, jotta maailma pelastuisi? Eikös tämä ole jo typeryyttä ja päävika sekä ilmasto-ahdistuksen lietsontaa?

Ymmärrän toki, että oma arkinen elämä tulee olla taloudellista ja kestävän kehityksen mukaista (yleisellä ja järkevällä tasolla), mutta en pysty millään ymmärtämään sellaista saivartelua ja ahdistusta, jota jonkun yksityisen henkilön useampikaan lomalentomatka vuodessa voisi kenellekään aiheuttaa. Elämästä kuuluu nauttia, eikä kuluttaa rajallista elon aikaa ahdistuksen ympärillä pyörimiseen, koska muitakin elämän ongelmia on ihan taatusti meillä jokaisella. Ilmastoahdistus on oma valinta.

Päivämäärä:   24.6.25 13:42:46

Ai tämä onkin jokin kilpailu, että porsastelulla tavoitellaan samalle viivalle pääsyä, kuin joku muukin.

Lähettäjä: HEJ 
Päivämäärä:   24.6.25 13:47:43

Mä viihdyn pääasiassa kotona ja eläinten (lampaat, ankat, koirat) vuoksi täältä olisi hankala mihinkään lähteäkään. 5-10 vuoden välein olen raaskinut maksaa hoitajan kotiin ja silloin tullut käytyä ulkomailla, jolloin en kyllä ilmastoa ole miettinyt. Eurooppaa kauempana en ole koskaan käynyt ja lievästi lentopelkoisena en uskaltaisi kauemmas lentääkään, vaikka sinänsä kai lennon pituus ei riskiin vaikutakaan, mutta kunhan uskottelen itselleni niin.

Lähettäjä: Hnmmnn 
Päivämäärä:   24.6.25 13:50:14

45 asteen helle ei kiinnosta, joten pysyn Suomessa.

Lähettäjä: dj 
Päivämäärä:   24.6.25 13:59:11

Lomalennot ei tunnu missään, jos tilaa itselleen jatkuvasti roinaa Temusta.

Itse en lennä lomalle, koska ei kiinnosta. En ole lentänyt yli 10 vuoteen. Silloin oli pakko, kun oli pakollinen 2 viikon ulkomaanreissu töihin liittyen. Sitä ennen en ollut lentänyt yli 10 vuoteen.

En ole koskaan käynyt lomalla lentäen. En muutenkaan oikein pidä matkustamisesta.

Lähettäjä: Nesra 
Päivämäärä:   24.6.25 14:01:12

Minä olen lentoni jo lentänyt, muiden vuoro nyt, sitäpaitsi vihaan matkustamista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.6.25 14:03:56

Kieltämättä joku äkkilähtö tästä paskasäästä houkuttaisi, mutta en vaan pysty perustelemaan itselleni asiaa mitenkään niin, että omatunto sen sallisi. Pysytään siis Suomessa. Olen viimeksi lentänyt ennen koronaa ja seuraavaa kertaa ei ole näköpiirissä.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   24.6.25 14:07:51

Miksi pitäisi perustella?

:))

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.6.25 15:00:03

Niin kauan kuin muualla maailmassa ei piitata paskan vertaa ilmastosta niin ei sitä minun lentomatkustaminen tai matkustamattajättäminen muuta mihinkään. Täällä on ihan turha vouhkata ilmastonmuutoksen takia niin kauan kuin Aasian isot maat saastuttaa minkä ehtii, samoin venäjä. Puhumattakaan nyt näistä sotatoimista milloin missäkin

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.6.25 15:05:39

Niin kauan kun isot maat saastuttaa minkä ehtii, ei ole ilmastonmuutoksen kannalta väliä, vaikka koko Suomi lopettaisi elämisen tänään. Ajan autolla ja lennän siihen asti, kun koko maailma yhdessä sitoutuu ilmastonmuutoksen vastaisiin toimiin.

Lähettäjä: minulla 
Päivämäärä:   24.6.25 15:11:55

Lomalle lähtemättömyyden perusteluna ihan puhtaasti rahan puuteella. Käyttötilin saldo ei salli ja säästöt kasvattaa itseään tärkeämpää tarkoitusta varten

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   24.6.25 15:54:01

Lentämättömyyden syynä on ettei vaan kiinnosta lomamatkailu.
Toisena syynä eläimet, joille pitäisi löytää luotettava hoitaja jos lomalle lähtisi.
Kolmantena yleensä nuo eläimet sitten myös käyttää sen mahdollisen lomabudjetin esim sairastumalla.

Lähettäjä: lö 
Päivämäärä:   24.6.25 15:54:53

Köyhällä ei ole varaa matkustella. En kyllä lähtisi minnekään vaikka olisi varaa, nythän on paras kesä vuosikausiin.

Noin muuten tämä ketju kyllä osoittaa taas kauniisti sen, miksi olemme lähitulevaisuudessa pulassa ilmastonmuutoksen kanssa. Turha sitten inistä miksei kukaan tehnyt mitään kun paska on kuorruttanut tuulettimen jumiin.

Päivämäärä:   24.6.25 15:57:39

Ei kiinnosta lomalentelyt ja ovat sitäpaitsi epäekologista touhua. Matkustan mieluummin kotimaassa ja syön kotimaista naudanlihaa sekä maitotuotteita vaikka joidenkin mielestä sekin pitäisi lopettaa että maailma pelastuu.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.6.25 16:06:53

Olen vegaani ja kommunistisen puolueen jäsen, joten teen niin paljon ilmastonmuutoksen edestä jo, että yksi lomalento on tullut korvattua moneen kertaan muulla toiminnalla.
Toki kannatan siirtymistä sosialismiin ja että lentämisestä tulisi luvanvaraista, mutta niin pitkään kuin eletään kapitalismissa näillä mennään valitettavasti...

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   24.6.25 16:18:43

Mä, miten sosialismi on ympäristöystävällistä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.6.25 16:26:58

No ihan sosialismin pääperiaatteisiin kuuluu kaikkien ihmisten ja luonnon hyvinvointi. Lue nyt ihan perusteita asiasta vaikka SKPn nettisivuilta, jos olet noin pihalla.

Lähettäjä: Sillä 
Päivämäärä:   24.6.25 16:36:20

Jokainen kuluttajan valinta on teko. Jokainen teko on valinta.
Suomessa ja lähimaissa on lomakeitaita vaikka kuinka paljon. Etelä-Euroopassa eivät turisteista tykkää, minkä ymmärrän, vaikka moni siellä turismista (toistaiseksi) elantonsa saakin.
En pidä ihmispaljoudesta, lentoreissuilla saa helpommin tauteja. Mieluummin satsaan laadukkaseen eli kalliseen kotimaan lomamajoitukseen.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   24.6.25 18:05:23

"No ihan sosialismin pääperiaatteisiin kuuluu kaikkien ihmisten ja luonnon hyvinvointi."

Periaate tuli harvinaisen selväksi Neuvostoliiton toiminnasta... ;)

:))

Lähettäjä: niuppa 
Päivämäärä:   24.6.25 18:06:33

Kesällä en lennä, koska kotona on niin kivaa ja paljon tekemistä. En arkisin ehdi viettää tarpeeksi aikaa kotona.

Mutta kyllä lennän myös lomalennoille, vaikka ei pitäisi. Ei sille mitään kunnollista moraalista oikeutusta ole, joten perustelen sitten varmaan itsekkyydellä. Rakastan matkustamista, enkä lentämistäkään varsinaisesti inhoa. Nykyään lennän kerran vuodessa lomalle, pakoon suomen marraskuun harmautta ja kokeakseni paikkoja, joissa haluan viettää aikaa.

Päivämäärä:   24.6.25 18:09:37

Jos lennät, paskot ilmastoa – ei ole sen monimutkaisempaa.

Päivämäärä:   24.6.25 19:19:21

Siis pitääkö lentämättömyyttäkin jotenkin perustella? No, itse en lennä koska se sattuu korviin ja olen herkkä kivulle. Jos korvat eivät olisi ongelma niin varmaan lentäisinkin kerran tai pari vuodessa. Tykkään kyllä matkustaa junilla ja laivoilla, harmi että se on niin kallista verrattuna lentämiseen.

Päivämäärä:   24.6.25 19:32:45

En lennä, koska matkustelu ei kiinnosta. Tykkään kuitenkin perustella sen sillä, että ajattelen ilmastoa, koska niin saan hyvän ihmisen maineen. Jos kerron, ettei kiinnosta, niin olen törppö joka ei opi ymmärtämään mistään mitään, kun ei kierrä maailmaa.

Lähettäjä: misen? 
Päivämäärä:   24.6.25 22:00:55

Pyysin perusteluja lentämättä jättämiselle, JOS lomalle lentäminen kuitenkin kiinnostaa. Eli juuri esim. ilmastosyitä.

Päivämäärä:   24.6.25 22:02:31

Stressaan ja jännitän siksi jätän ( lento) matkustelut väliin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   24.6.25 22:17:08

Lentämättä jättäminen: ei ole varaa lähteä mihinkään.viimeksi olen lentänyt n.15v sitten ja silloinkin euroopan sisällä.
Toki jos olisin valinnut olla pitämättä hevosia, olisin saaattanut lomaillakin..

Lähettäjä: Peba 
Päivämäärä:   24.6.25 22:20:27

Kun luulee ettei yksittäisillä teoilla ole merkitystä on v..itun tyhmä yksilö.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   24.6.25 22:45:04

Neuvostoliitossa tehtiin ja ymmärrettiin väärin. Sosialismi.

Päivämäärä:   25.6.25 07:55:16

"Risteilyalukset tuuttaa jätevetensä meriin." Ei muuten pidä paikkaansa

Lähettäjä: poppi 
Päivämäärä:   25.6.25 08:07:39

Matkustin nuorena tarpeekseni, niin ei ole enää hinkua leuhata ympäri maita ja mantuja. Minua ei haittaa muiden lentelyt, jokainen tekee mitä tykkää.

Lähettäjä: hipsu 
Päivämäärä:   25.6.25 09:09:17

En todellakaan perustele lentämistäni yhtään kenellekään. Menen jos haluan, niin kaikki muutkin tekee enkä aijo toimia ilmastomartyyrinä.

Päivämäärä:   25.6.25 09:43:47

Mä en perustele lentämisiä tai lentämättä jättämisiä yhtään kenellekään.

Lähettäjä: Mikko 
Päivämäärä:   25.6.25 09:52:41

Eipä yksittäisellä lennolla ole mitään väliä kenellekään. Ihan muut asiat saastuttaa tai on saastuttamatta.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   25.6.25 10:41:44

Älkää lentäkö. Jokainen lento vaikuttaa. Mutta toki helpompi on sulkea silmänsä!

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   25.6.25 11:31:32

Oon kans sitä mieltä että ne muutamat lomalennot on aika pieni asia. Maailmassa pitäis muuttua niin paljon muuta kuin se oma lomalento joka toinen vuosi :D

Mutta, onhan kaikki liikut plussaa kuten vaikka se että Suomessa pullon korkit ei lähde irti...

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.6.25 11:44:26

Miten perustelet itsellesi lomalennolle lähdön?
- Lähden jos lähden. En tunne omantunnon tuskia jos lennän sen yhden edestakaisen reissun muutaman vuoden välein kun kaiken maailman turhajulkkikset lentelee yksityiskoneilla harva se päivä vain syödäkseen lounasta paikassa X.

Entä sen, että jätätkin väliin, vaikka mieli tekisi?
- Tähän on syynä luultavasti se etten jaksanut suunnitella reissua ja/tai rahatilanne.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   25.6.25 17:49:01

Vielä muutama vuosi sitten osa perheestäni ja myös silloinen poikaystäväni asui ulkomailla. Pakkohan siinä oli lentää, jos halusi näitä ihmisiä tavata. Edelleenkin yksi perheenjäsenistäni asuu ulkomailla (lähes toisella puolella maailmaa vieläpä) ja kyllä, hän lentää kesäksi Suomeen ja minä ehkä hänen luokseen taas jossain kohtaa.

En todellakaan aio tuntea mitään omantunnontuskia siitä, että haluan nähdä minulle tärkeitä ihmisiä. Kaikki ei asu Suomessa, sen kun jokainen sisäistäisi :)

Lisäksi ajattelen, että kun elän tällä pallolla vain kerran, niin haluan todellakin nähdä maailmaa ja kokea paljon erilaisia asioita. Matkustaminen on yksi isoimpia valopilkkuja elämässäni ja tylsistyisin kuoliaaksi, jos olisin aina vain kotona. Ja ennen kuin joku ehdottaa kotimaan matkoja, niin ne ovat yllättävän kalliita - jonkun Lapin matkan hinnalla pääsee helposti vaikka Italiaan. Toki olen silti kotimaassakin matkannut jonkin verran.

Pidän Elokapinan vandalismia typeränä, mutta yhdestä asiasta olen heidän kanssaan samaa mieltä: ilmastonmuutosta torjutaan isoilla, poliittisilla liikkeillä - ei yksilön valinnoista syyllistämällä. Yksilön syyllistäminen jostain vuotuisesta lomamatkasta on lähinnä noloa. Etenkin, kun samaan aikaan räjäytellään pommeja ympäri maailmaa ja jenkit viis veisaavat Pariisin ilmastosopimuksesta. Ilmastonmuutos on todella vakava asia, mutta sitä ei pystytä ehkäisemään mitenkään järkevästi ilman, että maailman pääjehut pääsevät yhteisymmärrykseen asiasta ja haluavat esimerkiksi satsata rahaa vihreisiin teknologioihin.

Lisätään tähän vielä se, että en omista autoa eikä minulla ole lapsia. Että siinä mielessä sädekehäni kiiltää aika paljon kirkkaammin, kuin jonkun, joka on lapsia hankkinut.

Siinäpä muutama perustelu, vaikka ei tätä asiaa pitäisi joutua edes perustelemaan.

Päivämäärä:   25.6.25 18:59:26

Kun en lennä voin ajaa hyvillä mielin moottoripyörällä pitkin suomea ja naapurimaita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.