Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Treeni: mitä tarkoittaa raskaat painot?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   24.6.25 12:01:45

No kun itse 60 v nainen ja perustan kotona yläkropan punttitreenin 3 kg painoihin ja seinäpunnerruksiin ja toistoihin. Alakropan treenaan kyykyillä, portailla ja kävelyllä. Kivasti on lihaksia ja corea ja vyötärö löytyy.

Nyt some jankuttaa että raskailla painoilla salilla pitää tehdä tai lihaskato uhkaa. Missään ei vaan sanota että mitä raskaat painot oikeasti ovat. Pitääkö repiä 30 kilon punteilla vai käyttää niitä laitteita?

Re: Treeni: mitä tarkoittaa raskaat painot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 12:11:38

No sehän on yksilöllistä mikä kenellekin on raskaat painot. Mutta hyvä nyrkkisääntö on että teet esim. 8-12 toistoa niin, että voisit toistojen jälkeen tehdä enää 1 tai 2 toistoa. Eli viimeisten toistojen pitää olla jo vaikeita, mutta pystyt tekemään ne menettämättä oikeaa asentoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.25 12:16:55

Semmoiset millä et oikeasti jaksa tehdä yli kymmentä vaikka aseella uhattaisiin. Yleensä naiset tekee liian pienillä.

Lähettäjä: Yhtäkkiä 
Päivämäärä:   24.6.25 12:21:04

Semmoset että niillä treenaaminen pelottaa

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.6.25 12:35:39

Ne mitkä sinä saat ylös max kahdeksan kertaa ja kutonenkin sallitaan. 10-12 jos menee ja niiden jälkeen vielä pari niin reilusti lisää painoa.

Tärkeintä kuitenkin on että tekee ja on itse tyytyväinen. Kolmosen käsipainot ja seinäpunnerrukset on lähinnä jumppaa mutta ihan hyvää sellaista, älä väheksy yhtään. Punnerrukset toki kannattaa tehdä lattialla ja oikein (ei polvia maahan), vaikka alkuun ei menisi kuin muutama niin tee ne. Loppuun voit jumppailla sitten polvet maassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 13:14:51

Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos 8 toistoa menee, niin on aika siirtyä suurempiin. Pian viisikymppinen täti olen. 3 kilon painot olisivat minulle kyllä auttamattoman pienet kaikkeen, mutta yksilöllistähän tämä tietysti on.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   24.6.25 13:19:53

Toki kannattaa kuusikymppisenä jo vähän varoa, ettei hajota paikkojaan niillä raskailla painoilla. Voi tulla treeneihin pitkäkin tauko.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 13:49:06

Luin jostain että pitovoimaa testataan roikkumalla tangossa, minuutti on jo hyvä saavutus (olen 65v). Sitä vaan ihmettelen että eikö paino vaikuta tuohon, itse painan 90kg ja tuttu rouva 55kg, miten niitä voi verrata. Tai eikait sitä tarvi verratakkaan mutta mietin vaan että onhan se paljon raskaampi ote oltava jos painoeroa on 35kg, mahtaisko naapurin rouva jaksaa minuuttia jos laitettais 35kg säkki selkään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.6.25 14:10:39

Lihavoimasta kun puhutaan, niin erotetaan kestovoima ja kertavoima.
Pitkät sarjat pienemmillä painoilla + venyttely kasvattavat/ylläpitävät kestovoimaa.
Kertavoimaa kasvatetaan/ ylläpidetään raskaammilla painoilla ja pienemmillä toistomäärillä.
On hyvä muistaa, että jos lihas ei ole kireä ja siinä on hyvä aineenvaihdunta, niin vahvistaminen/ ylläpitäminen on tehokkaampaa, kun lihasaineenvaihdunta tuottaa harjoitellessakin happea lihakseen ja maitohappotuotantoa kehittyy vähemmän.

Aloittajan kannattaisi ehkä jutella jonkun personal trainerin kanssa. Onko lihasvoimaa tarpeen kasvattaa vai ylläpitää? (Kasvattaminen vaikeaa yli 60v, ellei olla huonossa lähtötasossa). Millaista lihasvoimaa tarvitaan? Onko aloittajalla sellaisia sairauksia/riskejä, joiden kanssa pitää varoa raskaiden painojen kanssa treenaamista? Onko liikkuvuus kunnossa, onko kireyksiä?

Esim. sydän-ja verisuonitautien ja niihin liittyvien lääkitysten kanssa on hyvä saada asiantuntevaa ohjausta.

Lähettäjä: Zd 
Päivämäärä:   24.6.25 14:21:48

Olen miettinyt samaa, 58v ja treenaan kotona kahvakuulalla. Nyt on 8 kg kuula ja 12-15 toiston sarjat (käsiliikkeitä, kyykkyjä yms) menee sujuvasti, eli vissiin sitten tarttis painavampi kuula.

Päivämäärä:   24.6.25 14:57:17

Kymmeniä vuosia mm. Pumpissa käyneenä kuntosaliharjoittelu ei tunnu mielekkäältä, kun niillä painoilla, jotka saan liikkeelle, voin tehdä kymmeniä toistoja. Vaikea löytää painoa, jolla jaksaisi tehdä vain muutaman toiston.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.6.25 15:07:46

Lisää rautaa tankoon siellä salilla, jos kerran jaksaa kymmeniä toistoja tehdä. Kyllä siellä jossain raja tulee vastaan.

Päivämäärä:   24.6.25 15:31:45

No varmaan jotain pumppikyykkyjä jaksaakin vaikka millä painoilla :D Kysypä joku kerta joku osaava näyttämään oikea tekniikka niin johan rupee sopivia painoja löytymään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 16:02:17

"No varmaan jotain pumppikyykkyjä jaksaakin vaikka millä painoilla :D Kysypä joku kerta joku osaava näyttämään oikea tekniikka niin johan rupee sopivia painoja löytymään."

Jep. Pumpissa kyykky on parhaimmillaankin vain noin puolikas ns. kunnon kyykystä. Asiakkaat tuppaavat tehdä vielä tätäkin pienempää liikettä ihan järjestään. Pumpissa tällä vajaalla kykyllä on ihan paikkansa, mutta lisäksi olisi hyvä tehdä lyhyempää sarjaa salilla kunnollisia kyykkyjä mahdollisimman syvälle. Jos nilkat ei anna myöten niin alkuun kantakorokkeen kanssa. Terveisin bodypump ohjaaja 10 vuoden kokemuksella.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   24.6.25 17:22:55

* antoi upeita neuvoja! Ensi kertaa sain ymmärryksen kerta/kestovoimasta ja lihasaineenvaihdunnasta.

Voin jatkaa nykyisellä treenipohjalla. Kun kerran jo nyt kestokunto on parantunut vakavan sairaiden jäljiltä ja aerobinen kunto ja nivelten + muun kropan kunto on hyvä, niin ehkä vielä elän lähemmäs 65 v, ehkä jopa 70 v.

Tallilla vesiämpärit molemmissa käsissä ovat vaihtuneet 15 litrasta 10 litraan, mutta vielä vesi kulkee tarhojen perukoille. Hyvä minä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.6.25 19:24:23

Riippuu ihmisestä. Mulla 60v. käytössä 10-16 kilon puntit ylävartalotreenissa. Mavea 40-70 kilolla ja ylä-ja alataljat 40 kilolla. Eikä näillä kiloilla mitään muskeleita vielä kasvateta. Niin ja toistoja yleensä 3 x 8-12.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   24.6.25 20:20:58

Aloittaja on ilmeisesti saanut ohjeet tai kenen tuo some jankutus tai kommentti onkaan, että tekisi painoharjoittelua, ei vain oman kehon painolla harjoittelua. Tämä siksi että luusto ei vahvistu jos ei tee painoilla liikkeitä. Luusto tarvitsee sen että pitäisi tehdä esim. Kyykkyä 20 kg tanko niskassa, tai vastaavaa, ei siis mitään 80 kg jne.

Lähettäjä: Wi 
Päivämäärä:   24.6.25 20:30:51

Progressiivinen ylikuormitus jos haluaa lihasta avain.
3kg puntit tosi pienet. Itse treenannut 3x viikko säännöllisesti vajaan vuoden, treenitaustaa aikaisemmin 3vuotta, lähinnä tunneilta.
Itse teen hauis kässäreillä 8kg käsi, 23kg ojentaja punnerrus taljassa, 39kg ala- ja ylätalja selkään, olkapäät 15kg laitteessa, rinta 20kg laite 10kg käsipainoilla per käsi, painotan jalkoihin lantionnostot 60kg, prässi 73kg, etureisi laite 40kg, takareisilaite 55kg. Smithissä kyykky 45kg plus tanko, bulgarialainen kyykky 35kg. Tällee esimerkiksi

Päivämäärä:   24.6.25 21:03:41

Kyllä me pumpissa aina pyrittiin mahdollisimman isoihin liikeratoihin. Kyykky on ehkä huonoin esimerkki, mutta siinäkin semmoisella painolla, jota voin pitää harteilla, teen kymmeniä toistoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.