Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ärsyttää "itseensä tyytyväisyys"?

Lähettäjä: Ei aina negaa 
Päivämäärä:   24.6.25 11:44:50

Tunnen parikin henkilöä, joille ei saa sanoa mitään hyvää itsestään. Kyse ei ole vertailusta tai muiden moittimisesta, vaan ihan siitä että on tyytyväinen omiin tekemisiinsä. Jos on saanut uuden työpaikan ja kertoo, että oli hienoa kun sai sen vaikka hakijoita oli todella paljon - "ne muut oli varmaan tosi huonoja tai niillä ei ollut työkokemusta, sulla kävi vaan hyvä säkä", parisuhteessa menee hyvin ja sanot kuinka kiva on lomailla yhdessä - "ettei vaan olis miehelläs jotain menossa, tolleen vähän liiankin hyvin meni siskollakin ennenkuin erosivat", ostat uuden mekon ja kaveri kehaisee johon sanot että joo on kyllä just mun kropalle oikea malli ja istuvuus - "kyllä oot sitten tyytyväinen itsees, omakehu haisee".

Mikä siinä on itseltä pois jos joku toinen on tyytyväinen?

Re: Miksi ärsyttää "itseensä tyytyväisyys"?

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   24.6.25 11:59:35

Suomalainen mentaliteetti on olla vaatimaton ja nöyrä, kaikki muu on mukamas ylpistelyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 12:02:26

Häpeällä kasvatetut eivät pääse siitä irti aikuisenakaan. Se pelko on syvällä, että joku tulee ja rankaisee jos vahingossakaan antaa ymmärtää että elämässä on jotain positiivista.

Päivämäärä:   24.6.25 12:05:09

Tehtiin kaverin luona lapsena toffeeta ja laitettiin mun ehdotuksesta pikkuisen suolaa toiseen osaan. Maistettuani totesin että on kyllä parempaa kuin toinen vaikka toinenkin on sika hyvää. Kaverin äiti huudahti heti, että omakehu haisee. Ehkä se tulee sieltä :D Oltiin tuolloin noin kymmenen vuotiaita, nyt kolmekymmentä ja edelleen muistan tuon.

Päivämäärä:   24.6.25 12:58:31

Kasvatettu niin ja jatkaa traumaa eteenpäin. Kokee että omat rajat ja itsearvostus ovat pahoja ja vääriä asioita.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   24.6.25 13:02:54

Tähän, kuten aika moneen muuhunkin aloitukseen täällä voi sanoa, että hanki parempia kavereita. Tai ole vaikka yksin mieluummin kuin tuollaisten kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 13:32:19

Mä oon nöyrä mutten vaatimaton. Mulle suututaan ja muhun kyllästytään kokoajan. En jaksa.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   24.6.25 13:40:52

Saako jo sanoa että kateuskortti...?

Kysymykseen: en tiedä, mutta samaa monesti ihmettelen. Mä olen sellainen perustyytyväinen itseeni ja elämääni, vaikken ole erityisen rikas, kaunis, terve tai lahjakas. Viihdyn nahoissani, mun supertaito on se etten stressaa asioista ja teen mitä haluan - ketään loukkaamatta. Ja ärsytän ihan kamalasti monia. Mutta en stressaa siitäkään :´D

Päivämäärä:   24.6.25 13:48:23

Kateus. Itse olen perisuomalainen ja saanut suomalaisen kasvatuksen. Olen kuulemma ruma enkä osaa enkä opi mitään jne. Kuitenkin kehtaan olla ylpeä itsestäni ja saavituksistani.

Päivämäärä:   24.6.25 15:07:11

Riippuu luultavasti siitä miten ilmaiset asian. On ihmisiä mitkä on tyytyväisiä itseensä ja ihmisiä jotka jatkuvasti kehuvat itseään ja kaikki mitä ne tekee on niiiin hienoa. Jälkimmäinen on rasittavaa eikä semmosta jaksa kuunnella.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   24.6.25 15:16:02

Et tarvitse tuollaisia ankeuttajia elämääsi. Minun kaveripiirissä ollaan vilpittömästi iloisia toisen onnistumisista ja hyvistä asioista.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   24.6.25 15:17:02

Jos luit aloituksen niin siinä se sanottiin, miten ap ilmaisee asian. Jos sanoo että saanut halutun työpaikan, on hyvä mies tai tykkää kropastaan niin vain kateellinen ja katkera "ei jaksa kuunnella".

Päivämäärä:   24.6.25 15:38:30

miks sä oot kyllästyny muhun?

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   24.6.25 16:08:56

Mä olin myös tuollainen, siihen oli kasvatettu. Pääsin moisesta eroon vasta kun muutin toiseen maahan ja uusissa piireissä moista ääliömäisyyttä ei suvaittu ja se sanottiin ääneen.

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   24.6.25 16:09:29

Siis tarkennettakoon, että olin se ääliö, joka negasi kaikkea.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   24.6.25 16:13:36

Totta on että itsevarmat ihmiset ärsyttävät monia. Mutta tuskin asia edes tulee esiin jollei ko henkilö jatkuvasti kehu itseään. Oikeastaan itsensä kehuminen on turhaa jos ja kun itsetunto on hyvä ja on normaalit vuorovaikutustaidot.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   24.6.25 16:28:12

"Oikeastaan itsensä kehuminen on turhaa jos ja kun itsetunto on hyvä ja on normaalit vuorovaikutustaidot."

Mistä lähtien itsensä kehumista on sanoa, että saamaansa työpaikkaan oli paljon hakijoita, parisuhde on hyvä ja viihdytään yhdessä tai pitää toisenkin kehumaa vaatetta päällään hyvännäköisenä? Onpa kamalaa kehuskelua.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   24.6.25 16:28:15

Ei aina negaa, vanha sanonta: "Kel onni on, se onnen kätkeköön". Pitää edelleen paikkansa.

Lähettäjä: perus-suomi 
Päivämäärä:   24.6.25 17:01:43

Koska olet ylpeä ja kuvittelet olevasi jotenkin parempi kuin muut, eli sinulle on noussut nk. kusi hattuun. Siksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.