Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Myyjille ei näköjään opeteta käytöstapoja..

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   24.6.25 10:12:25

Jotenkin ikävä fiilis tulee kauppareissusta kun kassalla mulkoillaan. Noh, nyt menee sitten ainakin vähäksi aikaa kauppa vaihtoon. Turha tuonne on mitään palautetta laittaa kun raha vaan kiinnostaa.

Re: Myyjille ei näköjään opeteta käytöstapoja..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 10:41:22

En ymmärrä miten näitä myyjiä tuppaa olemaan nykyään aika tiuhaan. Tulee asiakkaana ihan hölmö olo, kun myyjä ei vastaa tervehdykseen. Eikä kyseessä ole aina edes nuoret (tuoreet) kaupankassat.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.6.25 11:17:06

Turha tuonne on mitään palautetta laittaa kun raha vaan kiinnostaa

^ Ok. Minua kiinnostaa kaupoissa tuotevalikoima ja hinnat, ja tiedostan, ja se on minulle fine, että kauppias tosiaan _on_ kiinnostunut vain siitä miten saa rahani. Moikkaan myyjää, tämä rahastaa ostokseni, enkä odota hänen nöyristelevän ja lipovan puolestaan minua jotta suostuisin ostamaan ruokaa. Toki jos heittäisi ostamani käntyn silmilleni, katsoisin että on aihetta pahastua.

Mitenhän ne onkin aina samat tyypit, joita myyjät aina mulkoilevat niin epäkohteliaasti ja paha mieli tulee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 11:19:40

Mulle riittää että kassalla tervehtii, ei todellakaan tarvitse nöyristellä tai edes hymyillä. Ei mun päivä mene siitä pilalle.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.6.25 11:24:38

No mitä voi odottaa ? Myyjä ei ole enää sellainen ammatti kuin "ennen vanhaan" milloin kivijalkakaupoissa sai palvelua ja myyjät olivat oman alansa ammattilaisia, suhtautuivat omaan työhönsäkin niin. Nykyään kauppaan mennään töihin kun johonkin on pakko mennä, että voi elää. Ruokakaupassa se on usein vajaita tunteja eli osa-aikaisia, juuri ja juuri sillä eläviä tai opintojen ohella sitä tekeviä. Eläinkaupoissa puolet on ilmaisia harjoittelijoita (ja sitten ihmiset vielä kysyvät sieltä neuvoa esim ruokintaan :O), pienemmissä kaupoissa voi olla vielä itse yrittäjä myymässä, mutta varmaan niin stressissä nettikaupankäynnin ja hintojen nousun kurimuksessa ettei aina jaksa hymyilyttää. Rautakaupassa voi olla vielä joku alansa ammattilainen ja työhönsä tyytyväinen, missään muualla ei juurikaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.6.25 11:29:02

Itse taas EN kaipaa mitään lipeviä myyntimiehiä, jotka myyvät vaikka hiekkaa Saharaan. Jos kassa sanoo 'kiitos', tämä riittää.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   24.6.25 11:47:43

Mulkoillaan? Mitä ovatkaan ne käytöstavat, joitten mukaan pitäisi olla katsomatta asiakasta ja pitää silmänsä sivussa? Tervehtiminen riittää aivan hyvin.

Parempi sekin olisi kuin jonkun kassalla olevan makeisen tyrkyttäminen "huomasitko tässä nämä...". Tuo on nyt ainakin loppunut.

Päivämäärä:   24.6.25 12:08:51

Mä en ole nähnyt myyjää aikakausiin, hyllyttäjiä ja kassoja. Miksi joka hyllyttäjän tarvii sanoa hei. Nyt on päästy jo siihen että tuotteilla on omat hyllyttäjät, "ei niedä, mä vaan hyllytän näitä vaasan pipareita, en tiedä fasun tuotteista mitään" Oikeeta kaupan tuntevaa myyjää ole koko @!#$ marketissa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.6.25 12:11:13

. Tämä varmaan tulee yllätyksenä, mutta kaupoissa työskentelee esim juomaosaston hyllyttäjiä, jotka täyttävät tosiaan vain sitä juomaosastoa omalla brändillään ja aitten vaihdetaan seuraavaan myymälään. Ja palkan maksaja ei ole kauppa, vaan ko brändi.

Päivämäärä:   24.6.25 12:18:12

--- Ei enää tule yllätyksenä, aikoinaan tuli. Sitä vaan ei voi tietää kun lopulta löytää yhden ihmisen joka ei ole asiakas ettei hänkään ole kaupan henkilökuntaa.

Mitä eroa on kivijalkaliikkeellä ja nettikaupalla, en tiedä koska kummassakaan ei saa palvelua ja aina tavara on toimitusmyyntinä.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   24.6.25 12:24:38

No kyllä noita kiukuttelevia kassaneitejä on nähty. Meidän lähi Lidlissä on tämmöinen ostoksia paiskova nuori neiti töissä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.6.25 12:35:35

Maailman tärkeimpiä, kiukuttelevia ja kassoilla rasittavasti käyttäytyviä tätejä ja setiä näkee paljon paljon useammin. Juuri näitä, joilla on kroonisesti sitruuna pyllyssä, ja jotka kokevat elämänsä ainoan vallanhetken kun kyttäävät kassan elekieltä ja meuhkaavat vihoissaan, kun tämä ei nöyristele tarpeeksi tätä tärkeää aasiakasta. Otan osaa, kassahenkilökunta, en pidä yhtään ihmeenä ettei noille jaksa kukaan enää hymyillä.

Päivämäärä:   24.6.25 13:10:58

Jaa että raha vaan kiinnostaa... luuletko että sitä lipevästi sinua palvelevaa aspaa / yrittäjää kiinnostaa sinussa muu kuin rahasi? Mulle riittää, että kassa hoitaa rahastuksen oikein, eikä esim tyrkytä minulle jotain lisäostoksia, kuten huoltoasemilla nykyään tehdään. En tarvitse mitään elämyspalveluja.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   24.6.25 13:34:01

Ah, ihan tulee muistot mieleen kun opiskeluaikana tein kassatyötä. Ne niin oppi tunnistamaan, nämä käytöstapapoliiseiksi itsensä identifioivat hyypiöt. Ne olivat hyvin samanlaisia, usein keski-ikäisiä tai iäkkäämpiä, jonkun verran useammin miehiä kuin naisia. Ne lähestyvät kassaa tuijottaen tätä pistävästi ja hymyttömästi, kyyläten tämän ilmeitä ja eleitä kuin saalista lähestyvä käärme. Tuijottavat aggressiivisesti silmiin mitään sanomatta, ja kun tämä kohteeksi valittu kassa (mitä nuorempi ja kokemattomampi, sen parempi) sen aggression edessä hämmentyy eikä osaa muuta kuin tervehtiä vaisusti ja yrittää tehdä työnsä, alkaa käninä. Missä on hymy, maksaako hymy erikseen, eikö täällä saa kunnon asiakaspalvelua, käni käni vali vali! Ai että. Yhden tämmöisen muistan pomoni pistäneen ruotuun kun osui kuulemaan, ja teki asiakkaalle selväksi että tämän käytös ei olllut asiallista.

Nykyään kun näen näitä hymypoliiseja kassojen kimpussa, saatan itse sanoa tälle että käytöstapojen puute on kyllä kassan etupuolella. Tai sitten tervehdin kassaa tavallista lämpimämmin ja sanon että ei pidä välittää kiukuttelijoista. Ei se ostoksiaan pakkaava känisijä ikinä uskalla toiselle asiakkaalle mitään sanoa, korkeintaan muljottaa, vallankäytön kohteen pitää olla se ammattiroolinsa sitoma kassaraukka.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 14:29:48

Itse ihan hämmästyin, kun k-supermarketissa henkilökunta hymyili ja tervehti, muutkin kuin kassa. Tuli hyvä mieli ja tekee mieli käydä tuolla asioilla, vaikka Prismassa on halvempaa.
Itse hymyilen ja tervehdin aina kassaa. Tulee tosiaan hölmö olo, jos kassa on tyly. Onneksi harvoin on.

Päivämäärä:   24.6.25 15:10:01

Voi Jeesus mitä ongelmia.
1. Siellä kassalla istuu ihminen, jolla voi olla huono päivä
2. Asialla ei ole mitään tekemistä SINUN kanssasi ellet ole vaikea ihminen
3. Kaupan kassa saa surkeaa palkkaa ja katselee kitiseviä asiakkaita koko päivän niin kyllä siinä varmaan hymy hyytyy
4. Keskity ihan omaan tekemiseen niin sinun ei tarvitse uhriutua vieraiden ihmisten mielialojen vuoksi

Lähettäjä: avuttomattollot 
Päivämäärä:   24.6.25 15:44:12

Kun tää nykynuoriso kaupassa ekassa duunissaan (opiskeljoita?) tajuaisi olevan TÖISSÄ eli asiakkaita palvelemassa eikä maksetulla seurustelu"tauolla". Asiakas tulee kassalle/tiskille/hoodeille reipas tervehdys EIKÄ puhua lärpätetä työkaverin kanssa viikonlopun suunnitelmista/mokista ignooraten asiakas täysin. Oikein fituttaa kun kesälomat alkaa ja marketit on täys näitä käytöstavattomia isänmaantoivoja.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.6.25 15:55:40

Iso muutos on tapahtunut meidänkin lähi S-Marketissa kun ne vanhemmat myyjät eläköityy kokoajan niin nuoret/uudet eivät tervehdi myymälän puolella ja kassalla ei juuri sanaakaan tule suusta ulos.
Käyn mielelläni K-Supermarketissa missä on kauppiaspariskunta ja mukava henkilökunta ja heille voi esittää toiveita, jos haluaa jotain tuotetta mitä ei hyllystä löydy jne. Mukava vaihtaa sananen ja kysyä jotain, kun tietää että myyjät ovat palvelualttiita enkä koskaan ole saanut huonoa palvelua. Kassalla kiitetään ja toivotetaan hyvää päivänjatkoa jne. Haluan tukea yrittäjäpariskuntaa ja heidän henkilökuntaa ja näin maksan ostokseni mielellään heidän kauppaansa.

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   24.6.25 15:56:44

säää ja sun etiketttiks

Lähettäjä: Terese 
Päivämäärä:   24.6.25 16:14:52

Asiakaspalvelu on taitolaji ja kaikki eivät siihen sovi. Huono päivä ei koskaan näy asiakkaalle. Näin se menee.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   24.6.25 16:17:42

Niinpä!!! Porvoon Hankkijalla oli tänään 3 myyjää, sanoin kahdesti Hei, ja kaksi miesmyyjää vain toivotti.... Kolmas vastasi ja rakasti.

Päivämäärä:   24.6.25 16:48:03

"Asiakaspalvelu on taitolaji ja kaikki eivät siihen sovi. Huono päivä ei koskaan näy asiakkaalle. Näin se menee."

Vaatimukset työstä saatavan korvauksen mukaan. En odota yhdeltäkään matalapalkkatyöntekijältä mitään loppuun asti hiottua palvelukokemusta. Se tuntuisi hölmöltä, varsinkin kun tiedän, että monissa paikoissa säästetään työvoimakustannuksissa myös teettämällä hommat liian vähällä porukalla. Riittää erinomaisesti, että hoitaa ydintehtävänsä, osaa vastata siihen liittyviin kysymyksiin tai ohjata sellaisen luokse, joka osaa.

Ja eikös joku fiksu konsultti ole todennut, ettei työtään kannata yrittää tehdä sataprosenttisesti, 70% riittää. Koskee luonnollisesti muitakin kuin vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   24.6.25 17:08:09

Myyjähän on tuskin edes katselllut sinuun päin, mutta sitä se paranoia teettää.

Lähettäjä: karu totuus 
Päivämäärä:   24.6.25 17:19:20

Piste: Etenkin kun ottaa huomioon että se 70% tekevä ja se 100% tekevä saavat kuitenkin työstään tismalleen saman palkan eikä se 100% tekevä tyypillisesti saa ekstrastaan mitään erityistä kiitosta tai korvausta, päinvastoin yleensä vain lisää töitä ja vastuuta ilman mitään lisäpalkkiota siitä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   24.6.25 17:24:05

Siksi sen 100 % suorittavankin kannattaisi hölkätä vähän ja ainakin kieltäytyä kaikesta ylimääräisestä.

Päivämäärä:   24.6.25 17:53:58

"Siksi sen 100 % suorittavankin kannattaisi hölkätä vähän ja ainakin kieltäytyä kaikesta ylimääräisestä."

Juuri näin. Melkeinpä työssä kuin työssä resurssit on nykyään vedetty minimiin. Juoksemisesta ja ekstran tekemisestä voi parhaimmillaan ehkä saada vähän selkään taputtelua, kun huomataan että vielä on vähän varaa lisätä työn määrää ja kiristää tahtia.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.6.25 18:49:16

Mä käyn kaupassa melkein joka päivä. Jääkaappiin ei mahdu määräänsä enempää aterioiden kulmakiviä, kun se on niin täynnä kaikkea muuta. Ja kun en jaksa suunnitella kun yleensä yhden ruoan kerrallaan.
Kumminkin, mä en taas millään jaksa joka päivä viittä tervehdystä kylän kaupassa 😅 voisin hyvin vaihtaa tämän johonkin, missä on rauhallista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 19:15:41

Mulkoillaan? Siis myyjä ei sanonut mitään asiatonta, vaan katsoi sinua tavalla jonka tulkitsit mulkoiluksi? Ihmisillähän on erilaisia tiedostamattomia eleitä ja ilmeitä, osa saattaa näyttää vaikka vihaiselta jos keskittyy johonkin tai ihan muuten vaan.

Ja tosiaan kaupan ala on muuttunut kovasti siitä mitä se oli ennen. Työntekijät on osa-aikaisia ja harjoittelijoita/työkokeilijoita, ja hyllytysalueet on jaettu. Saattaa olla harjoittelijoita hyllyttämässä, mutta eivät saa olla kassalla, niin siitäkin on turhaa valittaa että kassoja ei ole auki mutta myyjät vain hyllyttävät. Tai jos joku hyllyttää vaikka juomia, mutta voit on loppu, siitäkin voi olla ihan turhaa valittaa, koska tämä juomia hyllyttävä henkilö ei välttämättä edes saa mennä hyllyttämään kylmätuotteita, jos ei vaikka ole hygieniapassia.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   24.6.25 19:34:02

Mulla on ihan päinvastainen kokemus kuin aloittajalla, nyt etenkin viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota kuinka kivasti ja reippaasti kaupan työntekijät tervehtivät ja katsovat silmiin, niin kassat kuin hyllyttäjätkin. S-marketeissa olen lähinnä käynyt ja Lahden seudulla siis.
Itse olen törmännyt lähinnä töykeisiin puhelinmyyjiin, onneksi en vähään aikaan kuitenkaan.

Päivämäärä:   24.6.25 19:53:34

Ei ollut kauppa mutta just kävin syömässä ja ai että ärsytti, kun tarjoilija oli ihan naama norsun veellä, hyvä ettei suupielet olleet polvissa, kun niin paskaa oli. Hyvä, että edes kuuli mitä sanoi. Miksei näitä opeteta miten asiakkaita palvellaan?? Vaikka olisi kuinka paska päivä niin sinä laitat sen tekohymyn naamallesi tai edes ystävällisen perusilmeen eikä tuollaista mökönaamaa kuin mikäkin kiukkutteleva pikkukakara!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.