Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrittäjä -ottaisitko ei-suomea puhuvan töihin?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   23.6.25 22:12:59

Olen viimeaikoina alkanut haaveilemaan ulkomailla asumisesta. Nyt olisi sellainen elämäntilanne että se voisi olla mahdollista. Saanko kuitenkaan töitä mistään ilman kielitaitoa? Ihan mitään hanttihommiakaan millä elättäisi itsensä ennenkuin kielitaito kehittyy? (Siivous, varastotyöt, tms.) Erityisesti köpenhamina tai berliini kiinnostelisi

Re: Yrittäjä -ottaisitko ei-suomea puhuvan töihin?

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   23.6.25 22:49:33

Meillä on firmalla pari jotka eivät puhuneet suomea töihin tullessaan. Metallialan firma, molemmat tekijät ammattikoneistajia tullessaan. Toinen kotoisin Venäjältä ja toinen Puolasta, molemmat puhuivat tullessaan kohtuullista englantia, nykyään molemmat puhuvat kohtuullista suomea. Eikä tuotannon puolelle ole estettä etteikö kielitaidoton voisi tulla jatkossakin töihin, toki edellytys on että puhuu jotain sellaista kieltä, mitä edes joku pystyy kommunikoimaan (eli englanti, ruotsi, venäjä, puola tai saksa). Mutta sitten jos joudutaan olemaan yksin jossain tehtävässä ja mahdollisesti asiakaspalvelutilanteissa, niin oletan että osataan paikallinen kieli ymmärrettävästi.

Päivämäärä:   23.6.25 23:24:35

Joo en oletakaan että asiakaspalveluun pääsisi, kyllä omassa maassa täytyy olla mahdollista asioida omalla kielellä. Omat koulutukset hyvin sosiaalisia ja ihmisläheisiä aloja eli ne ovat myös ehdoton ei kunnes kielitaito kehittyy sille tasolle :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.25 23:34:14

Ravintola-alalla on paljon heitä, jotka eivät puhu suomea. Ja vastaavasti ulkomailla heitä, jotka eivät puhu maan kieltä vaan englantia. Suomessa alalla on huutava pula työntekijöistä ja 'kaikki' palkataan. Ulkomailla voidaan ainakin vielä valita ja 'mamut' saa vain osa-aikaisia paikkoja. Sen lisäksi rasismia esiintyy kaikkialla. Näin kärjistetysti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.6.25 23:37:18

Jos olisin yrittäjänä alalla, jossa kielitaidolla ei sinänsä ole mitään merkitystä, toki. Ja nyt puhutaan aika liukuhihnatyöstä, joka on helppo oppia. Tai hänen omasta alasta vaikka levyseppähitsari. Jos talosta löytyy joku, joka voi kommunikoida hänen kanssaan, ei ongelmaa.

Asiakaspalveluun suomeen en ottaisi, koska oletus täällä on, että asiakaspalvelua saa suomen kielellä(kin)
Jos englanti on sujuvaa, voisin ottaa vaikka olenkin yksinyrittäjä, mutta asiakaspalvelutilanteet menee muutenkin englanniksi (turistit lähinnä asiakkaita, itse olen paikalla, jos tarvitseen suomen kielellä apua).

Päivämäärä:   23.6.25 23:51:40

…, mikä ala? Oon siis miettinyt että jos olis esim. hostelleihin yhteydessä, sielä kun useimmiten on ulkomaalaisia turisteja asiakkaana, mutta voihan niissäkin yöpyä maan asukkaita että ei sielläkään varmaan asiakaspalvelua saa tehdä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.25 00:00:40

Ottaisin jos puhuu englantia. Englanniksi työllistyy kyllä monessa paikassa.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.6.25 00:08:28

Ottaisin toki. Mutta muissa Euroopan maissa töitä voi saada hyvällä englanninkielentaidolla kyllä, muuten EI. Ja Saksassa puhutaan saksaa. Siellä ei englanti auta. Töiden lisäksi pitää pystyä järkestämään asuminen, verot ja muut viranomaisasiat sekä kanssakäymiset.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.25 00:11:15

Tanskassa ei suhtauduta hyvin jos et osaa kieltä.

Päivämäärä:   24.6.25 00:27:32

Saksassa olen itseasiassa ollut jo vaihdossa ja isoissa kaupungeissa pärjää vallan mainiosti englannin kielellä, pienemmissä ei niinkään. Tanskasta ei ole kokemusta kuin muutaman päivän ajalta mutta se on niin hieno paikka että olisi mahtavaa asua sielä.

Englantia puhun lähes moitteettomasti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 07:28:55

No mikset opettelisi paikallista kieltä?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   24.6.25 08:23:07

Berliini ja Köpis ovat hyvin kansainvälisiä kaupunkeja, joissa paikalliset puhuvat yleensä hyvin englantia. Berliinissä on myös laajasti eri maista porukkaa. En jaksa uskoa, että esim. siivoojat siellä puhuvat kaikki paikallista kieltä.

Ja vaikka en ole ihan yrittäjä, niin otsikon kysymykseen: olen palkannut yli sata ihmistä, jotka eivät puhu suomea. Meillä työkieli on englanti, joten en palkkaisi ihmistä, joka ei puhu sujuvaa englantia. IT-ala kyseessä.

Muuten ainakin väillä ravintoloissa törmää myös asiakaspalvelijoihin, jotka eivät osaa suomea. Eli palkataan heitä suomessakin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.6.25 08:23:27

Siivousfirmoila on ainaki näitä jitka eivöt osaa suomea. Mäkkärissä samoin.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   24.6.25 08:29:45

En. Tässä työssä on tärkeää että asiat tulevat kaikille selviksi ja ne ymmärretään varmasti oikein.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   24.6.25 08:53:29

En, koska kielimuuri on työturvallisuusuhka.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.6.25 09:02:22

Komppaan edellisiä; Saksassa on osattava saksaa, joten jos sinne aiot, aloita pänttääminen tänään. Joka puolella Eurooppaa on kuitenkin tällä hetkellä paljon työvoimaa tarjolla ja hanttihommia entistä vähemmän, joten kilpailu siivoojan tai pizzalähetin paikoistakin on kovaa.

Aina voit harkita Brittein saaria. Olisiko myös au pairin tai eläintenhoitajan työ suomalaisperheessä vaihtoehto?

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   24.6.25 09:02:57

Voisin ottaa riippuu toki alasta ja työtehtävästä sekä asenteesta!
Kaikkiin hommiin ei kielitaito ole niin tärkeää mutta aspa, työturvallisuus ja muiden työntekijöiden/asiakkaiden kielitaito voi olla este.

Päivämäärä:   24.6.25 12:51:11

Nomadi: edelleen olen saksassa jo vuoden ollut vaihdossa aikaisemmin, sielä pärjää kyllä englannilla suurkaupungeissa. Muiden perheissä asuminen on mun osalta jo koettu, en koe mukavaksi sitä että pyörin muiden nurkissa ja haluan asua ihan itsenäisesti :D

Muu: olen suomessa kyllä törmännyt tähän että kaupan kassatkaan ei helsingissä välttämättä osaa suomea mutta en kyllä itse haluaisi tukea tällaista…

.: montakohan kertaa olen tässäkin keskustelussa sanonut että *kunnes opin kieltä*

Lähettäjä: Nelks 
Päivämäärä:   24.6.25 14:59:21

Kun itse asuin Saksassa, pärjäsin hyvin englannilla alkuun. Äkkiä oppi myös saksaa puhumaan ja ymmärtämään. Kirjoittaminen oli sitten niin ja näin. Onhan siellä kielikursseja tarjolla.
Ainakin aikaisemmin autotehtailla oli mm. englannin- ja venäjänkielisiä työporukoita.

Meillä on töissä afrikkalainen mies, joka ei vielä 15 vuodenkaan jälkeen puhu suomea. Ymmärtää kyllä, ainakin sinnepäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.6.25 00:55:56

En ottaisi työhön sellaista jokaa ei osaa suomea. No ehkä jonkun vaikka saksalaisen joka on juuri tullut ja vasta opettelee. Mitään jo suomessa kuukausien tai vuosien ajan asunutta en var.asti ottaisi. Enkä asioi suömessa yrityksissä missä ei saa palvelua suomeksi tai ruotsiksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.6.25 03:59:18

kyllä, enkä näe yhtäkään syytä miksi suosisin suomenkielisiä.
Ainoa kielitaitokriteeri on hyvä englanninkielen taito.

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   25.6.25 20:53:52

Hollannissa pärjää ainakin hyvin englannilla ja hanttihommia (varasto, siivous, puutarhat) on enemmän kuin tekijöitä. Ongelma on sit vaan asunnon löytäminen, koska asuntokriisi on todella paha. Joidenkin vuokratyöfirmojen kautta saa asunnon, mutta se voi sit tarkottaa kämästä huonetta firman "hotellissa", jossa ainakin aiemmin voitiin tuupata huonekaveriksi ihan kuka tahansa. Ja näistä majotuksista voi joutua maksamaan esim. 600€/kk.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.6.25 21:05:16

Kuinka moni tähän vastanneista on yrittäjiä?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.6.25 21:33:49

Oikein hakemalla hain natiivipuhujaa oikolukijaksi. Ei ole Suomessa käynytkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.