Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Virheet terveydenhuollon kirjauksissa

Lähettäjä: hejni 
Päivämäärä:   23.6.25 15:24:42

Jonkin verran on virheitä kirjauksissa. Niin "pieniä", etten viitsi niitä korjauttaa. Isommat virheet toki korjautan, mutta niitä ei ole nyt vuosiin ollut.

Esim. kun sanoin joskus "suvussani ei tietääkseni ole kenelläkään mitään syöpää" ja että "äidilläni on 1-tyypin diabetes" ja noiden jälkeen minun tiedoissani luki "potilaan suvussa useilla rintasyöpää" ja "potilaalla d1", niin nuo oikaisin ja ne korjattiin.

Mutta sitten pienemmäät viat, kuten "Potilas ollut aiemmin hoidossa Torniossa", vaikka olin hoidossa Rovaniemellä enkä ikinä edes käynyt Torniossa :D, tai "MRI-kuvat otettu varjoaineen kanssa", kun ne on otettu ilman, tai "kasvissyöjä"; vaikka nimenomaan olen painottanut olevani sekasyöjä ja syöväni punaista lihaa ja verta ja saan niistä hemirautaa, niin olen antanut olla. Ei kai noilla ole merkitystä?

Millaisia pikkuvikoja teidän kirjauksissa on ollut, joita ette pidä merkityksellisinä ettekä siis korjauta? Tai oletteko joutuneet korjauttamaan jotain isompia virheitä?

Re: Virheet terveydenhuollon kirjauksissa

Lähettäjä: ncc 
Päivämäärä:   23.6.25 15:37:41

Ikä tuppaa usein olemaan väärin. Kopioitu joku vanha teksti sellaisenaan perustietojen osalta ja sitten ikää ei ole vaihdettu. Tai sitten joku näppäilyvirhe, kuten 334-vuotias tai 43-vuotias, vaikka olen 34 v. Mutten jaksa tuosta välittää kun selkeä näppäilyvirhehän se on ja iän saa helposti tarkistettua henkilötunnuksesta jos sillä tiedolla jotain tekee.

Joskus minulla näkyi kannassa selkeästi jonkun muun käyntikertonus ja siitä otin välittömästi yhteyttä että kenenhän tietoihin minun asiani on kirjattu ja tuo kirjaus ei kyllä koske minua. Olin 32 v nainen ja kävin ortopedillä ja omakannassa oli jonkun 27 v miehen käynti :O Onneksi se poistui nopeasti ja sain oman kirjaukseni tilalle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.6.25 15:42:16

Minulle on määrätty lääke, jota en ole pyytänyt enkä tarvitse. Lääke oli siis korvatulehdukseen, jollaista en ole koskaan sairastanut. Ei kuulemma voi poistaa, vaikka pyysin, että resepti poistetaan. Tiedä sitten, keltä jäi korvatulehduslääkkeet saamatta.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   23.6.25 16:01:57

Miten olette onnistuneet korjauttamaan virheet? Minulla useita kertynyt niitä vuosien aikana ja aikani niitä lääkärinkäynnin yhteydessä pyysin muuttamaan, niin aina sanottu vain, että se on niin hankalaa, että käytännössä mahdotonta muuttaa kerran kirjattuja tietoja. Minulla haittaa todella paljon tuulesta temmatut diagnoosit ja lääkärikäynnit, koska ne katsotaan aina näkemättä potilasta esim reseptejä uusiessa ja joudun joka kerran soitto-viesti rumbaan missä kinastelen että onko kirjaus oikein vain ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 16:02:11

Kyllä reseptejä poistetaan, toinen lääkäri varsin hanakasti toisen kirjoittamia.

Pahin oli ehkä kun kerran puh juttelin lääkärin kanssa ja sanoin "aikoinaan yksi työterveyslääkäri mietti että oisko keuhkoahtaumatauti. No sitä ei koskaan tutkittu."

Johon tämä puh lääkäri oli sitten mennyt kirjoittamaan, "potilas väittää että hänellä on keuhkoahtaumatauti, mutten löydä mitään mainintaa"

Tämän pyysin poistamaan.

Ennen kantaa sain kerran epikriisin jossa ainoastaan sukupuoli ja nimi oli oikein.

Lähettäjä: hejni 
Päivämäärä:   23.6.25 16:14:10

"Miten olette onnistuneet korjauttamaan virheet?"

Jonkun olen korjauttanut netin kautta, kyseisen terveydenhuollon yksikön nettisivuilla oli sellainen kohta jonne kirjauduttiin pankkitunnuksilla ja laitettiin tiedot, milloin käynti on ollut, kuka sen teki, sanatarkasti se väärin kirjattu asia ja sanatarkasti se, miten haluaa sen korjattavan.

Tai sitten olen vienyt kyseiselle kirjauksen tehneelle lääkärille ihan paperilla kirjallisen oikaisupyynnön, jossa on nimi, henkilötunnus, kirjauksen ajankohta, väärin kirjattu asia ja korjattu versio. Tämä siis jos minulla on ollut kyseiselle lääkärille uusi sovittu aika.

Kirjauksia ei kai voi muuttaa muut kuin niiden tekijät, eli Matti Möttösen tekemää kirjausta ei voi muuttaa Elli Entiiä, ainoastaan Matti Möttönen itse. Sen takia kirjaukset kannattaakin korjauttaa mahdollisimman nopeasti, koska monet lääkärit/hoitajat ovat vain käymässä.

Ja jos kirjauksen oikaisu ei onnistu kun kyseinen henkilö ei ole enää siellä töissä, kannattaa seuraavalla käynnillä jollakin toisella ammattilaisella viedä korjauspyyntö kirjallisena ja sanoa, että voisiko tämän käynnin yhteyteen kirjata, että edellisessä kirjauksessa on virhe Matti Möttösen kirjaamana kohdassa ___ ja siinä pitäisi lukea ___. Luulisi, että tuokin onnistuisi. Mutta ne oikaisupyynnöt kirjallisena sanatarkasti, ei vain suullista mutinaa jotain sinne päin.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   23.6.25 16:17:56

Ok, kiitos hejni! Osa vanhemmista siis mahdotonta enää muuttaa koska tosiaan lääkärit vaihtuvat useammin kuin sukat julkisella, mutta uusimmista virheistä kirjailen viestiä ja tiedän tulevaisuudessa puuttua asap. virheisiin enkä vain murjottaa niitä ensin muutamaa viikkoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.6.25 16:27:02

Ei ole iso juttu, mutta jotenkin ärsyttävä.

Muutama vuosi sitten umpilisäkkeeni tulehtui. Aloitettiin voimakkailla antibiooteilla, kun oli alkava, eikä meidän pienessä sairaalassa tehty päivystysleikkauksia.
Toisessa tiputuksessa kaikki näyttikin hyvältä, tulehdusarvot olivat laskussa. Lääkäri sanoi, että jatketaan näin, silloin oli myös juuri tullut tutkimuksia antibioottihoito/leikkaus ja niissä oli ollut hyviä tuloksia antibioottihoidosta.
Kolmas antibioottitiputus ei oikein enää sitten tuntunutkaan hyvältä ja olin seuraavana aamuna sairaalassa, leikkauksessa klo 10.00. Leikkaus onnistui hyvin, mutta vahvat antibiootit saivat vatsan sekaisin pitkäksi aikaa.

Kanta.fi:ssä lukee, etten ollut halukas leikkaukseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 16:32:39

Kirjauksia on muuten harvinaisen v-mäinen korjata, näin työntekijän näkökulmasta. Muokkausoikeus on siihen asti, kunnes kirjaus menee kantaan (meillä viisi arkipäivää tekstin valmistumisesta), mutta mikäli tämän jälkeen haluan muokata, niin minun pitää olla kirjallisesti yhteydessä järjestelmätukeen, joka voi kirjauksen avata minulle muokattavaksi uudelleen.

Ei ole onneksi yhtään korjauspyyntöä tullut, joten helpolla olen selvinnyt.

Lähettäjä: fkf 
Päivämäärä:   23.6.25 17:06:37

"Muokkausoikeus on siihen asti, kunnes kirjaus menee kantaan"

Ja potilas ei voi korjauspyyntöä tehdä, ennen kuin kirjaus hänelle kannassa näkyy :D Eli pitäisikö tuohon tehdä joku muutos, eli esim. muokkausoikeus säilyisi teillä 5 arkipäivää siitä kun kirjaus tulee potilaalle näkyviin kantaan.

Kun sitähän ei voi vaatia, ettei kukaan kirjauksiin koskaan mitään korjattavia asioita kirjaisi...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.