Lähettäjä: Pohtiva
Päivämäärä: 23.6.25 21:20:13
Oikeastaan kaikesta olen valmis joustamaan.
Nypittävyys ja säännöllinen trimmattavuus on myös iso miinus. Eli villakoirat yms jää tällä perusteella pois. Satunnainen harjaaminen onnistuu (esim. karvanlähtöaikana pari kertaa vuodessa tms, mutta mihinkään pese kerran kuussa, en lähde)
"No onhan tuo tavallaan haastava yhdistelmä että pitää olla tasapainoinen, helppoluonteinen, irtipidettävä, kaikkialle mukaan otettava, ei hampaita käyttävä, terve harrastuskoira, joka ei sitten saa olla mikään perässä kulkeva lapanen. Nuo nyt aika pitkälle sulkee toisensa täysin pois."
Mitkä näistä on toisensa poissulkevia ominaisuuksia? Minulla on tälläinen koira ollut, kyllä sen kanssa elämä oli mukavaa. Valitettavasti minun kiinnostukset ja koiran turkki eivät kohdanneet. Eli saman rotuista en ole ottamassa. Siitä koirasta olenkin sanonut, että jos olisi sama sisältö eri paketissa, niin ottaisin heti.
En esimerkiksi ymmärrä, miten terävä ja sähäkkä koira ei voisi olla helppoluontoinen. Kaikkialle mukaanotettavuus taas on todella paljon kiinni yksilöstä ja yksilön koulutuksesta, toki joku arkajalka voi olla tosi haastava.
Irtipidettävyys taas... Ei tarvitse pystyä pitämään irti kaupungin keskustassa, mutta olisihan se kiva, että treenikentällä uskaltaa päästää hihnasta irti tai antaa koiran kulkea vapaana autoon aitaamattomalla alueella. Kaikki siitä ylöspäin on plussaa. Tässäkin riistavietin lisäksi vaikuttaa mm. se, miten koira suhtautuu vieraisiin ihmisisiin ja koiriin. Jos menee aggrella päälle, niin sitten se on narussa ja piste. En vaan halua koiraa rodusta, jossa tälläinen käytös on normaalia.
Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä. Pinseri ja porokoira ovat olleetkin harkinnassa. Andaluusian rottakoira menee tutustuttavaksi, samoin sk kettuterrieri.
|