Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhelimella maksaminen kaupassa

Lähettäjä: mitr 
Päivämäärä:   23.6.25 03:43:23

Nykyään on kaiken maailman sovelluksia, joiden avulla voi maksaa ostoksensa netissä ja kaupassa puhelimella tai älykellolla. Apple pay, google pay, samsung pay, jne.

Tähän mennessä en ole niitä käyttänyt, mutta nyt harkitsen jonkun käyttöönottoa. Mutta eikö siis tosiaankaan tarvitse mitään muuta kuin laittaa puhelin maksupäätteen viereen? Eli jos hukkaan puhelimeni, enkä pysty mitenkään välittömästi ilmoittamaan pankkiin, että sulkevat virtuaalikortilla maksamismahdollisuuden, niin kuka vain voi ostella puhelimellani mitä ehtii?

Ilmeisesti pitäisi siis aina ottaa NFC pois päältä, kun ei ole maksamassa mitään. Se taitaa olla ainoa keino, jolla estää puhelimen käyttö maksuvälineenä, jos puhelin on väärissä käsissä. Omassa puhelimessani (Samsung) NFC:n saa kytkettyä pois päältä noin vain, ilman näppäinlukon avaamista, mutta takaisin päälle sitä ei saa, jos ei pääse lukitusnäytöstä ohi. Eli sillä tavalla olisi turvallista käyttää puhelinsovellusta maksamiseen, kun laittaa NFC:n päälle aina ennen kassaa ja ottaa pois, kun poistuu kaupasta?

Käytättekö itse puhelinta/kelloa maksamiseen, vai oletteko vielä vanhanaikaisesti käyttäneet muovikorttia? Mitä sovellusta käytätte? Apple pay, google pay, samsung pay, tms.

Minulla on lähes aina korttikotelo, lompakko tai puhelimen lompakkokuori mukana, koska tarvitsen ajokortin mukaan varmuuden vuoksi. En siis oikeastaan koskaan poistu kotoa ilman kortteja, joten sinänsä voin kyllä jatkaa korttien mukana kantamista. Ja kun välillä puhelin jumittaa, akku loppuu tai sitten tietyöt on katkoneet kaapelin (kaikista noista kokemusta!) niin, että kaupassa käy maksuvälineenä vain käteinen, niin on kuitenkin pakko olla maksukortti mukana, että saa nostettua käteistä kaupan seinästä tai kykenee maksamaan jollain. Eli en ihan täysin uskaltaisi luottaa siihen, että jätän kortit kotiin.

Olenko siis ihan fossiili, kun kuskaan muovista maksukorttia mukana?

Re: Puhelimella maksaminen kaupassa

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.6.25 04:14:21

Minulla Google wallet ja puhelin pitää aina avata lukituksesta, kun sillä maksaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.6.25 04:27:06

Suosittelen kyllä siitä huolimatta kantamaan maksukorttiakin mukana. Noiden kanssa on yllättävän usein ongelmia.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   23.6.25 05:29:16

Anteeksi maalaisuuteni, mutta millä tavoin tuo helpottaa asiointia/maksamista, jos sen puhelimen kautta tekee. Kestää sekunnin kaivaa lompakosta kortti jota vilauttaa maksupäätteessä.

Minäkin olen seurannut kassajonossa tuota puhelimella maksamista, mutta pirun työläältä näyttää monen kohdalla ja paljon korttimaksamista hitaammin käy monelta, joka ruuhka-aikaan ei ole hyvä asia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 05:50:20

Jokaisessa maksutapahtumassa pitää tunnistautua. On siten turvallisempi kuin kortilla maksaminen. Varas ei voi sitä käyttää.

Lähettäjä: 87 
Päivämäärä:   23.6.25 06:06:53

Maksan aina AppleWatchilla. Peilaa Walletin kortit puhelimesta, ja on aina mukana ja yhdellä painalluksella valmis.

Päivämäärä:   23.6.25 06:32:35

”Anteeksi maalaisuuteni, mutta millä tavoin tuo helpottaa asiointia/maksamista, jos sen puhelimen kautta tekee. Kestää sekunnin kaivaa lompakosta kortti jota vilauttaa maksupäätteessä.”

Niin, itselläni ei ainakaan lompakko enää kulje mukana.

Käytössä applepay. Aukeaa lukitusnäppäintä kaksoiklikkaamalla > vaatii face id/tunnusluvun > sit vaan maksetaan.

Ongelmia ei ole koskaan ollut.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.6.25 06:44:23

Päivittäin näissä jollakulla yleensä ongelmia, mutta suurimmalla osalla on sitten kortti mukana, tai ainakin esim. kumppanilla on, tai lompakko on autossa tms. josta se haetaan
t. aspa

Lähettäjä: kaupassa duunissa 
Päivämäärä:   23.6.25 07:05:31

Komppaan ylempää, ihan joka päivä useampi on yllättävissä ongelmissa noiden mobiilimaksutapojen kanssa kassalla. Eli suosittelen lämpimästi, että pitää silti varalta sen kortinkin mukana, edes sitten siellä autossa nopeasti noudettavissa :)

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   23.6.25 07:18:49

Jännä homma, oon käyttänyt Google payta päivittäin 5 vuotta ja ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa :D Ei Suomessa, eikä ulkomailla. Koskaan mulla ei ole korttia mukana, en edes tiedä missä se on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.25 07:39:57

>noiden kanssa on yllättävän usein ongelmia

Ehkä jossain Ällö-rinnakkaistodellisuudessa.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   23.6.25 07:40:13

Mä käytän apple paytö/walletia ja ei koskaan ole ollut ongelmaa. 4 eri korttia maksamiseen siellä ( kaksi eri pankkikorttia, visaja mastercard).

Tuplanäpäytys vaan puhelimen sivusta ja tunnistaa kasvot ja voi maksaa. Turvallisempi kuin korttimaksaminen tosiaan.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   23.6.25 07:53:08

Minäkin maksan nykyään aina puhelimella, eikä ole ollut ongelmia. Ei Suomessa eikä ulkomailla.

Pankkikortillahan voi ostaa myös joku muu, jos se varastetaan. Puhelimella ei voi.

Aspana ollessani en myöskään huomannut, että mobiililaitteella maksaessa olisi ollut enemmän ongelmia kuin kortilla.

Päivämäärä:   23.6.25 07:55:26

Awww, rakastunut viiva bongaa vain ällön kommentin <3

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   23.6.25 08:28:02

Mies maksaa puhelimella kaupassa mutta harvoin menee ykkösellä maaliin vaan yleensä on aina jotain erikoista siinä. Joten itse en todellakaan ole ottamassa käyttöön, paljon helpompaa ja nopeampaa vilauttaa sitä korttia.
Luulen että liian aikaisin tuotu tämäkin teknologia markkinoille jotta se oikeasti toimisi.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   23.6.25 08:34:42

Mä oon jo monta vuotta maksanut pääsääntöisesti puhelimella eikä ikinä oo jäänyt ostokset tekemättä sen takia että se ei ois toiminut. Ja 98% ajasta toimii ilman mitään ongelmia.

Missä tynnyrissä täällä ihmiset elää jos ne nyt vasta on havahtunut tähän asiaan?

Päivämäärä:   23.6.25 09:06:31

Tosiaan niin paljon ongelmia noiden kanssa ollut, että itse en vielä edes harkitse. Joka päivä joku joutuu kuitenkin korttinsa kaivaa esiin tai kaveri maksaa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   23.6.25 09:09:46

"Missä tynnyrissä täällä ihmiset elää jos ne nyt vasta on havahtunut tähän asiaan?"

Mä en kokenut asiaa kovin tarpeelliseksi, joten en edes perehtynyt siihen - ennen kuin lähdin näyttelyreissulle ja tajusin vasta parin tunnin ajon jälkeen, että lompakko on kotona. :D Soitin miehelle, kerroin mistä lompakko löytyy ja käskin laittaa mulle viestinä kortin numeron yms... Ja niin tuli tämäkin dinosaurus kertaheitolla pakotetuksi nykyaikaan. Ihan kätevää kyllä, eikä ole ollut ongelmiakaan.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   23.6.25 09:12:53

Apple pay käytössä itsellä. Käytän vähän vaihdellen sitä ja korttia. Käyttö tosiaan vaatii face id:n tai tunnusluvun, joten turvallisempi tuo on kuin pelkällä kortilla maksaminen. Kortilla voi maksaa lähimaksulla ihan kuka vaan jos se katoaa, puhelimella ei onnistu. Korttiin verrattuna kätevyys taas tulee siinä, että voi maksaa vaikka tonnin ostoksen lähimaksulla -> ei tarvitse näppäillä tunnuslukua, sen kun vaan vilauttaa puhelinta lukijaan.

Apple walletissa on sekin näppärä puoli, että sinne saa esim. lentoliput, konserttiliput jne. Ei tarvitse siinäkään pelata paperitulosteiden kanssa tai kaivaa niitä jostain sähköpostin uumenista, sen kun napsauttaa ne puhelimesta esiin kun tarvitsee.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.6.25 09:41:33

Minä en kanna kortteja mukana. Kun kortteja kanniskelin niin ongelma oli se että jokin niitä kulutti niin että supernopeasti lakkasivat toimimasta pankkiautomaateilla ja itse tarvitsen säännöllisesti käteistä niin oli tosi ärsyttävää alle vuoden välein tilailla uusia kortteja. Nykyään kortti on kotona turvassa ja otan sen mukaan vain silloin kun menen automaatille, näin on kortitkin kestäneet pidempään. En tiedä miksi tämä, en ole kuullut että kellään muulla olisi tällaista ongelmaa mutta näin kävi useamman kortin kanssa eli ei vain joku yksittäinen valmistusvirhe.

Puhelimella maksaminen on turvallisempaa kuten joku sanoi. Täällä se on myös esimerkiksi junassa halvempaa kuin etukäteen lipun ostaminen.

Oman kokemuksen mukaan ongelmia lähinnä aiheuttaa maksupäätteet joissa lähimaksu on sellaisessa oudossa paikassa että kasvot ei ole puhelimen edessä. Eli joko sivulla tai laitteen takana (laite on väärinpäin asiakkaan näkökulmasta). Jos maksukorttia on laitteen päällä, ei ikinä mitään ongelmaa.

Lähettäjä: Tyhymä 
Päivämäärä:   23.6.25 09:47:59

Saako noihin etukortit myös? Eli että kaikki hoituu yhdellä vilautuksella.

Päivämäärä:   23.6.25 09:51:42

s-bonuskortin saa sinne valmiiksi mutta K- ja Lidl pitää kaivaa sovellutuksesta, itse pidän sitä huonona ja en tykkää K-sovellutuksesta ollenkaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   23.6.25 10:11:04

"Missä tynnyrissä täällä ihmiset elää jos ne nyt vasta on havahtunut tähän asiaan?"

En ole kokenut tarvetta "havahtua" tähän asiaan, kun en ole keksinyt mitä hyötyä tai helpotusta puhelimella maksaminen toisi omaan elämääni. Lompakko on aina laukussa mukana joka tapauksessa, jos menen johonkin muualle kuin lenkille tms. Jo senkin takia, että siellä on myös ajokortti ja muitakin mahdollisesti tarpeellisia kortteja.

En siinä näe mitään helpompaa, että kaivaisin kassalla esille puhelimen kortin sijasta. Ja jos siinä lisäksi pitäisi kaivaa vielä jokin plussakortti erikseen jostain sovelluksesta, niin pitäisi kaivaa sitä varten laukusta vielä lukulasitkin.

Lähettäjä: no joopa 
Päivämäärä:   23.6.25 10:22:31

kuka vain voi ostella puhelimellani mitä ehtii?"

^jos saa sun puhelimen lukituksen auki

Lähettäjä: kymppinen 
Päivämäärä:   23.6.25 10:50:28

Vuosia maksanut walletilla eikä koskaan mitään ongelmaa. Kyllä ne ongelmat on käyttäjässä ei kännykässä...

Turvallistakin, koska kasvotunnistus päällä. Korttien mukana kuljettaminen on vanhanaikaista ja työlästä. Mulla on Walletissa S-etukortti ja tietysti lentoliput.

Siirtykää nykyaikaan!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.