Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä lapseton hevosnainen...

Lähettäjä: Kullero 
Päivämäärä:   22.6.25 20:59:40

...joka olet ensisijaisesti hevosten vuoksi siirtänyt lasten hankkimista tai päättänyt olla kokonaan hankkimatta lapsia, ja jolla on tullut tai näinä hetkinä tulee ikä vastaan lasten hankkimisessa: kadutko koskaan päätöstäsi? Onko sinulle tullut ikinä tunnetta, että olet tuhlannut elämäsi hevosiin ilman mainittavaa taloudellista tai kilpailumenestystä, ja sen vuoksi olet tullut luopuneeksi jostain, jota ehkä kuitenkin haluaisit?

Kysyn tätä aidosta mielenkiinnosta. Tunnen paljon hevosihmisiä ja mielestäni nimenomaan hevospiireissä naisten vapaaehtoinen lapsettomuus on hyvin yleistä.

Re: Sinä lapseton hevosnainen...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.6.25 21:08:07

En varmaan ole oikea henkilö vastaamaan, koska en koe ensisijaisen syyn vapaaehtoiseen lapsettomuuteen olevan hevoset, vaan yleisesti vapaus. Taloudellinen menestys ratsuhevosten kanssa on itsessään vitsi, olen hankkinut hyväpalkkainen työn, jotta pystyn tätä harrastamaan ja kilpailuissa käyn sen verran mitä huvittaa ilman suurempia menestyspaineita. En koskaan kadu lasten hankkimatta jättämistä, pikemminkin päätös tuntuu koko ajan oikeammalta. Juna varmaan on kohta jo mennyt lasten hankinnan suhteen.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.6.25 21:12:46

Vähän ohi otsikon, koska mun elämäni keskiössä eivät ole hevoset vaan koiraharrastus. Ja kuten edellisellä, ei tietenkään näin isoon asiaan ole yksinkertaista syytä, vaan taustalla on paljon muutakin.

"En koskaan kadu lasten hankkimatta jättämistä, pikemminkin päätös tuntuu koko ajan oikeammalta. Juna varmaan on kohta jo mennyt lasten hankinnan suhteen."

Näin myös itselläni.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.6.25 21:14:41

Enpä usko, että kukaan joka lapsia haluaa, jättäisi ne hevosten takia hankkimatta. Eiköhän hevosnaisten lapsettomuuteen ole ihan muut syyt kuin hevoset.

Itsekin lapseton hevosnainen ja olisin kyllä lapseton ilman hevosiakin.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   22.6.25 21:15:49

Oot kyllä siinä oikeassa, että lapsettomuus on yleistä hevosihmisten parissa. En tiedä mikä tähän lopulta on syynä, koska tunnen paljon ihan täysin harrastelijoita, joilla ei ole lapsia. Enkä tiedä perimmäisiä syitä siihen. Ei ole itselläkään ja hevostellut olen kyllä lapsesta asti, mutta ei ne hevoset ole mulla syynä. Mulla on syynä omat sairastelut hyvin pitkälle. Ikää sen verran, että en usko asian myöskään enää mihinkään muuttuvan. Lähinnä harmittaa vanhempieni puolesta koska olisivat varmasti halunneet tulla isovanhemmiksi, eikä sisaruksenikaan ole lapsia tehnyt/saanut.

Olin tänä keväänä luokkakokouksessa ja sielä tuli vähän vasten kasvoja se, miten eri tilanteessa muut ovat. Liki kaikilla muilla on lapsia, kun taas hevostutuissa on paljon niitä lapsettomia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.6.25 21:16:31

En oikein pidä ihmisistä, siinässe

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.6.25 21:18:32

Mikä nyt sitten on syy ja mikä seuraus. Ehkä ne hevoset ei ole syy siihen, ettei hanki lapsia. Ehkä ennemminkin niin, että kun ei halua lapsia, niin silloin on enemmän aikaa ja rahaa käyttää jollakin muulla tavalla.

Mutta juu vaikka ei liity lapsiin, niin kyllä oikeastaan vähän kaduttaa se rahamäärä, mikä tuli aikoinaan tuhlattua hevosiin. Sillä rahalla olisi kyllä jo maksellut useamman talon tai kesämökin ja saanut rahaa enemmänkin säästöön. Ja olisi voinut matkustella enemmän ja vapaammin. Roikuin mm. liian pitkään huonossa suhteessa, koska hevoset rajoittivat sitä, missä voisin asua ja mihin muuttaa.

No, kyllä ne paljon antoivatkin. Mutta etenkin loppuaikoina harrastus ei edes enää tuntunut kivalta, mutta olin vain jumissa parin sairaan/ vanhan hevosen kanssa, mistä ei raaskinut luopua, kun olivat enemmänkin lemmikkejä ja perheenjäseniä, mitkä tunsin velvollisuudekseni pitää ja hoitaa niin kauan kuin voivat elää hyvää elämää.

No tämä ei ehkä ihan vastaa aloitukseen, mutta pientä pohdintaa katumisesta ja siitä, mistä on tullut luovuttua. Mutta jokaisessa valinnassa on yleensä myös samalla jotakin, mistä joutuu luopumaan

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.6.25 21:30:59

Heppapiireissä ei ainakaan pahemmin tule painetta lasten hankkimisesta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.25 21:34:54

Saman olen huomannut että moni hevosihminen on lapseton. Minä myös ja siskoni.
En tiedä onko hevoset vaikuttaneet, ehkä vain pidän enemmän hevosista kuin lapsista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.25 21:37:37

Hevosnaiset on itsekkäitä ja epäisänmaallisia.

Päivämäärä:   22.6.25 21:43:35

” Enpä usko, että kukaan joka lapsia haluaa, jättäisi ne hevosten takia hankkimatta.”

Sori mä en nyt ole oikea ihminen vastaan tähän varsinaiseen kysymykseen koska mulla on lapsi, mutta tästä lauseesta olen samaa mieltä.

Päivämäärä:   22.6.25 22:33:56

O: Ihmiset kuitenkin usein muuttuvat, samoin heidän odotuksensa elämän suhteen. Siksi aloitinkin tämän topan. Joku voi olla henkeen ja vereen hevosihminen, haluaa pitää useampaa hevosta jne. Ei siihen oikein lapsiperhearkea sovi, jos ja kun töissäkin pitää käydä. Mutta vuodet vierivät ja yhtäkkiä se totaalisen omistautunut hevosnainen onkin nelissäkymmenissä, ei ole lapsia, eikä ehkä mitään erityistä omaisuuttakaan, koska kuten kaikki tiedämme, niin hevosten pitäminen ei ole halpaa. Veeras kertoi luokkakokouskokemuksestaan ja mietin, että ovatkohan samanlaiset tunteet yleisiä, mutta niistä ei vain puhuta. Vai onko kuitenkin niin, että hevosnaiset ovat osanneet valita oikein. :)

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.6.25 22:37:52

Lapsiin liittyy kaikkea, mitä ei elämäänsä halua. Sillä ei ole mitään yhteyttä hevosten kanssa.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.6.25 22:39:49

En kadu lapsettomuutta. Kilpailumenestystä olen saanut seuratasolla ja olen siihen oikein tyytyväinen.

Päivämäärä:   22.6.25 22:41:42

Lapsettomille hevosnaisille tulisi säätää hevosvero.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.6.25 22:42:27

Ja sama hevosmiehille

Päivämäärä:   22.6.25 22:43:12

Hevosmiehillä on lapsia.

Päivämäärä:   22.6.25 22:44:18

Mutta ovatko he lapsistaan päävatuussa

Päivämäärä:   22.6.25 22:44:28

Ovat.

Päivämäärä:   22.6.25 22:45:27

Tiedän ainakin muutaman jolla jälkikasvua useamman naisen kanssa, eivätkä ole lasten kanssa tekemisissä lainkaan.

Päivämäärä:   22.6.25 22:46:33

Miksi hevosen omistamiseen ja lapsettomuuteen liittyisi se, ettei omaisuutta ole kertynyt? Toki hevosten pitäminen on kallista, mutta lasten hankkiminen se vasta kalliiksi tuleekin ja vaikuttaa negatiivisesti erityisesti naisten ura- ja palkkakehitykseen. Meillä on taloudessa kaksi työssäkäyvää jakamassa kulut ja kummallakin on palkkatulot noin 2 x suomalaisten mediaanipalkka. Näin ollen omaisuutta pystyy kartuttamaan vaikka hevosia pitäisikin.

Päivämäärä:   22.6.25 22:54:41

Kyllä, nyt kuusikymppisenä ajattelen, että olisi se perhe kuitenkin ollut kiva perustaa, eikä pistää aina hevosia ihan potentiaalisten parisuhteiden edelle.
Toisaalta siinä elämäntilanteessa se tuntui juuri oikealta valinnalta.

Päivämäärä:   22.6.25 22:55:37

Myöhäistä – hävisit pelin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.6.25 22:59:18

En usko, että hevonen on ainoa syy lapsettomuuteen. Tiedän enemmän koira ja kissaharrastajia jotka ovat lapsettomia ihan omasta vapaasta tahdostaan.
Tietysti hevosten kanssa on vielä vaikeampaa järjestää hoito ym. varsinkin jos eivät asu omassa pihassa. Yksi yhdistävä suuri syy on se oman vapauden menetys.
Lapsi on hyvin sitova ja ruuhkavuodet pienten lasten kanssa vievät ajan ja voimat.
Ymmärrän hyvin, että useammat aikuiset naiset sekä miehet valitsevat lapsettomuuden.

Lähettäjä: Alisa 
Päivämäärä:   22.6.25 22:59:39

En kadu, olen tyytyväinen ilman lasta. Siskollani on vammainen lapsi enkä ikinä jaksaisi vastaavaa @!#$ä.

Päivämäärä:   22.6.25 23:01:08

Tähti: Varmaan ymmärrät, että sinä puolisosi kanssa olet poikkeus varallisuuden suhteen. Keskituloinen suomalainen tienaa bruttona noin 3400€. Siitä kun maksaa esimerkiksi kahden hevosen kuluja maneesitallilla, ei todellakaan pääse varallisuutta kertymään.

Päivämäärä:   22.6.25 23:08:28

Eikö vammaiset sikiöt abortoida?

Päivämäärä:   22.6.25 23:10:33

Kullervo, olisiko sillä keskituloisella tilanne varallisuuden kerryttämisen näkökulmasta jotenkin paljon parempi, jos hevosten sijaan hänellä olisi useita lapsia ylläpidettävänä?

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   22.6.25 23:10:58

En koskaan ole katunut. En oikein vieläkään ymmärrä miksi olisin lapsia hankkinut, ns. "Mitä minä niillä tekisin" :D

Päivämäärä:   22.6.25 23:14:10

Tähti: Hyvä kysymys, johon en osaa vastata, koska minulla ei ole lapsia. Mutta vähän epäilen, että lapsiin menisi esimerkiksi 1200€ per lapsi per kuukausi. Tai edes 800€ joka ikinen kuukausi.

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   22.6.25 23:18:17

Lapsettomuuteeni on muitakin syitä kuin hevonen. Olen onnellinen näin. Kamalaa, jos olisin joutunut olemaan katkera yh-äiti.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   22.6.25 23:20:11

Lapsi on kuin pallo jalassa joka imee kaiken hapen. Ajan, energian, rahat.. kaupapäällisinä virtsankarkailu ja mahdollinen yksinhuoltajuus.

Ei kiitos.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   22.6.25 23:23:02

Suora vastaus kysymykseen: en kadu. Pidän kyllä lapsista mutten koskaan halunnut omia, ja olen päätökseeni tyytyväinen.

Päivämäärä:   22.6.25 23:25:22

Onhan näitä laskelmia, joiden mukaan yhden lapsen kustannukset syntymästä täysi-ikäisyyteen ovat jotain välillä 130000-200000. Monilla on useampi lapsi ja avustavat heitä vielä lasten ollessa täysi-ikäisiäkin. Kyllä tuolla rahalla jo hevosen elättää.

Päivämäärä:   22.6.25 23:50:45

Olen itse lapseton hevosnainen, mutta täytyy todeta etten kyllä tunne yhtäkään hevosnaista, joka olisi pelkästään hevosten vuoksi jättänyt lapset hankkimatta. Itselläkin päätöksen taustalla ovat ihan muut syyt ja olisin lapseton, vaikka en harrastaisi mitään hevosiin viittaavaakaan.

Tosin olen 36-vuotias ja ehtisin todennäköisesti vielä muuttaa mieleni, koska kroppa toimii kuin kello säännöllisine ovulaatioineen ja tulen vähän liiankin hedelmällisten naisten suvusta, mutta tällaista mielenmuutosta ei kyllä ole näköpiirissä. Päinvastoin olen vuosi vuodelta vain tyytyväisempi siihen, että ei ole tullut lapsia hankittua.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   22.6.25 23:57:29

Minulle yksi syy lapsettomuuteen on aidosti se, että haluan tulevaisuudessa pitää hevosia eikä minulla ole siihen aikaa tai rahaa lasten kanssa. Minulla ei siis edes ole hevosta tällä hetkellä, mutta haluan mahdollisuuden sille olevan avoin.

Jos en harrastaisi hevosia, harrastaisin ehkä jotain muuta. Tai ehkä sitten olisikin niitä lapsia, kuka tietää? Ja ehkä olisin jopa onnellinen?

Joka tapauksessa naisen elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada, ja minulle hevoset ovat olleet tärkeämpi valinta kuin lapset.

Päivämäärä:   23.6.25 00:41:46

Hevoset merkittävä, merkittävin syy. Silloin katsottiin pahalla, jos ratsasti odotusaikana, koska raskaus on tai ainakin oli terveydenhuollon mielestä sairaus.

Minua ehkä myös ällötti ajatus siitä, että ensin asioihin puuttuu neuvola, sitten koulu, jonne on käytännössä pakko mennä. Viranomaisilla on mielivalta ja ne saavat päättää mikä on oikein ja mikä väärin. Vaikkapa, että ratsastus raskausaikana on väärin.

Koin, että joudun luopumaan omista (tai siis käytännössä myös lapsen) oikeuksista(ni). Keski-Euroopassa olisin varmaan päätynyt tekemään lapsia, mutta Suomessa koin ja edelleen koen olevan jotain kummallisen kommunistisen mielivaltaista.
Sitä on vähän vaikea selittää, mutta niinkuin se, että kiusattu vaihtaa koulua eikä kiusaaja ja sekin, että putoaminen satulasta on onnettomuus. ja jos pidät puoliasi väkivaltaa vastaan, sinusta tehdään syyllinen. Tiedän tosi monia, jotka ovat muuttaneet ulkomaille, koska mielivalta ja yhteiskunnan kyvyttömyys rangaista alaikäisiä tekivätpä sitten ihan mitä tahansa. E

Eli pääsyyt olivat ratsastus ja ihmisoikeuksien puuttuminen suomalaisessa koulussa.

Päivämäärä:   23.6.25 01:52:58

"vuodet vierivät ja yhtäkkiä se totaalisen omistautunut hevosnainen onkin nelissäkymmenissä, ei ole lapsia, eikä ehkä mitään erityistä omaisuuttakaan"

Miksi se totaalisen omistautunut hevosnainen yhtäkkiä haluaisi jotain aivan muuta, kuin mitä siihen asti on elämältään halunnut? En tunne ketään tällaista tuuliviiriä. Omaisuuden kertyminen taas on enemmänkin ammatinvalintakysymys, kuin riippuvainen lapsista tai hevosista. Millään 3400 brutolla ei kerry varallisuutta, vaikka hevosten sijasta elättäisi lapsia, ellei omavaraisesti nollabudjetilla eläminen ole se harrastus.

Kysyisikö aloittaja matkustamista harrastavalta, että kaduttaako kaikki matkat ja se ettei niiden vuoksi ole valinnut tehdä lapsia tai kerätä varallisuutta? Vai onko automaattinen oletus, että se matkustelija on nauttinut matkoistaan ja elämyksistään, ja pitänyt elämäntyylistään, mutta hevosharrastaja sen sijaan katuisi harrastustaan? Miksi?

Lähettäjä: Fluffy 
Päivämäärä:   23.6.25 06:38:24

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 22.6.25 21:08:07

En varmaan ole oikea henkilö vastaamaan, koska en koe ensisijaisen syyn vapaaehtoiseen lapsettomuuteen olevan hevoset, vaan yleisesti vapaus. Taloudellinen menestys ratsuhevosten kanssa on itsessään vitsi, olen hankkinut hyväpalkkainen työn, jotta pystyn tätä harrastamaan ja kilpailuissa käyn sen verran mitä huvittaa ilman suurempia menestyspaineita. En koskaan kadu lasten hankkimatta jättämistä, pikemminkin päätös tuntuu koko ajan oikeammalta. Juna varmaan on kohta jo mennyt lasten hankinnan suhteen.

Komppaan täysin tätä. Minulle ei ole koskaan tullut aidosti tunnetta, että haluaisin lapsia, eli syy ei ole vaan hevoselämä. Ei kaduta.

Lähettäjä: Huuf 
Päivämäärä:   23.6.25 07:01:08

En ole ikinä halunnut lapsia, ei liity hevosiin, mutta toki on enemmän aikaa ja rahaa hevosiin kun ei ole lapsia.

Lähettäjä: Joo... 
Päivämäärä:   23.6.25 07:20:01

Ei oo hevosia eikä lapsia

Lähettäjä: Mieli 
Päivämäärä:   23.6.25 07:58:12

No minä olen aloittajan ja tämän kuvauksen kaltainen:
“ Joku voi olla henkeen ja vereen hevosihminen, haluaa pitää useampaa hevosta jne. Ei siihen oikein lapsiperhearkea sovi, jos ja kun töissäkin pitää käydä. Mutta vuodet vierivät ja yhtäkkiä se totaalisen omistautunut hevosnainen onkin nelissäkymmenissä, ei ole lapsia, eikä ehkä mitään erityistä omaisuuttakaan,”

Kun sitten nelikymppiseksi kääntymisen korvilla asiaan kunnolla havahduin, niin alkoi olla myöhäistä ja nyt se on jo mahdotonta.
Olen hyvässä parisuhteessa, ja miehenikin olisi toivonut perhettä.
Kipuilen asian kanssa ja pelkään että myöhemmin elämässä vielä enemmän.
En sinänsä kaipaa mitään vauva-arkea, vaan normaalia perhe-elämää.
Olemme taloudellisesti OK toimeentulevia hevosista huolimatta.
Asiasta on tosi vaikea puhua, edes kavereiden kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.