Lähettäjä: oi
Päivämäärä: 22.6.25 13:54:52
Jos tulisit ehkäisystä huolimatta raskaaksi, niin mitä ajattelisit? Olisiko ensimmäisenä mielessä abortti, vai sittenkin toiveikas olo? Pitäisikö sinun tosissasi pohtia, teetkö abortin vai pidätkö lapsen?
Minä totesin jo tarhaikäisenä, etten halua lapsia. En muuttanut mieltäni koskaan. Aloin seurustella 21-vuotiaana erään miehen kanssa. 30-vuotiaana olin menossa hakemaan sterilähetettä seuraavalla viikolla, kun tajusin, että minulla on menkat viikon myöhässä. Ei todellakaan ollut kiva ajatus ja vaikka kuinka koetin saada siitä sellaista, että meistä tulee perhe ja minusta tulee äiti, niin en onnistunut siinä. En vain kyennyt näkemään itseäni äitinä. Mieheni kyllä kykenin näkmään isänä.
Onneksi menkat sitten alkoi iltapäivällä juuri kun olin lähdössä töistä. Eli en ollut raskaana/meni varhain kesken.
Kysyin kyllä mieheltä, että mitä tehdään (en kertonut, että menkat alkoi), eikä hänkään ollut uutisesta iloinen. Jos olisi ollut, ja halunnut lapsen, olisimme eronneet, koska minun kanssani hän ei lasta tule saamaan. Tuohon toki syynä myös se, että meillä on molemmilla eräs sairaus/ominaisuus, joka saattaa periytyä jälkeläisille, ja ainakaan itselleni en sitä olisi halunnut. Ja koska meidän tapauksessa se olisi periytynyt molemmilta vanhemmilta, niin lapselle se olisi varmasti periytynyt, enkä olisi sitä halunnut. Eli ainakaan minun kanssani kyseisen miehen ei kannattanut lisääntyä.
Eihän kukaan muu voi sinun puolestasi sanoa mitään. Vain sinä itse tiedät, miten asioihin suhtautuisit ja mitä haluat.
Moni "en halua lapsia" ihminen muuttaa mielensä myöhemmin. Esim. kun tuleekin raskaaksi. Tai sitten, kun elämäntilanne on vakiintunut tai puoliso vaihtunut. Aiemman kanssa oli ajatus, että ei lapsia, mutta uuden puolison kanssa lapsi tuntuukin hyvältä idealta.
|