Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Soitto harrastuksen luovuttaminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.6.25 22:33:05

Aloitin aikuisiällä (24-vuotiaana) huilun soittamisen. Lapsesta asti olen soittanut pianoa, joten ihan tyhjästä ei tarvinnut sentään aloittaa. Huilu on vaikea soitin ja olen käynyt tunneilla nyt seitsemän vuotta. Tuntuu että en kehity siinä kuten haluaisin, vaikka harjoittelen lähes joka päivä. Viimeiset vuodet on aina hävettänyt ja vähän jopa pelottanut mennä tunneille, koska tiedän että soitan huonosti. Kehuja tottakai tulee, mutta olen aivan liian kriittinen itselleni.

Nyt en enää tiedä, haluanko mennä syksyllä tunneille. Rakastan soittoharrastusta ja se on minulle todella tärköö, mutta tuntuu, että en kehity kuten haluaisin ja aina viikon aikana harjoiteltu kappale menee ihan miten sattuu. Tuntien lopettaminen tuntuu jo nyt aivan kamalalta, mutta hävettää aina liikaa soittaa niin huonosti tunneilla.

Mitä ihmettä tässä nyt tekisi. Opettajasta tämä ei ole kiinni.

Re: Soitto harrastuksen luovuttaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 22:34:51

Heität ne epätodelliset kuvitelmat jorpakkoon ja jatkat harrastamista kehittyen omaan tahtiisi.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.6.25 22:36:42

Soittamista pitää aikuisiällä tehdä tunteja joka päivä, jos siinä aikoo kehittyä. Jos siis tavoitteesi ovat muualla kuin mukavassa harrastamisessa, niin homma pitää ottaa toisena työnä ja tehdä sitä päivittäin muutama tunti. Jos taas nautit soittamisesta ja annat itsellesi anteeksi sen, ettet ole virheetön (koska kukaan meistä ei ole), niin ehkä opit nauttimaan siitä, mitä jo osaat. Ei aina tarvi olla enemmän ja parempi. Jokainen laulaa äänellään, sanotaan.

Lähettäjä: huili 
Päivämäärä:   21.6.25 22:36:46

Pidä parin kuukauden soittotauko ja anna itsesi nauttia musiikista. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta pyri pääsemään eroon liiasta yrittämisestä. Sä soitat varmasti oikein hyvin!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.25 22:56:55

"aina viikon aikana harjoiteltu kappale menee ihan miten sattuu"

Muuttakaa harjoittelurytmiä. Onko pakko harjoitella koko kappale kerralla? Keskity pienempiin osiin, saa vähän onnistumisia alle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.