Lähettäjä: -
Päivämäärä: 21.6.25 15:40:28
Nuorempana (19-v) tyhmyyttäni tuli tupakoitua lasitetulla parvekkeella… Ei sitä oikein edes tajunnut että haju voi päätyä toisen asukkaan asuntoon. Onneksi naapuri laittoi n. vuoden parvekkeella tupakointini jälkeen postiluukusta lapun jossa naapurini (taloyhtiön puheenjohtaja) kielsi parveketupakoinnin. Toki hänellä ei ollut mitään oikeutta kieltää moista ja olisi riittänyt jos hän olisi joskus törmätessämme maininnut että tupakan savu tulee hänen asuntoonsa… Siirryin polttamaan pihalle luonnollisesti, ja jossain vaiheessa taloyhtiö hommasi vielä kauemmas talosta tuhkakupin. Aluksi poltin taloyhtiön pihalla olleilla penkeillä jotka olivat suht kaukana itse talosta, hommasin tuhkakupinkin. Hieman harmittaa että tuossakaan ei saanut polttaa puheenjohtajan mielestä, mutta edelleenkään hän ei koskaan sanonut minulle mitään asiasta - vaikka usein törmättiin samalla kun poltin tupakkaa.
Myönnän että siinä vähän hermo kiristyi… Miksei asioista voi kertoa tai jopa keskustella. Olisin siirtynyt tupakoimaan vaikka tien toiselle puolelle jos olisi pyydetty. :/ Harmitti nuorta tyttöä, kun luuli tekevänsä oikein ja hyvin - mutta taaskaan ei kelvannut. Asunnon omistajana olisin saanut tupakoida parvekkeellani, ja yhtiökokouksessa jopa turhamaisuuttani olin vastaan taloyhtiön savuttomuutta. Ainoa jota tupakan savu häiritsi taloyhtiössä sattui olemaan tämä kerrosta ylempi on-naapuri. Minulle olisi todellakin riittänyt vain pyyntö siitä, että voisinko tupakoida muualla.
Vastaus kai tähän on siis se, että silkkaa typeryyttäni poltin parvekkeella. Olin nuori, kokematon ja varmaankin aika itsekeskeinen. Nykyään ei tulisi mieleenkään tupakoida parvekkeella. Tosin en polta enää ollenkaan. Olisin kyllä toivonut, että naapuri olisi ottanut asian puheeksi/laittanut lapun luukusta aikaisemmin ja hyvässä hengessä - ei tuolla tavalla ”muka-virallisia” kirjeitä. Kyllähän minua hävetti ihan kamalasti! Ystävällisesti asiasta olisi voinut mainita, olisin tietenkin siirtynyt muualle tupakoimaan. Jonkinlaista vastareaktiotakin tuo lähestymistapa aiheutti ja myönnän että joskus tuli ihan vain lapsellisen kiukuttelun takia käytyä parvekkeella savukkeella. Tämä tupakka-asia ei ollut ikävä kyllä ainoa epämiellyttävä tempaus taloyhtiössä. Koin jonkinlaista ulossavustamista ja loppujen lopuksi myin asunnon pois ja kyllä osatekijä oli tämä pieni taloyhtiö.
Suurinosa meistä tupakoivista ihmisistä kyllä välittää muiden terveydestä ja mukavuudesta! En polta esimerkiksi kahvilan terassilla, bussipysäkillä jne. missä on ympärillä muita ihmisiä. Jos jonkun tupakointi häiritsee, neuvoisin lähestymään tupakoitsijaa ja koottaisiin yhdessä miettiä sopivan ratkaisun asiaan. Ihmisiä mekin ollaan!
|