Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi tupakoit parvekkeella?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   21.6.25 13:55:06

Muutin keväällä (onneksi vain vuokralle) taloyhtiöön, jossa on lasitetut parvekkeet ja todella moni asukas (mukaan luettuna toinen seinänaapurini sekä alakerran naapurini) tupakoi. Itseni on jotenkin vaikeaa ymmärtää, miksi joku ajattelee, että on ok tupakoida parvekkeellaan ja että muiden täytyy vain sietää sitä?

Minulle on ihan ok, että olen vaikkapa tupakoivan kaverin seurassa jossain ja hän polttaa siinä yhden. Mutta esimerkiksi nyt kesäaikaan en voi pitää parvekkeen ovea tai olohuoneen ikkunaa auki, koska muuten haju tunkeutuu sisälle asuntoonkin ja muihikin vuodenaikoihin olisi kiva välillä vaikka tulettaa vaatteita tms parvekkeella, mutta eipä onnistu kuin korkeintaan minimaalisen ajan, jos kukaan ei ole hetkeen käynyt tupakalla eikä mene juuri silloin.

Naapurit käyvät vielä ilmeisesti sen verran eri tahtisesti parvekkeillaan ja haju jää pitkäksi aikaa leijumaan, että suurimman osan vuorokautta tosiaan omakin parvekkeeni haisee aivan järkyttävältä.

Yhtiö johon muutin ei edes todellakaan ole mikään syrjälähiössä sijaitseva yleinen vuokratalo, vaan ihan hyvin pidetty omistuspainotteinen yhtiö keskeisellä paikalla.

Re: Miksi tupakoit parvekkeella?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   21.6.25 14:00:59

Sinä voisit muuttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.25 14:02:59

Minä vain voi lopettaa tupakoinnin, suomen lainsäädäntö on jäljessä vuosikymmeniä. Baarissa ei saa tupakoida mutta kotona on kärsittävä naapurin röökinpoltosta.

Päivämäärä:   21.6.25 14:05:24

Minä vaan: Muutankin heti kun se on vaan mahdollista. Mutta vaikea uskoa, että olisin yhtiön ainoa asukas, joka muiden tupakoinnista kärsii. Ihmettelen vaan, eikö oikeasti tule mieleen, että kaikki eivät tupakansavusta nauti, vai onko se tosiaan vaan meidän ei-tupakoivien oma vika ja ongelma jos kärsimme?

Tosiaan itselleni on ok altistua satunnaisesti julkisella paikalla tupakansavulle, mutta en haluaisi joutua haistelemaan sitä kotonani suurinta osaa vuorokaudesta.

Päivämäärä:   21.6.25 14:07:59

Lisätään vielä, että olin haaveillut vuosien tauon jälkeen hankkivani taas kissan, kun uuteen asuntoon muutin. No, enpä hanki, koska en halua myöskään kissan altistuvan savulle ja toisekseen en voisi kesäaikaankaan pitää sille avointa kulkureittiä parvekkeelle, koska ovea ei vaan voi pitää auki kuin hetkittäin hajun vuoksi.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   21.6.25 14:10:06

Koska tupakoitsijat ovat ihmisistä kaikista itsekkäimpiä. Heidän mielestään heillä on oikeus pilata myös muiden terveys ihan vaan koska eivät viitsi siirtyä röökaamaan pihalle kauas muista ihmisistä ja asunnoista.

Lähettäjä: öööh 
Päivämäärä:   21.6.25 14:11:00

samaa ihmettelen. oon jopa nähnyt monesti parveketupakointia harrastavan naapurini käyvän ensin vetämässä ne röökit parvekkeella ja lähtevän sen jälkeen välittömästi ulos muille asioille. ja asumme ykköskerroksessa ja naapuri näyttää oikein hyväjalkaiselta nuorehkolta ihmiseltä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.6.25 14:45:28

Olen asunut vastaavassa talossa ja vastaavien naapureiden ympäröimänä eikä asia vaivannut mua pätkääkään. Joskus tuli hajua sisään ja hetken se siinä haisi, ei sen kummempaa. Ei haitannut tuulettamista tai omaa parvekkeella oleilua. En muutenkaan jaksa häiriintyä naapureiden tekemisestä, yhtä lailla heillä on oikeus käyttää omia parvekkeitaan kuten haluavat.

Tarjolla on jo useita kokonaan savuttomia taloyhtiöitä ja vielä enemmän niitä, joissa ei saa polttaa parvekkeella, niin naapureiden tupakoinnista häiriintyville on kyllä vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   21.6.25 14:57:28

Jos naapuri polttaa kerran tunnissa ja haju haihtuu muutamassa minuutissa, niin onko se oikeasti ongelma?
T: ei tupakoiva kerrostaloasukki

Lähettäjä: öööh 
Päivämäärä:   21.6.25 15:05:46

no kyllä se minusta on ongelma, esim. omalla parvekkeellani pinttyi kyllä haju mattoon, tuolien pehmusteisiin ym ja samoin parvekkeen oven kohdalla asunnossa olevaan verhoon.

Lähettäjä: Täällä kanssa 
Päivämäärä:   21.6.25 15:09:57

Äidilleni on juuti muuttanut tänä kesänä ketjupolttajat naapuriin ja surettaa 8-kympisen vanhuksen puolesta, kun oma, ihana iso parveke on käytännössä kokonaan poissa käytöstä. =( Naapurissa asuu/hengailee kolme ihmistä, joten tupakointia on tavallaan koko ajan, kun ovat parvekkeella. Kaikki illat äiti kyhjöttää sisällä, kun voisi viettää ihanaa ulkoaikaa parvekkeella.

Tupakoitsijat ovat kyllä ihmiskunnan syöpä, toivottavasti kuolevat tuskallisesti ja hitaasti ja ilman hoitoa keuhkosyöpään.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   21.6.25 15:15:17

Sinä ja kommenttisi olet ihmiskunnan syöpä...

"
Tupakoitsijat ovat kyllä ihmiskunnan syöpä, toivottavasti kuolevat tuskallisesti ja hitaasti ja ilman hoitoa keuhkosyöpään."

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.25 15:17:24

"Tupakoitsijat ovat kyllä ihmiskunnan syöpä, toivottavasti kuolevat tuskallisesti ja hitaasti ja ilman hoitoa keuhkosyöpään."

Oletpa sinä mukava ja fiksu ihminen johon tekisi mieli tutustua.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   21.6.25 15:21:16

Tupakoijilta on huonontunut hajuaisti niin etteivät ymmärrä, paljonko se savuttaminen haisee oikeasti. Ja toisekseen eivät tajua, miten se tosiaan muiden elämää rajoittaa, kun hehän voivat itse mennä käryyttämään partsille heti kun mieli tekee.

Meillä haettiin taloyhtiöön parveketupakointikielto osakkaan aloitteesta. Asiasta käytiin pitkä tiukka väittely ja vaikutti jo, että vaikka enemmistö halusi kiellon niin ne muutamat tupakoijat eivät aio sitä noudattaa. Pahin korsteeni muutti pois ja pikkuhiljaa muiden tupakointi väheni ja lopulta loppui kokonaan ainakin parvekkeilla. Uudet asukkaat ovat alkaneet kiltisti käydä ulkona tupakkapaikalla. Nyt on ihanaa kun uskaltaa kesällä pitää parvekkeen ovea auki milloin haluaa!

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   21.6.25 15:25:26

Itsekkäitä paskoja.

Kuuluvat samaan kastiin niiden kanssa jotka antaa koiriensa juosta pitkin naapurien pihoja ja sitten ihmettelevät kun kaikki naapurit alkaa vihata niitä koiria sekä tätä koirat omistavaa ali-ihmistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.25 15:30:23

Tupakoin parvekkeella, koska asun kolmannessa kerroksessa ja talossa ei ole hissiä. Jos täälläkin kaikki tupakoivat lähtisivät tunnin välein johonkin erilliselle tupakkapaikalle, alkaisi todennäköisesti kitinä siitä rappukäytävässä ramppaamisesta.

Mutta kyllähän se itseänikin häiritsee se haju, joka asuntoon hetkeksi tulee kun mies parvekkeella polttaa silloin kun en itse polta.

Päivämäärä:   21.6.25 15:32:20

Meillä parveketupakointi kielletty, mutta käytännössä siitä ei ole mitään hyötyä kun kiellosta piittaamattomat käryttelevät parvekkeella, eikä isännöitsijää kiinnosta pätkääkään.

Ja kyllä. Kerran tunnissakin sisälle leviävä savu häiritsee elämää monin tavoin. Tupakansavun haju mm. laukaisee migreenin, herättää yöllä jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 15:40:28

Nuorempana (19-v) tyhmyyttäni tuli tupakoitua lasitetulla parvekkeella… Ei sitä oikein edes tajunnut että haju voi päätyä toisen asukkaan asuntoon. Onneksi naapuri laittoi n. vuoden parvekkeella tupakointini jälkeen postiluukusta lapun jossa naapurini (taloyhtiön puheenjohtaja) kielsi parveketupakoinnin. Toki hänellä ei ollut mitään oikeutta kieltää moista ja olisi riittänyt jos hän olisi joskus törmätessämme maininnut että tupakan savu tulee hänen asuntoonsa… Siirryin polttamaan pihalle luonnollisesti, ja jossain vaiheessa taloyhtiö hommasi vielä kauemmas talosta tuhkakupin. Aluksi poltin taloyhtiön pihalla olleilla penkeillä jotka olivat suht kaukana itse talosta, hommasin tuhkakupinkin. Hieman harmittaa että tuossakaan ei saanut polttaa puheenjohtajan mielestä, mutta edelleenkään hän ei koskaan sanonut minulle mitään asiasta - vaikka usein törmättiin samalla kun poltin tupakkaa.

Myönnän että siinä vähän hermo kiristyi… Miksei asioista voi kertoa tai jopa keskustella. Olisin siirtynyt tupakoimaan vaikka tien toiselle puolelle jos olisi pyydetty. :/ Harmitti nuorta tyttöä, kun luuli tekevänsä oikein ja hyvin - mutta taaskaan ei kelvannut. Asunnon omistajana olisin saanut tupakoida parvekkeellani, ja yhtiökokouksessa jopa turhamaisuuttani olin vastaan taloyhtiön savuttomuutta. Ainoa jota tupakan savu häiritsi taloyhtiössä sattui olemaan tämä kerrosta ylempi on-naapuri. Minulle olisi todellakin riittänyt vain pyyntö siitä, että voisinko tupakoida muualla.

Vastaus kai tähän on siis se, että silkkaa typeryyttäni poltin parvekkeella. Olin nuori, kokematon ja varmaankin aika itsekeskeinen. Nykyään ei tulisi mieleenkään tupakoida parvekkeella. Tosin en polta enää ollenkaan. Olisin kyllä toivonut, että naapuri olisi ottanut asian puheeksi/laittanut lapun luukusta aikaisemmin ja hyvässä hengessä - ei tuolla tavalla ”muka-virallisia” kirjeitä. Kyllähän minua hävetti ihan kamalasti! Ystävällisesti asiasta olisi voinut mainita, olisin tietenkin siirtynyt muualle tupakoimaan. Jonkinlaista vastareaktiotakin tuo lähestymistapa aiheutti ja myönnän että joskus tuli ihan vain lapsellisen kiukuttelun takia käytyä parvekkeella savukkeella. Tämä tupakka-asia ei ollut ikävä kyllä ainoa epämiellyttävä tempaus taloyhtiössä. Koin jonkinlaista ulossavustamista ja loppujen lopuksi myin asunnon pois ja kyllä osatekijä oli tämä pieni taloyhtiö.

Suurinosa meistä tupakoivista ihmisistä kyllä välittää muiden terveydestä ja mukavuudesta! En polta esimerkiksi kahvilan terassilla, bussipysäkillä jne. missä on ympärillä muita ihmisiä. Jos jonkun tupakointi häiritsee, neuvoisin lähestymään tupakoitsijaa ja koottaisiin yhdessä miettiä sopivan ratkaisun asiaan. Ihmisiä mekin ollaan!

Päivämäärä:   21.6.25 15:44:00

Miksi käytätte hajusteita joiden haju leviää rappukäytävässä, vaikka on olemassa astmaatikkoja?

Päivämäärä:   21.6.25 16:09:47

Varma kesän merkki: parveketupakoinnista kitiseminen internetissä!

Johan oli aika siirtyä kevään merkistä (koiranpaskoista) seuraavaan aiheeseen!

Talvella sitten taas lumiaurat, mitäs syksyllä?

Päivämäärä:   21.6.25 16:21:36

Mulla tupakansavu turvottaa nenän tukkoon ja räässä on verta, kun yläkerrassa lopetettiin tupakointi jonka savu tuli minun asuntoon, kiitos paskojen rakenneratkaisuiden niin loppui myös fysiologiset ongelmat. mikään muu asia ei muuttunut. Joten kyllä se röökinpoltto vaan haittaa toisia ihmisiä aika paljon.

Päivämäärä:   21.6.25 16:25:02

Siksi koska jos menee julkiselle paikalle, eli sinne pihalle tai kävelytien varteen, kaupan parkkikselle tai puiston penkille niin hyvä ettei kivitetä kuoliaaksi. Vähintään saa halveksuvia katseita, yninää tai haukkuja.
Että niin mukavia ovat tupakoimattomat ihmiset, ja näköjään sisimmässään osa toivoo minulle kuolemaakin.
Siksi siellä parvekkeella koska se ei juuri missään ole "sosiaalisesti hyväksyttyä".

Ottakaas se asenne kun seuraavaksi haistatte tupakansavun että "aiettä! Siellä taas kilahti monta euroa tämän päivän aikana verokassaan ja MINÄ saan hyötyä siitä joka päivä monin tavoin!".

Päivämäärä:   21.6.25 18:15:15

"Ottakaas se asenne kun seuraavaksi haistatte tupakansavun että "aiettä! Siellä taas kilahti monta euroa tämän päivän aikana verokassaan ja MINÄ saan hyötyä siitä joka päivä monin tavoin!"."

Millä tavalla ne röökit sitä verokassaa kostuttaa, kun sitä tupakoitsijaa hoidetaan sitten verovaroin varmasti niidenkin eurojen edestä myöhemmin? Ja aivan varmasti hoidetaan montaa muutakin jotka ovat haluamattaan altistuneet sille itsekkään röökaajan savulle.

Päivämäärä:   21.6.25 19:13:08

Jepulis, niinpä. Itse maksavat. Sen sijaan ne jotka eivät polta, juo, autoile tai maksa sokeriveroa hoidetaan rahalla jota me maksamme, kun se hybridipyörä lähtee käsistä pusikkoon tai se syöpä iskee vaikka kuinka terveellisesti elävät.
Kaupungissa nyt muutenkaan ei voi pitää ikkunoita auki liikenteen ja pölyn takia, meteliä ja tehtaiden käryjä, hyi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.6.25 19:15:24

Onni on tupakointikielto taloyhtiössä. Jota vielä noidatetaan, kun omistusasuntoja ja pieni taloyhtiö.

Päivämäärä:   21.6.25 19:19:13

Piste hei, ne sun maksamasi veroeurot ei tasan taatusti riitä siihen sun syöpäkääryleiden aiheuttaman tuhon hoitoon KUN SAIRASTUTAT MYÖS YMPÄRILTÄSI NIITÄ IHMISIÄ!

Päivämäärä:   21.6.25 20:51:52

Jepulis, juhannuksen kunniaksi; löysää pipoa. Tulee kivempi olo, lupaan.

Päivämäärä:   21.6.25 21:08:19

"Jepulis
Päivämäärä: 21.6.25 19:19:13

Piste hei, ne sun maksamasi veroeurot ei tasan taatusti riitä siihen sun syöpäkääryleiden aiheuttaman tuhon hoitoon KUN SAIRASTUTAT MYÖS YMPÄRILTÄSI NIITÄ IHMISIÄ!"

Liikennesaasteiden aiheuttamiin sairauksiin kuolee noin 1300 ihmistä vuosittain. Parveketupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin tuskin moni kuolee vuosittain. Miksi kärytätte bensa-ja diesel autoilanne ja aiheutatte ihmisille sairauksia ja kuolemaa?

Päivämäärä:   21.6.25 21:08:50

Piste, juhannuksen kunniaksi; lopeta röökinpoltto. Tulee kivempi olo, lupaan. Myös kanssaihmisille.

Päivämäärä:   21.6.25 21:12:36

Ulkoa leijaileva tupakansavu haisee kyllä epämiellyttävälle, mutta ei se ketään vahingoita ja sairastuta. Eri asia, jos istuisitte vieressä tai olisitte asunnossa, jossa poltetaan.

Päivämäärä:   21.6.25 21:16:05

En kyllä ymmärrä ongelmaa. Lasitetun parvekkeen lasit on auki, ei sinne mikään savu jää pyörimään. Joskus haistan hetken tupakan hajun mut se haihtuu aika pian. Aika moni tässä taloyhtiössä polttaa parvekkeella. Muutenkin omassa kämpässä on kesällä läpiveto, hajut tulee ja menee.

Ei muutenkaan raivistuta tupakoitsijat vaikka itse en polta. Maailmassa on paljon raivosuttavimpiakin asioita, kuten melu kerrostalossa, sitä ei pääse pakoon millään.

Päivämäärä:   21.6.25 21:33:38

Näissä kannattaa muistaa, että eri ihmiset on erilaisille hajuille herkkiä ja ylipäätään hajuille eri tavalla herkkiä. Itse esim haistan pienenkin määrän tupakansavua ja itse asiassa muutenkin herkästi asioita. Mutta tupakansavu on sellainen, että en siedä sitä yhtään. Varmaan se on opittukin reaktio, mutta v*ituttaa joka kerta, jos omassa kodissa haisee, kun inhoan tupakan hajua enkä itse polta ja välttelen tupakoivia ihmisiä. Niin sitten se, että se haju tulee jostain naapurin parvekkeelta ja en voi tuulettaa siksi kesällä, niin ärsyttäähän se. Hyvä se on sanoa että hajuja tulee ja menee ja löysää pipoa, mutta jos se tupakan haju on pahinta mitä tietää (hajuista) niin ei se välttämättä ole niin helppo ohittaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.6.25 21:55:47

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.6.25 21:16:05

En kyllä ymmärrä ongelmaa. Lasitetun parvekkeen lasit on auki, ei sinne mikään savu jää pyörimään. Joskus haistan hetken tupakan hajun mut se haihtuu aika pian. Aika moni tässä taloyhtiössä polttaa parvekkeella. Muutenkin omassa kämpässä on kesällä läpiveto, hajut tulee ja menee."

Valitettavasti moniin asuntoihin ei saa läpivetoa, joten se haju todellakin jää leijailemaan sinne

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.