Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 21.6.25 17:07:43
Erittäin harvaan terveydelliseen ongelmaan auttaa se, että heittäydytään avuttomiksi ja jäädään paikalleen. Melkein ongelman kuin ongelman kanssa suositellaan vähintään kohtuullista liikkumista, eivätkä suoranaiset kivutkaan ole este tehdä asioita. Tämä olisi erityisen tärkeää ymmärtää, jos ikää on vielä alle 70 vuotta. Jos olet +90-vuotias ja ollut jo useamman vuoden käytännössä vuodepotilas, ei siinä omia elämäntapoja pysty enää ihan kauheasti muokkaamaan. Alle 70-vuotiaalla, jolla ei ole sentyyppisiä sairauksia, jotka konkreettisesti estäisivät liikkumisen, on vielä mahdollisuus paljonkin vaikuttaa siihen, miltä oma loppuelämä näyttää. Valintoja, valintoja.
Itse olen kärsinyt pahoista selkäkivuista. Siis niin pahoista, että välillä tuntuu, että hengityskin salpautuu. Ja arvatkaa, mitä olen tehnyt niiden kanssa? No liikkunut. Ja nyt puhutaan sentään ihan oikeista liikuntasuorituksista eikä pelkistä arjen askareista. Ja sillä en ole suinkaan pahentanut tilannetta vaan nimenomaan estänyt sitä pahenemasta ja pitänyt kivut kurissa. En viitsi edes ajatella, mikä tilanne olisi, jos olisin jäänyt paikoilleni voivottelemaan.
|