Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Jos tarvitset joskus apua"-fraasi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.6.25 11:26:05

Voi, tuo fraasi, jota heitetään enemmän tai vähemmän ahdingossa olevalle ystävälle. Mutta sen ainoan kerran, kun sitten satutkin tarvitsemaan sitä apua, nämä sananhelinän hokijat ovat poissa. Kellään ei ole aikaa!

Re: "Jos tarvitset joskus apua"-fraasi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.25 11:28:24

Joo, sama pätee talkoisiin, niistä hoetaan. Mutta sitten kun sellaiset lupaa järjestää niin kukaan ei ole edes näkevinään ilmoitusta. Ja loppujen kissalla on kiima tai synttärit tms.

Päivämäärä:   21.6.25 11:38:57

Jep. Surullista mutta totta.

Lähettäjä: Jii 
Päivämäärä:   21.6.25 12:19:11

Valitettavan totta=(

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.6.25 12:50:36

Mulla ex ystävä valitti ettei multa saa vastapalveluksia, hän muka auttanut monta kertaa mua (tod 2 kertaa). Mä jeesasin sitä ihan älyvapaissa pyynnöissä monesti ja kun kerran en pystynyt niin jo alkoi paskan jauhanta. Että terveisiä vaan sinne jonnekin, luet tätä kuitenkin marttyyrina.
No vähän meni ohi otsikon aiheen.

Päivämäärä:   21.6.25 13:07:00

Ei tuo fraasi tarkoita sitä että on valmis pudottamaan kaiken että pääsee auttamaan sitten kun toinen pyytää, vain että on halukas auttamaan jos voi.

Antaisit ihmisille useammin mahdollisuuden auttaa niin näkisit että kyllä sitä apua mielellään tarjotaan.

Päivämäärä:   21.6.25 13:31:29

On minullekin loukkaannuttu, kun en päässyt auttamaan muutossa, kun oli nilkka murtunut. Kyllä, olin luvannut, mutta ilman kristallipalloa en tiennyt murtavani nilkkaani muuttoa edeltävällä viikolla. Vanha asunto oli kolmannessa kerroksessa ilman hissiä, uusi toisessa, ja kainalosauvoilla kipsin kanssa könkkäsin.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   21.6.25 13:49:23

Kyllä mä mielelläni autan kavereita, kun he apua tarvitsevat JOS pystyn.

Mutta en todellakaan jätä sen takia jotain työtäni, eläimiäni, treenejäni aiemmin sopimiani menoja tai lupaamiani asioita tekemättä. Joissain tilanteissa voin koittaa uudelleen sovitella jo sovittua mutta pääsääntöisesti en ala venkslaamaan ellei tosiaan ole joku sos tila.

Meillä neljän hengen tiiviimpi kaveriporukka ja en edes muista koska oltaisiin saatu järjestettyä edes mitään kivaa näkemistä tai olisi ollut juhla, johon kaikki olisi päässyt paikalle samaan aikaan vaikka kaikki olisi saman päivän aikana päässyt esim. juhlatilaisuudessa päässyt käymään.

Päivämäärä:   21.6.25 13:56:01

Mama asenne on ongelma kun ei voi joustaa mistään treeneistä yms, ei niitä muuttoja yms voi järjestää toisten treenipäivien mukaan, kyllä auttajan pitää pystyä joustamaan omissa menoissaan.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.6.25 15:33:01

Juuri näin. Kun ei mistään voi joustaa. On saunavuoroa, kauppareissua, pyykkitupaa...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.6.25 15:41:48

No ei ole pelkästään avunpyynnön ongelma. Multa moni on kinunnut juhlien järjestämistä, kun olis taas niin kiva juhlia. Ja sitten kun järjestän ja vaikka koitan kysellä milloin mahdollisimman monelle sopisi, niin lopulta vain kourallinen ihmisiä vaivautuu paikalle ja hekin vain äkkiä piipahtamaan, koska huomenna on serkun kissan nimipäivät. En viitsi enää vaivautua. Enkä myöskään pyydä apua tai muita palveluksia kuin ihan parilta uskollisimmalta ystävältä. Muuten maksan ja ostan kaiken ihan itse. Kerrankin yksi kaveri kuulutti somessa kovasti kuinka heiltä saisi nyt hakea kaikki raparperia ilmaiseksi, kun sitä on niin paljon. No erehdyin kysymään ja koskaan ei kuitenkaan sopinut noutaminen. Eli ei ainakaan mulle ollut tarkoitettu se tarjous. Hain omani torilta.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   21.6.25 18:23:16

No minä tarkoitan sanoessani juuri sitä mitä sanon. Ja on ihmisiä, joille sanon suoraan että pärjään kyllä, kun tarjoavat apuaan, koska kysehän ei ole todellisesta avun tarjoamisesta...
Tosiasia on, että vain ja ainoastaan itseensä voi luottaa. On ihan bonusta jos joku haluaa vilpittömästi auttaa. Sitä on aika harvoin tarjolla, mutta itse olen siitä loputtoman kiitollinen... ja nämä ihmiset myös sen saavat kuulla/tietävät sen...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.6.25 19:03:45

Arkeni on sen verran hektistä, että jos yhden kerran kysyt ja senkin lyhyellä varoitusajalla, niin ei todennäköisesti olekaan aikaa. Se ei tarkoita, etten olisi valmis auttamaan. Kysy toistekin ja mielellään pidemmällä varoitusajalla, niin yritän järjestää aikaa.

Päivämäärä:   21.6.25 20:42:30

Kyllä mä voin omat yksin tehtävät treenit siirtää aamulta illalle tai toisin päin, jos samasta päivästä on kiinni, voin myös sumplia itsenäisiä treenipäiviä, jos viikon alussa kysytään. Mutta mulle on todella tärkeää treenata oman terveyden ja kisatavoitteiden takia, enkä niistä todellakaan tingi.

Jos olen töissä, niin en mä silloin voi kaverin asioita hoitaa. Jos olen sopinut toisen kaverin kanssa jo jotain, niin en mä sitä peru, jos toinen kaveri tarvitsee jotain, silloinhan mä feilaan jo tehdyn lupauksen.

Jos kuvioon liittyy muiden kanssa sovittuja asioita, eläimien hoitamista tai vaikka se viikon ainoa vapaa aika pyykkituvassa, joka sopii jo viikon kalenteriin, niin enhän mä sitä peru. En mä voi jättää omia asioita ja elämääni hoitamatta jonkun muun asioiden takia.

En mä odota että kaverini muuttopäivä laitetaan sopimaan mun treenikalenteriin, miten edes keksit vääntää kirjoituksestani näin typerän esimerkin? Jos kaveri on hyvissä ajoin liikenteessä muuttoapupyyntönsä kanssa, niin se saattaa hyvinkin sopia minulle. Ellei minulla ole kilpailuja, valmennusta tai jotain jo sovittuna.

Itse muutan kuun vaihteessa, on muuttomiehet varattu ostopalveluna ja remonttimies palkattu laittamaan uudelle asunnolle laittamaan lamput, peilit ja muut paikoilleen. Pari kaveria tarjosi muuttoapua mutta koen järkevämmäksi hoitaa homman maksamalla. Kaverit voi tulla sitten kylään ja istumaan iltaa, kun tavarat paikoillaan ja voidaan keskittyä seurustelemiseen.

Yksikään mun ystävä ei kyllä kuvaisi mun asennetta ongelmaksi.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.6.25 21:59:53

Vähän mä taas ihmettelen sitä kun me iäkkäämpi ystäväporukka 7 tyyppiä yritetään tavata noin pari kertaa vuodessa, ja tapaamiset sovitaan hyvissä ajoin, niin sitten päivän lähestyessä onkin joku jumppa tai muu olematon este tullut ettei voikaan osallistua. Nämä ovat täysin järjestelykysymyksiä ja tiedossa hyvissä ajoin. Että eipä nuo mitään oikeita ystäviä enää liene kun tapaamisiin tullaan jos nyt muuta ei satu ilmenemään. Välinpitämättömiksi ovat ihmiset tulleet.

Päivämäärä:   21.6.25 22:55:44

Mama on tyyppiesimerkki minä minä asenteesta.

Päivämäärä:   22.6.25 03:17:54

Olen ystävien kriisitilanteissa ajanut tolkuttomia kilometrimääriä, järjestänyt hätänä majoitusta ja käyttänyt lomapäiviä tai ottanut palkatonta vapaata. Ihan tavallisissa talkoissa ja muuttoapuna olen ollut useita kertoja oman pakettiauton tai peräkärryn kanssa.

Silti olen kuullut tämän aloituksen avautumisen joko suoraan tai selän takana, kun en ole siirtänyt menojani, kun esimerkiksi muuttoapulaisia on alettu miettiä kaksi päivää ennen H-hetkeä, kun sitä olisi voinut myös ennakoida silloin kuukausi aiemmin asuntoa irtisanoessa...

Päivämäärä:   22.6.25 07:54:49

Eiköhän tässä ajeta takaa ihmistyyppiä, joka ei koskaan auta. Kun itselläni oli muuttoja, niin ne ihmiset, joita itse olin moniakin kertoja auttanut, loistivat kyllä poissaolollaan. Kun jäin sairastamaan kotiin keppejen kanssa, niin ainoastaan invalidit, yksinhuoltajat ja vastaavat auttoivat, vaikkei heillä ollut edes autoa. Yleensä ne, joilla on iso talo, kolme autoa pihassa, eivät ikinä ehdi auttamaan (lue: hyväosaiset).

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.6.25 08:02:43

Jos oma elämä on tosi aikataulutettua niin että pyykkiäkään ei ehdi pestä kuin keskiviikkona klo 16.30, niin ehkä ei kannata suurpiirteisesti luvata olevansa apuna ja käytettävissä?

Itse elän ns. toisia ruuhkavuosia, teen kahta työtä, on vanhenevat vanhemmat, tukilapsia ja harrastus johon panostan, enkä tässä elämäntilanteessa lupaa kovin hövelisti olla apuna kun tiedän etten välttämättä pääse. Hyvien ystävien kriisitilanteet erikseen, silloin raivataan kalenteria, mutta pointti on se että kannattaa tunnistaa omat resurssinsa ja miettiä jo etukäteen, mihin on aikaa.
Ja ei, en myöskään pyytele apua muilta, selviän arjestani kyllä, eli en ole tilanteessa jossa olisin vastapalveluksia velkaa.

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   22.6.25 08:08:25

Tuo elämänhallinta ongelma on nykypäivää. Että ahnehditaan kaikenlaista elämään ja sitten mennään stressierkkinä minuuttiaikataululla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.6.25 08:12:43

Mama on itsekeskeinen mulkero.

Jos mun kaverit tarvitsevat apua, niin voin hyvin siirtää treenejä ja muita joutavia menoja, niitä tulee uusia. Mutta kaveri voi olla kusessa ilman apua. Ja yllättäen myös saan apua kun tarvitsen, koska en tee ohareita muille.

Päivämäärä:   22.6.25 09:20:48

Itsekeskeisyys on tosiaankin tämän päivän ihmisen ongelma. Näitä kiireisiä riittää ja aina vain silmät suuntautuneet siihen omaan napaan ja pikkuelämään. Ei ehditä käymään ikä-ihmisten luona vanhainkodeissa, ei kummitytön rippijuhlissa, ei sedän 50v juhlissa, ei taloyhtön talkoissa, ja aina on vain sekopäinen kiire. Olen monet "kaverit" tämän vuoksi jättänytkin.

Päivämäärä:   22.6.25 14:59:49

Itsestään huolehtiminen ja omien asioiden kunnossa pitämisessä ei ole mitään mulkeroa tai itsekästä. Se on tervettä itserakkautta. Lentokoneessakin se happinaamari ohjeistetaan laittamaan ensin itselle ja sitten vasta auttamaan muita.

Elämässä on työ, tavoitteellinen harrastus, eläimet, kodin hoito, ystävät ja arki sekä juhla. Kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Juuri viime viikolla olin kuskaamassa tallikaverin hevosta klinikalle, hoidin juhannuksen kaverin hevosen liikutuksen ja perushoidon karsinan siivouksineen. Kuukausi sitten ystävänä asui luonani eronsa hetkellä ja pari viikkoa sitten kaverin koira oli hoidossa hänen lomamatkan ajan.

Saan minäkin apua, sitä jopa tarjotaan usein minulle. Minäkin autan kavereitani mutta mä en tee sitä itseni kustannuksella, jos se ei elämääni ja aikatauluihini sovi.

Päivämäärä:   22.6.25 15:16:52

X

Niin että kun sulla on kaksi kaveri, jota olet toista luvannut mennä auttamaan muutossa ja toiselle kaverille tulee joku toinen juttu samalle ajalle, jossa tarvitsisi sun apua niin monistat sitten itsesi kahteen paikkaan ettei kaveri ole kusessa.

Tai oot kutsuttu juhliin, luvannut mennä ja toinen kaveri tarvitseekin apua jossain, niin taas vaan monistat itsesi kun et tee ohareita ja kaveri olisi kusessa.

Ja ne jolla ei ole kykyä tähän sun erityistaitoon, itsensä monistamiseen, on itsekeskeisiä mulkeroita. Jep.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.25 15:25:47

Kaveri: Mun jalka murtui lenkillä kaatuessa, pääsetkö auttamaan ja viemään lääkäriin?
Neiti x: En mitenkään ehdi kun on pyykkipäivä. Illalla on treenattava. Sori.

=)

Päivämäärä:   22.6.25 17:09:40

"JOS tarvitset JOSKUS apua" tarkoittaa sitä, ettei kuitenkaan auta, kun ei viitsi ja ehdi ja on jotain parempaa tekemistä, kuten laiskottelu.

Jos oikeasti tarjoaa apuaan sitä tarvitsevalle, niin sanoo "Kun tarvitset apua". Tai sitten kysyy, "Tarvitsetko apua asiassa X?".

Päivämäärä:   22.6.25 17:27:02

..

jos on lenkillä murtuneen jalan kanssa, niin et kai sä nyt ala soittamaan sun kavereita läpi ellet sä tiedä että kaveri on tyyliin 5 minsan ajomatkan päässä vapaana?

Liikuntakyvyttömän kaverin kuskaaminen lähimpään esimerkiksi päivystykseen tilanteessa x ei kyllä estä pyykkien pesua tai vapaata treeniä. Oletteko te oikeasti näin ajattelukyvyttömiä ja typeriä?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   22.6.25 17:49:23

Mama, mutta sun aikataulut menee sekaisin ja jos et ehdikään pyykätä tietyssä ajassa?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.6.25 17:51:45

” Kun jäin sairastamaan kotiin keppejen kanssa, niin ainoastaan invalidit, yksinhuoltajat ja vastaavat auttoivat, vaikkei heillä ollut edes autoa. Yleensä ne, joilla on iso talo, kolme autoa pihassa, eivät ikinä ehdi auttamaan (lue: hyväosaiset).”

Omaisuuden määrä ja ns hyväosaisuus ei tarkoita että olisi enemmän tunteja käytettävissä. Pikemminkin päin vastoin. Sairaslomalla olevalla tai esimerkiksi pienessä kerrostaloasunnossa asuvalla yhden lapsen yh-vanhemmalla on todennäköisesti enemmän aikaa, kuin sillä ns hyväosaisella.

Jos hyväosaisell on iso talo ja useampi auto, se tarkoittaa usein että on myös hyväpalkkainen työ, mikä taas tarkoittaa usein kuormittavanpaa työtä. Lisäksi sillä isossa talossa asuvalla on se iso talo ehkä siksi että on enemmän lapsia ja isossa talossa on enemmän kodinhoitoa. Jos sitten siihen päälle on harrastuksia* tai matkustelua*, kalenteri voi oll varsin täynnä.

* vaikka harrastukset ja matkustelu on vapaaehtoista, harva on valmis esimerkiksi siirtämään järjestettyä lomamatkaa kaverin muuton takia. Tai jättämään välistä kalliita ja jo maksettuja valmennuksia päästäkseen viemään kaveria ruokakauppassa tämän toivomana ajankohtana kun tämän auto hajosi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.6.25 18:12:27

Tilanne 1
Kaveri: Olen tiennyt muuttavani jo monen kuukauden ajan, mutta pyydän apua vasta tänään, kun on vain päivä aikaa.

Neiti x: en nyt kyl voi auttaa, muuta menoa.

Tilanne 2
Kaveri: Olen tiennyt muuttavani jo monen kuukauden ajan, mutta pyydän apua vasta tänään, kun on vain päivä aikaa.

Neiti x: Ok jätän menemättä juhliin, joihin ilmoitin pääsen, kun sopivaa päivää mietittiin.

Hötöraati: Neiti X on @!#$ molemmissa

Lähettäjä: Yytee 
Päivämäärä:   22.6.25 19:14:14

Kolme väliviivaa, omaisius vähentää empatiaa. Tutkittu tieto. Googlaa

Lähettäjä: Täh? 
Päivämäärä:   23.6.25 01:10:35

"Arkeni on sen verran hektistä, "

Huono, todella huono selitys.

Etkö siis usko, että kenenkään arki voi olla hektistä ja väität heidän valehtelevan? Esimerkki omasta tavallisesta arkipäivästäni: työpäivä matkoineen 9,5h, kotitallin tallityöt ja 1-2 hevosen ratsastus 3-4h, kotityöt ja ruoanlaitto 1h, yritän nukkua 8-9h ja vielä jää tunti vuorokaudesta, joka Rubarin mielestä pitäisi käyttää jonkun muun eteen työskentelyyn ?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   23.6.25 01:29:40

Kuinka moni megakiireinen sitten viljelee kavereilleen fraasia "Jos tarvitset joskus apua"? Jos ette koskaan ole aikomassa auttaa, niin miksi sanotte noin? Ja jos taas ette ole koskaan sanoneet noin kenellekään, niin miksi hiillytte ja otatte osaa keskusteluun, kun aihe ei selvästi teitä koske?

Päivämäärä:   23.6.25 02:02:49

Kuinka moni megakiireinen sitten viljelee kavereilleen fraasia "Jos tarvitset joskus apua"? Jos ette koskaan ole aikomassa auttaa, niin miksi sanotte noin?

Ainakin omat kaverini ovat aika harvoin ahdingossa, joten ei tuollaista tarvitse yhtenään viljellä. Kuitenkin jos niin sanon, niin tottakai tarkoitan sitä, mutta ei se ole mikään avoin shekki. Normaali ihminen ymmärtää, että jokaisella on oman elämänsä velvollisuudet ja apua tulee niiden rajoissa.

Lähettäjä: wyy 
Päivämäärä:   23.6.25 03:50:28

"ja vielä jää tunti vuorokaudesta, joka Rubarin mielestä pitäisi käyttää jonkun muun eteen työskentelyyn?"

"jokaisella on oman elämänsä velvollisuudet ja apua tulee niiden rajoissa."

Eli sinä et koskaan auta ketään, oli heillä millainen hätä tahansa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.6.25 04:25:52

Onpa teillä erikoisia ystäväpiirejä. Meillä on ihan normi, että kavereita autetaan. Jos joku vaikka pitää juhlat, niin aina muutama kysyy aiemmin, tarvitaanko ruoanlaittoapua. Ja jos juhlatila on vuokrattu ja tulee siivota, niin toki siivotaan, samoin, jos ollaan vaikka kaverin vanhempien mökillä. Muuttoapua saa varmasti tarvittaessa. Olen tässä itse hoitanut tutun (huom, tuttava, ei edes läheinen ystävä) viljelypalstaa koko kesäkuun. Kastellut, kitkenyt yms. Asiakkaani on säätänyt sähköskoottiani jnejne.

Ihan pyytettömästi. Ja vastaavasti minä olen tehnyt heille mukavia asioita, kuten leiponut töihin tai muuten pyrkinyt ilahduttamaan. Minä jeesaan siksi, kun saan siitä hyvän mielen ja tiedän, että olemalla ystävällinen muille ollaan myös minulle ystävällisiä. Hyvät teot kertautuu aina.

Lähettäjä: Terese 
Päivämäärä:   23.6.25 11:30:13

No kyllähän ihmiset on nykyisin suurimmaksi osaksi erittäin itsekkäitä. Tottahan toki itseä ajatellaan ensin mutta harva miettii miten joku pieni apu voisi ystävää piristää. Aina vain tungetaan kiireitä syyksi kun on ahnehdittu liikaa elämään jota ei edes ehditä elämään. En tykkää

Päivämäärä:   23.6.25 13:20:39

wyy: Miksi teet tuollaisia päättömiä oletuksia? Meillä työssäkäyvillä on vapaapäiviäkin.

"Aina vain tungetaan kiireitä syyksi kun on ahnehdittu liikaa elämään jota ei edes ehditä elämään."
Tämä on myös todella oudosti ajateltu. Aivan kuin pitäisi elää elämäänsä jonkun muun tahtotilan mukaan ja olla tekemättä niitä asioita mistä nauttii. Elämättä jättäminen on sitä ettei tee mitään, ei sitä, että tekee elämässään paljon mukavia asioita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.25 13:24:40

"Tämä on myös todella oudosti ajateltu. Aivan kuin pitäisi elää elämäänsä jonkun muun tahtotilan mukaan ja olla tekemättä niitä asioita mistä nauttii. Elämättä jättäminen on sitä ettei tee mitään, ei sitä, että tekee elämässään paljon mukavia asioita."

Ongelma on se, että on aikaa muiden avulle, mutta itse ei sitten lupauksista huolimatta koskaan ehditä.

Päivämäärä:   23.6.25 13:41:55

"Ongelma on se, että on aikaa muiden avulle, mutta itse ei sitten lupauksista huolimatta koskaan ehditä."

Muiden avulle? Eivät kaikki ole vähän väliä ahdingossa ja tarvitse apua. Itse muistan olleeni tuollaisessa tilanteessa viimeksi 21 vuotta sitten.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.6.25 13:43:57

Täh?, ei muiden auttaminen tarkoita välttämättä mitään ahdinkoa. Kyse voi olla vaikka kukkien kastelusta toisen matkan aikana, tai lemmikin hoidosta. Aika outoa, jos 21 vuotta olet täysin ilman muita selvinnyt.

Päivämäärä:   23.6.25 14:03:13

Ällö: Aloituksen mukaan oli kyse sellaisesta:

"tuo fraasi, jota heitetään enemmän tai vähemmän ahdingossa olevalle ystävälle"

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   23.6.25 14:47:07

Tuon fraasin viljely onkin mielenkiintoista.

Kaveri kertoo olevansa ahdingossa. Joku vastaa, että "Jos tarvitset joskus apua", johon kaveri sanoo, "No tarvitsisin kyllä nyt/huomenna/ensi viikolla apua", johon tämä joku vastaa "No mä en ehdi/viitsi auttaa kun mulla on niin paljon muuta tekemistä/mun elämän asiat on niin paljon tärkeämpiä kuin muiden auttaminen".

Eli turhaan tuota fraasia viljelette kenellekään missään tilanteessa, jos ette kuitenkaan voi/viitsi auttaa, kun joku apua tarvitsee.

Minä olen kyllä järjestänyt ihmisille aikaa ja apua kun ovat pyytäneet. Ja olen tarjonnut myös pyytämättä. Eli en viljele tuota fraasia huvikseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.