Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En halua olla äitini kanssa tekemisissä

Lähettäjä: Mikä on 
Päivämäärä:   21.6.25 10:43:38

Otsikossa lyhennettynä.
Nyt liki viisikymppisenä en haluaisi olla äitini kanssa enää tekemisissä. Asuin ennen samalla paikkakunnalla kun lapseni olivat pieniä. Äitini auttoi hoidossa,kun olin yh. Olen kiitollinen siitä. Mutta auttaminen ja hänen kanssaan oleminen oli sitä, että piti tehdä niinkuin hän sanoo. Jos asiat ei menneet niinkuin hän halusi, niin hän uhkaili lastensuojeluilmoituksilla ja lasten huostaanotoilla. En saanut puhua esim.kuinka raskasta mulla välillä oli,se oli heikkouden merkki.
Nyt lasteni ollessa aikuisia,ovat he hyvin yrittäjinä pärjääviä. On tasapainoiset suhteet ym. Minulla on lämpimät suhteet lapsiin, nähdään useamman kerran viikossa. Lapsenikaan eivät oikein halua olla tekemisissä äitini kanssa. Esim. eivät kutsu juhliin. Ja jos äitini vain ilmoittaa,että tulee käymään minun luonani ,on kaikki silloin että "voi ei" eikä kehdata sanoa,ettei haluta.
Jostain syystä en voi enkä halua(ällöttää) olla äitini seurassa. Häpeän häntä esim.juhlissa tai sos.tilanteissa,koska hän on aina päälle päsmäri ja sanoo mitä sattuu (ilkeää).
En tiedä,liittyykö tähän nuoruudessa kokemani asia. Äitini miesystävä hipelöi minua eräänä yönä ollessani 12v. on siis edelleen naimisissa tämän kanssa. Puhuin siitä silloin jollekin lääkärille. Äitini syytti minua, että olen häiriintynyt ja hankala teini sekä keksinyt koko jutun. Vaikenin enkä puhunut siitä enää koskaan. Enkä voi sietää "isäpuoltani" yhtään. Oksettaa koko tyyppi.
Pitäisikö mun työstää jotenkin äiti suhdetta vai olisiko ihan ok, jos en halua olla hänen kanssaan tekemisissä?

Re: En halua olla äitini kanssa tekemisissä

Lähettäjä: Boomeri 
Päivämäärä:   21.6.25 10:46:35

Ja tällä päätit avautua ?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.6.25 10:46:58

Ihan ok olla olematta äidin kanssa tekemisissä, tuollaista isäpuolta nyt en olisi ikinään elämääni millään tavalla jättänyt enkä varsinkaan lapsiani altistanut. IKINÄ.

Äitisi on manipuloinut sinut tuolla käytöksellään ja nyt kun ei ole riippuvuussuhteita jäljellä lasten aikuistuttua niin ymmärrettävästi on helpompi asettaa niitä omia rajoja ja valita kenen kanssa haluaa tekemisissä olla. Nyt vain päätät mitä ITSE haluat ja alat tiukasti elää sen mukaan !

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.25 10:49:01

Boomeri, aika moni avautuu täällä milloin mistäkin. Joskus on ihan hyvä kirjoittaa asioita ulos ja saada palautetta. Täällä riskinä on tietysti aina päänaukojat, jotka eivät viitsi edes lukea aloitusta loppuun.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.6.25 10:50:22

Olen sen verran hankalampi ihminen, että joka kerta kun äitisi mainitsi lastensuojelusta, olisin muistuttanut hiplaamisesta ja kysynyt, miksei silloin oltu yhteydessä lastensuojeluun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.25 10:52:04

"Pitäisikö mun työstää jotenkin äiti suhdetta vai olisiko ihan ok, jos en halua olla hänen kanssaan tekemisissä?"

Molemmat on ok. Tuossa kohden ei tarvitse miettiä muiden tunteita vaan mennä sen mukaan mikä on sulle just tällä hetkellä hyvä. Mikään ei estä tekemästä molempia. Ei ole mikään pakko olla tekemisissä tai suoda ajatustakaan koko tyypille. Voit myös työstää äitisuhdetta omissa ajatuksissa ja olla tekemisissä omilla ehdoillasi.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   21.6.25 10:56:12

Äitisi on valintansa tehnyt, pedofiili oman lapsensa sijaan ja se kummittelee alitajunnassasi plus muu manipuloiva käytös. Lyö kaikki välit poikki ja vedä happea, puhelut estolle, voit ilmoittaa vaikka kirjeitse mistä johtuu, vastuu on äidilläsi, ymmärtääkö vai ei. Voi olla, että huomaat miten paljon helpompi on hengittää ja elää ilman tätä ihmistä tai sitten päädyt toisenlaiseen ratkaisuun ja haluat pitää yhteyttä ja olla tekemisissä. Kokeilemalla selviää.
Itse löin kaikki kerrasta poikki omaan äitiini muutama vuosi sitten, sinun ikäisenäsi ja huomasin, että ensimmäistä kertaa elämässäni ihan aidosti teen itse omat valintani ilman, että äiti on manipuloimassa ja arvostelemassa jokaista tekoani ja valintaani mahdollisimman negatiivisesti.
Kyllähän minä mietin miten pärjää ja toivon, että hällä kaikki ok, mutta niin vaikeasti persoonallisuushäiriöinen on, että puhuminen asioista suoraan hänelle on pään hakkaamista seinään ja mikään ei tulisi koskaan muuttumaan. Samalla uskon tekeväni hänelle palveluksen, nyt hänkin joutuu ottamaan itse vastuun omasta elämästään ja tekemisistään, eikä syyttää asioista esimerkiksi minua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.25 11:12:42

Kirjoitin pitkää viestiä miten voisit pistää äitisi ruotuun antamalla samalla tavalla takaisin mutta sitten vasta luin tuon pedo jutun. HYI! Joo jos tommonen niin kaikki kontaktit pois vaan. Ilkeää äitiä voi yrittää aina vähän kouluttaa mutta jos ei ole omaa lasta uskonut NOIN vakavasta asiasta niin SILLOIN EI OLE ÄITI. On vain synnyttäjä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.6.25 11:17:03

Oletko aivan 100% varma ettei tuo mies ole hyväksikäyttänyt lapsiasi?

Eiväthän olleet koskaan mummolassa hoidossa.

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   21.6.25 11:33:03

Niin me ihmiset olemme vikoinemme erilaisia. Niin sinäkin. Mieti hetki vielä, että äitilläsi on tuskin montaa vuotta jäljellä. Kun hän on poissa, vaivaako sinua syyllisyys hylkäämisestä? Mietin, että myös tuo hyväksikäyttö kannattaisi käsitellä terapeutin kanssa sen sijaan, että tämä äitisi virhe poikkaisee välinne. Nykyään annetaan liian helposti ohjeeksi välien katkaisu jopa lähiomaisiin anteeksiannon sijaan. Olet kuitenkin jo 50 ja tähänkin asti pärjännyt, niin mustä "peikot" ovat saapuneet? Äitilläsi on hyviäkin puolia, miksi mietit niitä synkimpiä?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   21.6.25 11:46:48

^ Luitko ollenkaan aloittajan kertomusta? Ihan turha syyllistää millään vanhuksen hylkäämisellä. Taidat olla itse ihan samanlainen kiristäjä, kuin aloittajan äiti?
Aloittaja, nyt on jo korkea aika ottaa se oma elämä omiin käsiin ja katkaista välit äitisi, joka nyt on kaikkea muuta, kuin mitä äidin pitäisi lapsilleen olla. Jo tuo, että ei usko lastaan , joka kertoo hyväksikäytöstä, on ihan kammottavaa. Ja se, että on dia kiristänyt lasulla, on todella törkeää, aivan @!#$ ilkeää. Kun lapsesikaan eivät mummoaan lämmöllä ajattele, niin teet palveluksen myös heille, kun poistat moisen ihmishirviön elämästänne. Todennäköisesti jälkeenpäin huomaat, että se olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Päivämäärä:   21.6.25 11:47:49

----
Olen noin vähän tehnytkin. Estoja en ole laittanut,mutta vastaan puheluihin vain,jos on sellainen tunne että jaksan häntä. Ja mikä unohti mainita,niin muutin muutaman sadan kilometrin päähän äidistäni työn perässä. Lapseni asuvat myös täällä. Jo pelkästään muutto auttoi siihen, että sain henkisesti tilaa ja vihdoin olla oma itseni. Samoin välimatka on auttanut siihen, että huomaan, että en ole niin huono ja viallinen kuin äitini on antanut ymmärtää. Itsetuntoni on noussut uusien kavereiden ja työpaikan ansiosta.
*
Äitini tuli kotiini hoitamaan esim. Yöhoidot yleensä. Lapset halusivat olla kotona,kun mulla oli omakotitalo ja äidilläni kerrostalo kolmio. Lapseni ei koskaan puhuneet tai mitenkään näyttäneet ,että olisi jotain tapahtunut. En tiedä oliko merkitystä,mutta he ovat poikia. Olisin kyllä uskonut heitä heti. Kerran oli isäpuoleni tukistanut nuorinta lastani aivan syyttä,siis oikeasti syyttä ja poikani tuli sen heti sanomaan mulle mun äidin aikana, niin silloin hermostuin ja sanoin, että jos kerrankin koskee vielä mun lapsiin, niin teen rikosilmoituksen. Silloin äitini puolusti mua ja teki selväksi tälle miehelle. Mies ei sen jälkeen ole ollut tekemisissä lasteni kanssa,vältteli.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.6.25 11:49:01

Jos on hankala olla äitisi kanssa ni ota ainakin etäisyyttä.
Oma äitini oli kauhea. Syytti minua kaikesta, kaiken tein väärin, hän oli kaikessa parempi minkä toi aina ilmi, minua lyttäsi ja mitään en osannut. Ahdistuin aina kun hän oli tulossa käymään, purin kynnet verille ja oli paha olla. Puhui muillekin huonoa minusta että saa itsensä parempaan valoon. Halusi tulla muuttoavuksi, tekemään polttopuita jne ja kyllä kaikki sai kuulla miten HÄN on nyt tehnyt vaikka meitä oli muitakin tekemässä yhtä lailla.
Katkaisin välit 5v sitten eikä oo harmittanut muuta kuin se ettei minulla koskaan ole ollut oikeaa äitiä elämässäni;(

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.6.25 11:52:49

On ok laittaa välit poikki. Äitisi ei selvästikään ole osannut olla sinulle hyvä ja lempeä, vaan purkaa sinuun jotain omia traumojaan.

Lähettäjä: Hax 
Päivämäärä:   21.6.25 11:57:31

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu puhumattomuus. Että viisikymppiseksi asti puree hammasta ja ei vahingossa ota asiaa käsittelyyn kyseisten henkilöiden kanssa...

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   21.6.25 12:03:47

Niin, miksi et puhuisi äidillesi ja sille miehelle näistä muistoista? Minusta yksinhuoltajana on vaikuttavaa lukea, kuinka äiti auttoi mm.yöhoitajana lapsillesi. Miten olisit pärjännyt muuten? Oma äitini on muistisairas ja olen jo tavallaan menettänyt hänet. Elämässä oli paljon ikäviäkin konflikteja mutta olen antanut ne anteeksi ja jatkanut elämää. Mietin aloittajan ikäisenä myös eikö sinullekin tule äitiäsi ikävä jos hänet hylkää. Anteeksihan voi antaa muttei toki unohtaa. Äidilläsikin voi olla omat ongelmasi. Täällä on paljon selkeästi aggressiivisia viestejä ja viha ei koskaan johda mihinkään.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   21.6.25 12:21:56

Olisiko niin, että teiltä puuttuu aikuinen-aikuinen -suhde? En hylkäisi itse ainakaan puhumatta syytä selväksi. Toiselle jää silloin mahdollisuus muuttaa tapojaan. Mutta oman tilan voi minusta aina ottaa ja osoittaa toiselle ystävällisesti mutta määrätietoisesti, missä menevät oman tilan rajat. Tämä on tärkeää sekä aikuisen että lapsen oppia.

Päivämäärä:   21.6.25 12:42:03

En voi enkä pysty puhua ainakaan lapsuuden kokemuksestani. Täällä anonyymisti pystyn kertoa. Enkä tiedä kuinka kauan ja paljon on hyväksikäyttöä tapahtunut, mutta yksi mielikuva tapahtumasta häiritsee ja välillä se ei mene pois mielestä millään ja tekisi mieli vain oksentaa. Äitini näkeminen myös laukaisee tämän oksettava olon.
Ja lapsilleni en tosiaankaan kerro.
Se vain mietityttää, että jaksanko vielä yrittää vai pitäisikö vain oikeasti jättää taakse äitini.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   21.6.25 12:47:59

Hyvä, että fyysinen välimatka on auttanut asiaa, itse muutin nuorena myös parin sadan km päähän ja se auttoi jo paljon. Tuo kehottaminen puhumiseen aikuisten kesken ei auta, jos toinen on ihan oikeasti persoonallisuushäiriöinen, eikä ymmärrä, halua ymmärtää eikä ota mitään vastaan vaan jankuttaa vain omaa yksipuolista agendaansa.
Siinä menettää vain oman mielenterveytensä pikkuhiljaa.
Myös oma äitini auttoi lapseni hoidossa kun tämä oli pieni, mutta vain ja ainoastaan siksi, että oli parisuhteessa miehen kanssa, joka todella piti lapsista ja olisi aina halunnut omia lapsia (äiti puolestaan inhoaa lapsia) ja kymmeniä vuosia sain kuulla sitä itsensä ylistämistä, miten auttoi, osteli sitä ja tätä ja miten en koskaan olisi oikeasti pärjännyt ilman häntä.
Todellisuudessa olisin kyllä, aina olisi ollut joku vaihtoehto hätätapauksessa. Lopulta aikuinen lapseni kertoi minulle, miten ei koskaan pienenä tykännyt olla äitini hoidossa, koska tämä haukkui jatkuvasti lapseni isää ja minun isääni ja muita sukulaisia ja meille tärkeitä ihmisiä, kertoili lapsen korville pelottavia asioita jne. ja miten todellisuudessa tämä äitini miesystävä oli se, joka oli lapseni käytännössä hoitanut ja kiintymyksestä tätä kohtaa ei lapsena ollut halunnut keroa minulle, ettei oikeasti tahtoisi olla äitini luona hoidossa.

Ei minua ainakaan kaduta, että asiat ovat näin kun äidistä aika jättää, koska tiedän, ettei mikään tulisi muuttumaan, hän on sairas ja sairastuttaa minutkin, jos jäisin hänen vaikutuspiiriin. En ole mielenterveyden ammattilainen, joten en ole pätevä häntä hoitamaan. Hän on ollut äärimmäisen väkivaltainen kun olin lapsi ja se on jättänyt syvät traumat, hylännyt itse minut lapsena ja tullut takaisin elämääni vasta, kun miesystävänsä tahtoi leikkiä isoisää ja perhettä.
Joten tässä tapauksessa voin hyvällä omallatunnolla kutsua häntä synnyttäjäksi, en varsinaisesti äidiksi, se on todella surullista, mutta niillä korteilla pelataan jotka on annettu.

Päivämäärä:   21.6.25 13:00:31

"Jo pelkästään muutto auttoi siihen, että sain henkisesti tilaa ja vihdoin olla oma itseni. Samoin välimatka on auttanut siihen, että huomaan, että en ole niin huono ja viallinen kuin äitini on antanut ymmärtää. Itsetuntoni on noussut uusien kavereiden ja työpaikan ansiosta."

Minulla aivan sama kokemus, tosin isäni puolelta. Jopa kaverit huomasi luonne eron ja sanoi että olen kuin puhjennut kukkaan. Olen huomannut, että turha oikeasti yhteyttä pitää, ei ole normaalia että toinen tuo jatkuvasti negatiivista energiaa ympärille. Eikä ole normaalia että lapsi ajattelee vanhemman hylkäämistä, se kertoo jo tilanteesta. Se on usein viimeinen päätös, vuosia vievä ja emotionaalisesti haastava ja vaikeaa. Ei kukaan tee semmosta täysin ilman syytä. Tämä avarsi omia silmiä. Koska olen äidin kanssa hyvää pataa niin tulee kans väkisin oltua isänikin kanssa, koska ovat yhdessä. Aina tulee negatiivinen energia isäni kanssa. Ahdistus, ei tiedä mitä uskaltaa sanoa ja välttää yhdessäoloa koska ei halua kuunnella herjaamista. Sitten aina joutuu kuuntelemaan ja tulee vain huono fiilis ja kenties jopa katkera ja epäreilu. Varsinkin kun huonot luonnepiirteet jotka vaikeuttaa jotain asioita, josta herjaamista kuulee niin tulee traumatisoivasta kasvatuksesta. Isäni kanssa ei koskaan soitella tai viestitellä. Äitini kanssa tulee päivittäin. Isä kuulee uutiset aina äidin puolelta. Yritin lapsena korjata meidän välejä ja muuttua miellyttäväksi persoonaksi. Sekään ei riittänyt ja nyt aikuisena yritän kitkeä miellyttämisenhalua ihan jokaiseen ihmiseen kaikin keinoin, joka on todella vaikeaa. Ei ole kyllä wörttiä pitää hyvää ihmissudetta yllä ihmisen kanssa, joka ei yhtään pistä osaansa kasaan.

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   21.6.25 14:19:48

Aloittajan tilanteessa laittaisin välit poikki. Oma äitini oli alkoholisti ja näin jälkikäteen ajatellen hänessä oli kyllä paljon narsisistisia piirteitä. Hän kuoli jo 20 vuotta sitten viinaan.

Aina välillä tulee mietittyä näitä asioita ja olen varma, että jos hän vielä eläisi niin en olisi hänen kanssaan missään tekemisissä. Niin myrkyllinen ihminen on oli. Todella hyvä syyllistämään muita ja aina oma etu edellä. Hän ei vaan ollut hyvä ihminen. Ei minulla ole mitään syytä siihen, että pitäisi kestää tuollaista. Kyllä hän äitinä teki myös hyviä asioita, mutta ei se oikeuta äärettömään määrään kaikkea pahaa ja ilkeää. Oman jaksamisen kannalta tuollaiset ihmiset kannattaa poistaa elämästä.

Päivämäärä:   21.6.25 14:36:11

"Se vain mietityttää, että jaksanko vielä yrittää vai pitäisikö vain oikeasti jättää taakse äitini."

Onko tähänastisesta yrittämisestä ollut jotain hyötyä?
Kirjoitustesi perusteella ei, joten miksi jatkaisit pään hakkaamista seinään?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.6.25 14:48:51

Käyttäydy kuin aikuinen ja viis veisaa, jos joku päsmäröi. Vie nyt kunnialla maaliin osuutesi äidin loppuelämässä äläkä ole tuollainen katkera inisijä. Olit aikanaan lasten kanssa avun tarpeessa ja äitisi auttoi sinua. Sitä velkaa et ikinä pysty maksamaan takaisin, joten nyt ryhtiä vähän.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   21.6.25 14:53:23

Ehdottomasti laittaisin välit poikki! Äiti joka ei suojele omaa lastaan pedofiililta on alinta pohjasakkaa, joka ei ansaitse edes nähdä lastaan ja lapsenlapsiaan!
Unohda koko ihminen ja keskity vihdoin omaan elämääsi ja nauti lapsistasi.

Äidilläsi oin joku mt-häiriö ja hän on kohdellut sua julmasti ja ilkeästi.

Poista tommoinen myrkkypilleri kokonaan elämästäsi. Olet jo sen ikäinen että ansaitset mukavan ja huolettoman loppuelämän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.6.25 15:34:39

No ihmettelen aloittajaa ja hänen mielenterveyttään. Ei oo kyl hänen oma käytös normia. Anna nyt vanhojen arpien olla ja ole aikuinen sanon minäkin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.6.25 15:35:57

Lisään vielä että kyllä sä pääset äidistäs eroon. Tuskin hän elää kauaa enää. Onko mukava sitten omatunnon kanssa elää että viime vuodet meni perseilyksi. Oikeesti haloo!

Lähettäjä: -tipi- 
Päivämäärä:   21.6.25 15:37:52

Ap mene terapiaan

Lähettäjä: Miinaliina 
Päivämäärä:   21.6.25 15:43:14

Minulle tulee mieleen, että aloittajalla on jäänyt kesken jonkinlainen kasvuprosessi, kun yleensä tällaisia asioita mietitään varhaisaikuisuuden ja viimeistään omien lapsien synnyttyä. Kerrot iloitsevasi lastesi hyvästä elämästä. Onko katkeruutesi tarttunut heihin niin, etteivät hekään sinun vuoksesi pidä mummosta. Aika julmaa! Muista myös, että elämä on vuoristorata. Sinua on heikkona hetkenä autettu ja nyt menee hyvin, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin. Älä polta siltojasi. Sinun kannattaa puhua ammattilaiselle.

Päivämäärä:   21.6.25 16:28:13

Miinaliina
Kuinka aloittaisin sen:
- hyväksyisin hyväksikäytön,koska sehän minun täytyy tehdä,jos haluan olla väleissä
- hyväksyisin henkisen väkivallan,joka jatkuisi jos olen yhteydessä?
- voin pahoin ja oksettaa olla tekemisissä

En ole polttanut siltoja,kyllä sen on tehnyt äitini ja hänen mies.
En ole katkera vaan vihdoin onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Äitini vain haluaisi tulla siihen kaiken jälkeen.

Lähettäjä: Miinaliina 
Päivämäärä:   21.6.25 16:59:04

Mutta outoa, ettet ole terapiassa käsitellyt asiaa, kun olet jo keski-ikäinen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.