Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mieltä olet terapeuttien väitteestä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 22:25:55

... että ihminen ei voi puhua tai järkeillä itseltään pois traumaa, vaan siihen tarvitaan turvallinen kokemus?

Näin sanoi oma terapeuttinikin.

Re: Mitä mieltä olet terapeuttien väitteestä...

Päivämäärä:   20.6.25 22:27:39

Tottahan se on. Trauma ei ole mikään vääristynyt ajatus jonka voi logiikalla saada itseltään pois, ei se ole miten se toimii. Ja jos traumaan mitenkään liittyy toiset ihmiset, on tärkeää saada apua nimenomaan toiselta ihmiseltä.

Mikset pyytänyt terapeuttiasi perustelemaan?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   20.6.25 22:32:14

Kai se riippuu traumasta ja siitä mistä se on tullut. Joskus jokin traumaattinen kokemus voi saada aikaan sen, että omat ajatukset ikään kuin jumittuvat siihen ja jäävät kiertämään kehää johtamatta mihinkään. Silloin tarvitaan ulkopuolista apua, olipa se sitten alan ammattilainen tai vaikka joku hyvä ystävä jonka kanssa asiasta uskaltaa puhua. Keskustelukumppani, oli hän kuka hyvänsä, voi antaa asiaan uusia näkökulmia joita traumatisoitunut ei välttämättä löydä itse, ja ne uudet suunnat voivat auttaa pahojen kokemusten käsittelyssä.

Ja sitten on niitä traumoja jotka on mahdollista järkeillä itse. Mikä on sellainen itse hoidettavissa oleva trauma ja mihin tarvitaan apua, se riippu ihmisestä, siihen ei ole mitään yleispätevää määritelmää.

Päivämäärä:   20.6.25 22:38:45

Traumat muuttaa aivojen ja kehon toimintaa hyvin reippaasti, vaikea niitä on yksin hoitaa ellei omista sille vuosia.

Päivämäärä:   20.6.25 23:45:08

Järki on yksi asia mitä tarvitaan. Järjellä tiedostat trauman, järjellä voit miettiä keinoja päästä traumasta yli, järjellä voit hakea apua ja järjellä miettiä ja analysoida traumaa ja sen aiheuttamia reaktioita. Mutta lisäksi on tunteet. Ja tunteet ei aina ihan tuosta vain tottele järkeä varsinkaan jos niitä ei aktiivisesti ja intensiivisesti muistuta. Toiminnalla (jota järki ohjaa) voi parhaiten muuttaa tunteita.

Päivämäärä:   20.6.25 23:46:12

Yritin omaa traumaa hoitaa järkeilemällä ja omia ajatuksia muuttamalla. Olen hyvin looginen ihminen ja jopa opiskellut psykologiaakin jonkin verran. Ei onnistunut, lopulta kroppakin alkoi "pettämään" (paniikkikohtaukset). Terapiassa ja vertaistuen avulla vasta onnistui. Eli olen samaa mieltä terapeuttien kanssa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   20.6.25 23:56:59

Terapaäeuttien työssä iso osa on tehdä itsestä tarpeellinen. Yhtä hyvää terapeuttia kohden on 20 paskaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.