Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kyllä ottaa päähän OL

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.6.25 20:37:18

Minun 17v tytär lupasi tulla tänään kattoon pikkuveljeään sen verran että oltaisiin miehen kans käyty parilla tuossa lähi pubissa näin juhannuksena ja muutenkin tiedän etten pääse koko kesänä käymään kun olen niin kiinni töissä, 1 loma viikko tiedossa joka olis viettää perheen kans reissaten (17v ei halua lähteä). Sekä viimeksi käyny ulkona tammikuussa ja silloinkin miehen kanssa syömässä ja otettiin 2 lasia viiniä ruuan kanssa, siinäpä se.
Nuorin on jo iso kyllä, 11v mutta erityslapsi omalla tapaa ja pelkkää mm olla yksin iltaisin joten siksi ei vaihtoehtona todellakaan että jäisi muutamaksi tunniksi yksin kotiin. Ja muutenkin kun ikinä ei tiedä jos sattuu jotain, vaikka meille.
Noh, tämä meidän ihana tieni nyt ilmoitti ettei tule koska haluaa olla poikaystävän luona yötä.
Muutenkaan Teiniä ei ole näkyny kotona koko kesäkuun aikana ku päivisin tai iltaisin mutkan kun käy kaniaan hoitamassa (ollaan sovittu ettei se jää minun huollettavaksi jos haluaa pitää, mutta enemmän minä sitä hoidan kun eihän sitä voi heitteille jättää, reppana) ja öitä on 4 kotona.

Nyt niin ottaa päähän. Se ei nykyään välitä mitään mitä sille sanoo tai pyytää, mene ja tekee niinku ite tahtoo. Rahaa ja bensaa pitäis mönkiään olla. Nyt on mönkiä seissy viikon pihassa ku en ole antanu rahaa ja tästäkin hirveät kitinät. En tiiä mitä teen tuon kans. Tiiän kyllä että on jo sen verta iso tyttö, mutta se on kuiten alaikäinen vielä ja asuu kotona.

Ääh, pakko oli vaan päästä purnaamaan.

Re: Kyllä ottaa päähän OL

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.6.25 20:41:30

Hyvin ilmeisesti kasvatettu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.6.25 20:46:47

Eihän se teinin ole pakko pikkusisarustaan hoitaa. Ei minun ja siskonikaan tarvinnut vammaista sisarustamme hoitaa.

Se on totta, että lemmikkinsä hänen pitää itse hoitaa ja jos haluaa rällätä mönkijällään enemmän kuin pakolliset, esim. koulumatkat, niin ostaa bensat itse. Mutta mikään pakko hänen ei ole olla sisarukselleen lapsenvahtina.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.6.25 20:55:34

Meillä kun on perheessä tietyt säännöt.
Jos jotakin luvataan, se pidetään.
Pakko ei ole, harvoin on katsonut sisarustaan. Mutta se että luvataan ja perutaan ilman hyvää syytä ottaa päähän. Varsinkin kun tiesi että odotin tätä että pääsen välillä pois kotoa (teen töitä pääosin kotona).

Ja mitä kasvatukseen tulee, niin senkun mollaatte. Parhaani olen tehnyt ja parhaani mukaan kasvattanut. Se että 17v toimii nyt näin, ei tarkoita että on olisi aina toiminut.

Lähettäjä: Tippi 
Päivämäärä:   20.6.25 20:59:19

Minkälainen seuraus teinille tuli/tulee ohareiden tekemisestä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.6.25 21:01:17

No varmaan teinille on tullut sanktioita kun ei enää välitä säännöistä tai siitä mitä sanotte? Mitä sanktioita olette antaneet, selkeästi ne eivät ole toimivia kun edelleen viis veisaa sovitusta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.6.25 21:03:51

"Eihän se teinin ole pakko pikkusisarustaan hoitaa."

Ei tässä siitä ollut kyse, vaan siitä, että teini ei pidä lupaustaan.

Ja kyllä, antaisin tuntuvan rangaistuksen. Rahahanat kiinni. Laittaisin viestin, että tästä tulee isoja seuraamuksia, että jatkossa kannattaa miettiä, kuka maksaa esim. puhelimen liittymän, vaatteet, meikit jne.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.6.25 21:04:28

"Meillä kun on perheessä tietyt säännöt.
Jos jotakin luvataan, se pidetään.
Pakko ei ole, harvoin on katsonut sisarustaan. Mutta se että luvataan ja perutaan ilman hyvää syytä ottaa päähän."

No älä selittele, eihän teillä ole sääntöjä tai ainakaan niistä ei vaadita pitämään kiinni ! Eihän alaikäinen, kotona asuva sellainen SAA perua ilman hyvää syytä. Itse asiassa olla yökylässäkään, varsinkaan melkein koko kuukautta ilman lupaa ?

Toinen asia on se, että kuinka kohtuutonta on sopia hoitokeikka juuri juhannusaatoksi.. olisittehan te vanhat voineet käydä sillä drinksulla vaikka juhannuspäivän iltana, nuorilla kun on aika usein kokoontumisia tai bileitä juuri juhannusaattona.. Mutta yhtä kaikki, ei omassa nuoruudessa tai sen nuoruuden eläneiden lapsetkaan kulje ilman lupaa. Vaikka tulisi 18 täyteen niin sen lauluja laulellaan kuka kaiken maksaa, aina voi muuttaa pois tai olla ilman ruokaa ja puhtaita vaatteita jos ei maistu.

"Minkälainen seuraus teinille tuli/tulee ohareiden tekemisestä?"

NO TÄMÄ ! Äidin purkaus ht nettiin ja voivottelu miehen kanssa ? No hyvä te.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.6.25 21:05:16

Voihan mönkiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 21:10:13

Paljonko olit luvannut teinille palkkaa erityisveljen hoitamisesta?

Lähettäjä: elsa 
Päivämäärä:   20.6.25 21:22:32

11 v. erkkalapsi voi olla hyvin haastava "vieraan" hoitaa. Vieraalla tarkoitan tässä muita kuin lapsen omia vanhempia. 11 vuotias voi hyvin olla isosiskonsa kokoinen, ja paljon vahvempi. Puree, lyö, potkii, raapii jne. jos jokin asia vähäkin ärsyttää.

Meillä on kunnassa kotiin saatavaa lyhytaikaista hoitoa, tilapäishoitoa kodin ulkopuolella jne. Käytä näitä palveluja, älä vaadi teiniltä liikaa.

Jotenkin sun asenne 17 vuotiasta kohtaan on väärä. Jos ei kotona viihdy, käännä katse peiliin.

Päivämäärä:   20.6.25 21:30:26

Mönkiä seisoo nyt sitten pihassa vähän pitempään. Syyn voit kertoa Teinille, kun seuraavan kerran vinkuu rahaa.
17-vuotiaalle poika- tai tyttöystävän luo yökylään meno on elämää suurempaa, jonka vuoksi voidaan kaikki muut lupaukset perua.

Päivämäärä:   20.6.25 21:37:09

Ei "erityislapsi" välttämättä tarkoita väkivaltaista riehujaa, esim. oma asperger- sisarukseni on rauhallinen pohdiskelija, joka on yleensä uppoutunut mielipuuhaansa koodaamiseen. Ei kuitenkaan pärjää kaikissa arkitoimissa ikätasoisesti eikä esim. jää yksin kotiin ilta-aikaan.
Tämä siis tiedoksi nimimerkille elsa.
ps. kotioloissa ei tarvitse olla mitään vikaa vaikka teini viihtyy kaverien kanssa kesälomalla, herranjestas

Päivämäärä:   20.6.25 22:19:50

Oliko puhetta että hoitaa juhannuksena sisarustaan vai että perjantaina? Jos ei tajunnut että juhannuksesta kyse. Oliko tiedossa asianmukainen palkka kun viettää juhannuksen töissä?

Toki, luvattu täytyy pitää, mutta on ymmärrettävää ettei ilmaiseksi kukaan, saatikka teini, lapsenvahdiksi juhannuksena rupea.

Varmaan teinin kanssa ei auta kuin istua alas ja jutella läpi, että lupauksia ei rikota, niistä on seuraukset, ei käytetä teiniä lapsenvahtina, ainakaan ilman rahallista korvausta, jos teiniä kaipaat kotiin muutenkin kuin kotitöitä tekemään, niin sano että ikävöit ja toivoisit että olisi enemmän kotona. Kuulostaa kuitenkin siltä, että teini on ollut sun ilmainen pikkuapuri (piika), koska on tyttö ja mies ja erityispoika tekee mitä tekee, vastuu kodista naisilla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.6.25 22:23:45

Mikä on tämä nykyään, ettei osata kirjoittaa asioista niiden oikeilla nimillä?

Mönkiä ja vartia. Mitä vttua?

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   20.6.25 22:33:18

Vähän on tylsä ajankohta sisaruksen hoitamiselle. Te lähtisitte baariin ja nuori olisi kotona lapsenvahtina. Tietysti lupauksista pitäisi silti pitää kiinni.

Muina aikoina on aivan sallittua vaatia hoitamaan. Se on kotityö siinä missä muutkin (ellei erityislapsi vaadi jotain erityistaitoja). Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 05:44:35

Siis minkä ihmeen takia pyydät teiniä hoitamaan pikkusisarusta juhannusaattona? En olisi itsekään suostunut. Voi hyvin olla ettei lupautuessaan perjantaina katsomaan veljensä perään, tajunnut että kyseinen perjantai onkin juhannusaatto.

Palkkaa oikea lastenhoitaja.

Päivämäärä:   21.6.25 06:02:27

^ Hyvä esimerkki nykymentaliteetista, sovittua ei tarvitse pitää jos huomaakin että samalle päivälle olisi jotain kivampaa tiedossa.

Päivämäärä:   21.6.25 06:07:39

Mitä @!#$ palkkaa teinille pitäisi maksaa kotitöistä tai kotona olemisesta? Eihän aloittaja tässä sanonut että poika tarvitsee oikein vahtimista tai mitään muutakaan mutta ei voi olla yksin kotona.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   21.6.25 06:21:49

Ihan uutta tietoa minulle, että pikkusisarusten vahtiminen on isommille sisaruksille ihan normaali kotityö, kuten tiskikoneen täyttäminen ja imurointi...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 06:22:46

"^ Hyvä esimerkki nykymentaliteetista, sovittua ei tarvitse pitää jos huomaakin että samalle päivälle olisi jotain kivampaa tiedossa."

"Normaalina" perjantaina minäkin käskisin pitää kiinni luvatuista asioista, mutta esim. juhannus, uusi vuosi, vappu, sun muut mitkä on erityisesti nuorille tärkeitä, niin niistä antaisin vapautuksen. Vähän ymmärrystä teininkin suuntaan.

Lähettäjä: bjhjh 
Päivämäärä:   21.6.25 06:26:30

No minä en edes kysyisi teiniä tekemään sellaista mistä lähtökohtaisesti saisi luistella halutessaan. Itse olin monesti teini-iässä lastenvahtihommissa juhlapyhinä, ei tullut mieleenkään että lupauksen saisi rikkoa perustuen siihen että päivä on nuorille tärkeä.

Päivämäärä:   21.6.25 07:24:40

Eikö sille voi antaa bensarahaa siitä vahtimisesta ja antaa niiden olla teillä sen poikkiksen kanssa

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   21.6.25 09:34:02

"Ihan uutta tietoa minulle, että pikkusisarusten vahtiminen on isommille sisaruksille ihan normaali kotityö, kuten tiskikoneen täyttäminen ja imurointi..."

Näin se on. Useimmiten ikäero ei tähän riitä, mutta jos lapsilla on iso ikäero, niin miksi ei. Pidemmistä ajoista tai tällaisista vanhempien huvittelumenoista usein maksetaan tosin palkkaa, mutta kotityö se silti on.

Päivämäärä:   21.6.25 10:10:21

Kuulostat itse todella itsekkäältä. Anna nuoren kasvaa ja kokeilla siipiään, kerran siihen pystyy. Olisiko kotona yksin nyhjäävä nuori parempi sitten, sulle varmasti kyllä, mutta lapselle itselleen ei. Täällä on kyllä aivan mielipuolinen meno aina, jos nuorten tekemistä pienistäkin rikkeistä on kyse. Hirveä huuto alkaa välittömästi eikä mikään rangaistus ole ikinä riittävä. Ja kasvatus on aina pielessä ja nuori itse suoraan itse pääpaholainen. Hyvä luoja käyttäkää järkeänne, siellä vasta opetellaan ottamaan vastuuta itsestään ja muista. Kohta joku tulee pätemään, miten hän pyöritti 12-vuotiaana koko taloutta ja kyllä sai myös selkäänsä, ja ai että oli hyväksi ja näin kiva ymmärtävä ja rakastava ihminen sitten hänestä tuli (ei tullut, vaan juuri yksi näitä kovin rangaistuksia kirkuva kaiken tuomitsi ja).

Hyvää juhannuspäivää, rauhaa ja rakkautta kaikille!

Päivämäärä:   21.6.25 11:06:15

Kunnon wt-meininkiä, en muuta sano. Mamman on pakko päästä baariin arvatenkin "nollaamaan" eikä osata kirjoittaa edes mönkijää oikein.

Päivämäärä:   21.6.25 11:20:59

"Näin se on. Useimmiten ikäero ei tähän riitä, mutta jos lapsilla on iso ikäero, niin miksi ei. Pidemmistä ajoista tai tällaisista vanhempien huvittelumenoista usein maksetaan tosin palkkaa, mutta kotityö se silti on."

Ei ole. Ei todellakaan ole!!!!

Lapset tehdään itse ja hoidetaan itse. Ei jätetä vanhempien lapsien harteille. Tai sitten ne vanhemmat lapset saa myös sanoa, että lapsiluku on nyt täynnä esim 2 lapsen jälkeen.
Isosisaruksia voi käyttää lapsenvahtina palkkaa vastaan, mikäli he itse haluavat vahtia sisaruksiaan.

Lähettäjä: Ava 
Päivämäärä:   21.6.25 11:26:50

Mönkiä? Kivampaa? Mitä hittoa just luin?

Päivämäärä:   21.6.25 11:31:26

Aloittaja ihan selvinpäin? Lapsia alkoi sääliksi käydä.

Päivämäärä:   21.6.25 12:21:43

Juhannus vietetään lasten kanssa, ei pubissa..

Päivämäärä:   21.6.25 12:44:34

Kaikilla vastanneilla ilmeisesti on tai on ollut 17-vuotiaita tyttäriä jotka eivät ole eläneet (ikään kuuluvaa) eriytymisvaihetta johon kuuluu kapinointi sääntöjä vastaan, itsekeskeisyys ja muu mistä täällä puhutaan huonon kasvatuksen tuloksena ja kurin puutteena?
17- vuotias elää jo elämää toinen jalka ulkona kotoa, kuten kuuluukin. Hänelle kuuluu enemmän vapautta, lupa tehdä valintoja ja toki myös niitä velvollisuuksia joita tässä kohtaa on kanista huolehtiminen mutta ei toisten lapsista baarireissun vuoksi. Monet asuvat poissa kotoa jo tuossa kohtaa.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   21.6.25 13:00:03

Aloittaja, siitä kanista.

Kuule kun nyt sinä sitten opetat sille tytöntylleröllesi, että eläintä ei jätetä hoitamatta. Opetat sille vaikka korvasta vetämällä, jos ei nulikan käytös eläintä kohtaan korjaannu. Kun tyttö on luvannut hoitaa kaninsa itse, (jotta kani voi pitää) niin hän myös hoitaa tai sitten itkee ja hoitaa - muutoin sinä maks. yhden varoituksen jälkeen toimitat kanin paikallisen esy :n hoiviin kanien siirtyessä esy :n haltuun

Sinun ei kuulu omaisena katsoa eläimen hoidotta jättämistä vierestä eikä marttyyrinä hoitaa vaikket halua. Luovutat sen esy :lle, rääkyköön tyttö vaikka keuhkonsa pihalle mutta nulikoiden on opittava käyttäytymään. Eläimiä ei hoidotta jätetä.

17 v. nulikka ymmärtää jo asiat, käytös tulee sen mukaiseksi.

Jos tietäisin kenestä nulikasta on kyse niin kävisin vetämässä sen tyllerön kaninsa hoitamaan.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   21.6.25 13:00:35

Niin kauan kun vanhemmat rahoittaa elämisen, se teini tekee just niinkuin sanotaan. Tuon ikäisen kuuluisi olla kesätöissä eikä huidella ties missä! Rahahanat kiinni ja kunnon säännöt joita noudatetaan.

Päivämäärä:   21.6.25 13:12:22

Lapsille ei oteta edes eläintä jos vanhempi ei ole loppujen lopuksi siitä vastuussa. Mutta antakaa kani pois, niin helpointa kaikille.
Onkohan tämä kuitenkin provo joita teineistä viime aikoina tehty, kun teinien haukkuminen on yksi hötölän suosikki puuhaa.
Tuollaiset nulikan toistelutkin ei kuulu aikuisen ihmisen käytökseen.

Päivämäärä:   21.6.25 13:43:10

Oliko sillä teinillä seurauksia jos ei noudata sääntöjä? Toteutuuko seuraukset vai onko ne vain tuuleen huutelua?

Lähettäjä: Meillä toinen tein 
Päivämäärä:   21.6.25 13:55:46

Rahahanat kiinni. Viikkoraha kotiaskareita vastaan tai jos kotihommat ei kiinnosta, niin vaihtoehtoisesti voi itse etsiä kesätöitä esim.nurmikonleikkuu tms. ja saada rahan sieltä. Ihan itse voi valita.
Kotiaskareihin voi kuulua esim.sisarusten hoitoa,jos nyt tietää että pärjää siinä.
Lupauksen rikkominen nyt varsin ketuttaa,mutta ei se rangaistuskaan enää auta. Tiukempi kuri rahan saantiin on hyvä "rangaistus" ja valmistelee tulevaan aikuisuuteen.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   21.6.25 13:59:26

Itse ymmärtäisin teini-ikäisen olevan paljon mieluummin poikaystävänsä kanssa kuin vahtimassa pikkuveljeään juhannuksena, jotta äiti pääsee (uuden?) miehensä kanssa juomaan.

Sä olet tässä kuviossa se äiti ja sulla on itsenäistyvä nuori - ei mikään lapsenvahti äidin baari-iltoihin miehensä kanssa.

Nuoret saakoon elää elämäänsä ja äiti eläköön päätöksensä seurausten kanssa eli juhannus kotona lapsensa kanssa tai palkkaa lapsen vahdin. Ei se erityislapsen kaitseminen mikään vanhimman lapsen tehtävä ole, etenkin kun hänellä omaa elämään. Eri asia olisi, mikäli vanhimmalla lapsella ei olisi omia menoja ja hän olisi kotona syystä tai toisesta, tällöinkin vahtiminen olisi kiinni siitä haluaako hän vai ei.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   21.6.25 14:03:20

Niin, että ei olisi teinillä menoa Juhannuksena? Pitäisin outona että nuoret ei olisi omissa menoissa ja porukoissa. Menkää te vanhemmat joskus tavallisena perjantaina sinne pubiin. Eikö se 11 vee ansaitse juhannuksen viettoa perheen kanssa?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.6.25 11:50:47

"Niin, että ei olisi teinillä menoa Juhannuksena? Pitäisin outona että nuoret ei olisi omissa menoissa ja porukoissa. Menkää te vanhemmat joskus tavallisena perjantaina sinne pubiin. Eikö se 11 vee ansaitse juhannuksen viettoa perheen kanssa?"

Ihan hyviä kysymyksiä !

Mutta aloittajahan häipyi kuin se kuuluisa paukku autiomaahan..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.