Lähettäjä: Riley
Päivämäärä: 20.6.25 20:22:53
Mitä ajattelette siitä, että puoliso seuraa toista kännykkäsovelluksella? Teettekö itse sitä? Seuraako puolisosi sinua? Missä tilanteissa katsotte toistenne sijainnin?
Hesarissa oli tänään juttu kumppanin seuraamisesta sovelluksella. Jutussa kirjoitettiin, että "lain mukaan paikantaminen perustuu paikannettavan suostumukseen. Ilman suostumusta paikantaminen on mahdollista vain hätätapauksissa poliisin tai pelastusviranomaisen määräyksestä.
"Sijaintia ei ole pakko jakaa puolisollekaan jatkuvasti, Kinnunen huomauttaa. Joillekin pareille sopii parhaiten, että sijaintia jaetaan vain ennalta sovituissa tilanteissa. Joku saattaa esimerkiksi haluta varmistaa, että toisella paikkakunnalla asuva kumppani on päässyt turvallisesti kotiin."
Tässä valossa minua mietityttää autojen seurantasovellukset. Meillä on onneksi niin vanhat autot, ettei tätä tarvitse miettiä, mutta tietääkseni seurannan pois kytkeminen ei ole aina ihan yksinkertaista. Minua aina hirvittää, millaisia vallankäytön välineitä ne ovat kontrolloiville puolisolle tai mustasukkaisille eksille. Vaikka minulla ei sellaisia pulmia ole, en kyllä halua että.pulisoni näkee sijaintini reaaliajassa. Epämiellyttävä ajatus.
Ihmettelen, ettei autojen seurantasovelluksista ei puhuta enempää nimenomaan yksityisyyden näkökulmasta. Eikös ole niin, että jos lainasin naapurini autoa, hänen pitäisi kertoa, jos autossa on seuranta?
|