Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinulla myötätuntoa kännissä sähköpotkulaud

Lähettäjä: kur siivi 
Päivämäärä:   20.6.25 18:37:16

alla kaatuvalle ja siten vihanneskuntoon päätyvälle vässykälle? Siis siitä kaatumisesta.

Itselläni ei ole. Lähipiirini ei kestä yhtään, kun sanon, että jokaisen humalassa ajan oma vika on mitä luultavimmin se kaatuminen. Ainoa minua harmittava asia on turha yhteiskunnan rahohen tuhlaaminen näiden vaipanvaihtoon teholla ja päänsilittelyyn.

Ihan turha nyt poukkoilla muihin aiheisiin. (Harvoin täällä teen aloituksia, mutta muissa someissa ainakin ihmisillä osuu kipeästi kyynärpäähermoon, kun sanon näihin potkulautailijoihin että oppivatpa sitten olemaan vihdoin. Ja onhaan siinä työtä työntekijöille eli hoitajille ja lääkäreille kuitenkin, vaikkakaan ei muuta sitä että menetys näistä pälleistä on suurempi verojen muodossa kuin mikään hyöty kaatumisestaan.)

Ei tarttis saada verotuloista tuhlattua hyysinkiä, kun itse ottaalaudan alle kännissä. Oma vika.

Re: Onko sinulla myötätuntoa kännissä sähköpotkulaud

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 18:41:32

Tietenkin on, se on kauhea tapahtuma ja vaikka oma tyhmyys on isossa roolissa niin empatiaa riittää silti heille. Ehkä sinun kannattaisi vähän miettiä miksi välität ihmisistä noin vähän.

Päivämäärä:   20.6.25 18:41:57

Näin on.

Toinen samaan kastiin menevä on extreme lajeja harrastavat. Basehyppääminen kallion kielekkeeltä on aivan oma valinta.

Päivämäärä:   20.6.25 18:46:07

Samaa mieltä aloittajan kanssa, oma vika. Yhtä vähän riittää myötätuntoa vaikka päin puuta päsäyttäneelle rattijuopolle. Kunhan sivulliset säästyvät niin se on tärkeintä. Jos otat, et aja autoa etkä edes sähköpotkulautaa.

Lähettäjä: kur siivi 
Päivämäärä:   20.6.25 18:46:24

"Ehkä sinun kannattaisi vähän miettiä miksi välität ihmisistä noin vähän."

Välitän paljon ihmisistä, jotka kaatuivat vihanneskuntoon selvinpäin kypärä päässä ja asiallisesti lautaa käyttäen, mm. liikennesääntöjä ja laudan käyttöön annettuja sääntöjä noudattaen.

Päivämäärä:   20.6.25 18:47:15

"Toinen samaan kastiin menevä on extreme lajeja harrastavat."

Kuten ratsastajat?

Päivämäärä:   20.6.25 18:52:15

"Kuten ratsastajat?"

Kyllä. Sinne 650 kilosen eläimen selkään kiipeäminen on oma valinta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.25 18:52:30

Mitä on myötätunto?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.6.25 18:53:11

Onhan niillä hyvin työllistävä vaikutus. Saadaan verotuloja.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.6.25 19:09:14

Ihmisellä on lajina taipumusta sekä riskinottoon että päihdyttävien aineiden käyttöön. Molemmat ovat eräänlaista rajojen rikkomista.

On hyvä, että sähköpotkulautoihin tuli nyt promilleraja, koska noin vaarallisessa lajissa pitää olla skrappi. Autoiluunkin promillerajat ovat tulleet kantapään kautta; menneinä vuosikymmeninä tuli enemmän onnettomuuksia, kunnes alkoholin vaara ymmärrettiin.

Varmaan tulevaisuudessa liian rohkeille yksilöille annetaan lääkettä, joka lisää itsesuojeluvaistoa, eli käytännössä pelkoa.

Ja kyllä, tunnen myötätuntoa jokaista rohkeaa ja epäonnista lajitoveria kohtaan, vaikken itse ehkä käytäkään alkoholia tai sähköpotkulautaile. Olen myös ratsastanut hevosella, jonka omistaja oli edellisellä viikolla pudonnut ja kuollut.

Päivämäärä:   20.6.25 19:16:50

Minun myötätunnottomuuteni kumpuaa kyllä erityisesti siitä faktasta, että kännissä ajelija aiheuttaa vaaraa itsensä lisäksi myös ulkopuolisille. Vaikka ei välittäisi suojella itseään niin voisi kyllä suojella muita.

Lähettäjä: g,f 
Päivämäärä:   20.6.25 19:21:30

Minulla ei oikein ole myötätuntoa kenellekään kännissä toikkaroivalle ja itsensä loukkaavalle. Jos alkoholia on pakko juoda, niin joisi sitten vain sen verran, että kykenee tajuamaan mitä tekee ja hallitsemaan liikkeensä niin, ettei loukkaa itseään.

Sähköpotkulaudat on muutenkin niin jäjettömiä vehkeitä, ettei niillä kannattaisi kenenkään ajaa. Varsinkin, kun ihmiset hurjastelevat niillä ilman kypärää tai muita suojia, niin vauhdilla ja kaksi saman laudan päällä, etten kyllä yhtään sääli, jos jotain tapahtuu. Jos sähköpotkulaudalla on pakko ajaa, niin sitten jokainen omalla ajoneuvollaan ja nopeus sellaisena, että kykenee hallitsemaan kulkupelinsä ja varomaan muita liikkeelläolevia ja pysyy pystyssä ja tiellä, eikä lentele pitkin ojia ja autojen konepeltejä.

Joskus ajoin 1-vaihteisella jopolla melko hitaasti klv oikeaa reunaa ja joku lähti ohittamaan minua sähköpotkulaudalla. Pientareen puolelta niin, että saman laudan päällä oli kaksi henkilöä. No, kun yhtäkkiä veti asfaltilta sorapientareelle, niin nurinhan he siinä menivät, kun vauhti hidastui niin hurjasti. En tajua mikä järki oli tehdä noin, kun asfaltin puolelta olisi mahtunut paremmin ohi. Onneksi heitti kuperkeikan nurmikolle, niin ei ilmeisesti käynyt mitenkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.6.25 20:31:18

"Kuten ratsastajat?"

Kyllä.

Jos hevosen kanssa harrastaa extreme-lajia, kuten isoja ja teknisesti haastavia estertajoja tai täyttä vauhtia juoksemista (ravit, laukkakisat), niin kyllä se on oma valinta.

Harvoin ihan vain hitaasti häntsäillessä mitään vakavampaa sattuu. Isoimmat vahingot tapahtuu kovassa vauhdissa (tai todella reaktiivisen hevosen kanssa) tai sitten liikenteen seassa, kun ei ole tehnyt itsestään muille näkyvää riittävillä valoilla ja heijastimilla, jotka nykyään onneksi on jo laissa pakollisia tallin pihasta poistuville. Vähemmän on niitä, että kentällä kävellessä tapahtuu isoja tapaturmia tai tien reunaa pitkin asiallisesti kulkeva ja valoilla ja heijastimilla varustettu jäisi auton alle vain siksi, ettei kuskilla ollut mitään mahdollisuutta huomata hevosta ja ihmistä. Reaktiiviset hevoset, jotka saavat slaagin joka asiasta, ovat jo eri asia ja se, että autoilija tarkoituksella ajaa tai yrittää ajaa hevosen (ja ihmisen) yli.

Eli jos harrastaa ratsastusta rektiivisella hevosella, ja varsinkin ei niin turvallisissa olosuhteissa, ja kovassa vauhdissa, niin kyllä se on oma valinta. Omat rajansa pitäisi tuntea ja riskit tiedostaa. Eikä tietenkään saa missään tapauksessa säikytellä hevosia tahallaan. Mutta koska näitä ääliöitä aina on, niin siihen ei oikein voi vaikuttaa kuin omilla valinnoillaan. Minä olen valinnut harrastaa vain rauhallisilla hevosilla ja mahdollisimman vähän teillä, jossa liikkuu autoja. Ja olen laittanut kypärään go pro -kameran, ja tehnyt rikosilmoituksen hevosia tahallaan säikyttelevistä ihmisistä. Moni muukin laittaa näitä tapauksia esim. julkiseen somepostaukseen tai paikalliseen puskikseen, ja se on rauhoittanut menoa aika paljon kun siitä on videomateriaalia.

Kirjoitan kommenttini ihmisenä, joka on itsekin harrastanut hevosten kanssa ns. extreme-tasolla. Olen rällännyt kiitolaukkaa pellolla ilman kypärää ja varusteitta. Ihan vain hypännyt hevosen selkään lenkkarit jalassa. Tai sitten treenannut ravureita kärryiltä ja selästä, täyttä ravia tai kiitolaukkaa. Enimmäkseen vauhtia otettiin ihan raviradalla. Ja hevosia oli pakko liikuttaa hiekkatiellä, jossa liikkui muitakin. Eikä kaikilla autoilijoilla ollut järkeä päässä. Joku hevonen oli todella reaktiivinen ja toinen ei ollut tottunut ajoneuvoihin. Kunnon reiteille päästäkseen piti ylittää asfalttitie kohdasta, jossa ei ollut katuvaloja ja nopeusrajoitus oli 80 km/h. Kyllä se oli oma valinta harrastaa lajia ja lähteä liikuttamaan hevosia tuonne, kun olisi voinut jättää sen asfalttitien ylittämättä ja mennä vain raviradalle. Tai sitten jättää hevoset liikuttamatta kokonaan, kun ei ne minun omiani olleet. Ja oli oma valintani liikuttaa juuri niitä kahta hevosta. Ja kyllä osasin jo ysärillä laittaa heijastinliivin, led-valoja itseeni ja hevoseen ja pyörän lamput kärryihin.

Ja kerran on kolmevuotias hevonen joutunut hyppäämään hiittikärryt perässä lumihankeen, kun ohittanut ajoneuvo kiilasi tahallaan päälle. Onneksi oli hyväpäinen hevonen ja tilanteessa oli useampi silminnäkijä. Asiaa ei jätetty siihen, vaikka tuolloin ei kenelläkään kameraa ollutkaan.

Olen itse pudonnut paikallaan seisovan hevosen selästä kädet edellä kontalleni maahan. Ja nähnyt vierestä, kun kaveri putosi hevosen selästä, joka käveli rennosti pitkin ohjin. Eli hevosen selästä voi pudota hassuissakin tilanteissa. Ja aina voi lentää maneesin seinään pää edellä, kun hevonen kompastuu hölkkäravissa.

Jos valitsee harrastaa jotain, jossa voi loukata itsensä niin se on oma valinta. Turvavarusteilla voi pelastaa paljon, muttei kaikkea.

Kaverilla on katkennut polkupyörän poljin pyörällä ajaessa seisaaltaan ylämäkeen. Ei katkonut luita, mutta aika pahat ruhjeet tuli, kun rymysi asfaltille. Polkupyörä oli vanha ja huonokuntoinen. Oli hänen oma valintansa olla tarkistamatta polkupyörän kuntoa edes vuosittain ja vaihtaa ne huonokuntoiset polkimet.

Päivämäärä:   20.6.25 20:53:29

Jopas tuli pitkä puolustelupuhe, ilmeisesti kolahti :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.6.25 21:27:27

"Jopas tuli pitkä puolustelupuhe, ilmeisesti kolahti :D"

Kirjoittiko tuon minulle?

Ei minuun mikään kolahtanut. En ole koskaan loukannut itseäni hevosten kanssa. Mutta jos olisin, niin olisin varmasti myös tiennyt, että se olisi ollut ainakin jollain tavalla oma vikani.

On ihan oma valintani harrastaa hevosia, maastopyöräilyä, lumilautailua, jne., joissa on iso mahdollisuus loukata itsensä tavalla tai toisella. Vaikka minä en tekisi muuta kuin olisin paikoillani, voi aina joku muu tulla vaikka vahingossa päälle.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.6.25 22:19:29

No onhan se kamala tapaturma, mutta tosiaan kännissä ei hallita välttämättä sitä menopeliä ja usein ollaan vielä ilman kypärää.
Ihan kuin nämä poikkeusluvalla kortin saaneet 17-vuotiaat, jotka vetää auton katon kautta ympäri pusikkoon. Kamala juttu, mutta mitäs ajelit holtittomasti.

Eipä näissä voi syyttää kuin kuskia.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   20.6.25 23:33:51

Noh myös kännissä ihminen pystyy tekemään päätöksiä. Jos kännissä tai kaksi päällä ajaminen on kielletty niin eihän silloin niin tehdä. Kypäräsuositusta kannattaisi noudattaa. Harmillista kun jotkut tarvitsevat sen aivovamman että tajuavat jatkossa miettiä kaksi kertaa. Meille päivystykseen tulee näitä nuoria jotka kaatuvat skuutilla ilman kypärää ja saavat aivoverenvuodon. Harmittaa heidän puolestaan ja tietysti toivon että saavat vielä hyvän terveen elämän sekä ottavat opikseen ja jakavat tätä tietoa jatkossa eteenpäin... Minä olen usein ollut lähipiirissä niuhottaja jos olen sanonut ilman kypärää ajamisesta.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   21.6.25 07:34:56

Ei hirveästi ole myötätuntoa, kun extreme hommissa sattuu tai humalassa.
Yleensäkään hyvin harvoin vieraille sattuvat onnettomuudet kiinnostavat…
Enemmän yleisellä tasolla, miten voi lastensuojelu palauttaa lapsen biologiselle vanhemmalle toistuvasti? 11 lastensuojeluilmoitusta ja sosiaalitoimi uskoi uuden naisystävän olevan ranskalainen neurokirurgi( Vilja-Eerika).
Harvoin julkkisten kuolema koskettaa mitenkään, ehkä voin ajatella voi voi, kun Kummeli-mies kuolee ja se siitä. Tai Diana.
En ymmärrä yleistä itkua ja surua jollain tapahtumapaikalla; enemmänhän siinä itketään omaa murhetta, mutta verhotaan se autohurjastelijan muistelemiseen…
Huomasin juuri muutama kk sitten hautajaisissa, joissa muisteltiin muistisairasta 90-vuotiasta sukulaista, että itse ainakin itkin omaa rintasyöpädisgnoosia ja 50% kuoleman mahdollisuutta (miten lapset pärjäävät on se päällimmäinen kysymys) ja vähän itketti oman äidin lähestyvä kuolema, 86-vuotias. Sukulaisen kuolema oli luonnonlaki.. ja niin on kaikki muutkin.. myös extreme adrenaliininarkkien kuolema, joskus se osuu…tai humalassa potkulaudalla sompailija.
Eikä myötätuntoni riitä niille vanhemmille, jotka antavat pankkikorttinsa alaikäiselle potkulaudan käyttöönottoa varten…

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.6.25 07:53:14

^^
Itselläni herää kyllä myötätunto, jos joku tuntematonkin joutuu pelkäämään syöpää ja mahdollista lasten orvoksi jäämistä. Sen sijaan Dianan kuolema ei herättänyt minussa mitään tunteita; ainoastaan säälitti vähän heidän autonkuljettajansa, joka joutui rikkaiden käskyttämänä sekoilemaan liikenteessä.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   21.6.25 21:19:20

Ei.

Lähettäjä: matti 
Päivämäärä:   21.6.25 22:11:13

On.

Moni ihminen, eteenkään nuori ihminen, ei ymmärrä miten alkoholi oikeasti vaikuttaa heihin.

Osa kännissä liikkuvista on alkoholisteja, eli sairaita ihmisiä. Heillä ei enää ole vapaata valintaa juovatko vai ovatko juomatta. Alkoholisimi on perinnöllistä. Geeneilleen kukaan ei voi mitään. Auttaa, jos asian tiedostaa, ja jättää väliin sen ensimmäisenkin juoman.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.6.25 00:20:33

https://www.instagram.com/reel/DLE_1ZnMnpN/
https://www.facebook.com/watch/?v=6078972965478447

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   22.6.25 13:10:33

Minulla on myötätuntoa kaikille liikuntaharrastuksessa vammautuneille, mutta ei yhdellekään ylipainoiselle, alkoholin suurkuluttajalle saati tupakoijalle, jotka sairastuu omista valinnoistaan.

Aloittajan esimerkki taas vähän riippuu tapauksesta. Jos on muutenkin holtittomasti elänyt yksilö, niin todennäköisesti ei heru empatiaa vs elämänsä ensimmäiseen ylilyöntiin syyllistynyt.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   22.6.25 14:36:57

Eipä oikeastaan, jos kännissä lähtee millä tahansa kulkupelillä eteenpäin niin se on oma valinta. Kunhan ei satuta sivullisia.

Kerran ohitseni meni kaksi teini tyttöä sähköpotkulaudalla ilman kypäriä, ehdin juuri sanoa omalle lapselleni että noin ei saa tehdä, on kiellettyä ja samalla hetkellä tytöt kaatuvat. Nousivat heti ylös eli näin ettei pahemmin sattunut mutta ehkä hiukan vahingon iloinen olin salaa että niin, noin voi käydä kun pitää pelleillä. Pieni naarmu tuli toiselle polveen mutta kauhea kirkuminen asiasta. Ja oli nimenomaan naarmu, ei haava. Ja kyllä, tottakai varmistin että ovat kunnossa mutta ei se ajatuksiani muuta.
Onneksi ei sattunut sillä kertaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.6.25 14:52:49

"Eipä oikeastaan, jos kännissä lähtee millä tahansa kulkupelillä eteenpäin niin se on oma valinta. Kunhan ei satuta sivullisia."

Näin. Tai vaikka etenisi kävellenkin, mutta jos on niin kännissä, että kännin takia itsensä kaataa ja satuttaa pahasti, niin ihan oma valinta ja vika.

Lähettäjä: sns 
Päivämäärä:   22.6.25 16:38:36

"Osa kännissä liikkuvista on alkoholisteja, eli sairaita ihmisiä. Heillä ei enää ole vapaata valintaa juovatko vai ovatko juomatta."

Sairauden taakse piiloutuminen on noloa. Ihan itse voi valita, hoitaako sairauttaan vai ei.

Minulla ei riitä empatiaa alkoholistille, joka ei hoida sairauttaan. Ostaa itse itselleen alkoholia ja ihan joka asia maailmassa on syy juoda. Turha sanoa, että on alkoholisti, jos mikään syy ei ole riittävän hyvä olla juomatta ja tuo omat juomat sellaiseen tapahtumaan, josta on etukäteen sanottu, että se on alkoholiton. Tai tarjoaa alkoholia muille, vaikka muut sanovat, etteivät juo. Tuokin on vain keino saada juoda itse, kun on jo valmiiksi kaatanut tai avannut muille juomat, ja pakkohan jonkun on ne juoda ettei hukkaan mene.

Noissakin tilaisuuksissa olisi alkoholitonta juomaa tarjolla, ja mikään tai kukaan ei pakota alkoholistia taistelemaan alkoholia vastaan, kun muutkaan eivät juo. Ei siis ole tilanne, että muilla on viiniä ja hänellä vain mehua. Mutta pakko on ne omat juomat ottaa mukaan.

Isäni oli alkoholisti, joka sairastui ja lopulta menehtyi sairauteensa. Muutaman viimeisen vuoden oli raitis, koska ei ollut muuta vaihtoehtoa. Mutta ei auttanut, sairastui silti. Eikä minulta riittänyt koskaan myötätuntoa, kun joutui ongelmiin tai loukkasi itsensä kännissä, eikä edes silloin, kun sairastui ja menehtyi. Ihan oikein hänelle. Kaikki apu oli kyllä tarjolla, että olisi voinut olla raitis, kun kukaan muu perheestä ei juonut ja kaverit ja sukulaisetkin olivat raittiina, kun joku niin pyysi. Mutta kun isä toi viinat muillekin, niin häntäpä ei sitten voinut oikein estääkään juomasta... Minullekin antoi alkoholipulloja lahjaksi, mutta sitten ottikin ne itselleen, kun "ai niin ethän sinä juo". Ja esim. joulupöydässä kattoi kaikille snapsilasit eikä ottanut niitä pois, vaikka pyydettiin. Tai jos joku muu otti ne pois, niin isä laittoi takaisin ja kaatoi kaikille viinaa. Ja kun muut eivät juoneet, isä joi "hölmistyneenä" ne kaikki, ettei hukkaan mene. Kerran meinasin kipata kaikkien muiden paitsi isän viinat viemäriin, niin isä sai kamalan raivarin, että "eihän viinaa hukkaan heitetä, kyllä mä ne voin juoda!". No niinpä :')

Lähettäjä: md 
Päivämäärä:   22.6.25 21:54:52

Jos on kännissä, niin ei pitäisi ajaa millään ajoneuvolla. En sääli yhtään itsensä kännissä loukanneita. Pakkohan heidät on hoitaa, mutta vaikka tapauksista uutisoidaankin, niin ei se näytä ihmisiin uppoavan, että sähköpotkulaudalla kaatuva on aika heikoilla, kun se ei ole kovin vakaa menopeli.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.6.25 22:02:43

En koe mitään tarvetta vihata ihmistä joka on loukannut itsensä, oli se oma vika tai ei. Myötätunnon osoittaminen ei maksa minulle mitään.

Päivämäärä:   22.6.25 22:23:27

Vihaaminen ei ole sama asia kuin se ettei tunne myötätuntoa.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   23.6.25 03:31:34

"Minulla on myötätuntoa kaikille liikuntaharrastuksessa vammautuneille, mutta ei yhdellekään ylipainoiselle, alkoholin suurkuluttajalle saati tupakoijalle, jotka sairastuu omista valinnoistaan."

Eikös kaikki autoilijat kuulu tuohon ryhmään myös?

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   23.6.25 03:32:31

Jos kaikki käyttäisivät julkisia kulkuneuvoja, tai kävelisivät maailma olisi paljon turvallisempi ja parempi paikka.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.6.25 08:14:37

Kyllä mulla riittää myötätuntoa. On sitä itsekin tullut hölmöiltyä nuorena (yleensä hölmöilyt tapahtuivat kännissä) ja näin jälkikäteen voi vain todeta, että onneksi ei käynyt mitään. Samaa voin sanoa monista nyt aivan järkevistä, fiksuista ja vastuuntuntoisista kavereista.

Ehkä ajattelen, että jos kännissä toikkaroija on jo +30-vuotias, niin pitäisi osata ennakoida seurauksia ja miettiä kyydit jo ennen kuin ensimmäisen juoman korkkaa. Näille siis myötätuntoa ripaus vähemmän kuin nuorille, mutta hieman myötätuntoa kuitenkin.

Lähettäjä: vassa 
Päivämäärä:   23.6.25 13:17:18

Ei. En ymmärrä kännissä toikkarointia enkä hyväksy selityksenä typeryyksille, että kännissä oltiin/tehtiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.