Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinulla myötätuntoa kännissä sähköpotkulaud

Lähettäjä: kur siivi 
Päivämäärä:   20.6.25 18:37:16

alla kaatuvalle ja siten vihanneskuntoon päätyvälle vässykälle? Siis siitä kaatumisesta.

Itselläni ei ole. Lähipiirini ei kestä yhtään, kun sanon, että jokaisen humalassa ajan oma vika on mitä luultavimmin se kaatuminen. Ainoa minua harmittava asia on turha yhteiskunnan rahohen tuhlaaminen näiden vaipanvaihtoon teholla ja päänsilittelyyn.

Ihan turha nyt poukkoilla muihin aiheisiin. (Harvoin täällä teen aloituksia, mutta muissa someissa ainakin ihmisillä osuu kipeästi kyynärpäähermoon, kun sanon näihin potkulautailijoihin että oppivatpa sitten olemaan vihdoin. Ja onhaan siinä työtä työntekijöille eli hoitajille ja lääkäreille kuitenkin, vaikkakaan ei muuta sitä että menetys näistä pälleistä on suurempi verojen muodossa kuin mikään hyöty kaatumisestaan.)

Ei tarttis saada verotuloista tuhlattua hyysinkiä, kun itse ottaalaudan alle kännissä. Oma vika.

Re: Onko sinulla myötätuntoa kännissä sähköpotkulaud

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 18:41:32

Tietenkin on, se on kauhea tapahtuma ja vaikka oma tyhmyys on isossa roolissa niin empatiaa riittää silti heille. Ehkä sinun kannattaisi vähän miettiä miksi välität ihmisistä noin vähän.

Päivämäärä:   20.6.25 18:41:57

Näin on.

Toinen samaan kastiin menevä on extreme lajeja harrastavat. Basehyppääminen kallion kielekkeeltä on aivan oma valinta.

Päivämäärä:   20.6.25 18:46:07

Samaa mieltä aloittajan kanssa, oma vika. Yhtä vähän riittää myötätuntoa vaikka päin puuta päsäyttäneelle rattijuopolle. Kunhan sivulliset säästyvät niin se on tärkeintä. Jos otat, et aja autoa etkä edes sähköpotkulautaa.

Lähettäjä: kur siivi 
Päivämäärä:   20.6.25 18:46:24

"Ehkä sinun kannattaisi vähän miettiä miksi välität ihmisistä noin vähän."

Välitän paljon ihmisistä, jotka kaatuivat vihanneskuntoon selvinpäin kypärä päässä ja asiallisesti lautaa käyttäen, mm. liikennesääntöjä ja laudan käyttöön annettuja sääntöjä noudattaen.

Päivämäärä:   20.6.25 18:47:15

"Toinen samaan kastiin menevä on extreme lajeja harrastavat."

Kuten ratsastajat?

Päivämäärä:   20.6.25 18:52:15

"Kuten ratsastajat?"

Kyllä. Sinne 650 kilosen eläimen selkään kiipeäminen on oma valinta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.25 18:52:30

Mitä on myötätunto?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.6.25 18:53:11

Onhan niillä hyvin työllistävä vaikutus. Saadaan verotuloja.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.6.25 19:09:14

Ihmisellä on lajina taipumusta sekä riskinottoon että päihdyttävien aineiden käyttöön. Molemmat ovat eräänlaista rajojen rikkomista.

On hyvä, että sähköpotkulautoihin tuli nyt promilleraja, koska noin vaarallisessa lajissa pitää olla skrappi. Autoiluunkin promillerajat ovat tulleet kantapään kautta; menneinä vuosikymmeninä tuli enemmän onnettomuuksia, kunnes alkoholin vaara ymmärrettiin.

Varmaan tulevaisuudessa liian rohkeille yksilöille annetaan lääkettä, joka lisää itsesuojeluvaistoa, eli käytännössä pelkoa.

Ja kyllä, tunnen myötätuntoa jokaista rohkeaa ja epäonnista lajitoveria kohtaan, vaikken itse ehkä käytäkään alkoholia tai sähköpotkulautaile. Olen myös ratsastanut hevosella, jonka omistaja oli edellisellä viikolla pudonnut ja kuollut.

Päivämäärä:   20.6.25 19:16:50

Minun myötätunnottomuuteni kumpuaa kyllä erityisesti siitä faktasta, että kännissä ajelija aiheuttaa vaaraa itsensä lisäksi myös ulkopuolisille. Vaikka ei välittäisi suojella itseään niin voisi kyllä suojella muita.

Lähettäjä: g,f 
Päivämäärä:   20.6.25 19:21:30

Minulla ei oikein ole myötätuntoa kenellekään kännissä toikkaroivalle ja itsensä loukkaavalle. Jos alkoholia on pakko juoda, niin joisi sitten vain sen verran, että kykenee tajuamaan mitä tekee ja hallitsemaan liikkeensä niin, ettei loukkaa itseään.

Sähköpotkulaudat on muutenkin niin jäjettömiä vehkeitä, ettei niillä kannattaisi kenenkään ajaa. Varsinkin, kun ihmiset hurjastelevat niillä ilman kypärää tai muita suojia, niin vauhdilla ja kaksi saman laudan päällä, etten kyllä yhtään sääli, jos jotain tapahtuu. Jos sähköpotkulaudalla on pakko ajaa, niin sitten jokainen omalla ajoneuvollaan ja nopeus sellaisena, että kykenee hallitsemaan kulkupelinsä ja varomaan muita liikkeelläolevia ja pysyy pystyssä ja tiellä, eikä lentele pitkin ojia ja autojen konepeltejä.

Joskus ajoin 1-vaihteisella jopolla melko hitaasti klv oikeaa reunaa ja joku lähti ohittamaan minua sähköpotkulaudalla. Pientareen puolelta niin, että saman laudan päällä oli kaksi henkilöä. No, kun yhtäkkiä veti asfaltilta sorapientareelle, niin nurinhan he siinä menivät, kun vauhti hidastui niin hurjasti. En tajua mikä järki oli tehdä noin, kun asfaltin puolelta olisi mahtunut paremmin ohi. Onneksi heitti kuperkeikan nurmikolle, niin ei ilmeisesti käynyt mitenkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.6.25 20:31:18

"Kuten ratsastajat?"

Kyllä.

Jos hevosen kanssa harrastaa extreme-lajia, kuten isoja ja teknisesti haastavia estertajoja tai täyttä vauhtia juoksemista (ravit, laukkakisat), niin kyllä se on oma valinta.

Harvoin ihan vain hitaasti häntsäillessä mitään vakavampaa sattuu. Isoimmat vahingot tapahtuu kovassa vauhdissa (tai todella reaktiivisen hevosen kanssa) tai sitten liikenteen seassa, kun ei ole tehnyt itsestään muille näkyvää riittävillä valoilla ja heijastimilla, jotka nykyään onneksi on jo laissa pakollisia tallin pihasta poistuville. Vähemmän on niitä, että kentällä kävellessä tapahtuu isoja tapaturmia tai tien reunaa pitkin asiallisesti kulkeva ja valoilla ja heijastimilla varustettu jäisi auton alle vain siksi, ettei kuskilla ollut mitään mahdollisuutta huomata hevosta ja ihmistä. Reaktiiviset hevoset, jotka saavat slaagin joka asiasta, ovat jo eri asia ja se, että autoilija tarkoituksella ajaa tai yrittää ajaa hevosen (ja ihmisen) yli.

Eli jos harrastaa ratsastusta rektiivisella hevosella, ja varsinkin ei niin turvallisissa olosuhteissa, ja kovassa vauhdissa, niin kyllä se on oma valinta. Omat rajansa pitäisi tuntea ja riskit tiedostaa. Eikä tietenkään saa missään tapauksessa säikytellä hevosia tahallaan. Mutta koska näitä ääliöitä aina on, niin siihen ei oikein voi vaikuttaa kuin omilla valinnoillaan. Minä olen valinnut harrastaa vain rauhallisilla hevosilla ja mahdollisimman vähän teillä, jossa liikkuu autoja. Ja olen laittanut kypärään go pro -kameran, ja tehnyt rikosilmoituksen hevosia tahallaan säikyttelevistä ihmisistä. Moni muukin laittaa näitä tapauksia esim. julkiseen somepostaukseen tai paikalliseen puskikseen, ja se on rauhoittanut menoa aika paljon kun siitä on videomateriaalia.

Kirjoitan kommenttini ihmisenä, joka on itsekin harrastanut hevosten kanssa ns. extreme-tasolla. Olen rällännyt kiitolaukkaa pellolla ilman kypärää ja varusteitta. Ihan vain hypännyt hevosen selkään lenkkarit jalassa. Tai sitten treenannut ravureita kärryiltä ja selästä, täyttä ravia tai kiitolaukkaa. Enimmäkseen vauhtia otettiin ihan raviradalla. Ja hevosia oli pakko liikuttaa hiekkatiellä, jossa liikkui muitakin. Eikä kaikilla autoilijoilla ollut järkeä päässä. Joku hevonen oli todella reaktiivinen ja toinen ei ollut tottunut ajoneuvoihin. Kunnon reiteille päästäkseen piti ylittää asfalttitie kohdasta, jossa ei ollut katuvaloja ja nopeusrajoitus oli 80 km/h. Kyllä se oli oma valinta harrastaa lajia ja lähteä liikuttamaan hevosia tuonne, kun olisi voinut jättää sen asfalttitien ylittämättä ja mennä vain raviradalle. Tai sitten jättää hevoset liikuttamatta kokonaan, kun ei ne minun omiani olleet. Ja oli oma valintani liikuttaa juuri niitä kahta hevosta. Ja kyllä osasin jo ysärillä laittaa heijastinliivin, led-valoja itseeni ja hevoseen ja pyörän lamput kärryihin.

Ja kerran on kolmevuotias hevonen joutunut hyppäämään hiittikärryt perässä lumihankeen, kun ohittanut ajoneuvo kiilasi tahallaan päälle. Onneksi oli hyväpäinen hevonen ja tilanteessa oli useampi silminnäkijä. Asiaa ei jätetty siihen, vaikka tuolloin ei kenelläkään kameraa ollutkaan.

Olen itse pudonnut paikallaan seisovan hevosen selästä kädet edellä kontalleni maahan. Ja nähnyt vierestä, kun kaveri putosi hevosen selästä, joka käveli rennosti pitkin ohjin. Eli hevosen selästä voi pudota hassuissakin tilanteissa. Ja aina voi lentää maneesin seinään pää edellä, kun hevonen kompastuu hölkkäravissa.

Jos valitsee harrastaa jotain, jossa voi loukata itsensä niin se on oma valinta. Turvavarusteilla voi pelastaa paljon, muttei kaikkea.

Kaverilla on katkennut polkupyörän poljin pyörällä ajaessa seisaaltaan ylämäkeen. Ei katkonut luita, mutta aika pahat ruhjeet tuli, kun rymysi asfaltille. Polkupyörä oli vanha ja huonokuntoinen. Oli hänen oma valintansa olla tarkistamatta polkupyörän kuntoa edes vuosittain ja vaihtaa ne huonokuntoiset polkimet.

Päivämäärä:   20.6.25 20:53:29

Jopas tuli pitkä puolustelupuhe, ilmeisesti kolahti :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.6.25 21:27:27

"Jopas tuli pitkä puolustelupuhe, ilmeisesti kolahti :D"

Kirjoittiko tuon minulle?

Ei minuun mikään kolahtanut. En ole koskaan loukannut itseäni hevosten kanssa. Mutta jos olisin, niin olisin varmasti myös tiennyt, että se olisi ollut ainakin jollain tavalla oma vikani.

On ihan oma valintani harrastaa hevosia, maastopyöräilyä, lumilautailua, jne., joissa on iso mahdollisuus loukata itsensä tavalla tai toisella. Vaikka minä en tekisi muuta kuin olisin paikoillani, voi aina joku muu tulla vaikka vahingossa päälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.