Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen penisiliinimyrkytys?

Lähettäjä: piikki 
Päivämäärä:   20.6.25 08:58:47

Onko kellään kokemuksia?

Re: Hevosen penisiliinimyrkytys?

Lähettäjä: Pinto 
Päivämäärä:   20.6.25 09:39:58

On, jos tarkoitat penisilliinishokkia.
Hevoselta lähtee jalat alta, saa kourustuskohtauksen. Muistuttaa epilepsiakohtausta.

Ei ole mun tapauksissa johtanut mihinkään vakavampaan, on mennyt ohi noin 10 min.

Penisilliiniä ei saisi päästä verenkiertoon, siitä shokki johtuu.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   20.6.25 09:41:37

Shokki johtuu apuaineesta, ei itse penisilliinistä. Ja verenkiertoon pistäminen saa sen aineen leviämään nopeasti koko kehoon, lihakseen pistettynä leviää niin hitaasti ettei koko keho mene shokkiin, vaikka allergiaa olisikin.

Lähettäjä: huij 
Päivämäärä:   20.6.25 12:03:15

Tuleeko ell pistämään vai pitääkö puoskaroida yksin?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   20.6.25 12:17:40

Ei sen aina tartte suoneen osua tai edes hipaista, että shokki tulee. Nämä kyllä onneksi harvinaisempia tapauksia. Penisilliini pitäis aina pistää sellaisessa paikassa missä ei ainakaan itse jää alle, jos hevonen alkaa kouristella. Mielellään myös helposti avattavat kiinnitykset, mutta AINA ekana otse alta pois!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.6.25 12:19:37

Jos on varaa maksella ell paikalle pistämään, niin saattaapi tulla. Yleensä niin kiireisiä että jos vähänkin pitkä matka niin kunnan ellit ei ainakaan tule.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.6.25 12:26:29

Eläinlääkärin tulisi pistää ensimmäinen pistos, varsinkin jos ei tiedetä hevoseen pistetyn penisilliiniä ennen. Parasta olisi pistää hevonen karsinassa, niin että on itse oven puolella. Tällöin pääset itse pois alta ja saat hevosen suljettua karsinaan, jossa on pehmeä (kuivitettu) lattia mahdollista polvilleen menoa ajatellen. Olen itse pistänyt vuosia omat potilaat, eikä ole tullut shokkia, joten ei se kovin yleistä ole.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.6.25 13:07:52

Kaverilla on yks hevonen saanut tuon shokin. Oli kyljellään räpiköinyt pitkin käytävää. Ei onneksi käynyt hevoselle tai kellekään mitään. Kaveri vaan oli lähdössä sitten johonkin reissuun ja mun piti pistää hevonen tämän puolesta. Vähän arvelutti ja kaverin kans sovittiin että pistän vaan ihon alle lääkkeen. :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.6.25 13:50:01

Prokaiini-allergia voi kehittyä myöhemminkin, eli wi juuri ole väliä onko hevonen ennen saanut penisiliiniä onnistuneesti.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   20.6.25 16:13:35

Meillä on kahdelle hevoselle tullut. Molemmille kuurin viimeisestä pistoksesta. Toinen pistettiin laitumella (ei todellakaan tuon jälkeen yhtäkään enää ole pistetty laitumella) ja pari minuuttia heitti kuperkeikkaa ihan johdottomana. Toinen oli puolivuotias varsa ja emänsä kanssa karsinassa; jäi karsinannurkaan jumiin sätkimään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.