Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pistettävät laihdutuslääkkeet

Lähettäjä: Paksu 
Päivämäärä:   19.6.25 21:57:11

Mitä tarkoittaa, jos lääkkeen avulla voi laihtua 15-20%? Jos siis painan 120 kg, loppuuko teho, kun painan 102 kg :D
En ymmärrä.

Kokemuksia näiden lääkkeiden käytöstä kuunnellaan mieluusti. Lääkäri suositteli vaihtoehdoiksi Ozempicia tai Mounjaroa, mahdollisesti lihavuusleikkausta.

Re: Pistettävät laihdutuslääkkeet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.25 22:01:26

Laihdutuslääkkeillä pudotetuista kiloista jopa puolet voi kadota lihasmassasta, joten ei kannata pudottaa painoa välttämättä kovin paljoa. Terveystalon nettisivuilla on tästä hyvä artikkeli.

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   19.6.25 22:07:43

Mitä sitten, vaikka osa painosta olisikin lihaksia? Onko siis parempi, ettei laihdu ollenkaan? Lihavalla saattaa myös niitä lihaksia olla aika paljon, se läskien kantaminen on melkoisen raskasta.

Aloittaja: kokeile sitä Ozempicia vai saisiko Suomesta jo Wegowya, se taitaa olla tehokkain?

Päivämäärä:   19.6.25 22:09:00

Voi loppua tai voi olla ettei tule mitään vaikutusta. Ei voi tietää ellei kokeile.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   19.6.25 22:09:08

Kyllä, on tutkittu että paino jumahtaa oliko se noin vuoden käytön jälkeen

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   19.6.25 22:26:54

Aloitin pari kuukautta sitten Rybelsuksen, joka on Ozempic tablettimuodossa. painoa pudotettavana noin 20-25kg. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, et menetä mitään. Itseäni harmittaa etten aloittanut aiemmin. Mikään lääke ei auta yksinään vaan vaatii myös uusien elämäntapojen opettelemista. Mutta toisin kuin ilman lääkettä, lääkkeen kanssa on tuhannesti helpompaa hallita makeanhimoa, tunnesyöpöttelyä, ahmimista jne jne…

Päivämäärä:   19.6.25 22:27:46

Itte siis olen käyttänyt Rybelsusta nyt vuoden ja painoa lähtenyt 15%. Jos jää tähän niin olen ihan tyytyväinen, tosin en usko että jää kun tuon lääkkeen kanssa on niin helppo olla herkuttelematta ja ahmimatta.

Kirurgin veitsen alle en lähtisi, iso leikkaus, vaikutus elinikäinen myös huonossa mielessä, olen työni takia tavannut paljon ihmisiä joilla on sairaalahoitoa vaativia komplikaatioita vielä vuosia leikkauksen jälkeenkin.

Tietääkseni kaikenlainen painon pudottaminen syö aina myös lihaksia. Eikä ole pakko lähteä Robbie Williamsin linjalle ja sairastua keripukkiin laihdutuslääkkeen takia kun "ei ole tehnyt mieli syödä" terveellisesti.

Päivämäärä:   19.6.25 22:30:45

"Mitä sitten, vaikka osa painosta olisikin lihaksia? Onko siis parempi, ettei laihdu ollenkaan?"

No aika paljonkin sitten. Ja miten ihmeessä ymmärrät lauseen "älä menetä lihaksia pudottaessasi painoa" näin: "Älä laihdu ollenkaan"?

Ja kun et itse osannut etsiä kyseistä artikkelia, niin tässäpä se...

https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/laakari-neuvoo-mita-
lihavuuden-laakehoidosta-on-hyva-ymmartaa

Tuolla ^ sinulle vastaus siihen, että mitä sitten...

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   19.6.25 22:33:53

"Tuolla ^ sinulle vastaus siihen, että mitä sitten..."

Luuletko ihan oikeasti, etteikö ihmiset, jotka joutuvat turvautumaan laihdutuslääkkeisiin, ole tutustuneet laihduttamiseen?

Päivämäärä:   19.6.25 22:39:31

Pitää syödä paljon proteiinia ja tehdä lihaskuntoharjoittelua. Breaking news? Ei.
Päteee ihan kaikkeen elämään muutenkin? Kyllä.
Syy olla käyttämättä laihdutuslääkettä? Ei.

Päivämäärä:   19.6.25 23:08:48

"Syy olla käyttämättä laihdutuslääkettä?"

Missä noin on väitetty?

Lähettäjä: Puffi 
Päivämäärä:   30.6.25 08:26:36

Onko Wegovy-kynässä mahdollista laittaa pienempää annosta kuin normaali aloitus olisi? Olen todella herkkä lääkkeille ja yleensä kaikki lääkitykset pitää lopettaa sivuvaikutusten takia. Nyt saisin Wegovya ja mietin sen annostuksen kanssa kun lääke kuitenkin maksaa normaalilla aloitusannoksella sen 180€/kk ja jos joudun sen heti lopettamaan niin se on iso raha menetettäväksi. Eli onko tässä niitä "naksutuksia" samalla tavalla kuin olen lukenut Ozempicissa olevan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 11:09:19

Työkaveri pudotti 15kg Rybelsuksella viidessä kuukaudessa. Muutti myös elämäntapojaan ja alkoi kuntoilemaan. Ei käytä enää lääkettä ollenkaan.

Toinen tuttu (mies) on pudottanut Ozempicilla maaliskuusta 5kg. Hän on joskus aiemmin nuorempana pudottanut painoa ilman lääkkeitä todella paljon, ja yrittää nyt päästä normaaliin BMI lukemaan.

Luulen, että on hyvin yksilöllistä miten paino tippuu. Itsellä tippui paino Mounjarolla todella nopeasti. Käyn kyllä edelleen joka päivä kävelyllä, ja syön ihan samoja juttuja kun ennenkin. Esim. aamupala puolikas banaani+luonnonjugurttia, lounas pieni grillattu possupihvi, iltapäivällä pussipuuro, iltaruokana tomaattia, pinaattia, pikku munakas, iltapala lasi tuoremehua ja 1/2 karjalanpiirakka + 1 juustosiivu. Otan lisäksi monivitamiinia tablettina, elektrolyyttijuomaa ja magnesiumia.

En voi mennä enää mihinkään sushibuffaan, vaan joudun ostamaan lapsen kanssa sushiannoksen puoliksi ja saan siitä sen 4 palaa syötyä.

Lääke on kallis, mutta iso säästö tulee ruokakuluissa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.6.25 11:15:40

Tutkimuksissa keskimääräinen painonpudotus on ollut 15-20% luokkaa. Osalle enemmän, osalle vähemmän. Hyvä ymmärtää jo ennen käyttöä realistisesti, että kaikilla lääkkeet ei tee yksinään ihmeitä ja paino ei välttämättä putoa 50kg.

Omilla elämäntavoilla voi toki vaikuttaa paljon tilanteeseen; jos ottaa aloituksesta parhaan hyödyn irti elämällä samalla terveellisesti, tulos on todennäköisesti parempi kuin ilman elämäntapoihin liittyviä muutoksia.

Lähettäjä: Puffi 
Päivämäärä:   30.6.25 14:34:12

Aion laihduttaa lääke apuna mutta sen tarkoitus olisi viedä pois se hemmetin himotus, joka iskee jos ei pariin päivään vedä mitään herkkua. Se on kuin vikatila päässä, jankuttaa ja jankuttaa että pakko saada. Käyn Inbodyssa ennen aloitusta ja treenaan salilla, sitten näkee ettei ainakaan lihaksista ala lähteä liikaa. Jo apu 10% pudotukseen olisi merkittävä alku, jatkaa siitä sitten miten parhaaksi näkee.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.7.25 09:12:47

Kuinka pieni annos Saxenda kynästä on mahdollista pienimmillään laittaa?

Päivämäärä:   3.7.25 22:49:11

Kohta 4vkoa takana Ozempicia ja olisimpa alottanut jo aiemmin! Toisaalta hyvään saumaan kun aloitin kolme viikkoa ennen kesälomaa ja sai käsityksen miten lääke vaikuttaa normiruokailuun ja kuin pielessä se on kaikinpuolin arkiruokailu! Lomalla aikaa panostaa ruoan laittoon ja syömiseen ja kesä on parasta aikaa laihduttaa ja saada muutosta ruokailutottumuksiin. 2-3kg on lähtenyt hissukseen ja ei housun vyötärö enää niin kiristä. Ei tee mieli herkkuja ei makeita eikä kesäisiä grilliherkkuja. Jotku kuulemma pyrkii syömään parin tunnin välein mutta miksi pitäisi koko ajan jotain puputtaa aikuisen ihmisen kun eihän kasvavat lapsetkaan kouluissa saa välipaloja .

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   3.7.25 23:36:33

Voi kynästä ( mistä tahansa)ottaa pienemmänkin annoksen.
Aloittaja, tiputa se 15-20kg lääkkeellä ja jonota samalla leikkaukseen.

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   4.7.25 06:44:49

Ihana kuulla positiivisia kokemuksia.
Itse olen yrittänyt kaikkea ja perusruokailuni ovat terveelliset ja ravintorikkaat. Liikun ja kuntoilen suositusten mukaisesti ja työni on fyysistä. Unen olen saanut kuntoon C-papin avulla ja stressiä hallitsen hengitystekniikan avulla.

Silti ylipaino (noin 25kg) ei liiku mihinkään. Haluaisin kokeilla lääkkeellä jos saisi jotain muutosta tähän.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.7.25 09:00:03

Minulla onnistui painonpudotus Terveyskylän painonhallintaklinikan sekä lääkityksen avulla. Nyt olen ollut samassa painossa pari vuotta ilman lääkitystä. Vaatii kyllä sen että olen tietoinen syömisistäni ja hereillä sen kanssa ettei lähde annoskoot ja herkuttelun määrä kasvamaan. Lähtöpaino oli 96 kg ja tämän hetkinen paino 72-75 kg.

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   4.7.25 10:36:20

M kuinka kauan käytit lääkettä ja millaisilla annoksilla? Hurjan hieno tulos jos vielä paino pysyy ilman lääkitystä! Ainiin, mikä lääke sulla oli?

Päivämäärä:   5.7.25 00:10:56

Mä olen käyttänyt ozempicia nyt kesäkuun alusta, juuri pistin ensimmäisen korkeamman annoksen.

Ennen aivan järkyttävä sokerikoukku, suklaata olisi voinut syödä loputtomiin. Olematon ruokarytmi, isot annoskoot.

-7,1kg kuukaudessa. Liikun perusaktiivisesti nyt, muutama sykettä nostava lenkki viikkoon ja kotijumppaa. Syön n. 1500cal, 4x päivä ateriat. enemmän haaste saada riittävästi kaloreita, kun ei vain ole nälkä. Lasken alkuun ruuat jotta opin myös miten ruoka koostaa, loputtomiin tätä en tee vaan uskon oppivani aterioiden koostamisen. Hulluinta on suklaanhimon loppuminen. Kaapissa on edelleen yli kk sitten ostetut levyt.

Lähettäjä: MZ 
Päivämäärä:   17.7.25 09:38:12

Mistä löytyy lääkäri joka määrää Ozempiciä tai jotain muuta? Huonoja kokemuiksia kun ei oikein tunnu löytyvän sellaista.
Terveystalossa olen käynyt.
pituus 160cm ja painoa lähes 90kg eli mielestäni painoindeksi liian suuri.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.25 10:44:14

Mä sain ozempicin terveystalossa työterveyslääkäriltä.

Lähettäjä: Paksu 
Päivämäärä:   17.7.25 10:57:05

Aloittaja tässä terve!
Päädyin aloittamaan Ozempicin ja olen nyt ottanut muutaman pistoksen. Makeanhimo on lähtenyt kokonaan ja annoskoot pienentyneet, tosi helposti tulee ähky. En ole vielä käynyt vaa'alla, kun kotona ei ole toimivaa, joten ei mitään käsitystä, onko paino lähtenyt putoamaan. Olo on joka tapauksessa virkeämpi. Tuntuu oudolta, mutta vapauttavalta, kun ruoka ei pyöri mielessä silleen kuin ennen.

Mä sain reseptin työterveyslääkäriltä.

Päivämäärä:   17.7.25 12:47:49

Minäkin sain reseptin työterveyslääkäriltä, kun otin asian itse puheeksi. Minulla tosin pistettävän lääkkeen sijaan Mysimba (tabletti).

Olen nyt kolmisen kuukautta lääkettä syönyt, paino pudonnut noin 10 kg (lähtöpaino n. 87 kg, pituus 165 cm).

Minustakin on jotenkin hämmentävää huomata, miten herkut eivät pyöri mielessä ja sen myötä säilyvät kaapissa. Kaupassa teen yhä tottumuksesta herkkuostoksia, mutta kotona niitä kaappiin laittaessa totean, että ai niin, edellisetkin on vielä syömättä. :D No, ehkä voin ensimmäistä kertaa elämässäni pitää jonkinlaista vierasvaraa.

Päivämäärä:   17.7.25 18:12:16

Kirjotanpa itekin tänne. Nyt on 3 pistos Ozempicin alotusta alla ja olen kans samaa mieltä kuin viimeisimmät. Kaupassa voi kävellä herkkuhyllyjen ohi noin vain ja ostetutkin säilyy tosi kauan enkä mieti, että kaapissa olisi sitä ja tuota, että pakko syödä pois. Normiruokaa syön, annoskoot pienentyneet reilusti. Väliin pitää muistuttaa, että syöhän nyt, kun ei vain ole nälkä. Ei ole ollut semmosta tunnetta, että haluttaa jotain, esim. pakko saada kebabia tms mättöä.
Rahaa säästyy ruokaostoksissa, koska kestää kaikki kauemmin. Pilaan menee osa ruuista, koska en osaa hahmottaa kuinka kauan jokin säilyy sitten.. Kasvikset yms lähinnä, muuten tungen tietenkin pakastimeen.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   17.7.25 18:23:14

Paljonko ozempic maksaa laihdutuslääkkeenä?
Saatteko siihen Kela korvauksia, tutulla sama lääke sokeritaudin hoidossa. Niin sen Kelakorvaukseen vertaisin. Kun on kuitenkin aika kallis lääke.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.7.25 18:41:20

Ozempicilla lähtenyt nyt maltillisesti kilo viikossa. En usko että lihasmassa minnekään lähtee kun syön monipuolisesti mutta vain vähemmän kuin ennen. Herkuttelenkin mutta nyt riittää muutama sipsi ja pala suklaata kerralla. Liikun ja työ fyysistä. Ihana viimein olla kuin ns. normaalit ihmiset ja tulla kylläiseksi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.7.25 18:45:36

Ei auttanut iltaiseen sokerihimoon, vaikka rehellisyyden nimissä se puhdas suklaa ei ole niin hyvää maultaan kuin ennen vaan jotenkin rasvaisempi. Annoskoot pieneni ja vaikka kuinka herkullinen ruoka tai seisova pöytä edessä notkuisi niin kun sinne mahaan ei vaan mahdu enempää "tän kerran" edes. Sivuoireiden kanssa kyllä taistelinkin kaksi vuotta ihan minimaalista vauhtia annosta nostaen, ei olisi lääkärit varmaan sitä hyvällä katsoneet ellei olisi sokereita yritetty kontrolloida ! Mutta luopumaan tai luovuttamaan en suostunut kun ruokailu korjaantui heti ja sen mukana niin sokerikoomat kuin pienestäkin tulleet heikotukset lähtivät pois ja kirsikkana kakun päällä ärtyvä suolikin rauhoittui täysin. Nyt viitisen vuotta myöhemmin, vasta vuoden täydellä 1g annoksella olen edelleen tyytyväinen ja painavimmista ajoistani 30kg kevyempi. Ainoa miinus nyt on, että tähän se painon putoaminen tyssäsi ja mieluusti vielä kympin olisin pudottanut.. mutta samaan aikaan kun tuo täysi annos alkoi sain myös hormonikierukan ja vaihtarit aluille niin en voi pistoslääkettä syyttää, pelkona on että ponkaisee nousuun ja sitten en tiedä mitä teen kun tosiaan monella tavalla niin hyvää tehnyt ololle ja elämälle. Mutta sivuoireet oli rankkoja, pahoinvointi ei koskaan mennyt oksentamiseen (no onneksi!), mutta siellä pienellä präntillä esitetyt päänsäryt (ihan tietynlaiset ja pistospäivien jälkeiset 2pv) ja voimistuneet rytmihäiriöt yms. harvemmin mainitut kiusasivat minua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.