Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskaltaisinkohan jättää lapsen kotiin jos näen

Lähettäjä: Ystävääni? 
Päivämäärä:   19.6.25 18:19:49

Minulla on sovittuna heinäkuulle jo yksi kahden päivän meno mihin en voi ottaa lasta mukaan. Nyt kauempana asuva kaveri on tulossa meidän läheiseen kaupunkiin. Hänen miehellään on asiaa tännepäin ja ajatteli, että voisimme nähdä silloin kun on lähdössä miehensä mukaan. Haluaisin todella kovasti nähdä ystävääni, mutta en tiedä onko se mitenkään mahdollista. Mieheni on vapaalla jo edellisellä viikolla tuon toisen menoni takia joten hän tuskin pystyy toivomaan vapaita töistä. Toisena päivänä tuolloin lapsi on isovanhemmilla joten heitäkään en viitsi vaivata kahtena viikkona peräkkäin. Työpäivinä mies on piissa kotoa klo 12-21 tai välillä hänellä menee klo 22 asti eli miehen työvuoron jälkeen en voi enää lähteä mihinkään.

Lapsi on 12 ja ajoittain koulun jälkeen yksin kotona muutamia tunteja ennen kuin minä pääsen töistä eli pärjää kyllä tarvittaessa yksinkin. Eli periaatteessa pärjäisi kyllä yksin hetken. Minulla on yhteensä 5 viikkoa lomaa josta olen lapsen kanssa muun ajan lomasta tätä yhtä sovittua menoa ja sitten tätä menoa jota mietin onnistuuko lukuunottamatta. Iso ongelma on juuri se, että nämä ovat peräkkäiset viikonloput. Lisäksi minua epäilyttää jättää lapsi yksin tällaisen ei pakollisen menon takia, ihan vain koska minusta olisi ihana nähdä yståvääni. Pelottaa, että lapselle sattuu jotain jos olen itsekäs ja jätän hänet yksin kotiin vaikka ei olisi pakko. Miehelleni en ole edes vielä uskaltanut ehdottaa tai kysyä miten hän suhtautuu jos minulla on menoa ilman lasta kahtena peräkkäisenä viikkona. Voi olla, että tämä tyssää jo miehen kieltoon.

Minkä ikäisiä lapsia te muut olette alkaneet jättämään yksin kotiin tällaisten ”ei pakollisten” menojen takia? Töissä on käytävä ja tämä menee mielestäni pakollisiin menoihin ja jos käyn lääkärissä ymv niin lapsi kyllä nykyään odottaa odotushuoneessa sen ajan enkä ota häntä vastaanottohuoneeseen mukaan. 12 vuotias on kuitenkin vielä lopulta niin pieni vaikka pärjääkin jo suht hyvin muutaman tunnin aikoja itsekseen. Lapsen yksin ollessa minulla jyskyttää takaraivossa jatkuvasti kauhukuvat mitä on voinut sattua ja mitä jos lapsi makaa tajuttomana kun on esim pudonnut jostain tai talo on syttynyt palamaan kun on kokkaillut kielloista huolimatta.

Re: Uskaltaisinkohan jättää lapsen kotiin jos näen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.6.25 18:21:17

Mitä vittua nyt taas.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.6.25 18:24:24

Miksei se kaveri tule teidän luokse?

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   19.6.25 18:25:12

Ihano nyt tosissasi kysyt? Ja miten mies voi kieltää aikuista ihmistä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.6.25 18:25:53

Riippuu kai lapsesta, mutta yleisesti ottaen tuon ikäinen kyllä pärjää yksin.

Tuon ikäisenä itse jo vahdin muutamaa vuotta vanhempaa veljeäni yksin viikonlopun yli useat kerrat. Kai tuon ikäinen nyt osaa ainakin ruokaa lämmittää itselleen ja olla sytyttämättä taloa tuleen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.6.25 18:29:01

Vastataan nyt sitten, siltä varalta ettei tämä olekaan provo, vaikka siltä kuulostaakin.

Tuon ikäisen normilapsen pitäisi mainiosti pärjätä yksinkin. Paljon nuorempanakin pärjää. Johan tuo on kohta yläkouluun menossa! Toki jos lasta pelottaa olla yksin kotona, niin sitten ei voi jättää, vaan kannattaa alkaa selvittää syitä ja niistä pitää päästä yli. Oma oli suunnilleen tuon ikäisenä joskus jo yötäkin yksin kotona.

Ja mies kieltäisi?? Kieltäisi?? Camoon. Miehellä ei ole minkäänlaista oikeutta kieltää yhtään mitään.

Päivämäärä:   19.6.25 18:34:10

Viivarivi: Ihan sillä kysyn, kun ei minulla ole muita kuin tämä yksi lapsi. Ei minulla ole tietoa tai kokemusta onko mahdollisesti 2 vai 5 vuoden päästä lapsi jo niin kypsä, että voi jättää hänet huoletta kotiin vai olisiko jo nyt vaikka minusta ei siltä tunnukkaan. Väkisinkin tulee aika vahva huono äiti olo jos jätän lapsen yksin kotiin vaikka ei olisi pakko. Tai siis tällaisen turhan ”mutku mä haluun nähdä ystävääni” menon takia,

Miehelle on ihan ok, että näen kaveriani tai käyn jossain ilman lasta 1-2 kuukauden välein. Talvella minulla oli menot joihin en voinut ottaa lasta mukaan 3 viikon välillä ja se oli jo todellakin aivan liian tiuhaan miehen mielestä. Sillä vähän epäilen, että tulee täysi tyrmäys hänen taholtaan tähän, että olen kahtena peräkköisenä viikonloppuna menossa ilman lasta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.6.25 18:34:31

Jos isovanhemmat ovat lähellä, lähettäisin sinne, ja tekisin vielä koko porukalle ruokaa kiitokseksi. Ei tuon ikäisestä lapsesta isoa vaivaa ole, vaikka olisi 2 vkl peräkkäin yötä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   19.6.25 18:35:09

"Ja mies kieltäisi?? Kieltäisi?? Camoon. Miehellä ei ole minkäänlaista oikeutta kieltää yhtään mitään."

Kyseessä kun ei ole lapsen isä niin ihan hyvin voi olla sitä mieltä, ettei lapsen hoito voi jäädä hänen vastuulleen montaa kertaa aloittajan loman aikana. Siitä varmaan on kyse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.25 18:35:35

Ohoh. No meillä oli 8 ja 11 -vuotiaat kahdestaan jo työpäivien ajat ja iltaisin useamman tunnin. Nyt 9-vuotias pärjää työpäivän yksin ja iltaisin myös useamman tunnin näin valoisalla. 12-vuotias pärjäisi jo yön ylikin yksin, ei vaan ole tarvinnut koskaan jättää. Toki meillä onkin ihan normaalit lapset ja tavallinen perhe. Eipä meillä kyseltäisi lupia ystävien tapaamiseenkaan, vielä vähemmän kuunneltaisiin toisen mielivaltaisia kieltoja.
Taisi kuitenkin olla provo, eikös?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.6.25 18:38:38

No et todellakaan jätä lasta. Lapsi mukaan tai ystävä tulee teille.

Päivämäärä:   19.6.25 18:40:23

Ja ihan siltä varalta että ei ollutkaan provo: Ap, hae apua itsellesi ja eroa tuollaisesta kontrolloivasta mulkusta. Tämä ihan kaikella rakkaudella, mutta mikään kertomasi ei ole millään mittarilla normaalia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.6.25 18:44:53

"Miehelle on ihan ok, että näen kaveriani tai käyn jossain ilman lasta 1-2 kuukauden välein. Talvella minulla oli menot joihin en voinut ottaa lasta mukaan 3 viikon välillä ja se oli jo todellakin aivan liian tiuhaan miehen mielestä. Sillä vähän epäilen, että tulee täysi tyrmäys hänen taholtaan tähän, että olen kahtena peräkköisenä viikonloppuna menossa ilman lasta."

Kuinkas usein mies viettää vapaa-aikaa ilman lasta? Olettaen että kyseessä on lapsen isä.

Jos lapselle on ok jäädä yksin, niin mikään ei estä aloittajaa lähtemästä tapaamaan ystävää muutamaksi tunniksi. Ellei kyseessä ole erityislapsi. Onko aloittaja kiinni lapsessa vai lapsi aloittajassa? Sitäkin kannattaa miettiä. Yleensä tuon ikäisillä on jo ihan omiakin menoja ilman vanhempia.
Jos etätöitä ei olisi, meillä olisi nyt kesälomalla 8v ja 11v keskenään kotona ison osan kesästä. Ei tuon ikäisille enää mitään hoitopaikkoja ole, ellei sukulaisista tai ystävistä löydy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.6.25 18:46:05

Taas tämä konttaajamamma erityislapsineen miehen tossun alla.
Ota se kuvitteellinen lapsi mukaan kun lähdet Porvooseen.

Päivämäärä:   19.6.25 18:46:06

Missä lapsen isä on?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.25 18:46:57

Siis onko se mies lapsen isä?

Aika olennainen tieto.

Toki jos asuu samassa osoitteessa eikä ole biologinen isä on silti samaa perhettä ja velvollinen hoitamaan.

Päivämäärä:   19.6.25 18:47:41

On lapsen isä, mutta häntä ei kovin usein huvita viettää aikaa lapsen kanssa. Esim tekee töitä iltaisin vaikka voisi yhtä hyvin tehdä puolet asmuvuoroakin, lomansa pitää aina silloin kun on koulua.
Kyllä minua rehellisesti sanottuna ärsyttää se, että mies voi vaan mennä ilmoittamatta omiin menoihinsa ja käy niiden lisäksi harrastuksessa viikottain. Jos minä olisin menossa johonkin niin se pitää tietää ihan vähintään kuukausi etukäteen ja hyvin usein saan saan kuulla, onko ihan pakko ja seuraavaan kahteen kuukauteen et sitten ainakaan sovi mitään jne.

Päivämäärä:   19.6.25 18:49:47

Ja isovamhemnille lapsen nakkaajat. Eikö isovanhemmilla voi olla omaa elämää. Meillä on molemmat mummut aina menossa. Toinen koiraharrastuksissa, toinen heppajutuissa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.6.25 18:52:40

Aloittaja hyvä. Miehesi on henkisesti väkivaltainen, kontrolloiva paska.

Päivämäärä:   19.6.25 18:54:00

Talviaikaan lapsella on kavereita vaikka ei nyt tietenkään voi luottaa siihen, että juuri tiettynä päivänä heitä näkisi koulun jälkeen. Kesällä tilanne on niin eri kun kukaan muu ei tunnu olevan kotoa niin ei lapsi ole lomilla kavereidensa kanssa tekemisissä. Aikakin kuluisi lapsella mukavammin jos olisi seuraa, mutta ei ole ja kun on ainoa lapsi niin aika yksinäistä on.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.6.25 18:54:36

Eroat, ja huoltajuus vuotoviikoin. Mutta provohan tuo on.

Lähettäjä: Vihtori Tottu 
Päivämäärä:   19.6.25 18:59:40

Hei aloittaja.

On kovin ikävää kuulla että sinä ja lapsesi tuhlaatte elämäänne tuollaisen kontrolloivan miehen kanssa. Suosittelen kovasti miettimään, että onko tuollainen toisen määräileminen oikein, ja jos päädyt vastaukseen ei, niin pohdi, miksi sen silti sallit. Voisit ihan hyvin kysyä isovanhemmilta apua, koska selkeästi tämä tilanne ei ole usein toistuvaa miehen määräilyn vuoksi.

Aurinkoista kesän jatkoa.
Ystävällisin terveisin, Vihtori.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   19.6.25 19:06:54

Ongelma ei taida edes olla lapseen liittyvä vaan se että sinä et ole osannut itsenäistyä. Kai tiedät että parisuhteisiin kuuluu sekä kompromissit että oma tahto?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.6.25 19:16:01

*: meillä taas ukki ja mummo ovat haltioissaan, kun "nuoria" tulee. Itse en ole hoidattanut heillä pikkulapsia muuten kuin ihan jonkun äkillisen työmuutoksen takia, koska pienet lapset rasittavat eri tavalla. Isoista on paljon iloa (no on pienistäkin) ja apua. Nytkin isä laittoi kuvia kun oli ihan kotiinkuljetuspalvelu kaupalta, heh heh ja ruoho leikattu. Alkukesästä kantoivat mattoja jne. Eivätkä haittaa harrastuksiakaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.6.25 19:16:22

Miks oot tollanen tossu? Eikö yhtään hävetä?

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   19.6.25 19:24:06

Ei isältä kysytä haluaako tai huvittaako viettää aikaa oman lapsen kanssa. Ja jos perheenä eletään ei yksi perheenjäsen voi elää kuvion ulkopuolella.
Mitä tapahtuu jos mies suuttuu kun ilmoitat meneväsi? Jos miestä pitää pelätä ja totella on ainoastaan yksi järkevä vaihtoehto ja se on ero.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.6.25 19:27:53

Jos tämä ei ole provo, niin onko 12-vuotiaasi jonkin sortin erityislapsi? Olisin kuvitellut, että tällainen aloitus kirjoitetaan 8-9-vuotiaasta. Hyvänen aika, hän on kohta yläkoululainen!

Vastauksena kysymykseen: voisin hyvin jättää oman 10-vuotiaani kotiin tuollaisen menoni takia (joka kestää oletettavasti esim. 3 tuntia), enkä todellakaan raahaa häntä myöskään lääkärin odotushuoneeseen turhan takia istumaan. Halutessaan saisi tulla, mutta on mieluummin kotona tai kavereilla. Tosiaan itsellä oli tuo 10v. sellainen raja, että voi olla useammankin tunnin jo itsenäisesti. Olen ajatellut sen siitä, että lain mukaan 10-vuotias ei periaatteessa tarvitsisi hoitajaa edes kipeänä, koska laki ei mahdollista enää tämän ikäisen vanhemmalle palkallista poissaoloa töistä.

Lapsen kannalta ei ole merkitystä, onko vanhemman meno "pakollinen" vai ei. Ihan kummallinen ajatusmalli sinulla.

Aloittajan elämä kuulostaa hyvin erikoiselta. En oikein tiedä, kumpi on isompi ongelma: aloittajan ylihuolehtivaisuus ja sairaalloinen syyllisyydentunto vai miehen harjoittama kontrollointi vaimoaan kohtaan.

Päivämäärä:   19.6.25 19:36:00

Aloittajan miehellä on aikoja sitten mennyt hermot leikki-ikäisen tasolla olevaan 12-vuitiaaseen, joka tod.näk. itkee äidin perään. Ja huutaa isiä vessaan pyyhkimään.

Kenen normaali 12-v suostuu lähtemään odotushuoneeseen istumaan, kun äippä käy lääkärissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.6.25 19:38:21

"Viivarivi: Ihan sillä kysyn, kun ei minulla ole muita kuin tämä yksi lapsi."

Luuletko että tietäisit mistään enempää jos sinulla olisi niitä enemmänkin? :D

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.6.25 19:47:22

"Aloittajan elämä kuulostaa hyvin erikoiselta. En oikein tiedä, kumpi on isompi ongelma: aloittajan ylihuolehtivaisuus ja sairaalloinen syyllisyydentunto vai miehen harjoittama kontrollointi vaimoaan kohtaan."

No ihan juuri näin !!

Kohta jo yläkouluun menossa oleva lapsi on aivan liian pumpulissa jos ei ole jo tottunut eli totutettu olemaan yksin, ruokien lämmittämisineen ja tekemisen keksimisineen. Tytöstä kasvaa äidin helmassa arkajalka kuka esimerkin mukaan tulee raatamaan itsensä ikuisena passaajana ja piikana niin lapsilleen kuin puolisolleen. Pojasta taas kasvaa se kiusattu nussukka, äidin poika, kuka voi ongelmansa myöhemmin ratkoa aivan liian monella ikävällä tavalla. Niin ja aivan mahtavaa aviomiesmateriaalia, miehen kun esimerkin mukaan kuuluu alistaa vaimo hyysäämään lapsia. Ihan sama kuin muissakin ketjuissa: jos et itsesi takia lopeta miehesi määräysvaltaa ja kontrollointia niin se on aivan järkyttävä teko lapsiasi kohtaan, että tuollaisen esimerkin parisuhteesta saavat ! Niin ja on se aika huonoa itsetunnollekin, että lapsen kanssa haluaa olla vain toinen vanhemmista. niin ja se sitten ihan liikaa.

Ota selvää ko. ikäisten touhuista, älä alistu tuollaiseen määräilevään liittoon ja tähän asti noin toimimisesta sanon vain että HÄPEÄ !

Päivämäärä:   19.6.25 19:58:51

Että mä olen onnellinen meidän terveistä lapsista.
Ja miehestäni, joka on hoitanut lapsiamme heidän syntymästään asti 50/50.

Meidän 11-v kuolisi nauruun, jos hänen pitäisi tulla kökkimään lääkärin odotushuoneeseen minun käydessäni lääkärissä.
Hän on nyt lomalla päivät yksin tai kaverin kanssa, kun me vanhemmat olemme töissä. Ja ihan itse osaa laittaa itselleen lounasta ka välipalaa.

Ja työkaverin 10-v down-lapsikin pärjää kotona yksin illan kotona, jos vanhemmat ovat töissä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   19.6.25 20:09:41

Tosi surullista, ja kammottavaakin, miten paljon aivovammaiset lapset ovat yleistyneet.

Normaali, terve, 12-v olisi totutellut yksinoloon jo 2-3 vuotta sitten.

Ja olihan Aamulehdessä pari viikkoa sitten juttu, että rippileirejäkin on pitänyt lyhentää, kun 15-vuotiaat eivät kykene olemaan montaa päivää pois kotoa, ja yöt pelottavat.

Mihin tämä maa on menossa?

Lähettäjä: Outs 
Päivämäärä:   19.6.25 20:28:20

Siis niin älytön aloitus taas. T. Vuorotyöläinen, jonka mies hoiti lapset vauvasta asti yli puolet illoista viikossa, mutta toki jostain 10 v pärjäsivät jo hetken yksinkin.
Eihän tuo isä-lapsi suhde ole edes lapsen etu. Veikkaan että olisit onnellisempi yksinhuoltajana. Ja lapsellekin parempi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.6.25 20:30:27

Sk: he taisivat olla erityislapsia.

Minä kävin keväällä lääkärissä isommassa kaupungissa ja myöhemmin käytin isääni siellä. 12-v. oli mukana jommalla kummalla kerralla istumassa odotushuoneessa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.6.25 20:31:59

Siis mitä @!#$ä mä just luin? Missä ihmeen kurassa täällä länsimaissakin vielä eletään?! Jätä nyt ekana se mies, jos ei kerran lapsi ja perhe kiinnosta.

Mä olen oikeastaan niin järkyttynyt tästä että en pysty edes kirjoittamaan järkevää tekstiä. Se lapsikin on jo 12, pitäisi pystyä ihan ilman ongelmia olemaan yksin muutama tunti.

Ja miehen kysymättä ja neuvottelematta -menot olisi pitänyt loppua, kun noin kuukautta ennen kuin vauva syntyi. Kun on lapsia, niin vanhemmat ilmoittaa etukäteen ja sopii menonsa. Molemmat, ja molemmille niitä sallitaan.

Tuohan on aivan sairasta touhua. Onko se mies joku talibanin sukulainen?! Nainen ei saa poistua kotoa kuin kolmen viikon välein.. Ehkä...

En kestä. Ryhtiä naiset.

Ja, kyllä, minulla on lapsia. Ajattelin juuri heittää ne isänsä kanssa mökille, kun itse olen vielä töissä. Moneksi päiväksi. Keskenään. Ilman piikaa. Ja vanhin on herranjumala 8 v.

Päivämäärä:   19.6.25 20:32:14

Kiinnostai tietää minkä ikäisenä aloittaja antoi ensimmäisen kerran isän olla lapsen kanssa kahdestaan.
Ja saiko aloittajan mies hoitaa vauvaa vastasyntyneenä?
Vai kokiko aloittaja olevansa huono äiti, jos päästi lapsrsta irti muuta kuin suihkussa ollessaan?

Lähettäjä: Parempi 
Päivämäärä:   19.6.25 20:33:30

Aloittaja lopettaa nämä omat meno ja lapsi provot. Nyt aloittaja ei muka pääse näkemään kaveriaan miehen vuoksi. Aikaisemmin ongelma oli oma äiti joka alkaa marmattamaan, kun aloittaja kehtaa olla viikonlopun omissa menoiss ja lapsi isän kanssa.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   19.6.25 20:34:18

En jättäisi lasta yksin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.6.25 21:25:01

Pari neuvoa

ensimmäinen: -ero siitä miehestä. Ei kuulosta terveeltä ja lapsen ei ole järkevää nähdä tuollaista suhdemallia.

toinen: lapsi pärjää kyllä yksin. Onko hänellä esimerkiksi kaveria, jonka kanssa voisi päivällä tehdä jotain?

Mä olin ekaa kertaa yötä yksin kotona 12-vuotiaana. Ratsastusleiri loppui päivää aikaisemmin kun vanhempien meno. Tulin sieltä leiriltä bussilla pois, vein leiritavarat mummulle joka asui lähellä linja-auto asemaa ja kävelin kotiin. Olisin saanut jäädä mummulle yöksi, mutta en halunnut. Sovittiin siis etukäteen, että voin mennä kotiin.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   19.6.25 23:27:15

12-vuotias, onko se jo kuudennella luokalla? Itse aloittelin jo kuudennella luokalla tallityöt. Poljin pyörällä puolen tunnin päähän tallille ja palasin joskus illalla. Muistan että äidin kanssa soitettiin aina välillä. Tuon ikäinen lapsi voi olla vaikka yhden yön yksin. Ahkerasti vaan vaikka videopuhelua tai jos on joku tuttava joka voisi vaikka käydä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.