Lähettäjä: Sompa
Päivämäärä: 19.6.25 16:30:33
Miten teidän työpaikallanne suhtaudutaan vessataukoihin? Katsotaanko vessakäyntien sisältyvän kahvi- ja ruokataukoihin, vai saako niiden lisäksi käydä vielä vessassakin?
Olen ollut useammassa työpaikassa ja aiemmissa paikoissa on aina voinut pyytää jonkun tuuraamaan pariksi minuutiksi tai käydä vessassa sitten, kun työssä on sopiva väli. Vessassakäyntiin kuluvaa aikaa ei ole miinustettu tauoista.
Nykyisessä työpaikassa tunnutaan suhtautuvan eri tavalla. Itse käyn vessassa kerran tai kahdesti työpäivän aikana, ja tähän tietysti kuluu hetki: siirtyminen pukkariin, päällimmäinen vaatekerros ja kengät pois, vessaan, kamppeet takaisin päälle ja takaisin työpisteelle. Olen katsonut kellosta, että aikaa kuluu 2-3 minuuttia. Jos on pakko käydä kakkosella tai vaihtaa menkkasuojaa, niin sitten 5 minuuttia.
Sain esimieheltä yllättäen pyyhkeitä aiheesta. Kuulemma muut ovat välillä ihmetelleet, mihin minä olen "vaan kadonnut" tuotantotilasta. Lisäksi ei kuulemma ole reilua olla itse pois, kun muilla on kiire. Että pitäisi aina ensin kysyä, että voiko mennä. Minusta tämä kuulostaa hieman... oudolta. En _ikinä_ mene vessaan tai tauolle, jos minua oikeasti tarvitaan jossain. Mutta jos minulla on joku itsenäinen homma, joka voi odottaa sen pari minuuttia, niin olen katsonut voivani käydä vessassa ilmoittamattakin. Tai jos olen saanut jonkin homman valmiiksi, olen saattanut käydä nopsasti vessassa ennen seuraavan aloittamista.
Annettiin ymmärtää, että vessatuot ovat myös pois muista tauoista. Että kun olin aiemmin päivällä käynyt 5 minuutin vessatauolla, niin "se pitää sitten ottaa huomioon kahvitauoissa".
Kun nyt olen tarkkaillut asiaa, niin olen huomannut, että kukaan muu ei oikeasti käy vessassa taukojen ulkopuolella. Olen jokseenkin hämilläni: olenko nyt väärässä siinä, että mielestäni vessataukojen voi olettaa kuuluvan työpäivään? Vai pitäisikö ne oikeasti vähentää tauoista? Totta kai on parasta käydä vessassa tauon yhteydessä, mutta jos hätä on joskus muulloin, niin onko se sitten vaan kärsittävä ja odotettava päivän loppuun?
|