Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten kyläilytavat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.25 10:45:16

Meillä on syksyllä koulun aloittava lapsi. Nyt on alkanut harjoittelemaan tässä lähellä liikkumista (vielä ei saa ylittää katua) ja niiden kavereiden luona itsenäisesti kyläilyä, ketkä asuvat tässä naapurissa. Muille vielä viedään ja sovitaan nämä vanhempien kanssa. Meillä vierailee myös lasten kavereita. Ollaan lasten kanssa jo lomalla, joten meillä on rytmi myöhäistynyt. Muut ovat vielä päiväkodissa, joten koen, että aika myöhään saavat kyläillä kavereilla, kun vanhemmat soittavat vasta puoli ysin aikaan kotiin. Olenko jotenkin poikkeuksellisen tiukka, kun syksyllä, kun koulut alkaa, pitää meiltä lähteä jo seiskan jälkeen, että päästään iltatoimille ja rauhoittumaan/nukkumaan? Ja lapsemme soitan jo nyt kavereilta kotiin seiskan pintaan, kun tiedän, ettei vielä ole lomia.

Toinen minua ärsyttävä tapa on se, että muutamasta perheestä lapset tuodaan meille aina niin, etteivät ole syöneet. Nyt olen sitten lopettanut ruoan tarjoamisen ja käskenyt, että syövät kotona ja kertonut, että mihin aikaan vanhempi on tulossa hakemaan. Lapset ovat valittaneet vanhemmalleen, ettei ole ruokaa tarjottu ja olen sanonut, ettei nyt ollut ruoka-aikaa. Meillä kyllä ruoka tarjotaan kaikille silloin kun ruoka-aika on, mutta ruoka-aikojen ulkopuolella en ala kavereita ruokkimaan. Toinen näistä on vielä allerginen, eli oikeasti pitää vähän miettiä, että mitä tarjolle laittaa. Ei vaan voi lätkäistä leipää käteen. Jos olen joskus tarvinnut hoitoapua lastemme kanssa, niin olen sopinut vanhempien kanssa, että tarjoavat ruoan. Ja tarjonnut vastavuoroisesti hoitoapua sitten heidän lapsilleen ja ruokkinut ja aikatauluttanut meidän ruokailut sen mukaan. Mutta jos vaan sovitaan kaverikyläilystä, niin ruokin lapsemme kotona ja vien kylään. Joskus silti ovat syöneet kavereilla, se on ok, mutta pärjäävät kyllä sen pari tuntia syömättä, kun kotona ruokitaan.

Sitä on jotenkin pitänyt itsestäänselvyytenä tämmöisiä asioita, mutta ei näköjään ole. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vai olenko vaan liian nipo?

Re: Lasten kyläilytavat

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.6.25 10:52:42

Nojaa.

Itse taas haluaisin olla juuri se äiti ja koti, joiden luo nuoriso kokoontuu iltaisin syömään ja oleilemaan. Leivotaan sämpylää, pullaa ym edullista tarjolle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.25 10:55:20

Meillä kyllä ruokittiin kaikki mun kaverit silloin kun olivat kylässä. Ruokaa tarjottiin joka kerta, varmasti ei tarvinut nälkäisenä lähteä takaisin kotiin. Kuuluu minusta ihan peruskäytöstapoihin tarjota vieraille jotain. Varsinkin kun koskaan ei voi olla varma niistä muksun kotioloista, hyvä jos saa täyttää vatsansa jossain jos ei kerta ole syönyt.

Lapsena pidin tosi outona yhden kaverin vanhempia, he ruokkivat oman muksunsa, mutta me vieraat jäätiin ilman.

Päivämäärä:   19.6.25 10:59:35

Kun lapsia on useampi, on ihan mahdoton toimia jatkuvana ravintolana. Kyse ei tässä ole siitä, etteikö voitaisi rahallisesti tarjota ruokaa, vaan sitä, ettei sitä voi olla koko ajan laittamassa jollekin. Jos syömme itse neljältä ja puoli viideltä joku paukkaa vanhempansa kuskaamana kylään ja ilmoittaa ensimmäisenä, että on nälkä. Ja vielä niin, ettei allergioiden vuoksi voi syödä esimerkiksi niitä sämpylöitä tai pullia. Tai vaikka ruokaa olisi siitä edellisestä ruokailusta jäänyt, se ei sovi. En voi olla aamusta iltaan keittiössä siksi, että aina ruoka-aikojen ulkopuolella on oltava laittamassa muiden lapsille ruokaa. Silloin kun meillä on ruoka-aika, niin katsotaan ketä on paikalla ja sen mukaan laitetaan lautaset pöytään. Siinä syö omat ja kaverit. Ja jos mitenkään fiksusti on allergisille jotain syötävää, niin se laitetaan. Ja jos ennakkoon tiedetään, että allerginen on ruoka-aikaan, varaudutaan. Mutta ei minusta nuorillekaan ole hyvää opettaa tapaa, että kotoa lähdetään vatsa kurnien kyläilemään (ellei ole syömään kutsuttu) ja ovella aletaan mankumaan ruokaa, vaikkei kukaan edes ole syömässä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   19.6.25 11:00:23

Kukin tavallaan, meillä kyllä ruokitaan jos joku 6v on nälissään, oli ruoka-aika tai ei. Ruokitaan isommatkin vieraat lapset tarpeen tullen, mutta en varsinkaan alle kouluikäisten kohdalla alkaisi nipottamaan. Ilta-aika on kyllä hyvä rauhoittaa tuon ikäisillä, vähän iltarutiineista ja temperamentista riippuen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.6.25 11:07:19

Illat jokainen rauhoittaa haluamallaan tavalla.

Meillä tarjotaan ruoka silloin kun syödään itse. Toki annan pienen välipalan jos se on tarpeen, mutta pääsääntöisesti meillä on ruoka ruoka-aikoina. Pyrin tarjoamaan ruokaa, joka käy kaikille, mutta eipä aina voi varautua. Niinpä meilläkin voi käydä niin, että joku vieraista syö vain muusia, salaattia ja leipää. Se ei tarkoita rumasti sähisemistä, että ole sitten ilman!

Päivämäärä:   19.6.25 11:16:27

Aina vaan tämä pienen välipalan tarjoaminen ei ole ihan helppoa, jos on allergioita. Osa allergioista voi rajoittaa hyvin paljon niitä, mitä normaalisti syödään. Ja meillä pieni välipala saattaa pojalle olla leipä, pari hedelmää ja puoli litraa jugurttia kaurahiutaleiden ja marjojen kanssa. Kasvaa ja liikkuu kaikki päivät. Ei enää riitä porkkana ja pala leipää.

Lähettäjä: Rulla 
Päivämäärä:   19.6.25 11:16:44

Minun kokemukseni mukaan 95% lapsista sanoo, että on nälkä, vaikka olisivat syöneetkin kotona :) Kyläpaikassa monesti ruoat ovat oman kodin ruokia houkuttelevampia. Meidän kotimme oli sellainen, johon lasten kaverit tietyssä vaiheessa kokoontuivat. Vaikka se oli välillä ärsyttävää ja raskasta, olen kuitenkin iloinen, että meidät ja lapsemme ja kotimme koettiin semmoiseksi, mihin oli kiva mennä. Nyt lapset ovat jo isoja ja kavereiden kanssa oleminen ihan toisenlaista.

Joskus sattui, että oli juuri tehty joku iso arkiruoka, keitto, laatikkoruoka tms. ja siitä oli helppo tarjota useammallekin kaverille. Joskus taas tyhjensimme jääkaappia ja keräsimme sinne kertyneet aterianjämät, joista sai justiinsa oman perheen ruokittua, mutta ei ollut kummoista jaettavaa isommalle joukolle. Silloin tarjosin vieraille voileipää ja kehotin syömään kotona paremmin.

Mutta siis, toivoin minäkin jonkinlaista vastavuoroisuutta vanhemmilta. Siis että jos samat lapset olivat aina meillä koulun jälkeen ja söivät, olisi minusta ollut ihan asiallista vanhempien huolehtia, että meidän lapsemme olisivat syöneet heillä edes joskus. Mutta sitten taas, ei kenenkään kotioloja ja tilannetta voi tietää, ja siihen, ettei lapsi kutsu kavereita kotiinsa, voi olla monia syitä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   19.6.25 11:25:50

Miksi taas pitää etsiä sitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Miksi ei voi vain todeta että tapoja on monia ja kommunikoida oman perheen tavat muille. Asiassahan ei ole mitään ongelmaa kunhan kaikille on selvää missä mennään. Jos on itse tyytyväinen omiin tapoihinsa niin ei pitäisi olla mitenkään ongelmallista kommunikoida se muille vanhemmille. Ja jos ne muut alkaa väittää vastaan niin toteat vaan että tämä on teidän perheen toimintamalli, näillä ehdoilla voi tulla käymään, jos ei käy niin sitten ei tule

Päivämäärä:   19.6.25 11:26:37

Luettehan aloituksen ennen vastaamista. :) Kyse ei ole siitä, ettei meillä ole lapsille ruokaa tarjolla ruoka-aikaan, vaan siitä, että en ryhdy erikseen tarjoilemaan ruokaa ruoka-aikojen ulkopuolella. Varsinkaan kokkailemaan mitään allergiaruokia, kun välttämättä perheemme jämät ei edes käy.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   19.6.25 11:32:51

Kun olin pieni, kaikki meni kotiinsa siksi aikaa kun kaverin perhe söi tai odotettiin kaverin huoneessa. Ja sitten taas omaan kotiin, kun oli oman perheen ruoka-aika. Minusta ihan reilua, kun kyse oli kavereista samassa taloyhtiössä. Jokainen ruokki omansa. Varsinkin kun tällainen kyläily oli jokapäiväistä ja extemporee ovikellon soittoa et ”voiks olla mun kaa?”

Eri asia jos kaveri tuli kauempaa. Se sovittiin erikseen vanhempien kesken ja silloin tarjottiin tottakai ruokaa!

Ei niitä kaikkia lapsia tartte ruualla ”palkita”, että viihtyvät jossain. Meillä kävi paljon mun kavereita ja viihtyivät, koska äitini tykkäsi lapsista ja keksi mm. hauskoja askarteluja ja oli aidosti läsnä. Vielä 30 vuotta myöhemmin mun silloiset kaverit muistaa ja tunnistaa mun äidin kaupungilla ja tuleevat juttelemaan iloisesti kuulemma. Kaverit oli aina meille tervetulleita.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.6.25 11:51:19

Olen lama-ajan lapsi ja meillä ei kavereita ruokittu.
Rahat oli todella tiukilla ja tuolloin oli tapana että jos oli kavereita kylässä niin odottivat huoneessa ruokailun ajan.
Ja tämä siis ihan jokaisessa perheessä, ei vain meillä.

Silloin oli myös todella tarkkaa, että koskaan ei menty kenenkään kotiin sanomaan ääneen että on nälkä, vaan nälän yllättäessä kotiin syömään.
Kun raha oli tiukassa, niin kukaan ei halunnut omia lapsiaan muiden ahdinkoa lisäämään.

Veikkaan, että sama ajatusmalli on siirtynyt tuon ajan vanhemmilta heidän lapsilleen, koska meidän lasten kaverit eivät koskaan syö meillä vaikka tarjotaan.
(Vanhemmat samaa ikäluokkaa kuin me)

Sitten taas selkeästi nuorempien vanhempien lapset ovat tässä asiassa ihan erilaisia, saattavat mennä jääkaapille suoraan tai tulevat vain sanomaan että minulla on nälkä, saanko ruokaa. (Tämä huomattu vieraillessa itse muualla)

Lähettäjä: huhheijaa 
Päivämäärä:   19.6.25 11:52:20

”Aina vaan tämä pienen välipalan tarjoaminen ei ole ihan helppoa, jos on allergioita. Osa allergioista voi rajoittaa hyvin paljon niitä, mitä normaalisti syödään. Ja meillä pieni välipala saattaa pojalle olla leipä, pari hedelmää ja puoli litraa jugurttia kaurahiutaleiden ja marjojen kanssa. Kasvaa ja liikkuu kaikki päivät. Ei enää riitä porkkana ja pala leipää.”

Oliko tämä aloittaja? Aika muhkea välipala 6-vuotiaalle. Kannattaisiko tarkistaa ruokarytmiä ja pääaterioiden sisältöä, jos aterioiden välillä pitää syödä noin isosti?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   19.6.25 11:56:09

Onhan se vähän outoa, että kaveri tulee toisten kotiin syömään. Esim. jos teillä on ruoka klo 16.30 ja kaveri tulee kylään kun olette jo syöneet ja korjanneet ruuat pois klo 17.30, ja häntä pitäisi ensimmäisenä alkaa erikseen ruokkia, koska ei ole kotonaan saanut ruokaa ja on nälissään. Ja että hänet haetaan pois vasta kun on jo teillä saanut iltapalan, jotta kotona ei tarvitse ruokkia.

Toki ymmärrän tuon silloin, jos lapsen perhe on niin köyhä, ettei heillä ole varaa ruokkia lastaan. Mutta silloin pitäisi sopia etukäteen, että voitko ruokkia meidän lapsen ja tuoda se lapsi kylään sellaiseen aikaan, että siellä on ruoka tarjolla.

Ja se vieras lapsi pitää olla silloin kyllä kaikkiruokainen. En jaksaisi kenenkään nirson vinkumisia katsoa ja kuunnella, jos perusruoka ei kelpaisi.

Minun lapsuudenperheessä ruokittiin kyllä kaikki kaveritkin, mutta he eivät nirsoilleet ja osasivat käyttäytyä. Ja oli sovittu, että heidät ruokitaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.6.25 11:59:09

Minäkin hieman ihmettelen, jos tuo on pieni ylimääräinen välipala. Viimeisellä kouluviikolla meille tuli pari vierasta lasta suoraan koulusta, ja meidän oli tarkoitus syödä ennen yhtä aktiviteettia. Kuulin että koulussa oli ollut eräs ruoka, jota yksi lapsista ei kertakaikkiaan pysty syömään. Käskin hänen ottaa hedelmän tai jugurtin niin jaksaa ruokaan asti. Se oli ylimääräinen välipala. Normaalisti koulusta tuleville olisi kunnon välipala kaapissa ja ruoka myöhemmin mutta nyt tosiaan oli se meno.

Pari päivää sitten oli hellettä niin vein lapsille hieman suolapähkinöitä ja vissyä ulos. Sekin oli ylimääräinen välipala.

Päivämäärä:   19.6.25 12:00:29

Oli aloittaja. Ja pääateriat on ihan kunnossa. Ja syö hyvin myös pääaterioilla ja kaikkea mitä on tarjolla(ei siis nirsoile). Jaksaa kuitenkin liikkua ja liikkuu paljon. Kesälomalla liikkuu koko päivän. Ihan tavallista on, että ulkoillaan pari kolme tuntia aamulla, syödään lounas, mennään pariksi tunniksi uimaan uimalaan, sitten jotkut urheiluharkat, sinne ja takaisin pyörällä (5-10km) ja sen jälkeen kysyy, että saako jäädä vielä ulos rymyämään. Paljon liikkuvat lapset myös syövät paljon, kaikilla aterioilla. Ja ruokamäärää ei rajoiteta millään aterialla, lisättyä sokeria ja epäterveellisiä ruoka-aineita rajoitetaan.

Lähettäjä: Huuru 
Päivämäärä:   19.6.25 12:01:06

Menin ala-asteelle 2000-luvun alussa ja meiltä kaverien piti lähteä viimeistään puoli viideltä, kun vanhemmat tulivat kotiin ja ruvettiin syömäpuuhiin ja sen jälkeen läksyjen tekoon. Koulupäivä loppui ekaluokilla usein jo klo 12-14, joten siinä kuitenkin ehti leikkiä kivasti. Aluksi kaverit saivat olla pidempään, mutta sitten he alkoivat syödä meillä joka viikko, joten vanhempani pistivät asialle stopin. Leikkimisestä tuli tietysti vähän meteliäkin, ja vanhempani arvostivat rauhaa kotona. Tasapuolisuuden nimissä vanhempani eivät antaneet minunkaan kyläillä pidempään kuin kavereiden meillä. Viikonloppuisin sai sitten kyläillä pidempään ja olla välillä yökylässäkin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.6.25 12:20:49

Illat saa rauhoittaa just niinkuin tahtoo, klo 19 on ihan ok aika.

Itselläni on myös se periaate, että jokainen syököön kotonaan. Täällä kaikki kaverit asuvat lähellä, joten voivat mennä koteihinsa syömään. En myöskään halua, että oma lapseni syö muiden luona, vaan kotiin tullaan ruoka-ajaksi. Itse asun lapsen kanssa kahdestaan ja meillä on useimmiten ruokaa varattuna vain meille kahdelle. Ruokailu on myös meidän yhteistä aikaa, jolloin vaihdetaan päivän kuulumisia.

Olen samaa mieltä kuin joku muukin kirjoittaja, että tämä on meille lama-ajan lapsille iskostunut käyttäytymismalli. Kun itse olin lapsi, oli ihan normaalia, että odotettiin kaverin huoneessa tai pihalla, kun kaveri söi perheensä kanssa. Samaa toteutan omassa kodissani nyt aikuisena, ja tämä vaikuttaa olevan toimintamalli myös lapsen kavereiden perheissä.

Päivämäärä:   19.6.25 12:26:20

Meillä 6v lapsi. Syö kotona aina ennen kavereille lähtöä. Joskus syö siellä silti ja kaverinsa on käytännössä aina meillä nälkäinen tai "nälkäinen". Leipää en tarjoa koska tän ikäiset haluaa elää vaalealla leivällä, mutta banaanin isken nälkäisille kouraan. Ruoka-aikaan saa tulla aina syömään jos tahtoo.

Kotiintuloaika meillä on myös klo 19. Lapsella on vaikeaa rauhoittua iltaisin ja meillä toimii paremmin niin, että aikaa on enemmän. Jos vetää tiukille niin iltaraivarit on käytännössä taattu. Myös kaverit joudun lähettämään kotiin tuohon aikaan. Moni kavereista saa olla pidempää kavereilla ja jos se heidän arkeen sopii niin mun asia ei ole siihen puuttua, mutta me tehdään omalla tavalla.

Päivämäärä:   19.6.25 12:31:07

Ja vielä aloittaja täällä, ei sille vieraallekaak mikään porkkanan pala riitä, jos päivällinen on syömättä. Ymmärrän, jos ruokien välillä tulee nälkä. Kinuaa meillä välillä omatkin (ei anneta, vaan meillä on aamiainen, lounas, päivällinen, välipala, päivällinen ja iltapala).

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   19.6.25 13:13:57

Meillä on nuorimmaisen kaverien vanhempien kanssa whatsapp-ryhmät, jonne ilmoitetaan, että kylässä saa tänään olla vaikka aikavälillä 15-19, ruoka on klo 17.30 ja tänään on tarjolla kasvissosekeittoa. Jos ei ole lapsen suosikkia, niin siinä on jotain muuta syötäväksi kelpaavaa kyljessä tarjolla & iltapalalla kotona voi sitten syödä enemmän - tai mennä kotiin välillä syömään. Hyvin on sujunut puolin ja toisin kaikkien kavereiden kanssa. Ollaan myös viestitelty muista säännöistä esim. herkkujen ja pelaamisen osalta, minne asti lapset saavat keskenään kulkea ja missä varusteissa yms. Ja ollaanko vaikka itse etätöissä vai lapset keskenään kotina. Isomman lapsen osalta on myös vanhempien kesken sovittu vaikka paljonko lapsilla on rahaa käytössä kaupungilla tai tapahtumissa, onko omat eväät yms. Jos kaverilla on tiukka budjetti, niin ollaan sitten samalla linjalla oman kanssa, ettei tule harmitusta kenellekään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.6.25 13:28:07

Ei tarvi ruokkia muiden lapsia. Ois tosi hankala kaupassa arpoa montako lasta minäkin päivänä ja mitä laittaa ruuaksi että kaikille riittää. Ja kalliiksi tule varata ihan välipalatarvikkeitakin monelle lapselle. Meillä ois saanu enintään 2 leipää ja kuppi mehua. Halpis hampurilaisia joskus ostin syötäväksi. Pienet lapset saa todellakin lähteä kotiin viimeistään klo 19 jos nyt ei ihan vieressä asu. Kenenkään koti ei ole päiväkoti vaan jokainen koti elää tavallaan ja hoitaa itse lapsensa. Kouluun eka luokalle menevä on niin pieni että ainakaan meillä ei kauas menty, piti olla kodin lähellä olevassa puistossa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.6.25 17:32:25

Yläasteikäisen kaverit saa olla meillä klo. 20 asti. Ja siihen mennessä on myös sen oman kullannupun syytä olla kotosalla, jos on kavereillaan. Aika usein ovat meillä. Ruokaa saa ruoka-aikaan, se on niitä perusperunoita ja kauden kasviksia, punalappulihaa. Itse leivotaan sämpylät tai pannarit. Koulun jälkeen voi olla kauden hedelmiä, joskus hävikkiheviä smoothiena. Aika usein jääkaapissa on nökkönen jotain edellistä, jos joku ilmoittaa nälästä, niin siitä voi vaan ottaa annoksen. Eikä nuo isot nyt enää niin helposti ylimääräisiä välipaloja tarvi, jos kouluruoka on ollut ok.

Tuo kylässä syöminen on ehkä semmonen vaihe, tuo menee ohi parissa vuodessa. Vakkarikavereiden vanhempien kanssa on suoraan sovittu, että jos tulevat meille suoraan koulusta, niin syövät meillä ruoka-aikaan. Ja vastvuoroisesti sitten niin, että minä en odota sitä omaa ipanaa ruokapadat kuumana, jos sitä ei kotona näy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.