Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele kirjaa

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   18.6.25 23:23:41

Olen pitkästä aikaa alottaimassa lukuharrastusta uudelleen ja huomenna menossa kirjastoon.
Minulla ei ole yhtään kirjaa mielessä niin kaipaisin lukuvinkkejä :)

Etsin yhtä kirjaa joka olisi englanniksi ja helppoa tekstiä, mutta sen verran mielenkiintoista, että jaksaa lukea. Tämä vain parantaakseni kielitaitoa.

Muuten etsin suomenkielisiä.
Olen tykännyt Torey Haydenin kirjoista todella paljon, sitten tottakai perus Harry Potterit ja Taru Sormusten Herrasta, Twilightit ja muuta tuollaista.
Nuorena tietenkin kulutin paljon hevoskirjoja ja muita teinisarjoja.

Olen avoin kaikenlaisille kirjoille, mutta mitä te suosittelisitte? :)

Re: Suosittele kirjaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.6.25 23:25:18

Ota joku noista englanniksi. Helpompaa lukea ja oppia kieltä kun tunnet jo tarinan.

Päivämäärä:   19.6.25 07:40:48

Olen siitä vähän huono, etten jaksa lukea samaa kirjaa kovin monesti :D

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.6.25 11:16:43

Frank MacCourt : Seitsämännen portaan enkeli.
Kertoo kirjailijan omasta lapsuudesta köyhässä Irlannissa. Hulvattoman hauskoja kohtia tässä. Ehkä paras lukemani kirja. Tästä on tehty elokuva, jonka olen myös nähnyt, mutta se on niinkuin yleensäkkin vain varjo kirjaan verrattuna.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.6.25 11:25:01

Suosittelen lempikirjailijaani Marian Keyesiä. Osta pokkariversio sekä suomeksi että englanniksi, ja jos enkku ei taivu, lue kirjaa välillä suomeksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.6.25 12:22:26

Luen paljon kaikenlaista, mutta esim dekkarit/trillerit toimii. Kokeile vaikka Ruth Warea. Jos kiinnostaa muinais-Suomi ja kansantarut, kokeile Mikko Kamulaa (sarja kannattaa aloittaa alusta). Tuota voi kuvailla maagisrealismiksi 1400-luvun Suomessa, jolloin saunatontut jne olivat ihmisille totta. Suosittelen myös kerronnallisia tietokirjoja - oppii uutta samalla, kun tarina etenee. Oma suosikkini on Bea Uusman Naparetki - minun rakkaustarinani.

Jos etsit soljuvaa lukuromaania, kokeile Jodi Picoultin yhdeksäntoista minuuttia (kertoo kouluampumisesta ja siihen johtaneista syistä, järkyttävä, mutta sujuva kirja), Sarah Watersin Silmänkääntäjä (pääset viktoriaaniseen Englantiin ja tarina oli hätkähdyttävä) tai vaikka Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimoa (kertoo monissa eri aikatasoissa erikoisesta rakkaussuhteesta).

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.6.25 13:15:46

Colleen Hoover - It Ends With Us

Päivämäärä:   19.6.25 13:30:02

S:n suosittama kirja löytyy myös suomeksi nimellä Se päättyy meihin. Luin tuon yhdeltä istumalta - viihdettä rankasta aiheesta, josta pitäisi puhua enemmän.

Päivämäärä:   19.6.25 13:32:35

Kiltin tytön murhaopas-nimistä trilogiaa voisin myös suositella. Oli hienosti koostettu kirja, ensimmäinen siis, toinen vähän heikompi ja kolmannen kohdalla olin lähinnä järkyttynyt, mutta pääsi yllättämään.

Kirjoissa on päähenkilön muistiinpanoja ja tutkimuksia, jotka on soljuvasti tarinan seassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.25 13:39:19

Aikuistuneelle Harry Pottereiden ja Twilightin ystävälle suosittelen Rebcca Yarrosin Empyreum-kirjasarjaa. Siitä on tällä hetkellä ilmestynyt kolme kirjaa: Siivenisku, Rautaliekki ja Myrskynsilmä. On kyllä sitten vähän kuumempaa kamaa kuin Potterit tai Twilightit, joku täällä kuvaili sarjaa osuvasti Harry Potterin ja Game of Thronesin sekoitukseksi.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   19.6.25 16:39:51

Kotiapulainen oli viihdyttävä kirja, kirjailija MacFaddyen tms. Ja samanttyyppistä, olisitko tätä keksinyt oli Hiljainen potilas, kreikkalainen sukunimi kirjailijalla.
Ja itse asiassa Agatha Christien Ikiyö on samaa genreä, mutta klassikko. Helppoa, taitavaa ja viihdyttävää höyhenenkevyttä höttöä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.25 16:58:38

Robin Hobb! Samanlaisella setillä tämä on se fantasiasarja johon olen rakastunut. Luen aina parin vuoden välein koko tuotannon läpi ja aina se on yhtä hyvä ja silti teen erilaisia havaintoja.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.6.25 20:10:22

Itse olen tykännyt lukea Rick Riordanin Percy jackson- sarjasta, löytyy suomeksi ja englanniksi ja itse luen niitä mieluummin englanniksi. Sen jälkeen on tullut samaan sarjaan liittyen mm. Merenjumalan poika jotka myös ovat hyviä ja löytyvät myäs englanniksi.

Toisena sarjana häneltä on ilmestynyt Kanen aikakirjat, mutta siihen en koskaan oikein päässyt mukaan, en perustanut siitä.

Hänen kirjansa ovat joka tapauksessa nuorten kirjoja, mutta ovat hyviä aikuisillekin ja ne ovat helppotajuisia lukea. Ovat siis fantasiakirjoja, seikkailukirjoja joissa muinaiset kreikkalaiset jumalat ovat yhä olemassa ja tehneet lapsia nykypäivän tavallisten ihmisten kanssa, ja miten nämä puolijumalalapset joutuvat erikoisvoimiensa avulla taistelemaan milloin mitäkin hirviöitä vastaan ja pelastelemaan maailmaa milloin mistäkin pulasta.

Ja jos tykkää sellaisesta fantasiasta missä on velhoja, kuninkaita ja kuningattaria sekä tietysti etsintäretkiä seikkailuineen, myös David Eddingsin kirjat voisivat olla mieleen. Belgarionin taru ja sille jatkoa oleva Mallorean taru ovat hyviä ja nekin löytyvät myös englanniksi. Niiden jälkeen ovat myös Belgarath-velhon tarina ja toisena tulee Polgara-velhottaren tarina, mutta nämä kaksi kirjaa ovat jo sellaisia tiiliskiviä että lukeminen voi helppotajuisuudestaan huolimatta käydä raskaaksi ellei ole tottunut lukemaan englaniksi.

Tosin taisit kysellä lähinnä yksittäisiä kirjoja joissa olisi selkeästi tarinan alku ja loppu samoissa kansissa ja minä ehdottelen kirjasarjoja, mutta ainakin nuo kaksi viimeistä sopivat siihen vaatimukseen.

Päivämäärä:   19.6.25 20:31:22

"Ja jos tykkää sellaisesta fantasiasta missä on velhoja, kuninkaita ja kuningattaria sekä tietysti etsintäretkiä seikkailuineen, myös David Eddingsin kirjat voisivat olla mieleen. Belgarionin taru ja sille jatkoa oleva Mallorean taru ovat hyviä ja nekin löytyvät myös englanniksi. Niiden jälkeen ovat myös Belgarath-velhon tarina ja toisena tulee Polgara-velhottaren tarina, mutta nämä kaksi kirjaa ovat jo sellaisia tiiliskiviä että lukeminen voi helppotajuisuudestaan huolimatta käydä raskaaksi ellei ole tottunut lukemaan englaniksi."

Nämä jakaa tosi voimakkaasti ihmisiä - minusta nämä oli jo teininä hirveää tuubaa, mutta moni tykkää tosi paljon. Kannattaa kokeilla, voihan olla, että ovat aloittajan juttu.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.6.25 20:50:09

Ällö, olet oikeassa, mielipiteet jakautuvat. Mutta toisaalta luulen, että niin taitaa jakaa kaikki muukin kirjallisuus. Jotkut tykkäävät elämäkerroista, minusta ne ovat tappavan tylsiä. Ja niin edelleen. Mielipiteitä on monia, ja niin pitää ollakin, jotta jostain löytyisi jokaiselle jotakin. Kokeilemalla selviää mikä on se oma juttu.

Päivämäärä:   19.6.25 20:59:29

Kiitos vinkeistä, niitä olikin tullut hyvin!
Kirjasarjat käyvät myös hyvin.
Tässä tulikin muutama joita lähdin vielä kirjastosta hakemaan, että sain juhannuslukemista :D

Ainoastaan mitkään jännittävät kirjat ei ole minun makuun, kun menetän sitten yöuneni. Mutta elämäkerrat, fantasiakirjat ja kaikenlainen hömppä uppoaa kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.