Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 19.6.25 20:10:22
Itse olen tykännyt lukea Rick Riordanin Percy jackson- sarjasta, löytyy suomeksi ja englanniksi ja itse luen niitä mieluummin englanniksi. Sen jälkeen on tullut samaan sarjaan liittyen mm. Merenjumalan poika jotka myös ovat hyviä ja löytyvät myäs englanniksi.
Toisena sarjana häneltä on ilmestynyt Kanen aikakirjat, mutta siihen en koskaan oikein päässyt mukaan, en perustanut siitä.
Hänen kirjansa ovat joka tapauksessa nuorten kirjoja, mutta ovat hyviä aikuisillekin ja ne ovat helppotajuisia lukea. Ovat siis fantasiakirjoja, seikkailukirjoja joissa muinaiset kreikkalaiset jumalat ovat yhä olemassa ja tehneet lapsia nykypäivän tavallisten ihmisten kanssa, ja miten nämä puolijumalalapset joutuvat erikoisvoimiensa avulla taistelemaan milloin mitäkin hirviöitä vastaan ja pelastelemaan maailmaa milloin mistäkin pulasta.
Ja jos tykkää sellaisesta fantasiasta missä on velhoja, kuninkaita ja kuningattaria sekä tietysti etsintäretkiä seikkailuineen, myös David Eddingsin kirjat voisivat olla mieleen. Belgarionin taru ja sille jatkoa oleva Mallorean taru ovat hyviä ja nekin löytyvät myös englanniksi. Niiden jälkeen ovat myös Belgarath-velhon tarina ja toisena tulee Polgara-velhottaren tarina, mutta nämä kaksi kirjaa ovat jo sellaisia tiiliskiviä että lukeminen voi helppotajuisuudestaan huolimatta käydä raskaaksi ellei ole tottunut lukemaan englaniksi.
Tosin taisit kysellä lähinnä yksittäisiä kirjoja joissa olisi selkeästi tarinan alku ja loppu samoissa kansissa ja minä ehdottelen kirjasarjoja, mutta ainakin nuo kaksi viimeistä sopivat siihen vaatimukseen.
|