Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaako ihmiset oikeasti jotakin sen perusteella

Lähettäjä: kuka mainostaa? 
Päivämäärä:   18.6.25 15:37:32

Otsikossa kysymys. Mainonnan toki ymmärrän, mutta jos tarvitsen esim. uuden puhelimen, ostan sen ominaisuuksien ja hinta-laatusuhteen perusteella, en sen kuka julkimo on mainoksessa. Samoin jos jossakin on mainos tai juttua esim. meikkiuutuudesta. kiinnostun tuotteesta ja sen ominaisuuksista, joiden perusteella myös joko ostan tai en osta tuotetta; ei siihen vaikuta se, onko sitä suosittelemassa/mainostamassa laulaja, entinen missi, kansainvälinen elokuvanäyttelijä tai ei kukaan vaan pelkkä kuva tuotteesta.

Ostatko itse tai tunnetko ihmisen, joka valitsee tai haluaa jonkun tuotteen siksi, että sitä "suosittelee" tai mainoksessa esiintyy tunnettu henkilö, jolle maksetaan siitä? Uskovatko nämä ihmiset, että kyseinen henkilö mainostaa tuotetta jostaklin muusta syystä kuin siksi, että se on työtä josta saa palkkaa? Ja ennenkaikkea, miksi tuote x olisi sen parempi kun sitä mainostaa julkimo kuin jos sitä kehuu naapurin mirja, joka todennäköisesti myös käyttää sitä ja oikeasti on todennut hyväksi?

Re: Ostaako ihmiset oikeasti jotakin sen perusteella

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.6.25 15:39:15

Ei, mutta se voi vaikuttaa alitajuisesti. Ostaisitko todennäköisemmin tuotteen, jonka mainostamisesta Arja Koriseva saa rahaa vai sen, josta rahat saa Putin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.6.25 15:40:58

Kyllä, osalle sillä mainostajalla on merkitystä. Esim Guinness-oluen myynti räjähti eikä panimo pysynyt kasvaneen kysynnän perässä, kun Kim Kardashian julkaisi aiheeseen liittyvän videon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.25 15:44:38

jotenkin se "tutun" ihmisen mielipide mainostetusta tuotteesta vaikuttaa luotettavalta :D ei sillä suurta merkitystä ole, vaan tutkin aina tarkkaan esim muiden merkkien vastaavat tuotteet.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.6.25 15:48:04

Jos tuotteen mainostaja on sellainen ettei tykkää niin sitten tuote jää helposti ostamatta vaikka olisi kiinnostava.
Itseä ei jonkun julkkiksen mainostus innosta yhtään. Vaikka olisi Arja Koriseva. Tuote itsestään pitää olla kiinnostava. Ja kilpailukykyinen hinta.

Päivämäärä:   18.6.25 15:50:22

Ja esimerkiksi tuo mainittu Guinness on ikivanha tuote, joka ei ole mikään valtavan suurimenekkinen ollut. Näkyi täällä Suomessakin kasvaneena kysyntynä ja välillä sitä ei saanut tilattua viikkokausiin, koska panimo ei pystynyt sitä tekemään samaa vauhtia, kuin kysyntää olisi ollut.

Toinen hyvä esimerkki on Prime- juoma, jota kaikki hinkui ostamaan jossain vaiheessa, kun sitä joku julkisuudenhenkilö markkinoi.

Etenkin lapset, teinit ja jopa jotkut nuoret aikuiset menevät helposti näihin villityksiin, kun ei ole vielä samalla tavalla kykyä ymmärtää, miten markkinointi toimii. Iskostetaan päähän, että tuo on saatava, kun tubettaja x kehui sitä. Vanhemmista nuo villitykset tuntuu usein täysin älyttömiltä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 15:50:22

"Lähettäjä: zäkä
Päivämäärä: 18.6.25 15.39.15

Ei, mutta se voi vaikuttaa alitajuisesti. Ostaisitko todennäköisemmin tuotteen, jonka mainostamisesta Arja Koriseva saa rahaa vai sen, josta rahat saa Putin?"

Minä ainakin tiedän kumman ostaisin.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   18.6.25 15:52:14

Riippuu tuotteesta. Olimme ostamassa isovanhemmalle (87v.) uutta puhelinta hajonneen tilalle. Älypuhelinta ei osaa käyttää vaan tarvitsee selkeän peruskännykän. Samaan aikaan tuli vastaan mainos kellopuhelimesta. Tutkimme, olisiko kellopuhelin voinut olla isovanhemmalle vaihtoehto, mutta tutkimisen jälkeen totesimme, ettei ole. Tuossa tapauksessa mainos vaikutti, mutta vaikutusta ei ollut sillä, kuka puhelinta mainosti.

Eräs lempikirjailijani usein suosittelee kirjoja somessa. Ovat kaupallisia yhteistöitä, mutta olen huomannut, että meillä on sama maku kirjojen suhteen. Todennäköisesti hänen suosittelemansa kirja menee lukulistalleni. Ilman suositusta en välttämättä olisi edes tiennyt ko. kirjan olemassaolosta.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   18.6.25 15:53:06

Kyllä mainos vaikuttaa ostopäätökseeni muiden osotopäätökseen vaikuttavien asioiden (laatu, hinta) ohessa. Jos aion ostaa tuotteen x ja y valmistajan mainos on jäänyt positiivisena mieleen ostan todennäköisemmin juurikin tuotteen y valmistajan valmistaman tuotteen x. Kun taas jos valmistajan mainos on jäänyt negatiivisena mieleen, ostan kilpailijan tuotteen. Näinhän mainonta toimii.
Se on sitten eriasia mikä kenellekin tuo positiivisen tunteen mainoksesta/tuotteesta. Itselläni se vaihtelee kovasti ja joskus se voi olla jopa joku mainoksessa esiintynyt julkkiskin. Ei siitä syystä, että se on julkkis vaan siitä syystä, että kyseisen ihmisen esiintyminen saa esim. aina hyvälle tuulelle jne.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   18.6.25 15:56:37

"jotenkin se "tutun" ihmisen mielipide mainostetusta tuotteesta vaikuttaa luotettavalta"

Siis naapurin mirjan? Sehän sulle tutumpi on kuin joku julkimo, jota et ole ehkä koskaan edes nähnyt irl, saati tavannut ja joka ei sinusta ja kuulumisistasi olisi kiinnostunut, jos edes sinua huomaisi kun palvovasti tuijottaisit.

"Tuote itsestään pitää olla kiinnostava. Ja kilpailukykyinen hinta."

Tämä. Mitä lisäarvoa se jonkun henkilön mainostaminen minulle toisi, että sen perusteella jotakin ostaisin? Hän mainostaa nyt tuotetta Diipa, koska se teki paremman sopimuksen kuin tuote Daapa, jota hän mainostaisi jos olisi maksettu paremmin, mutta kun ei niin nyt se tuote on sitten Diipa, vaikka voisi olla Daapakin tai vaikka Joopa.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   18.6.25 16:04:51

Mainoshenkilö "suosittelee" just sitä tuotetta/palvelua, jota hänen käsketään suositella, koska se on hänen työtään ja kulloinenkin tuote/palvelu on se, jota toimeksiantajan on tarkoitus saada kaupaksi. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että mainoshenkilö kehuisi ja suosittelisi mitä milloinkin mieleen tulee, kyllä se suositttelee ihan sitä mitä sopparissa on sovittu ja toimeksiantaja haluaa. Riippumatta siitä, mitä mieltä hän on tuotteesta/palvelusta, käyttääkö sitä itse tai onko edes kokeillut.

Keskenkasvuisilta vielä ymmärtää jos eivät tätä tiedä, mutta jos aikuinen ihminen luulee mainostettavien tuotteiden olevan mainoksissa ihan vaan siksi kun ovat niin hyviä mainoshenkilön mielestä ja että itsestäkin tulee melkein se mainoshenkilö kun pesee tukan sen mainostamalla shampoolla, niin huhhuh.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   18.6.25 17:14:13

Kauan sitten Aarno Kasvi mainosti Biolanin multaa. Äitini oli tuolloin puutarhamyymälässä töissä, ja joku asiakas tuli ihmettelemään, miksei heillä ole Biolanin multaa myynnissä. Äiti vastasi suoraan, että koska se on niin huonolaatuista että siitä tulee reklamaatioita jatkuvasti. Asiakas siihen tuohtuneena, että "pakkohan sen on olla hyvää, kun Aarno Kasvikin sitä mainostaa!" Näytti vähän hämmentyneeltä kun äiti huomautti, että mainostaa kai kun saa rahaa siitä... :D

Eli onhan näitä.

Päivämäärä:   18.6.25 17:43:33

Jokaiselle ihmiselle tekisi hyvää perehtyä asioihin laajemmin. On oikeasti jotenkin surullista, jos joku aikuinen kuvittelee tuotteen olevan hyvä siksi, että henkilö x sitä mainosti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 17:57:28

Mainokseen kiinnittää enemmän huomiota jos siinä on oma suosikkijulkkis. Se siinä on idea.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   18.6.25 18:05:15

Mainos kerää enemmän huomiota, mitä tunnetumpi mainostaja on. Harva ostaa tuotetta, mistä ei ole kuullutkaan, mutta tutun julkkiksen mainos saa tuotteen pysymään paremmin mielessä, ja alkaa ehkä alitajuisesti harkitsemaan tuotetta/palvelua. Ei siis yleensä ole kyse siitä, että uskoisi mainostajan suosittelevan tuotetta, vaan näkyvyydestä. Ihmisen mieli toimii kummasti, ei moni ymmärräkään, mitkä asiat vaikuttavat omiin ostopäätöksiin, vaikka ne itse yrittäisi kieltääkin.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   18.6.25 18:14:58

"ei moni ymmärräkään, mitkä asiat vaikuttavat omiin ostopäätöksiin, vaikka ne itse yrittäisi kieltääkin."

Toimii myös niinpäin, että ärsyttävä mainoshenkilö, eleet, puhetyyli, sanaväännökset jne saavat aikaan ostohaluttomuuden.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   18.6.25 18:20:02

On luonnostaan hyviä mainoskasvoja. Jonkun ihmisen kuva vain myy. Kim Kardashian on varmaan juuri tällainen.

Samoin jotkut ihmiset lehtien kansissa lisäävät valtavasti lehtien myyntiä. Matti Nykänen oli kotimainen esimerkki tästä. Aina kun oli Matista jotakin, myyntiluvut nousivat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.25 18:30:52

No esimerkiksi, täysin hatusta vedetty: jos ikilomalla- tilin pitäjät mainostavat jotakin, millä ovat saaneet myyrä-ongelman kuriin omalla pihallaan, se on paljon uskottavampaa, kuin jos firma itse tai esim. Vivian Nick mainostaisi samaa tuotetta.

Usein mainoksiin liittyy myös se, että mainostaja saa rahakorvauksen lisäksi itse tuotteen halvemmalla (joskus jopa ilmaiseksi, mutta se ei ole verojen vuoksi niin järkevää kalliimmissa asioissa). Tietysti julkimo siis mainontaa niitä tuotteita, jotka oikeasti haluavat omaan käyttöönsä. Esim. Urheilija mainostaa lähtökohtaisesti niitä tuotteita, joita oikeasti haluaa myös itse käyttää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.25 18:38:38

On aina jotain josta on että vau. Ainakin teininä muistin Roni Bäckin ensimmäisiä yhteistöitä joka oli Acon kanssa. Perusteli hyvin videollaan miksi nämä naaman puhdistusaineet on hyviä ja toimivia ja ostin (tosin petyin yhtä nopeasti, kalliita ja ei mun naamalle toimineet :D). En kyllä muuten muista että olisin ollut mainoksen uhri ilman pidempää mietintää.

Apple on tunnettu hyvästä markkinoinnistaan. Vaikka läppärit ei ole läheskään yhtä hyviä kuin vaikka Asus niin silti myy todella hyvin, koska myyvät ja markkinoivat sitä itsevarmasti, täydelliseksi ja saa hyvän tunnelman mainoksiin ihankuin elämäsi muuttuisi kun ostat sen tuotteen. Asus taas markkinoi koneitaan helposti koneen speksteistä tietäville ja semmosena "juu tämä on hyvä kone". Ei myy yhtä hyvin eikä yhtä äänekkäästi mutta laatu taas pitää kaupan hyvänä. Kun heidän mainoskuviaan katsoo vaikka Googlesta niin ei yhtään muista miltä se mainos näytti, Applen tv mainoksen taas muistan vuosienkin jälkeen, vaikken koskaan ole edes harkinnut heidän tuotteitaan.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   18.6.25 18:38:51

En edes tiedä, kuka mitäkin mainostaa enkä tunne ketään, joka tietäisi tai varsinkaan ostaisi sen perusteella.

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   18.6.25 18:43:40

Yleensä en osta mainosten perusteella, joskus jopa välttelen mainostettua tuotetta jos mainokset ärsyttävät.
Mutta olen silti kyllä muutaman kerran ostanut jonkun tuotteen samanlaisten joukosta vain, koska yksi brändeistä tuki hevosurheilua. Olen myöskin joskus nähnyt mainoksen, jonka tuote vaikuttaa kätevältä, joten olen etsinyt samanlaisia tuotteita. Usein se mainostettu tulee sitten valittua, jos se vaikuttaa parhaalta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.