Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pride

Lähettäjä: Öööö-öö 
Päivämäärä:   18.6.25 12:29:23

Mietin tässä, etten tunne yhtäkään ihmistä, joka luokittelisi läheisensä sukupuolisen suuntautumisen mukaan. Tunnetteko te? Siksi tällainen sateenkaari-rokkailu on mielestäni pakkotuputusta, vaikkakin trendikästä. Edistääkö tämä oikeasti sateenkaariväen oikeuksia tai parantaako elämää? Kun heterona mietin, että ennemminkin alkanut jo ärsyttää koko touhu. Eihän meille heteroillekaan ole kulkueita. Ei sillä, että tarvitsisimme, mutta periaatteessahan tämä asettaa heterot heikompaan asemaan. Uskon, että monia muitakin ärsyttää?

Re: Pride

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   18.6.25 12:31:11

Turhaa ko asian korostamista ja jopa jalustalle nostamista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 12:41:17

Uliuli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.25 12:42:47

Ihan varmasti monia ärsyttää. Itseäkin joskus vähän kun osuu joku möyhkääjä kohdalle.
Jalustalle nostamisena tai heteroiden alentamisena en kyllä pysty tapahtumaa näkemään. Pidän prideja myös tärkeänä asiana, koska aivan liian monelle (suuntautumisesta riippumatta) aihe on edelleen hyvin vaikea ja näinhän sen ei pitäisi olla. On tärkeää että muutkin kuin heteroseksuaalisuus on hyväksyttyä ja normaalia ja sitä voi jopa juhlia.

Niin kauan kuin on näitä urpoja jotka vastustaa, kiukuttelee ja jopa uhkailee koska pride, niin niin kauan niitä tarvitaan. Ei heterot saa paheksuntaa, tappouhkauksia ja väkivaltaa vain siksi että ovat heteroita, joten ei ihan olla samalla viivalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.25 12:44:57

Kyllä sinä saat sinne kulkueeseen osallistua aivan yhtälailla.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.6.25 12:45:50

Olipa typerä aloitus, juuri tuollaisten ihmisten vuoksi prideä tarvitaan :)

"Mietin tässä, etten tunne yhtäkään ihmistä, joka luokittelisi läheisensä sukupuolisen suuntautumisen mukaan. Tunnetteko te?"

Minut kyllä jatkuvasti luokitellaan seksuaalisen suuntautumisen (ei sukupuolisen) mukaan. Joka päivä, vaikka en toitota asiaa enkä ole sitä edes kenellekään ääneen sanonut, elän vain elämääni.

"Siksi tällainen sateenkaari-rokkailu on mielestäni pakkotuputusta, vaikkakin trendikästä."

Ei ole trendikästä, päinvastoin, oikeuksia yritetään heikentää koko ajan.

"Edistääkö tämä oikeasti sateenkaariväen oikeuksia tai parantaako elämää?"

Edistää. Pride-kuukausi on lempikuukauteni ja pride lempitapahtumani. Ajattele asia niin päin, että sinut oletettaisiin aina automaattisesti homoseksuaaliksi ja samansukupuoliset ihmiset lähestyisivät sinua. Ei olisi varmaan kivaa. Sitten olisi yksi tapahtuma vuodessa, jossa sinusta ei oletettaisi mitään.

"Kun heterona mietin, että ennemminkin alkanut jo ärsyttää koko touhu."

Ahaa, mikä siinä ärsyttää? Ei ole pakko osallistua millään lailla vai ärsyttääkö ulkopuolisuuden tunne? Tervetuloa meidän elämäämme jossa ulkopuolisuuden tunne on normi.

"Eihän meille heteroillekaan ole kulkueita."

Ei muuta kuin järjestät.

"Ei sillä, että tarvitsisimme, mutta periaatteessahan tämä asettaa heterot heikompaan asemaan. Uskon, että monia muitakin ärsyttää?"

Kerrotko vielä miten olet heterona heikommassa asemassa? Onko joku kieltänyt osallistumassa pridekulkueeseen jos kerran sinne haluat. Sinne osallistuu monia heteroitakin jotka tukevat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.

Toivottavasti avasi edes vähän.

Käy vaikka lukemassa iltapäivälehtien kommenttikenttiä prideen liittyen jos mietit mihin sitä pridea tarvitaan -tasa-arvon saavuttamiseksi...

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   18.6.25 12:49:14

Aika harvoin jos koskaan heteroa on syrjitty sukupuolisen suhtautumisensa vuoksi, pidetty rikollisena, sairaana, pahoinpidelty koska on hetero, estetty pääsemästä vaikkapa naimisiin, pilkattu ja ivattu koska on hetero. Mutta mene ihmeessä mukaan ja ilon kautta, pride on kaikille, myös heteroille! Terveisin hetero, ketä ei häiritse toisten seksuaalinen suuntautuminen millään tavalla.

Päivämäärä:   18.6.25 12:49:52

Sinulla ei selvästi ole lähipiirissä yhtäkään sateenkaari-ihmistä. Muuten tietäisit mitä he joutuvat edelleen tänä päivänä kokemaan. Heterona itseäni ei esim. ole kukaan uhannut vetää turpaan sen takia, että olen pitänyt kumppaniani julkisella paikalla kädestä kiinni, mutta sateenkaari-ihmisille yököttelyt ja äärimmäisissä tapauksissa jopa väkivallan uhka ovat edelleen arkipäivää.

Lähettäjä: Nolo 
Päivämäärä:   18.6.25 12:53:00

No tässä sitten tätä sateenkaarisuvaitsevuutta nimimerkillä Mä. Tyypillistä, ettei suvaitakaan itse ketään tai mitään. Asiallinen aloituskin saadaan woketettua joksikin muuksi, kun kovasti väännetään.

Kysyn uteliaisuutta, että miten teitä sorretaan, kun en itse tiedosta, kuka on homo ja kuka hetero. Lukeeko se t-paidassanne vai otsassa?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.6.25 12:55:10

Voi Luoja, aloittaja...

Lähettäjä: Höpöhöpö vaan 
Päivämäärä:   18.6.25 12:57:20

Nyt on kyllä pakko puuttua tähän. Suomi on varmasti maapallon harvinaisimpia maita ja kuuluisa nimenomaan esim.homomatkailumaana suuren suvaitsevuuden vuoksi. Ihan turha keksiä draamaa. Aina on ihmisiä, jotka halveksivat jotain ominaisuutta esim.lihavaa tai huonosti koulutettuja tai köyhiä. Jotain se kertoo myös sateenkaari-ihmisistä jos ei mitään kestä. Asenneongelma teillä. Vähän suhteellisuudentajua nyt ihmiset peliin. Tuskin täällä kukaan teitä murhaa tms homouden vuoksi. Haloo!

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   18.6.25 13:00:35

Jo näistä muutamista vähemmistön kirjoittamista teksteistä alkaa ymmärtää miksei teistä pidetä

Päivämäärä:   18.6.25 13:00:48

"Kysyn uteliaisuutta, että miten teitä sorretaan, kun en itse tiedosta, kuka on homo ja kuka hetero. Lukeeko se t-paidassanne vai otsassa?"
Et ole koskaan nähnyt pariskuntia yhtään missään? Se kieltämättä selittää kyllä paljon, jos et tunne edes vanhempiasi.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   18.6.25 13:10:22

"No tässä sitten tätä sateenkaarisuvaitsevuutta nimimerkillä Mä. Tyypillistä, ettei suvaitakaan itse ketään tai mitään."

Ketä "Mä" ei suvaitse?

Päivämäärä:   18.6.25 13:10:23

Hyvä kirjoitus höpöhöpö.

Päivämäärä:   18.6.25 13:11:02

"Jotain se kertoo myös sateenkaari-ihmisistä jos ei mitään kestä. Asenneongelma teillä. Vähän suhteellisuudentajua nyt ihmiset peliin. Tuskin täällä kukaan teitä murhaa tms homouden vuoksi."

Ahaa, no tämä selittääkin paljon. Eli jos kukaan ei murhaa homouden vuoksi, niin kaikki muu syrjintä pitää vaan kestää? Minä en heterona ole koskaan joutunut "kestämään" mitään seurustelukumppanini sukupuolen vuoksi, miksi homoseksuaalien pitäisi kestää yhtään sen enempää? Koskeeko sama myös esim. rasismia? Tämän logiikan mukaan ongelma ei nimittäin olisikaan itse rasismi, vaan värillisten ihmisten asenneongelma. Pitäisihän heidän nyt vaan kestää arkipäivän rasismia, jos eivät sentään tule murhatuiksi.

Lähettäjä: Tappolistalla 
Päivämäärä:   18.6.25 13:20:42

Olen hetero ja minulle on sanottu, että minut pitäisi tappaa, koska paras kaverini on homoseksuaali. Ja tietenkin se kaverinikin JA HÄNEN 5V. LAPSENSA pitäisi tappaa, koska homoseksuaalisuus ja homoseksuaalit tekee lapsistaan homoseksuaaleja.

Tämä sanoja on sitä porukkaa, joka näkee n***ereitä, feministejä ja homostelijoita joka paikassa ja paikoissa, joissa niitä ei ole (kuten omassa pikku maailmassaan, joka kattaa työn ja kodin).

Päivämäärä:   18.6.25 13:26:16

Ei se syrjintä vähene sillä, että kuljette pitkin katuja ja liputatte. Teitä inhoavia ja ties mitä muuta inhoavia tulee aina olemaan, ja suoraan sanottuna tämä pride-ilmiö vain provosoi heitä. Sama juttu kuin elokapinan kanssa.

Päivämäärä:   18.6.25 13:32:29

Edistää vaan ennakkoluuloja tuollaiset friikkisirkukset.
Jos halutaan edistää tasa- arvoa niin silloin pitäisi marssia tavallisissa vaatteissa.

Päivämäärä:   18.6.25 13:35:36

Voi kun yhtä suurella innolla ulisijat pyrkisitte ratkaisemaan sen ongelman, että teitä inhotaan ja tullaan aina inhoamaan. Mutta ei, edelleen vaan itkette netissä ja sen ulkopuolella ja jatkatte itsenne korostamista, vaikka se vaan provosoi muita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.25 13:35:45

Ja tavallisen puolison kanssa, niinhän?

Lähettäjä: Rai rai 
Päivämäärä:   18.6.25 13:40:25

Minusta pridekulkueet on mahtavia! Kerrankin jotain värikästä ja iloista, johon pääsee kaikki mukaan. Saisi olla enemmänkin tuollaista.
Kävin viimevuonna ensimmäistä kertaa kulkueessa liittolaisena ja tajusin, että viimeksi on ollut yhtä railakas tunnelma hiton penkkariajelulla vuonna nakki.

Ja pisteelle: erehdyt termistä; tarkoitat varmaan tasapäistämistä..

Päivämäärä:   18.6.25 13:40:37

Kyllä.

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   18.6.25 13:45:00

Mä olen kyllä ihan umpiheterona osallistunut Prideen.

Päivämäärä:   18.6.25 13:46:41

Minua homoa ei saisi prideen kirveelläkään.

Lähettäjä: selittäjä 
Päivämäärä:   18.6.25 13:50:21

Olet kyllä sikäli oikeassa että itsekään en tunne ketään sellaista. Eli joo, jos mentäisiin pelkästään minun ja omien piirieni mukaan niin ei, Prideä ei todellakaan enää tarvittaisi. Sen sijaan _tiedän_ että tässä yhteiskunnassa on edelleenkin todella paljon ihmisiä jotka luokittelevat läheisensä - tuntemattomista puhumattakaan - sukupuolisen suuntautumisen mukaan, aloittaja itse hyvänä esimerkkinä. Sen lisäksi hyvin monet tämän yhteiskunnan rakenteet, tavat ja normit edelleenkin luokittelevat ihmisiä näiden sukupuolisen suuntautumisen mukaan, joten kyllä sitä Prideä valitettavasti edelleenkin tarvitaan, ihan siihen asti kunnes riittävän moni on kasvanut ihmisenä riittävän paljon että sitä ei enää tarvita - eli siinä vaiheessa kun nämä yhteiskunnalliset luokittelut ovat täysin hävinneet ja viimeiset luokittelijatkin painuneet mitättömäksi änkyrävähemmistöksi, jolla ei ainakaan ole mitään poliittista valtaa.

Päivämäärä:   18.6.25 13:55:13

Tuo kulkue vain lisää ennakkoluuloja sekä luokittelua.

Lähettäjä: selittäjä 
Päivämäärä:   18.6.25 13:58:02

Yksi äärimmäisen hyvä esimerkki siitä miksi Prideä tarvitaan ovat tällaiset topat ja aloitukset ihan itsessään. Siinä vaiheessa kun Pride ei ilmiönä jaksa enää kiinnostaa niin paljoa että niitä joka Priden yhteydessä tehtaillaan, niin ollaan jo sen tien alussa jossa siitä tulee niin valtavirtaa että sitä ei enää yksinkertaisesti tarvita. Eli kun menisit kelle tahansa kadun tallaajalle esittelemään ideasi Pridestä niin se katsoo sinua ihmetellen, että joo ehkä, mutta miksi? Mihin sitä tarvitaan? Seksuaalinen suuntautuminenhan on täysin luonnollinen asia ja jokainen saa vapaasti olla sitä mitä on. Emmehän me pidä erikseen myöskään festivaalia ihmisille joilla on siniset silmät, emmehän?

Sitten kun ollaan tässä pisteessä, siis koko yhteiskunnan osalta kauttaaltaan, sitten Prideä ei enää tarvita.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   18.6.25 13:59:02

Mitäpä jos kyseiset vähemmistöt voisivat ihan itse päättää tarvitaanko prideä vai ei? Kukaan ei kysynyt aloittajan eikä kenenkään muunkaan ulkopuolusen mielipidettä. Kyseessä on kuitenkin ihan laillinen toiminta, ja sitä paitsi positiivinen ja iloinen tapahtuma.

Sen sijaan voit millok vain järjestää öö-öö paraatin, jos siltä tuntuu!

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   18.6.25 14:07:48

Aika aggressiivisia vastauksia tullut aloitukseen

Päivämäärä:   18.6.25 14:09:50

”Ei se syrjintä vähene sillä, että kuljette pitkin katuja ja liputatte. Teitä inhoavia ja ties mitä muuta inhoavia tulee aina olemaan, ja suoraan sanottuna tämä pride-ilmiö vain provosoi heitä. Sama juttu kuin elokapinan kanssa.”

Näin se vaan menee. Ja nämä ilkeät ihmiset keksii syyn kiusata, myös ulkonäkö on yksi iso ongelma (myös hötöläiset tykkää haukkua ihmisien ulkonäköä). Kehitysvammaisuus jne. Ongelma ei ole pelkästään seksuaalinen suuntautuminen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.6.25 14:14:33

Jaahas, ja taas mennään. Aina joku "ihan vaan itsekseen miettijä" aloittaa tällaisen samanlaisen topan joka vuosi.

Jos pride ärsyttää, niin lakkaa miettimästä sitä ja jatka elämääsi. Päteeylipäätään muuhunkin elämään, älä tuhlaa energiaasi asioihin, jotka eivät sinua kiinnosta. Anna silti heidän, joita kiinnostaa nauttia omista jutuistaan. Koetko, että kahvinjuojia vähätellään, jos kahvilassa on laajempi teevalikoima kuin kahvivalikoima? Ärsyttääkö se, että ravintola tarjoaa vain vegaanista ruokaa, ja sinulle lihansyöjänä ei sieltä löydy mitään? Jos koet jatkuvasti tunteita, että vähemmistöille suunnattu asia on sinulta pois, voit mennä itseesi ja tutkiskella asiaa mielessäsi, miksi ihmeessä koet näin. Jos muutama viikko vuodessa häiritsee sinua noin paljon, kun muina aiheena aiheesta ei pidetä mitään meteliä, niin kyllä se on peiliin katsomisen paikka.

Päivämäärä:   18.6.25 14:15:09

Ei toki tarvitsekaan pitää minusta, ihan tasa-arvoinen kohtelu riittäisi kiitos!

Jos ei ole perehtynyt ihmisoikeusasioihin, niin ei ehkä kannattaisi tulla niitä tänne kommentoimaan? Mutta ymmärrän, että (yksi ja sama tyyppi eri nimimerkeillä?) yrittää nyt täällä provosoida :) Olisiko itsetutkistelu tarpeen miksi koet tuollaisen tarpeelliseksi?

Aika heikko argumentti, että tasa-arvo on riittävällä tasolla kun Suomessa ei tapeta homoseksuaaleja -eikö tilanne olisi silloin jo melko hirvittävä ja tarvitsisi vähän muitakin toimia kuin paraatin?

Mitä noihin vaatteisiin tulee -mikä kukakin on päättämään mitkä ovat tavalliset (hyväksyttävät) vaatteet. Miksi jokainen ei saisi pukeutua kuten haluaa, edes siellä pridessa? Ei ole varmaan keneltäkään pois, vaikka kaikki pukeutuisivat pelleiksi. Miksi esim. sambakulkueiden värikkäät ja paljastavat vaatteet eivät häiritse?

Itseäni tällä hetkellä ärsyttää tasa-arvokysymyksessä se, että jos on kaksi hakijaa, huonompi hetero voi saada paikan kuin pätevämpi homoseksuaali.

Päivämäärä:   18.6.25 14:15:42

* muina aikoina aiheesta

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   18.6.25 14:19:53

Olen menossa tänä vuonnakin prideen heterona kannattamaan tasa-arvoa. Ikäänkuin liittolaisena -juuri etuoikeutettujenhan siellä pitäisi olla mukana.

Ja minulle kenenkään seksuaalinen suuntautuminen tai vaatetus ei ole mitenkään ongelma, olen sen verran sinut itseni kanssa ;)

Öyhääjiä en sen sijaan arvosta kovinkaan korkealle, pysyttelen moisista epäitsevarmoista ja kehittymättömistä henkilöistä mahdollisimman kaukana.

Päivämäärä:   18.6.25 14:30:43

Miksi esim. sambakulkueiden värikkäät ja paljastavat vaatteet eivät häiritse?

Koska se on sambakulkue. Mutta pride lisää ennakkoluuloja kun siellä kuljetaan puolialasti/ fetissikamppeissa.
Minun mielestä seksuaalivähemmistöt ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin ja sitä kai tässä yritetäänkin muka ajaa mutta tuo pride ei kyllä edistä sitä.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   18.6.25 14:31:44

Tehkää (lakien puitteissa) mitä haluatte ja olkaa mitä haluatte mutta älkää pliis hieroko sitä naamalleni. Kun ei vaan kiinnosta.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   18.6.25 14:32:35

Paskahommalta täyttä asiaa.

Päivämäärä:   18.6.25 14:38:33

"Mutta pride lisää ennakkoluuloja kun siellä kuljetaan puolialasti/ fetissikamppeissa."

Suurin osa ihmisistä on pridekulkueessakin "tavallisissa" vaatteissa. Mikäs sinussa on kun huomaat vain ne muutamat puolialastomat ja nahkamiehet :D Kiinnostaako niin salaa, että pitää kadehtia muilta?

"Tehkää (lakien puitteissa) mitä haluatte ja olkaa mitä haluatte mutta älkää pliis hieroko sitä naamalleni. Kun ei vaan kiinnosta."

Mitä seksuaali ja sukupuolivähemmistöt hierovat kenenkään naamalle. Eikös sitä heteronormatiivisuutta ennemmin hierota meidän kasvoillemme.... Sinullahan on valinta: älä osallistu jos ei kiinnosta. Me emme voi valita, hetero"toitotusta" ja rummutusta on kaikkialla. Joka paikassa!

Päivämäärä:   18.6.25 14:44:03

>muutama viikko vuodessa

Ensin se oli päivä, sitten viikonloppu, viikko ja nyt kokonainen kuukausi.

Päivämäärä:   18.6.25 14:44:59

- Pride-kulkue on yksi päivä. Muutoin näet ehkä sateenkaarilippuja siellä täällä, ei varmasti vaikuta elämääsi sen enempää.

Päivämäärä:   18.6.25 14:45:28

>siellä täällä

Joka paikassa*.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   18.6.25 14:47:54

Se yksikin päivä on liikaa Ällö.

Päivämäärä:   18.6.25 14:48:12

Suomessa tulee liputtaa vain ja ainoastaan Suomen lipulla.

Päivämäärä:   18.6.25 14:50:14

Iivari, sehän kertoo juuri siitä, että tällaisia tapahtumia tarvitaan lisää. :) Ja niin pitkään niitä järjestetään, kun kaltaisiasi on olemassa.

Todella moni kaveri, kollega jne on tuonne osallistumassa ja hyvä niin.

Päivämäärä:   18.6.25 14:57:50

Sokeakin näkee mitä ne yrittää – provosoida heteroita maksimaalisesti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.6.25 14:59:39

Sateenkaariliput on hienoja! Jotenkin juhlava ja iloinen tunne tulee niistä.
En koe että naamaani hierottaisiin mitään.
Eläkää ja antakaa muiden elää!

Lähettäjä: Hyvä idea! 
Päivämäärä:   18.6.25 15:02:49

Tuollaisten ihmisten takia taidan nostaa progressiivisen pridelipun salkoon ja liputtaa omalla pihalla ympäri vuoden. Vaikka ihan hetero olen. Tottuupa teillä silmä siihen :)

Päivämäärä:   18.6.25 15:06:08

Minusta ne on rumia ja näkisin mieluummin tyhjän lipputangon.

Päivämäärä:   18.6.25 15:08:59

Me emme voi valita, hetero"toitotusta" ja rummutusta on kaikkialla. Joka paikassa!

No ei ole ja se vain vähemmistöstä tuntuu siltä.

Päivämäärä:   18.6.25 15:10:38

Heterot nimenomaan ei tee numeroa itsestään eikä tunge heteroutta naamaan provosoidakseen.

Päivämäärä:   18.6.25 15:12:11

-, hyvä yliviiva, öyhötä öyhötä, mitä enemmän, sen oarempi. Takaa sen, että niin iloinen juhla kuin pride on jatkossakin meidän ilona. Mikäli öyhöttäjiä ei olisi, niin ei olisi prideakaan.

Päivämäärä:   18.6.25 15:14:48

Pitäisikö minun lähetä heterona heterolippu kourassa hillumaan puolialasti tai jossain lateksipuvussa kaupungille ja antaa ymmärtää että olen normaali perheenäiti enkä halua tehdä numeroa itsestäni?

Päivämäärä:   18.6.25 15:17:53

Oletko sinäkin bi vai miksi osallistut sateenkaariväen juhlistamiseen?

Päivämäärä:   18.6.25 15:21:21

- , vaikkapa ihan siksi, että kannatan tasa-arvoa ja tunnen lukuisia seksuaalivähimmöstöihin kuuluvia, mikä ei toki ole työskentelemälläni alalla epätavallista. Sinäkin tässä väheksyt pridea ja seksuaalivähemmistöjä, joten tuolletapahtumalle on kysyntää yhä.

Päivämäärä:   18.6.25 15:21:52

Jos homopari suutelee televisiossa, se on homorummutusta jota tungetaan naamalle -tällä logiikalla heterorummutusta on ihan kaikkialla ja sitä tungetaan kaikkien naamalle.

Toivottavasti aloittaja sai nyt kaipaamansa vastauksen. Kyllä. Pridea tarvitaan.

Etenkin transoikeuksia poljetaan ympäri maailmaa.

Päivämäärä:   18.6.25 15:22:06

Heteroiden kannattaa elää normaalia elämää, pariutua vastakkaisen sukupuolen kanssa, tehdä lapsia ja kasvattaa niistä uusia sukupolvia.

Päivämäärä:   18.6.25 15:22:54

Vaikea keksiä mitään kauniimpaa ja luonnollisempaa asiaa kuin heterous.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   18.6.25 15:23:30

Ihminen taitaa olla ainoa eläinlaji, jolle homous on ongelma ja joka syrjii lajitovereitaan sen vuoksi. Muussa eläinmaailmassa normaalia. Elävät ja antavat muiden elää.

Päivämäärä:   18.6.25 15:23:52

"Sokeakin näkee mitä ne yrittää – provosoida heteroita maksimaalisesti."
Eikö ole hienoa, että persujen pelikirja on otettu laajemminkin käyttöön. Mitä väliä millään muulla kunhan tiettyjä ihmisiä @!#$.

Päivämäärä:   18.6.25 15:24:17

-, käsityksesi normista on todella kapea-alainen. Tuntemani homo- ja lesboparitkin elävät aivan normaalia elämää. Ja ajatella, joillain on lapsiakin!

Päivämäärä:   18.6.25 15:26:30

https://www.panimohimo.com/oluet/himo-homo-go-deeper/

Tässä ylisviivalle vielä juomavinkki juhannukseksi! :)

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   18.6.25 15:27:45

Mitä normaalia heteroudessa on -minusta jotenkin epäluonnollista! Hyi olkoon!

Päivämäärä:   18.6.25 15:34:08

Jätän ala-arvoisen roskalinkkisi avaamatta – enkä sitä paitsi juo alkoholia juhannuksena.

Päivämäärä:   18.6.25 15:36:29

Miksi pilaat juhannustani homopakottamalla?

Päivämäärä:   18.6.25 15:37:21

Tuntemani homo- ja lesboparitkin elävät aivan normaalia elämää. Ja ajatella, joillain on lapsiakin!

Sitten täytyy kuitenkin toimia itseään vastaan ja lisätä enemmistön ennakkoluuloja kulkemalla fetissikamppeissa tai puolialasti pride kulkueessa?

Päivämäärä:   18.6.25 15:37:30

Pride kulkueessa on tosi paljon heteropariskuntia ja heteroita ylipäätään. Juhlistavat tasa-arvon juhlaa ilman luuloja, että olisi heiltä mitään pois. Itse olen ollut 3kertaa. Tunnelma on todella lämminhenkinen ja positiivinen. Ei siellä näe mitään tuputusta eikä kukaan katsoa sua pahalla jos olet siellä naisena miehesi kanssa, enemmänkin ottavat sinut lämpimästi mukaan. Siellä joukossa on toki myös vanhoja homoja, jotka ovat jopa menettäneet kumppaninsa toisessa maassa, koska homouden takia listitty. Suomessakin on edelleen pakkohoidot heteroitumiseen laillisia. Siellä on myös vanhoja vähemmistöön kuuluvia, jotka ei nuorena voinut seurustella kuin piilossa ja toivoa ettei kukaan huomaa. Ilon seassa on siis myös paljon surua jos oikeen avaa silmänsä.

Päivämäärä:   18.6.25 15:40:44

Ai, onko puolialastomuus ja fetissivaatteet jotenkin pakotettu -itse olen ollut yli 20 vuotta mukana ihan tavallisissa vaatteissa!

Päivämäärä:   18.6.25 15:45:55

^^ Ei ole pakotettu kuten ei eheytyshoitojenkaan läpikäymiseen.
Se vain ihmetyttää kun halutaan tarkoituksella pukeutua fetissikamppeisiin mikä ei ainakaan vähennä ennakkoluuloja.

Päivämäärä:   18.6.25 15:47:22

Kyllä siinä on ilmiselvä "jotta heteroita vituttaa" kyseessä.

Päivämäärä:   18.6.25 15:48:36

Mitä ihmeellistä siinä on, että saa edes sen kerran vuodessa kulkea omana itsenään pääkaupungin keskustassa? Senhän pitäisi olla joka päivä mahdollista!

Päivämäärä:   18.6.25 15:49:03

Mikä estää?

Päivämäärä:   18.6.25 15:52:49

Tässä juuri päästään siihen, mihin pridea tarvitaan :)

Päivämäärä:   18.6.25 16:12:40

Tänä vuonna oli eka prideni, vaikka olen tiennyt homoudestani yli 20 vuotta. Kyllä jännitti mutta oli aivan ihanaa nähdä muita kaltaisiaan! Ensi vuonna uudestaan.

Päivämäärä:   18.6.25 16:22:55

”Ihminen taitaa olla ainoa eläinlaji, jolle homous on ongelma ja joka syrjii lajitovereitaan sen vuoksi. Muussa eläinmaailmassa normaalia. Elävät ja antavat muiden elää.”

Kyllä vain ne muutkin eläimet syrjivät millon mistäkin syystä lajitovereitaan ja tappavat myös. Kai tämän nyt pitäisi kaikkien tietää?

Päivämäärä:   18.6.25 16:27:24

Ja silti eivät homoseksuaalisuudesta, jännä.

Päivämäärä:   18.6.25 17:19:49

Onko pisteellä joku esimerkki eläimestä, joka syrjisi lajitoveriaan homouden takia. Kyllä on heikkoa argumentaatiota.

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   18.6.25 17:31:52

Olisiko sinulla joku mielenterveyden hoidon ammattilainen jonka kanssa voisit keskustella tästä ärsytyksestä. Ei ole normaalia käytöstä jos se häiritsee niin että tännekin piti erikseen kirjoittaa? Ärsyttääkö muukin ihmisoikeusaktivismi sinua ja miksi ihmeessä?

Vaan eiköhän kaikki näe että tämä on taas persutrollin säälittävä avaus loanheitolla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.25 17:36:30

Taitaa olla trendikästä Pride kulkueissa marssia. Itse asiahan on ollut tapetilla jo 60-luvulta ja lainsäädöllisesti asiat on jo korjattu aikaa sitten. Mutta kukin taaplaa tyylillään. Aina tulee olemaan vastarannan kiiskejä joiiden mielipiteitä mitkään kulkueet ei tule muuttamaan, papistosta lähtien.

Lähettäjä: !!?? 
Päivämäärä:   18.6.25 17:36:54

Miksi sinusta on oikein nimitellä vaikkapa persutrolliksi? Onko se sitä suvaitsevaisuutta jota tarjoilette?

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   18.6.25 17:38:33

Onpa surullista että vielä tänäkin vuonna pitää lukea jotain umpimielisen sössötystä "friikkisirkuksesta".
Jos normaalilla järjellä varustettu aikuinen ihminen ei osaa muita kunnioittaa ja antaa tehdä sitä mikä heille on tärkeää, mistä ei kenellekään mitään haittaa ole, niin jo on kumma! Jos ei osaa katsoa muualle kun joku mitätön asia ärsyttää, ja pitää suutaan kiinni kun ei ole mitään mukavaa sanottavaa, niin voi hieman sieltä peilistä tarkastella sitä OMAA yhteiskuntakelpoisuuttaan. Sitä kun on maailma täynnä asioita minkä kanssa vaan pitää tulla toimeen, suvaita ja sietää.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   18.6.25 17:42:20

Sana kiiski taipuu kiiski- kiiskiä, ei suinkaan kiiskejä. Vai taivutatko sanan koira - koiria vai koira- koireja?

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   18.6.25 17:42:26

Koska sen nyt vaan on tässä(kin) maassa äärioikeiston agenda levittää ja jankata näitä Kremlin arvoja ja väitteitä "pakkotuputuksesta" julki joka paikassa.

Ja kyllä on korvienväli huonossa kunnossa jos kuvittelee vähemmistöjen asian edistämisen laittavan itsensä jotenkin heikompaan asemaan. Tämähän on täysin järjetöntä.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   18.6.25 17:45:18

Pride on kopioitu Yhdysvalloista ja se sai alkunsa 1960-luvulla Stonewallin mellakoiden jälkeen. Se syntyi kun homot ja lesbot nousivat taisteluun homoseksuaaleja vainoavaa järjestelmää vastaan. Yhdysvaltalaiset homot ja lesbot elivät 1960-luvuilla järjestelmässä, jonka lait olivat homovastaisia, hyvin harvat ravintolat, toivottivat homot henkilöt tervetulleiksi, lähes kaikki homobaarit olivat mafian hallinnassa ja poliisi teki ratsioita näihin baareihin koska niissä ei ollut anniskeluoikeuksia. Pidättämisen syyksi riitti, että mies oli pukeutunut naiseksi. Stonewallin mellakoissa korostui se, että eniten näkyvyyttä saivat transvestiitit ja se, että he taistelivat raivokkaasti poliisien kanssa.

Monet vanhat homot, jotka olivat työskennelleet koko 1960-luvun todistaakseen, että homoseksuaalit eivät eronneet heteroseksuaaleista, vastustivat pride kulkueita koska he eivät halunneet ihmisten ajattelevan homoseksuaaleista että ovat joukko Villagen drag queeneja, jotka käyttäytyivät levottomasti ja mauttomasti.

Priden historia näkyy kulkueessa vieläkin ja sitä voi miettiä kuinka hyvin tämä Yhdysvalloista 1960-luvulta kopioitu kulkue sopii Suomeen vuonna 2025. Vaikka kannatan itse asiaa: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläiset oikeudet, siitä en ole vakuuttunut, että Pride on paras tapa toimia näiden asioiden puolesta. Yhdysvaltalaistyylinen meuhkaaminen koetaan Suomessa aika usein provosoivaksi ja se helposti kääntyy itse asiaa vastaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.6.25 17:52:41

Itseään vastaan..? :D

"siitä en ole vakuuttunut, että Pride on paras tapa toimia näiden asioiden puolesta"

No moni muu on. Miksi sinun mielipiteelläsi olisi merkitystä? Suomessa kulkue on muokkautunut omanlaisekseen, ja sopii tänne erittäin hyvin. Mukava ja positiivinen tapahtuma. :)

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   18.6.25 18:11:02

Tiedän monta homoa jotka vastustavat pridea eivätkä halua että junnut <30v tulee heille vinkumaan et on pakko. Junnut tätä liikettä kannattaa. On hienoa kantaa sateenkaarikassia

Päivämäärä:   18.6.25 18:15:14

Hoo, jaa, minä en tunne yhtäkään. :) Pelkästään nykyisessä työpaikassani on kolme homoa, tunnen myös muutaman lesboparin. Ja useita muita homotuttuja ja -kavereita alalta, kukaan ei tuota vastusta, lienee siis tuttavasi aika marginaalinen ryhmä. Josko heitä on olemassakaan. Tuntemani ihmiset ovat ikähaarukassa 35-60+.

Eikä sinne tarvitse osallistua, ihan vapaaehtoista.

Päivämäärä:   18.6.25 18:16:55

m, ne keiden mielestä Pride sopii tänne hyvin ja marssivat iloiten kulkueessa kannattavat jo nyt seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisiä oikeuksia.

Muuttaako se niiden ajatuksia jotka eivät ajattele, että homoseksuaalit eivät eroa heteroseksuaaleista vai ruokkiiko yhdysvaltaistyylinen meuhkaaminen stereotypioita?

Päivämäärä:   18.6.25 18:18:28

Jos joku päättää pridea juhlivien ihmisten takia että homot onkin kamalia eikä heitä pidä sietää, niin ei se ajatus yhdenvertaisuudesta voinut kovin vankalla pohjalla olla.

Päivämäärä:   18.6.25 18:22:45

Ällö taas yleistää omista kokemuksista ja tietää paremmin.

Päivämäärä:   18.6.25 18:29:42

- , kun työskentelee alalla, jossa seksuaalisvähemmistöjä on enemmän tai vähemmän yleisesti jokaisessa työyhteisössä, niin kyllä, niitä tuttavuuksia on kertynyt jo varsin kohtalainen määrä parinkymmenen vuoden aikana, jolloin on ehtinyt olla ties kuinka monissa työyhteisöissä joko keikkatyöläisenä tai vakituisena. Ja kuka tahansa ikäiseni alan työntekijä osaisi kertoa saman.

Kaikki eivät tuohon tapahtumaan mene, mutta tasa-arvoa ei kukaan vastusta ja siitä tapahtumassa on kyse.

Kannattaa - vähän lukea, sivistää itseään ja vaikka keskustella ihmisten kanssa,niin saat sinäkin tuohon mustavalkoisuuyeesi apua. Tunnut pitävän täysin normaaleja asioita jotenkin eriskummallisena. Se nyt on faktaa, että kun elää vähän pidempään, niin kokemuspohjaakin on enemmän.

Päivämäärä:   18.6.25 18:32:14

Ja sekin on toki selvää, että pääkaupunkiseudulla suvaitaan vähemmistöjä enemmän. Aika kamalia juttuja olen kuullut heiltä, jotka ovat muuttaneet pieniltä paikkakunnilta. Tämä on valitettavaa, mutta totta ja moni on kokenut saman.

Päivämäärä:   18.6.25 18:46:09

Osa homoista on vastustanut Pride-liikettä sen alkuajoista saakka eikä kyseessä ole muutenkaan yhtenäinen ja yksimielinen ryhmä.

Mattachine Societyn jäsenet, jotka olivat työskennelleet koko 1960-luvun todistaakseen, että homoseksuaalit eivät eronneet heteroseksuaaleista vastustivat Pridea. Heistä feminiininen käytös vaikutti häpeällisiltä.
Lesbofeministit 1970-luvulla olivat niin pahoissa riidoissa homojen vapautusliikkeen kanssa, että jotkut lesbot kieltäytyivät työskentelemästä homomiesten kanssa. Feministilesbot pitivät miesten asenteita patriarkaalisina ja sovinistisina ja näkivät homomiehillä olevan samat väärät käsitykset naisista kuin heteroseksuaalisilla miehillä.
Ranskassa oli mielenosoitus jossa homot vastustivat samaa sukupuolta olevien avioliittoa jne.

Maailma ja Suomi on paljon suurempi paikka kun Ällön työpaikka ja tuttavapiiri.

Päivämäärä:   18.6.25 18:48:49

Faktahomma, tasa-arvoa ei vastusta yksikään homoseksuaali. Pride on tasa-arvon juhla.

Ja noita leikkaa liimaa googlesta ja tekoälyltä viestejäsi en edes viitsi lukea, kun et vaivaudu itse kirjoittamaan omia viestejäsi, ohitan ne sujuvasti. :)

Päivämäärä:   18.6.25 18:49:48

Homot ei ole homogeeninen joukko vaikka sanat voikin olla hämmentäviä :) Homoja on moneksi. Käytän homoa tässä nyt sateenvarjoterminä kun queer tuntuu huonolta ja en jaksa kirjoittaa koko litaniaa.

Monia homoja saattaa pelottaa että heitä ei enää suvaita jos ne muut huonot homot on liian äänekkäitä. Raukat eivät tajua että ne samat ihmiset, jotka valittavat pridesta tai sanovat että se vaikuttaa negatiivisesti heidän kuvaansa homoista, vihaavat heitäkin. Ihan yhtä lailla. Hiljaisuus ja huomaamattomuus ei suojele homofoobikoilta jos haluaa elää aitoa elämäänsä. Jos haluaa joskus ottaa kumppanin mukaan työpaikan tilaisuuteen johon muutkin tuovat kumppaninsa. Jos haluaa kahvipöydässä voida sanoa puolisonsa nimen. Jos haluaa kulkea käsi kädessä julkisella paikalla. Nuo kaikki nähdään homofoobikkojen toimesta ihan yhtä tuputtamisena kuin pride.

Päivämäärä:   18.6.25 18:55:42

Tasa-arvoa ei vastusta yksikään homoseksuaali mutta Pridea vastustaa ja on vastustanut osa homoista koko sen olemassaolon ajan.

Osa ajattelee, että heidät hyväksytään paremmin kun he ovat ja elävät kuten heterotkin ilman mitään Pride-tapahtumia tai homouden korostamista.

Päivämäärä:   18.6.25 19:04:54

Niin ajattelevat, ja se on valitettavasti väärä luulo. Heidät hyväksytään tasan niin kauan kun on jotain pahempia homoja joista valittaa. Heti kun on pridet saatu lopetettua, transsukupuolisuus kiellettyä ja muuten kurjimmat tapaukset suitsittua, vaino kohdistuu heihin.

Päivämäärä:   18.6.25 19:06:50

>tasa-arvoa ei vastusta yksikään homoseksuaali

Ai ei edes persuhomot?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   18.6.25 19:17:26

"Tuollaisten ihmisten takia taidan nostaa progressiivisen pridelipun salkoon ja liputtaa omalla pihalla ympäri vuoden. Vaikka ihan hetero olen. Tottuupa teillä silmä siihen :)"

Hyvä idea!!!

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   18.6.25 19:18:13

https://pride.fi/helsinki-pride-2025/

Päivämäärä:   18.6.25 19:33:06

"Josko heitä on olemassakaan."

Joakim Vigelius ja Sebastian Tynkkynen ovat perussuomalaisia julkihomoja jotka vastustavat Pridea koska heidän mielestään se levittää vasemmistolaista ideologiaa. He ovat ihan oikeasti olemassa vaikka eivät ole Ällön työpaikalta.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.