Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Etuhampaiden hionta - onko mahdollista?

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   18.6.25 07:29:13

Minulla lohkesi vuosikausia sitten tapaturmaisesti yläetuhampaan kärjestä pieni pala. Käytännössä pala on pelkkää kiillettä eli hammas ei ole vaarassa, mutta esteettinen haitta on minulle suuri. Ensimmäisten parin vuoden ajan siihen laitettu muovipaikka irtosi säännöllisesti, kunnes yhtäkkiä yksi paikka tarttui ja piti pintansa parikymmentä vuotta, kunnes yllättäen viime talvena irtosi. Kärki korjattiin taas, mutta paikka ei pysynyt. Nyt minulla on lääkäriaika taas tulossa, ja mietin, mitä tehdä.

Hampaan kärjen reunoista ei tarvitsisi hioa kuin milli-puolitoista, ja se olisi tasainen. Lohkeama on kärjen keskellä, kärjen kulmat ovat ehjät.

Olen joskus hammaslääkärille hiontaa ehdottanut ja muistaakseni hän piti ajatusta mahdottomana, ei kielteiseen voi kuulemma kosmeettisista syistä puuttua. Nyt eilen suuhygienisti taas ehdotti sitä.

Onko täällä hammasalan ihmisiä, jotka tietäisivät, kannattaako yrittää? Tai joku jolla on hiottu hammasta kosmeettisista syistä?

Re: Etuhampaiden hionta - onko mahdollista?

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   18.6.25 07:30:59

Niin ja siksi otsikossa on monikko, että pieni hiontakorjaus pitäisi tehdä myös viereiselle etuhampaalle, jos toinen hiotaan. En halua niihin pituuseroa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.6.25 07:32:19

On hiottu ja tasoitettu juuri palan irtoamisen takia etuhammasta, ihan muun paikkaamiseen yhteydessä. Yksi suraus ja siinä se. Hyvä tuli.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   18.6.25 11:47:48

Riippuu ihan sinun purennastasi, se millikin voi tietyissä tapauksissa vetää purennan päin mäntyjä ja jollain toisella se ei vaikuta mihinkään. Eli vaikea sanoa tietämättä millainen purentatasapainosi on. Eli joissain tilanteissa se ei ole vaan esteettisesti parin hampaan tasoitus vaan silloin voi olla että joutuukin hiomaan paljon useampia hampaita jotta tasapaino säilyy, muuten on riskinsä että joku alkaa korottaa väärin ja kipeyttää sitten jonkun toisen hampaan ja pahimmassa tapauksessa purentarasitus jopa halkaisee hampaan. Toki jos hampaat ei ole missään vaiheessa purenta (avopurenta), niin hiominen ei vaikuta millään tavalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.