Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleeko hoitoalalle koskaan muutosta?

Lähettäjä: Parkki 
Päivämäärä:   18.6.25 06:57:11

Alalla 10 v, aivan loppu. Loppu paskoihin työaikoihin, melkein kaikki pyhät töissä. Töistä ei palaudu, iltavuorosta vapaalle ja sit vapaalta aamuun. Joskus ei ole yövuorojen jälkeen yhtään vapaata. Paskaa niskaan asiakkailta ja omaisilta vaikka annat itsestäsi 110 %. Aina teet jotain väärin tai olet myöhässä. Ja taas vähennetään hoitajia vuoroista. Uskotko että työ olisi joskus vielä parempaa? Lähtisin opiskelemaan mutta raha on ongelma. Tästä alasta ja sen johtamisesta olisi niin paljon kerrottavaa mutta kun nynnynnyy vaitiolovelvollisuus ja imago.

Re: Tuleeko hoitoalalle koskaan muutosta?

Lähettäjä: Kipsu 
Päivämäärä:   18.6.25 07:17:08

Ei tule. Melkein 25v hoitoalaa takana ja yli 20 edessä. Teen pelkkää yövuoroa, joiden hommani ja lähden kotiin. Ei jaksa enää mitään ylimääräistä paskaa, yöllä saa olla yksin ja asiakkaatkin pääasiassa nukkuu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.6.25 07:21:34

Muutos on hidasta.
Olen ollut hoitoalalla melkein 40 vuotta, ja kyllä muutosta on tapahtunut.
Nyt ihmisen kohtaaminen on paljon inhimillisempää kuin 80-luvulla.
Ja hoitajia vuorossa paljon enemmän kuin ennen.
Tekniikka on parantunut huimasti.

Potilaat ovat tänä päivänä paljon vaarallisempia ja kusipäisempiä kuin ennen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.25 07:45:29

”Loppu paskoihin työaikoihin, melkein kaikki pyhät töissä. Töistä ei palaudu, iltavuorosta vapaalle ja sit vapaalta aamuun. Joskus ei ole yövuorojen jälkeen yhtään vapaata.”

Kannattaa vaihtaa työpaikkaa, ei meillä tällaista ole. Pyhät jaetaan kaikkien kesken, kolmen viikon listoissa vklp-vapaat vaihtelee siten, että joka toisessa listassa on yks vklp-vapaa ja joka toisessa kaksi. Esimerkiksi joululistassa meillä on siten, että joulun töissä olleet ovat uudenvuoden vapaalla ja toisinpäin.

Ergonominen työvuorosuunnittelu (eli illasta vapaille ja vapailta aamuun) on käytössä vain heillä, jotka sitä haluavat. Itse pääsääntöisesti aina jään aamusta vapaalle ja tulen iltaan. Vaatii toki, että tulee jossain vaiheessa illasta aamuuvuoroon ja tällöin lepoaika voi olla alle sen vaaditun 11h.

Yövuorojen jälkeen aina ns. nukkumapäivä ja vähintään yksi vapaa. Useimmiten kaksi vapaata, toisinaan enemmänkin. Itse nykyisin harvemmin edes teen yövuoroja, koska en saa niiden jälkeen oikein nukuttua. Esimiehen ja muiden työntekijöiden kanssa sovittu juttu, meillä yöihmisiä riittää, joten ei ole ongelma kenellekään.

Päivämäärä:   18.6.25 07:46:36

Lähdin alalta kun poltin itseni loppuun. Toivuin puoli vuotta, opiskelin uuden alan ja tein sitä vähän aikaa. Nyt siivoan vähän paremmalla tuntipalkalla kuin mitä olin lähihoitajana. Aikataulutettua on se siivouskin eikä kevyttä työtä, mutta henkinen kuormitus valtavan kevyt! Pystyn nykyään jopa nauttimaan työnteosta.

Suosittelen lähtemään muihin töihin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.25 07:47:29

No ei, jos lakkokin järjestettiin, että saadaan 300e lisää rahaa. Lakolla olisi pitänyt vaatia muutoksia siihen työn sisältöön ja järjestelyyn, eikä suinkaan palkkaukseen.

Päivämäärä:   18.6.25 08:13:14

”No ei, jos lakkokin järjestettiin, että saadaan 300e lisää rahaa. Lakolla olisi pitänyt vaatia muutoksia siihen työn sisältöön ja järjestelyyn, eikä suinkaan palkkaukseen”

Omassa työssäni palkka kyllä on lähes ainoa ongelma. No joo, potilaat ja omaiset on välillä vittupäitä, mutta lakoilla heidän käytökseensä ei voi vaikuttaa.

Päivämäärä:   18.6.25 08:19:37

En opiskelisi ikinä hoitoalalle vaan olin mieluummin työtön.
Karua hierarkiaa ja kyykyttämistä jo opiskeluaikana.

Lähettäjä: Bumbum 
Päivämäärä:   18.6.25 09:36:59

Ei ihan lähiaikoina ole näkyvissä.
Vaihdoin alaa, kun valmistumisen jälkeen paloin kaksi kertaa loppuun, korkealta ja kovaa. Ei ole ikävä takaisin, saapa nähdä tuleekokaan. Ahdistaa muistellakin aikoja.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.6.25 09:48:01

Ihan työpaikkaa vaihtamalla paranee. Itte olen hyvässä työpaikassa jossa työvuorosuunnittelu toimii, kollegat ja esihenkilöt ovat osaavia ja potilaatkin 99% mukavia. Kokemuksia myös niistä huonoista paikoista mutta en niihin jäänyt pitkäksi aikaa homehtumaan vaan olen äänestänyt jaloillani viimeistään silloin kun koeaika ollut loppumassa.

Palkkakin on nykyään hyvä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.6.25 11:44:17

Sivusta olen ihmetellyt että ensin lähihoitajia ei palkattu, sitten niistä oli pulaa ja sitten alkoi sellainen ralli etten tiedä onko pulaa vai työttömyyttä. Miten voi hoitoala olla niin sekaisin, siis mikä on se perimmäisin syy? Naisten aliarvostaminen? Ei voi olla mikään muu, koska onhan tämä suoranaista kyykyttämistä. Ja kun maailmanlaajuisesti sama, eli liittyy isompi kuvio. Joku nämä kehittää jo etukäteen.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   18.6.25 11:58:52

Itse teen lähihoitajana töitä labrassa näytteenottajana. Päivätyö. Välillä on ihan jumalattoman kiireistä, välillä onneksi ei. Lisävuoroja saa tehdä jos haluaa ja jotain olen tehnytkin ja ottanut kaikki vapaana pankkiin. Kaikki lomarahat vaihdan vapaaksi. Peruspalkka on nafti 2500€/kk bruttona - aina voisi olla enemmänkin, mutta ihan ok palkka tästä työstä. Ihmisiä kohdataan laidasta laitaan joka päivä - noin 50 asiakaskontaktia per päivä - välillä kuormittaa todella paljon.

Päivämäärä:   18.6.25 12:05:51

Tuskin tulee, mutta näin asiantuntijahommissa olevana varoitan sen verran että valitettavasti osataan ne viimeisetkin pisarat tiristää ihmisestä muuallakin. Ei siis ole tarkoitus vähätellä sun työtäsi vaan ihan vaan ettei ole liian ruusuinen kuva, mitä nykyään työnteko tuppaa olemaan.

Vuorotöitä ei ole, mutta kääntöpuolena kukaan ei tee sun hommasi. Olet uupumuksesta 2 vk sairaslomalla. Kukaan ei ole tehnyt sun töitä. Samat odottaa tekemättöminä ja uusia on 2 vk edestä jonossa. 3vk kesälomalla. Kukaan ei tuuraa. Samat työt odottaa palatessasi ja 3 viikolta lisää kertyneitä. Ja tätä vuodesta toiseen, aina töitä tekemättä, joutuu hutiloimaan ja olemaan nopea. Ylityötunteja ei ole eikä makseta. Liikunta kertyy, mutta ei niitä ehdi pitämään.

Vuorotyössä on se hyvä puoli että joku toinen jatkaa siitä missä itsellä tippuu hanskat tiskiin.

Aika kestämättömällä pohjalla ollaan nykyään työelämässä ja tätä pitäisi sitten jaksaa sinne yli 70 vuoden ikään, että pääsee eläkkeelle.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   18.6.25 12:07:28

Läheskään kaikille ihmisille ei sovi vuorotyö.

Päivämäärä:   18.6.25 12:07:53

Siis liukumia kertyy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.