Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksen tilalle?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   17.6.25 17:11:56

Hevoset ja ratsastus ovat olleet iso osa vapaa-aikaani vuosikymmenet. Nyt ilo ja into ovat kadonneet. Oma oli 15 vuotta. Hintojen noustua siihen ei ole enää varaa, tai ehkä ennemmin hinta ja vastine eivät enää kohtaa.
Olen viime vuodet ratsastanut pienellä ratsastuskoululla vähän omahevostyyppisellä ratkaisulla. Käyn tunneilla ja itsenäisesti yleensä samalla hevosella, kuitenkin välillä voi olla muukin hevonen. Opetus on hyvää ja tunnit vaihtelevia. Lisäksi minulla on vuokrahevonen toisella paikkakunnalla. Asun ympärivuotisesti osan aikaa mökillä. Kuitenkin tuntuu, etten ole enää pitkään aikaan edistynyt ratsastajana. En keksi, miten tästä pääsisi eteenpäin.
Useampi tuttu on lopettanut ratsastuksen ja siirtynyt muihin harrastuksiin joko hinnan tai sopivan ratsastuskoulun puutteen takia. Pitäisikö vaan luovuttaa ja siirtyä kuntosalille? Aloitin keväällä salilla käymisen. On tosi kivaa että siinä huomaa edistymistä jo näin lyhyessä ajassa.

Re: Ratsastuksen tilalle?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   17.6.25 18:19:00

Eipä oo löytynyt korvaavaa. Elämä on ikävää, mut takaisin en enää halua, monesta syystä. Tämä vuosikymmenten harrastus tyssäsi lopullisesti.

Salihommat ei ole ikinä kiinnostaneet, vaikka olen yrittänyt.
En tiedä mistä saa sen kokonaisvaltaisen hyvän olon, mitä ratsastus parhaimmillaan hevosen kanssa yhteistyössä antoi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 18:23:57

Voisithan kokeilla ottaa vähän etäisyyttä lajiin ja katsoa, miltä se arki tuntuu?

Melkeinpä mitä vain lajia/harrastusta kokeilet ratsastuksen sijaan, niin alussahan se paras kehitys tapahtuu. Myös siellä salilla jossain vaiheessa kehitys hidastuu, mutta toki ärsykkeitä vaihtamalla kehitystä saa kyllä aikaiseksi.

Miten koiralajit? Tuntuu ainakin itsestä, että esim agilityssä on monia entisiä hevosharrastajia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.6.25 18:28:30

Sama harkinnassa, mutta luultavasti jatkan vielä siihen asti, että toteutan yhden unelmani ja käyn ulkomailla ratsastusvaelluksella, ja sitten lopetan.

Tilalle on vaikka mitä tekemistä. Oon jo alkanut matkustelemaan ja retkeilemään. Lisäksi muitakin harrastuksia odottamassa että on enemmän aikaa.

Lähettäjä: kupla 
Päivämäärä:   17.6.25 18:33:57

Vesijuoksu on ihanaa, varsinkin aamulla heti herättyä voi suunnata uimahallille vaikka jokapäivä <3

Lähettäjä: Mimmis 
Päivämäärä:   17.6.25 18:45:12

Lähtökohtaisesti on mahdoton ajatus, että omasta hevosesta ja mahdollisesta valmentautumista ratsastuskouluun ja satunnaiseen vuokrahevosella ratsastaminen siirryttäessä tapahtuisi suurta edistymistä. Jos on harrastanut ratsastusta jo vuosikymmeniä ja valmentautunut omalla hevosella on se jo aika iso satsaus lajiin ihan ajankäytöllisestikin puhumattakaan suunnitelmallusuudesta. Kun harjoittelua tuosta vähennetään, ei voi odottaa että taitotaso kasvaa.
Itse olen vaihtanut omat hevoset ja kilpailemisen pariin viikko tuntiin ratsastuskoululta. En edes uneksi kehittyväni ratsastajana eikä minulla ole mitään suurempia tavoitteita. Olen hyväksynyt sen, että olen kaukana huipoutasostani, eikä se haittaa mitään. Nyt vain nautin ratsastuksesta ja hevosten kanssa puuhailusta, ilman niitä hevosen omistajan ja kilparaharrastajan huolia. On muuten tosi mukavaa!

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   17.6.25 18:49:58

Mä pyöräilen vaihtelevia ja pitkiä reittejä, se on vähän kuin maastoratsastus. Ratsastuskoulu yritin, mutta ei ole mun juttu oman hevosen jälkeen...

Päivämäärä:   17.6.25 18:51:14

Koiralajit ei onnistu vielä ainakaan, koska meidän kuningatarkoira on jo 11 v. Toista koiraa perheeseen ei tule kuningattaren reviirille.
Vesijuoksu kuulostaa ihanalle <3. Olet onnellinen, kun olet löytänyt sen. Silmäni vaan ei kestä kloorivettä yhtään.
Harrastan muutakin, puutarhanhoitoa ja käsitöitä. Ompelen ison osan vaatteistani ja neulon mutta ei noissakaan enää juuri uutta opi. Oppiminen on mun juttu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.6.25 19:26:13

"Silmäni vaan ei kestä kloorivettä yhtään."

Uimalasit on keksitty.

Lähettäjä: Giana 
Päivämäärä:   17.6.25 19:35:01

Täällä myös yritys etsiä jotain lajia täyttämään ratsastuksen aukkoa, mutta mikään ei tunnu poistavan sitä tyhjiötä minkä hevonen ja ratsastus jätti (oli siis omia hevosia, joiden kanssa valmentauduttiin ja kilpailin ahkerasti vaativia kansallisia luokkia). Olen siinä mielessä vielä ärsyttävän all in - hevosharrastaja, että kevyempi tapa jatkaa hevostelua ei ole vaihtoehto, esim joku ratsastuskoulu tai vuokrahevosella ratsastaminen tuntuisi vaan veitsen kääntämisellä haavassa.
Eli joku ihan muu juttu pitäisi löytää. Ajattelin ensin, että se olisi crossfit (koska kilpailumahdollisuus hyvä vielä aikuisenakin), mutta ei ollutkaan yhtään mun juttu.

Päivämäärä:   17.6.25 19:41:51

Uimalasitkin falskaa sen verran että vettä menee niiden alle vähän. Ja sitä vähääkään mun silmät ei kestä. Mulla ei kyynelnesteen eritystä juuri ole. Että se siitä.

Päivämäärä:   17.6.25 19:43:39

Giana: mun ratsastuksen lopettanut sukulaiseni hurahti just tohon crossfitiin tosissaan. Mulle tässä iässä liian rankka laji.

Päivämäärä:   17.6.25 19:59:35

Ja kiitos kaikille hyvistä ehdotuksista ja vertaistuesta! Jotenkin vaan helpottaa et muutkin ovat pohtineet tätä samaa ja löytäneet ratkaisuja.
Mimmis: huolettomuus on tämän nykyisen hevosharrastuksen hyvä puoli. Omasta oli jatkuva huoli ja huolehtiminen, olin hyvin tunnollinen hevosenomistaja.

Päivämäärä:   17.6.25 20:05:19

Olen miettinyt samoja asioita, mutta mikään ei tunnu samalta kuin ratsastus joten en ole lopettanut vielä. Hevoset on niin syvällä omassa identiteetissä, etten edes tiedä mitä olisin ilman niitä.

Lähettäjä: Mimmis 
Päivämäärä:   17.6.25 20:05:55

Nyt kun aikaa on enemmän tämän kevennetyn hevosharrastuksen vuoksi, olen alkanut myös joogaamaan. Luulen, että olen tässä reippaassa 40 vuoden iässä oppinut päästämään irti ja löysäämään (liioista) vaatimuksista. Harrastamisestakin on sitä kautta tullut rennompaa ja enemmän mielihyvään tähtäävää kuin suorituskeskeistä.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   17.6.25 20:29:56

En ole kolmessa vuodessa löytänyt mitään lajia, mikä edes etäisesti antaisi yhtä paljon kuin hevoset ja ratsastus. Jooga ihan jees, metsävaeltelu samoin. Sukellus ehkä lähimpänä samoja fiiliksiä. Mutta ei sekään ihan. Ja toisaalta jos silmät ei yhtään kestä kloorivettä ei kortin suorittaminen onnistu, harjoitukset tehdään kuitenkin altaassa.
Koiran kanssa ei mielestäni saavuta samaa yhteyttä kuin mitä hevosen kanssa, joku muu voi onnistua toki siinäkin.

Lähettäjä: Rulla 
Päivämäärä:   17.6.25 21:03:10

Mietin välillä, mitä tällä rahalla voisi tehdä :D ennen omaa hevosta koko perheen pitkä Thaimaan matka oli aivan utopistinen ajatus. Nyt olen todennut, että ilman hevosta se säästyisi puolessa vuodessa! Vielä en kuitenkaan luovu. Hevoseni on vanha, ja kun siitä aika jättää, onkin ison mietinnän paikka. On ihanaa olla hevostyttö vielä 47-vuotiaana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 21:29:50

moni vaihtaa koiriin

Lähettäjä: wilma 
Päivämäärä:   17.6.25 21:32:04

Kiipeily! Todella kivaa, todella haastavaa, monipuolista. Voi harrastaa sisällä ja ulkona, voi tehdä hienoja kiipeilyreissuja ulkomaille, voi kilpailla ihan SM tasolla asti jos kisaaminen kiinnostaa, hirveän hauskaa ja yhteisöllistä porukkaa!

Päivämäärä:   17.6.25 21:32:48

Voisiko olla hevoset/ratsastus, mutta jossain uudessa muodossa? Riippuu toki paikkakunnasta, mutta miten ravit (ravikoulut), valjakko, lännenratsastus, working equitation tai joku muu? En tiedä tosin, miten noiden lajien pariin pääsee, paitsi toki raviurheiluun ravikoulujen kautta.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   17.6.25 21:54:52

Lähtekää mukaan johonkin ravihevoskimppaan. Saa elämyksiä vähemmällä rahalla. Sitä ei oikeesti voi käsittää kuinka jännää se on seurata kun "oma" heppa kilpailee.

Päivämäärä:   17.6.25 22:12:49

Entiset työkaverit kiipeilee. Pitäisköhän kokeilla? Poikani on harrastanut sitä jonkin verran, täytyy kysyä, vieläkö on käynyt ja sopisko äidille.

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   17.6.25 22:26:44

Mä siirryin soittamaan selloa, olin tosin aloittanut jo ennen hevosista luopumista, aikuisena kuitenkin vasta. Nyt syksyllä aloitan viikottaisten soittotuntien lisäksi myös orkesterissa ja tämä on kyllä vienyt mukanaan. :)

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   17.6.25 22:32:11

Itselle tuli koirat, nyt sekin harraste vähän hiipunut. Haluaisin harrastaa melontaa (esim kajakki), mutta en pääse kursseille kun en osaa uida.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.