Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuukautiset retkeillessä, vinkit kehiin!

Lähettäjä: Eräjormatar 
Päivämäärä:   17.6.25 16:54:01

Olen lähiviikkoina lähdössä eräilemään Lappiin, ja pahasti näyttää että menkat iskee juuri samaan aikaan. Liikun paikoissa joissa ei ole edes ulkohuusseja, eli puskassa pitää saada kaikki hoidettua. Miten varustautuisitte, mitä kannattaa huomioida, mitä ei kannata tehdä?

Koirankakkapusseja ajattelin varata käytetyille siteille ym. Kaikki pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti, koska hyttyset iskee varmasti kiinni paljaisiin paikkoihin :'D Aiempia kokemuksia on vaeltamisestä ym. mutta ne reitit ovat kulkeneet taukopaikalta toiselle, ilman noita menkanperkeleitä.

Re: Kuukautiset retkeillessä, vinkit kehiin!

Lähettäjä: en ymmärrä. 
Päivämäärä:   17.6.25 16:58:02

Mittee pirua sinne Lappiin jormailet on sitä luontoa muuallakkiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 16:58:11

Kuukautislevy! Tyhjenee virtsatessa, ei tarvitse siis itse poistaa ja tyhjätä. Toki se kannattanee välillä pestä, vaikka kiehautetulla vedellä huuhtaisten.

Koirankakkapussien lisäksi ottaisin kyllä jonkun suljettavan astian johon ne koirankakkapussit ja siteet voi laittaa, ihan hajuhaitan takia. Onkohan olemassa kuinka biohajoavia siteitä? Mutta eipä niitä silti luontoon voisi jättää.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   17.6.25 16:58:44

Oletko koskaan kuullut kuukautisten siirtopillereistä, primolut? Ei sovi jos on migreeni, jos muistan oikein. Suositus yleensä on että siirtää jo edelliset kuukautiset. Voit siirtää myös kuukautisia tuon retken ajan. Primolut esim. otetaan noin 3vrk ennen kuin ajattelee kuukautisten alkavan. Syöt sitä 3x/vrk 1tabletin, Max 14 vrk ajan, jolloin kuukautiset ei ala. Kun lopetat syönnin, kuukautiset alkaa muutamassa päivässä. Itse löysin nämä vasta aikuisiällä. En käytä ehkäisyä niin niillä keinoin en voi siirtää. Minulle melkein aina osuu joku etelän reissu kuukautisten aikaan niin siirrän jo edelliset kuukautiset eri aikaan.

Päivämäärä:   17.6.25 17:00:35

Menkkapikkarit ja pesupullo. Mulla on ihan vaan tavan limupullo pesupullona, pitää vain muistaa sitten janoisena ettei se ole juomapullo. Menkkapikkareissa riittää kun vaihtaa vaikka pari kertaa päivässä jos ei ihan ohuimpia versioita valitse. Nyt kun ei taida olla mitään helteitäkään luvassa. Pitkälle vaellukselle toki tarvitsisi aika monet menkkapikkarit, mutta jos niitä nyt käyttää vaikka 2-3 päivänä niin ei mitään mahdotonta määrää vielä tarvitse.

Päivämäärä:   17.6.25 17:00:51

Kuukuppi. Tyhjennät kerran vuorokaudessa ja samalla huuhtaiset vedellä ja pyyhkäiset kuukupille tarkoitetulla puhdistuspyyhkeellä.

Ei ole helpompaa.

Päivämäärä:   17.6.25 17:05:06

^Kuukautislevy on paljon helpompi koska ei tarvitse tyhjätä. Lisäksi minun ainakin pitää tyhjätä kuppia vähintään neljästi päivässä... Ei ole hyvä retkeillessä kun on vaikea saada sormista niin puhtaat että ne on valmis laittamaan vaginaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.25 17:22:01

Piti ihan googlettaa tuo kuukautislevy, en ole ennen kuullukaan. Mutta missään ei kyllä sanota etteikö tarvitsisi tyhjentää?

Päivämäärä:   17.6.25 17:31:07

Se voi olla yksilöllistä, mutta monilla (minä mukaanlukien) se tyhjää itsensä virtsatessa.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   17.6.25 17:40:08

Menkkapikkareilla ja tamponeilla menisin. En tiedä miten saisi kuukupin pestyä ja minulla se falskaa muutenkin helposti. Ottaisin vauvan peppupyyhkeitä mukaan, jos et pääse järveen pulahtamaan pesulle.

Päivämäärä:   17.6.25 17:43:15

Mä oon useamman reissun mennyt kuukupilla ja pesupyyhkeillä tai pesupullolla Ei tule niin paljoa roskaa kannettavaksi ja riittää kun tyhjentää esim. aamuin illoin.

Lähettäjä: Vinkki 
Päivämäärä:   17.6.25 17:45:35

Googlaamalla löytyy varmaan kahden eräoppaan juttu tästä aiheesta. Joskus törmäsin kun jotain retkeilyjuttuja etsin. Ja yhdessä kirjassakin oli, taisi olla samat naiset kirjoittaneet siihenkin.

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   17.6.25 17:45:35

Mulle kuukautislevy ei sopinut ollenkaan. Kohtu tms sellaisessa kulmassa, että levy hulautti veret ohi.
No, täytyy vain jatkaa kuukupin käyttöä.

Mulla on myös reissu tulossa (mökki, ulkohuussi, ei juoksevaa vettä taikka sähköä), ja menkkojen pitäisi alkaa reissun aikana. Täytynee vain pärjätä kuppi ja rätti -taktiikalla. Sauna onneksi on, niin pääsee pesulle.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   17.6.25 17:58:39

Älkää huuhtoko niitä menkkapimppejä luonnonvesissä. Kiitos.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.6.25 19:55:07

LähettäjäViivi

Päivämäärä17.6.25 17:40:08

"Menkkapikkareilla ja tamponeilla menisin. En tiedä miten saisi kuukupin pestyä ja minulla se falskaa muutenkin helposti. Ottaisin vauvan peppupyyhkeitä mukaan, jos et pääse järveen pulahtamaan pesulle."

Ei helvetissä mihinkään pulahtelemaan! Mitäpä Viivi lottoaa, miksi noro levisi kulovalkean tavoin UKK?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.6.25 20:07:29

No järven kuukautisverestä tietysti!

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.6.25 20:10:09

Minä en yhtään ymmärrä miten kuukautislevy tyhjenee pissatessa? Sehän on ylempänä kuin kuukuppi. Jos joku pissaamisen asento saa sen keikahtamaan niin sehän tyhjensi pian jonkin liikkeenkin takia.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   17.6.25 20:10:30

Itse varmaan siirtäisin aloituspäivää ja kävisin hakemassa e-pillereihin reseptin sitä ennen. Ei tarttis myöhemminkään miettiä menkkoja, tai ainakin pystyy ajoittamaan paremmin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.6.25 20:24:28

Riippuu miten reilut menkat sulla on ja miten pääset pesulle?
Tamponi ja side. Tamponi pois ja side on puhdas, näin pääsee mooonta tuntia.

Lähettäjä: tii 
Päivämäärä:   17.6.25 21:50:21

1. Siirtäisin reissun syksyyn, kuka viitsii räkkäaikaan retkeillä Lapissa, jos ei ole pakko...

2. Siirtäisin menkat. Jos syö e-pillereitä niin tämä on helppoa mutta on tosiaan ihan omiakin lääkkeitä tähän.

3. Jos menkkojen siirto ei ole mahdollista, vaihtaisin kohdetta niin, että olisi niitä huussejakin. Helpottaa operointia kuukupin kanssa vs. kykkiminen "puskassa". Ei ole pakko tuvilla ja laavuilla yöpyä mutta kulkee niiden kautta mahdollisuuksien mukaan.

4. Käytössä kuukuppi ja siteet varmistamassa. Kosteuspyyhkeet avuksi. Kuukuppipyyhkeitä, jos saa vielä jostain. Itse olen kyllä alkeellisissa olosuhteissa joskus vain pyykhinyt kupin wc-paperilla puhtaaksi. Vessapaperirullan kanssa samaan pussiin kaksi minigrippussia sisäkkäin, jonne kerää siteet ja kosteuspyyhkeet. Reissun pituuden mukaan näiden määrä.

5. Peseytyminen kuivalla maalla, ei vesistöissä. Toki uimassa voi käydä, kun ensin siistiytyy kosteuspyyhkeillä tai pullosta/kuupasta holvatulla vedellä.

Päivämäärä:   17.6.25 22:06:21

Kunhan et sotke ja roskaa luontoa. Juuri tapasin terveyssiteet rantakalliolla, retkivajakit ovat taas liikkeellä. Kuvottavaa.

Muistakaa retkeilijät se että luonto ei teitä kaipaa vaan voi paremmin jos pysytte poissa. Ihminen on luonnolle aina ulkopuolinen ja turha rasite, niin kannattaa pyrkiä jättämään käynnistään mahdollisimman vähän jälkiä.

Päivämäärä:   17.6.25 22:13:07

"miksi noro levisi kulovalkean tavoin UKK?"

Tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä.

Päivämäärä:   17.6.25 22:24:00

Sunika, ei se asento vaan lihasten toiminta alueella.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   17.6.25 22:36:40

., mitä et tossa lauseessa muka tajua?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.25 23:06:57

itse käytän tampoonia + pari ekaa päivää side varmistuksena. ottaisin jotain kosteuspyyhkeitä, kait niitä on intiimialueelle sopivia? pienen pullon vettä, mikäli pyyhkeet ei riittäisi. pikkupusseja + iso pussi/joku tiivis astia mihin ne haisevat jätteet saa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.6.25 23:29:13

"miksi noro levisi kulovalkean tavoin usein kysytyt kysymykset"

Lähettäjä: Eräjormatar 
Päivämäärä:   17.6.25 23:53:04

Kiitos vinkeistä, luen huomenna ajatuksen kanssa! Valitettavasti reissun siirto tai matkasuunnitelman muutos eivät ole mitenkään mahdollisia, enkä mene pelkästään lomailun takia luontoa kuormittamaan. E-pillereitä en ota käyttöön, edellisestä hormoniehkäisystä on kierto vielä sekaisin (lyhyt kierto ja ylipitkät menkat).

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   17.6.25 23:54:25

Tuohan on suuri riski, sillä pedot haistaa sun veret ja voit joutua suupalaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.