Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin puutarhajäte rivitalossa?

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   17.6.25 12:34:09

Tarkoitan kesän aikana rikkaruohojen kitkemisestä ja ruohonleikkuusta tulevaa puutarhajätettä? Keväällä meillä oli jätelava haravointijätteelle kyllä.

Re: Mihin puutarhajäte rivitalossa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.6.25 12:41:35

Mitä vaihtoehtoja teillä on, minne sen voisi laittaa?

Kysy isännöitsijältä?

Hanki pieni söpö kompostori takapihalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 12:41:36

Sekajätteeseen oon pistäny.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 12:43:47

Kompostiin tietenkin tai biojätteeseen jos yhtiöllä ei ole kompostia. Ja kuinka v1tun idiootti pitää olla jos laittaa näitä sekajätteeseen?!

Lähettäjä: Kassu 
Päivämäärä:   17.6.25 13:49:20

Komposti tai biojäte. Itse viskoin kunnan viereiselle rakentamattomalle eli heinittyneelle tontille. Asuinrivarikin oli siis kunnan. Muutoin ei kannata naapuritonteille viskoa mutta tuossa tapauksessa sillä ei ollut mitään väliä. Jätekin oli pelkkää ruohoa ja voikukkaa eli ei mitään haitallisia kasveja.

Lähettäjä: rima 
Päivämäärä:   17.6.25 13:59:02

Komposttiin ja sieltä taas kukkapenkkeihin ja pensaiden juurelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 14:01:22

” Ja kuinka v1tun idiootti pitää olla jos laittaa näitä sekajätteeseen?!”

Suomeen roudataan poltettavaa jätettä ulkomailta asti, joten saisi enemmän olla suomessa näitä v1tun idiootteja, jotka nakkaavat kaiken sekajätteeseen.

Rikkaruohot palaa oikein loistavasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 14:36:47

Pienet määrät olen laittanut muovipussissa poltettavaan jätteeseen. Isommat (jätesäkilliset) vienyt kaatopaikalle.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   17.6.25 15:09:59

"Pienet määrät olen laittanut muovipussissa poltettavaan jätteeseen. Isommat (jätesäkilliset) vienyt kaatopaikalle."

Sama. Ja kaatopaikalla tarkoitan siellä olevaa puutarhajätteen keräyspaikkaa jos on ollut sinne soveltuvaa se jäte. Pieniä määriä kukkajätettä, lähinnä siis kesäkukkien nyppimisestä, päätyy myös biojätteeseen.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   17.6.25 15:20:21

Biojätteeseen ei kuulu haravointi/puutarhajäte!

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   17.6.25 15:27:15

Sekajätteeseen. Aivan naurettavan pienet määrät voit laittaa biojätteeseen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.6.25 15:30:48

Peräkärryyn ja saa viedä ilmaiseksi jäteasemalle. Toki voi viedä säkeissä tavaratilassakin jos pieniä määriäm. .Sekaklätteeseen ne ei kuulu.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   17.6.25 15:38:26

Ruohonleikkuujätteen ja rikkaruohot voi levittää nurmikolle (jos sellainen on) ja ajaa ruohonleikkurilla yli silpuksi. Silppu lannoittaa nurmikkoa. Ei niitä kannata kerätä pois, painuvat nurmikon korsien juureen ihan hetkessä. Oksat ja risut hakkeeksi, jota voi levittää istutusten juurelle katteeksi. Lehdet voi kuivata pahvisäkeissä/ -laatikoissa ja käyttää kompostin kuivikkeena.

En kuskaa omalta pihalta mitään pois, vaan kierrätän kaiken orgaanisen uudelleen ja uudelleen. Biojätteet hapatan bokashissa ja jälkikompostoin isossa eristämättömässä kompostissa (=bokashin multatehdas), kuivikkeeksi sekoitan juurikin kuivaa risu/lehtisilppua ja edellisen vuoden kesäkukkien yms juurikkoisia multapaakkuja. Tykkään kasvatella paljon kasveja, ja pikkuhiljaa olen tullut multa-omavaraiseksi ja säästän aikaa, vaivaa ja paljon rahaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.