Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrittäjän puoliso

Lähettäjä: Pat 
Päivämäärä:   16.6.25 16:16:24

Heti alkuun täytyy todeta että tämä on lähinnä avautuminen ja ehkä tuo helpotusta potutukseen.

Puolisoni on siis yrittäjä, jatkaa perheyrityksessä. Kymmenen vuotta meni ihan mukavasti kun hän teki perheensä kanssa yrityksen hommia. Minulla on kokopäivätyö ja hyvä ura omalla alallani. On yhteinen koti ja lemmikkejä. Kulut maksetaan puoliksi. Kaikki kotiimme liittyvät hommat teen minä. Puoliso on ollut töissä 12/7. Onneksi lapsia ei ole.

Tämä järjestely on ollut ok. Kunnes puolisoni vanhemmat päättivät jäädä eläkkeelle. Kun heidän työpanoksensa jää pois jotenkin se pitää paikata. Yrityksen toiminta pitäisi miettiä uusiksi. Kaksi vuotta tätä on nyt väännetty. Minun pitäisi kuulema alkaa tehdä "yhteisen hyvän vuoksi" kaikki vapaa-aika yrityksessä apulaisena. Ei palkkaa, ei eläkettä. Täysin mahdoton ajatus että koko yritystoiminta täytyy miettiä uusiksi. Joko palkata työntekijä tai mitoittaa työt yhdelle. Olen tehnyt moneen kertaan selväksi etten aio alkaa tekemään kolmatta hommaa ilmaiseksi. Nyt jo hoidan kodin ja oman työni. Enkä oikeasti jaksaisi. En ole yritykseen millään tavalla osallinen.

Huomiona se että tämä 12/7 ei tarkoita sitä että töitä olisi koko ajan. Usein olen saanut huomata, että siellä firmassa makoillaan koska kiirettä ei ole. Ei vaan nappaa lähteä kauppaan tai kotiin siivoamaan. Oikeasti on laiska ja tottunut siihen että vanhemmat tekee puolesta paljon. Myönnän, olen hieman vakoillut "kiirettä".

Nyt kun jokavuotinen valitus ja painostus avustajaksi taas alkoi, aloin miettimään, loppuuko tämä muuten kuin konkurssiin. Vai olisiko paras vaan luovuttaa ja pakata tavarat? Onko teillä samoja kokemuksia, muuttuuko tuo touhu koskaan? Alkaa pinna kiristymään kun mikään järkipuhe ei tehoa.

Re: Yrittäjän puoliso

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.25 16:27:40

Ilmoita että lähdet jos tilanne ei muutu. Jos ei ota kuuleviin korviinsa niin sitten lähdet. Sulla on vain yksi oma ainutkertainen elämä.

Päivämäärä:   16.6.25 16:36:30

No kuulostaa siltä, että sulla on siellä aikamoinen lusmu. Sä oot hoitanut kodin, vanhemmat yrityksen. Ja nyt kun vanhemmat ei enää hoida niin olisihan se kätevää jos sä hoitaisit.

Mun mielestä tuollainen vinkuminen ilmaiseksi työvoimaksi on tosi huono juttu. Sun puoliso ei arvosta sun työtä ja panostusta kotiin pätkän vertaa.

Meillä olisi tuollaisessa tilanteessa kotona helve***i irti jos puoliso kehtaisi vinkua mua yritykseen piikomaan jos kotona hoitaisin kaikki. Pyykki ja ruoanlaittopalvelut olis alkuun kuukauden jäädytettynä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.6.25 16:38:35

Minkälaista kommenttia saat jos ehdotat tekeväsi x tuntia vapaaehtoistyötä firmalle, mutta mies vastaavasti alkaa tehdä 50% kotitöistä ? Jos ei tiedä mitä se on niin kokeilisi kuukauden, sinä voit kertoa mitä ne työt on..
Mitä sanoo jos ehdotat vanhempien tilalle yhden ihmisen palkkaamista ? Tai kahden jos molemmat vanhemmat tekivät töitä. Mitä sanoo jos lupaat tehdä esim yhden viikonlopun kuukaudesta apuna hintaan x euroa ? Vastauksista saa vähän vinkkiä onko pientäkään mahdollisuutta muuttua..

Toki konkurssikin voi olla edessä jos ei osaaa firmaa hoitaa ja/tai ei ole oikea tekijämies eli laiskottelee, mutta henkisesti sellainen perheyrityksen ja siten leppoisan, turvatun oloisen (mielessään) elämän vetäminen jalkojen alta on ihan mahdoton yhtälö ja seurauksena ei ole kuin katkeroituneita rapajuoppoja.

Päivämäärä:   16.6.25 16:40:10

Meillä olisi tuollaisessa tilanteessa kotona helve***i irti jos puoliso kehtaisi vinkua mua yritykseen piikomaan jos kotona hoitaisin kaikki. Pyykki ja ruoanlaittopalvelut olis alkuun kuukauden jäädytettynä."

No todellakin näin. Ja seksiäkään olisi turha kinuta (niin paljon kuin siitä itsekin tykkään).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.25 16:43:13

Ei todellakaan ole puolison velvollisuus osallistua yrityksen toimintaan, työt pidetään erillään parisuhteesta. Jos kerran kulutkin menee puoliksi, yritys ei varmaan ole mikään kultakaivos? Sinä teet jo ekstraa huolehtimalla kodista, etkä saa mitään vastinetta, esim elatusta, toiselta.

Päivämäärä:   16.6.25 16:50:46

Kotitöistä kun on puhuttu, hänen mielestään niillä ei ole mitään arvoa. Olen jättänyt siivoukset ja pyykinpesun väliin joksikin aikaa, ei välitä, sotku ei kuulema haittaa. Ihan sama. Koiran vahinkoja ei muka huomaa. Pyykit Äiti voi pyykätä. Voi pyhä pe##e oikeesti nyt kun miettii.

Päivämäärä:   16.6.25 16:52:10

Heitä ens kerralla noihin kyselyihin, että ”En ole tulossa yritykseen töihin, mutta jatkossa kotityöt menee 50/50”.

Ei sulla nytkään ole mitään velvollisuutta tehdä kaikkia kotihommia.

Päivämäärä:   16.6.25 16:54:14

No anna sen äidin pyykätä :D joo varmaan siivous on hankala jättää tekemättä, mutta ei se vanha äitikään teillä kauaa jaksa juosta tekemässä pojalle ruokaa ja pyykkäämään. Ja mun kotiin ei edes pääsisi. Jos anoppi astuu sisään niin mä muuttaisin pois.

Päivämäärä:   16.6.25 16:55:16

Olen ehdottanut osakkuutta, eläkkeen maksua ym. Ihan kaikkeen vastaus on, hiljaisuus, sirkat vain sirittää.

Päivämäärä:   16.6.25 17:07:36

Outs. Taitaa olla todellakin paikka pohtia koko parisuhteen järjellisyyttä ja mielekkyyttä..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.25 17:09:14

No tuota, meitä on kaksi yrittäjää, kummallakin oma lafka eri alalla, ja silti kotihommat hoituu molemmilta, lemmikit samoin, ja yhteistä aikaa on ihan anelematta.

Tällaista se on kun oikeasti haluaa.

"Kotitöistä kun on puhuttu, hänen mielestään niillä ei ole mitään arvoa. Olen jättänyt siivoukset ja pyykinpesun väliin joksikin aikaa, ei välitä, sotku ei kuulema haittaa. Ihan sama. Koiran vahinkoja ei muka huomaa. Pyykit Äiti voi pyykätä. Voi pyhä pe##e oikeesti nyt kun miettii."

Tämä on sen sortin persoonallisuushäiriö, että olisin jo lähtenyt menemään. Pitää uskoa, kun ihminen kertoo millainen hän on.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   16.6.25 19:55:25

Paljonko on tuntipalkkasi omassa työssäsi ylitöissä? Kerrot miehellesi sen "hinnaksesi", ja verokortilla tietenkin.

Niitten kotitöitten on vuorostaan vuoro olla miehesi kontolla. Etsi itsellesi tukikohta, jonne voit paeta kaaosta.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.6.25 22:23:10

"Tämä on sen sortin persoonallisuushäiriö, että olisin jo lähtenyt menemään. Pitää uskoa, kun ihminen kertoo millainen hän on."

Tämä. Lapikkaan paikka. Et ole velvollinen olemaan lapamatomaisen miehesi yrittelyiden mahdollistaja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.6.25 22:42:50

Se nyt on niin, että vanhemmat ovat nostaneet palkkaa aikanaan itselleen. Kerran ovat ilmeisesti yrityksellä eläneet. Ja toivottavasti nimenomaan molemmat ovat nostaneet palkkaa, jos kerran ovat töitäkin tehneet. Kenenkään, joka tekee samaa työtä kuin he, ei tietenkään tule tehdä ilman korvausta.

Jos yritys ei ole edes juuri ja juuri kannattava, en lähtisi edes osakkaaksi. Kerran sinulla hyvä ura omalla alalla, niin en itse lähtisi koko yritystoimintaan mukaan mitenkään. Mieti tarkkaan sopiiko elämäntyylinne yhteen muutenkaan ja se mitä haluatte elämältä. Joskus vanhempien elämäntapa ei ole se mitä mieskään voisu jopa haluta todellisuudessa, jos saisi valita.

Tunne itsesi ja selvitä mitä haluat. Jutelkaa sitten ajan kanssa keskenänne ja antakaa aikaa selvittää kumpikin mitä haluatte. Aikuisina teidän tulee pystyä päättämään tärkeistä perusasioista keskenänne. Siihen väliin ei kuulu kummankaan muu suku.

Lähettäjä: Herkku 
Päivämäärä:   17.6.25 02:56:26

Pidät vain näppisi tiukasti irti yrityksestä ja pikkuhiljaa irrottelet ne miehestäkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.