Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hei uskovat, opetattehan lapsillenne tapoja...

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   16.6.25 00:36:44

Hei te, jotka olette ne muutama tuhat ihmistä, jotka Jumala on muka valinnut ainoina omakseen! On hienoa, että saatte elää tavallanne ja korottaa itsenne Jumalan asemaan ja paiskoa synnittömiä kiviä :)

Kuitenkin, jos nämä suuresti toivotut lapsenne kulkevat julkisilla paikoilla, ettekä itse jaksa heitä valvoa, niin opastakaa heille käytöstavat. Koulussa ei tarvita kuutta pikkuäitiä "puolustamaan" pikku-Tildaa, joka nyt vain sanoo asiat suoraan luokkatovereineen. Varsinkin, kun nämä pikkuäidit eivät hoida asioita loppuun asti.

Lastenne ei myöskään tarvitse uhkailla toisia lapsia sillä tulimerellä, jonne olette kaikki joutumassa. Tai ainakaan niiden ei pidä vääntää naamaansa, kun joku aikuinen OMALLA TONTILLAAN kertoo heille totuuden uskosta ja Jumalasta ;) jos ette tätä kestä, niin pitäkää lapset siellä pistimerkillänne, vaikka meillä onkin tilaa juosta, ajella ja ratsastaa.

Kiitos yhteistyöstä.

Re: Hei uskovat, opetattehan lapsillenne tapoja...

Päivämäärä:   16.6.25 00:37:59

Joo, heh heh, kirjoitusvirheitä tuli.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.25 00:56:04

Kukaan ei ole niin suvaitsematon kuin ateisti.

Päivämäärä:   16.6.25 00:57:12

Voi olla niinkin, en tunne ateisteja. Kiusaavatko ateistien lapset tavallisia kristittyjä tai muslimeja?

Päivämäärä:   16.6.25 01:33:36

Varmaan kiusaavat. Meillä koulussa uskovaisten lapset saivat rankaakin kiusaamista osakseen. Kiusaaminen ei ole mihinkään tiettyyn aatemaailmaan kietoutuva juttu. Eli siis sinäkin olet uskova, kun kerran et ole ateisisti.

Päivämäärä:   16.6.25 01:36:18

Kyllä olen uskossa, mutta en heidän mukaansa uskova. Enkä voisi koskaan uskoa, että Jumala ottaisi pienen "oikean" porukan omakseen. Enkä koskaan voisi antaa kenenkään syntejä anteeksi, vaikka voinkin antaa ihmiselle anteeksi, jos hän loukkaa tai satuttaa.

Päivämäärä:   16.6.25 01:38:18

Lapset ovat lapsia. Kukaan meistä ei ole synnitön. Älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi. Jumala antaa synnit anteeksi, ei ihminen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.6.25 01:55:03

Oli aikanaan lessun omistamassa leipomossa töissä. Meillä oli kesätöissä lessupenskoja. Niitä sai hakea milloin mistäkin lusmuilemasta töihin. Saivat helposti paniikkikohtauksia eikä töistä tullut mitään. Tauoilla lauloivat virsiä.

Lähettäjä: Aivan 
Päivämäärä:   16.6.25 01:59:19

Ateistipenskat ei lusmuile, vaan ovat nöyriä ja kovia työjuhtia.

Lähettäjä: Jännä 
Päivämäärä:   16.6.25 05:41:06

Pahiten tuomitsevat juurikin uskovaiset, joudun tätä kuuntelemaan päivittäin töissä ja se ihmetyttää edelleen suuresti.
Eikös se ole jumalan tehtävä tuomita ei hänen seuraajansa??

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   16.6.25 06:41:31

Ei se uskovien lasten syytä ole että vanhemmat ovat hurahtaneet. Antaa lasten olla lapsia.

Päivämäärä:   16.6.25 07:15:12

Tosiaan, kyllä minun mielestäni olisi syytä muistutella myös ateisteja siitä, että lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan kasvattaa! Jos ateistilapset pelottelevat toisia niin heidätkin on samalla tavalla laitettava kuriin. Samoin siellä koululla myös, ateistivanhemmat hoitamaan lastensa asiat.

Päivämäärä:   16.6.25 07:32:44

Kaikenlainen negatiivinen jaotteleminen ja loukkaaminen on turhaa. Vahingoittaa kaikkia.

Noin keskimäärin sanoisin, että vanhoillislestadiolaisten lapset kasvatetaan vielä vanhanaikaiseen, yhteisölliseen arvomaailmaan. He esim. puolustavat sitä pikku-Tildaa – eikö se ole aika hyvä asia.

Arvomaailmaan kuuluu myös aikuisten ja auktoriteettien kunnioittaminen. Se on monien muiden lasten kasvatuksessa nykyisin jäämässä aivan taka-alalle. Tästä kärsitään sitten kouluissa ja työelämässä monella tavalla.

Päivämäärä:   16.6.25 07:49:37

Hos kahdelle lapselle tulee kinaa koulussa ja toisen lapsen useampi isosisarus ja opettaja käyvät yhtenä rintamana yhden lapsen kimppuun antamatta tälle suunvuoroa, niin se ei ole hyvä asia. Sitten kun itse kuulen asiasta ja menen koululle selvittelemään ja pyytämään että näistä siskoista se holhooja ottaisi minuun yhteyttä, niin selviääkin, että onhan heillä vanhemmatkin. Mutta nämä eivät puutu asiaan muuten kuin uhkailemalla lastensa kautta.

Lähettäjä: Guarana 
Päivämäärä:   16.6.25 08:49:01

Niin katsos, kun he ovat niin oikeassa, että heillä on varaa olla ylimielisesti oikeassa. Ja silloinkin kun heidän kanssaan menee hyvin, alentuvasti suhtaudutaan kun teet jotain "väärin". Tämä ihan vain omaan kokemukseen perustuen. Mutta tunnen, kumma kyllä, ihan fiksun lestaperheen myös.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.6.25 10:21:22

Koettakaa ihmiset keskittyä johonkin oleelliseen. Kaikki tällainen riidankylväminen on kuin suoraan Pietarin trollitehtaalta: tarkoituksena on saada suomalaiset eripuraisiksi keskenään. Se jos mikä heikentää kansakuntaa, yhteishenkeä ja puolustustahtoa.

Päivämäärä:   16.6.25 10:24:24

"useampi isosisarus ja opettaja käyvät yhtenä rintamana yhden lapsen kimppuun antamatta tälle suunvuoroa"
Jos siinä oli opettajakin mukana, niin kimppuun käyminen ei varmaan ollut kovin vaarallista eikä fyysistä?

Asiahan tuli selvitettyä, kun otit yhteyttä vanhempiin. Tavalla tai toisella, keskenämme kommunikoimalla, asiat saadaan selviksi. Kuulostaa normaalilta elämältä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.6.25 10:31:44

Opettakaa ihan jokainen niille lapsillenne tapoja! Meillä oli naapurin lapset kylässä, ja varsinkin yksi heistä on sellainen marmattaja, joka marmattaa ja marmattaa jos haluaa jotain. Kotonaan saa periksi, mutta meillä ei. Voisiko kotonakin miettiä sitä, että jos jonkin asian haluaa kieltää, niin sitä ei saisi marmattaen? Toisetkin lapset marmattavat, mutta ei noin pahasti.

Sitten on ruokapöytävääntö, aivan joka kerta. Yhdellä lapsella on tapana lähteä juoksentelemaan pöydästä ja mennä rasvakäsillä klähmimään joka paikkaa, esimerkiksi verhoja tai kaukosäädintä! Nyt on meillä rauhoittunut, kun asiasta on väännetty monta kertaa. Kotona sama ralli jatkuu. Vanhemmat kieltävät ja lapsi juoksentelee.

Toinen lapsista luettelee pöydästä ruokia, joista ei pidä. Olen huomauttanut asiasta monta kertaa ja on yhdessäkin mietitty, kuinka paljon mukavampaa olisi, jos keskityttäisiin siihen, miten mukava on kun on ruokaa ja vaikkapa leipä tai levite on hyvää. Siitä huolimatta aina on rallatus "Minä en tykkää pookkanasta" tai "Minä en tykkää kuukusta". Aina sanotaan, että voi vain sanoa "ei kiitos" tai jos juttu on jo lautasella, niin maistaa vähän ja ei ole pakko syödä. Mutta ei.

No, toissapäivänä nämä lapset olivat taas meillä ja käytiin taas säännöt läpi ja väännettiin, sanotaanko "ei kiitos" vai "hyiii mä en tykkää!". Olin varannut hieman karkkeja ja laitoin ne kulhoon (meillä yleensä laitetaan kulhoon, jos napostellaan pöydän ääressä yhdessä, ei siis jaeta sulle-mulle). Tää en tykkää-lapsi syöksyi kulholle, kaivoi sieltä karkin, josta ei pidä ja rupesi kirkumaan, ettei tykkää siitä "kaaaakista ". Sitten olikin paha mieli kun karkkihetki peruuntui.

Kannattaisikohan niille lapsille kertoa, ettei kylässä vaan kerta kaikkiaan rikota jatkuvasti sääntöjä, vaikka kotona niin tehdäänkin?

Kiitos kun sain avautua.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   16.6.25 10:39:40

Kasarilla päiväkotiryhmässäni oli lessupoika ja helluntailaistyttö, oltiin kaikki silloin 5-7-vuotiaita, eli 2 viimeistä päikkyvuotta ennen koulua (eskari oli aika viitteelinen silloin). Lessupoika kyseli alvariinsa kaikilta lapsilta, "ootko lestadiolainen, uskotko?" ja jatkoi aina "meidän perhe onkin oikeita uskovaisia eikä jouduta helvettiin niinkuin te". Kaikille vastaajille totesi, että joudut helvettiin. Lto oli fiksu, ja pyrki ojentamaan lessupoikaa, että on ihan kunkin oma asia, uskooko vaiko ei ja mitään helvettipaikkoja ei päiväkodissa jaella. Heti kun tätien silmä vältti, oli lessupoika julistamassa ja tuomitsemassa.

Tämmöisessä kysyelytilanteessa ilmeni, että yksi tyttö tosiaan oli helluntailaisperheestä. Hän oli lahkotaan ja uskostaan hiljaa, ei ahdistellut muita, eikä julistanut.

Mutta tuo inhottava lessupoika aikaansai sen, että musta tuli hyvin kristinskovastainen. Olin pieni, kiltti ja hiljainen, niin en mielipiteitäni mitenkään tuonut esiin, mutta olipahan melkoinen pakkopulla olla ev.lut. ussantunneilla sen 12 vuotta (hyvin numeroin) ja riparinkin kävin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.25 10:40:58

Kamalaahan se on, kun vanhemmat opettaa lapsilleen että ”nuo toiset lapset joutuvat h*lvettiin”. Ei siinä paljoa lapset sellaisten kanssa ystävyyssuhteita luo. Hyvä jos sietävät näitä ”vääräuskoisia”.

Itse olin ala-asteen koulussa missä suurin osa lapsista oli (vanhoollis-) lestadiolaisperheistä ja itse vain tapakristitty. Sain kokea todella rajua syrjintää ja jopa koulukiusaamista. Tämä jätti minuun ikuiset arvet joita edelleen koitan työstää pois. En syytä lapsia, vaan heidän vanhempiaan.

Lähettäjä: Tonttu 
Päivämäärä:   16.6.25 19:51:53

Monenmoista uskovaa on lähipiiriin ja sukuun osunut,
Lessut on reippaita ja kovia tekemään töitä ku töitä,
Tenavat on rasavillejä mut avoimia yleensä ,eivätkä nirsoile ketään eikä mitään.
Jehovat on jotenkin jäykkiä ja heille ulkoinen kuori on tärkeää. Silti puhuvat mieluusti meikällekin syntiselle ihan julki paikalla ja eivät näytä nyrpeää naamaa.
Hellarit on sisäänpäin lämpiävää porukkaa, eivät tule juttusille yleisellä paikalla, eivätkä mieluusti tunne tallilta kauppaan piipahtanutta ateisti- työläistä saatika juttele hänelle julkisesti. Vähän olevinas parempia ihmisiä jotka kyllä kasvattavat muksunsa hyvin , myös opettavat heidät karttamaan huonoja ihmisiä. Kammoavat tavallisen tallilaisen olemusta kuten babtistitkin… etenkin naiset.
Mormonit .., no niistä en kovin montaa tunne, mut ne jotka tiedän ovat aika tavallisia.., liekö ovat tosissaan uskossaan.
Nämä vaan mun kokemuksia ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.