Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen lihominen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.6.25 23:19:45

Mies lihonut tässä 12-v suhteen aikana paljon (+30kg) ja on todella vatsakas ja tissitkin isommat kuin minulla nykyään. Ei ole sairautta, vain syö ja juo paljon, eikä harrasta mitään liikuntaa. Huohottaa jo muutaman portaan nousemisen jälkeen. Omat seksihalut täysin kuolleet, iljettää tuollainen hikoileva ja huohottava vatsakas valas .. MUTTA tätä ei tietenkään saa kertoa puolisolle, joten nyt vaan välttelen häntä ja yritän keksiä erinäisiä tekosyitä miksi seksi ei kiinnosta (pää särkee jne kaikki klassiset).

Luin tässä netistä ohjeita, miten puolison lihomiseen saisi puuttua, ja kaikissa ohjeissa vastuu siirretään sille hoikalle puoliskolle, jonka pitäisi olla ostamatta kotiin herkkuja, olla syömättä niitä itse, kannustaa toista urheilemaan jne. Jotenkin tuntuu että en halua ottaa vastuuta aikuisen ihmisen painosta, ei ole minun tehtäväni huolehtia noista asioista, vai onko?!

Re: Miehen lihominen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.6.25 01:14:35

Et sinä voi toisen elämää muovata haluamaksesi. Voit kertoa huolestuneesi hänen terveydestään, mutta vastuu on yksilöllä itsellään.

Kovin kauniisti et kyllä hänestä puhukaan, niin ehkä ero on sitten paras ratkaisu?

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   16.6.25 06:55:18

Jos mies nykyään vain ällöttää, niin minäkin ehdotan eroa. Kyllä lihava vaistoaa, jos häntä ei hyväksytä, et ole pitänyt ajatuksiasi salassa, vaikka niin luuletkin. Syöminen ja liikunta ovat ihmisen omia päätöksiä, jos puutut niihin, saatat saada paljon vahinkoa aikaiseksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.25 07:11:09

tuntuu ettet välitä miehestä, olet ilkeä. olisit ensisijaisesti huolissaan hänestä, kuulostaa siltä että on jo merkittävästi ylipainoinen ellei lähtöpaino ollut 50kg... ja tuo hengästyminen on huono merkki tietenkin, toki siinä voi olla taustalla muutakin kuin huono kunto. jos haluat yrittää, näistä asioista voit tuoda huolesi esille ja sanoa että haluat että hän voi hyvin ja on kanssasi vielä 10 vuoden päästä. et voi kuitenkaan syyllistää painosta tai mistään muustakaan, se on hänen oma valintansa.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   16.6.25 07:24:20

Arka aihe ja jos siitä haluaisi keskustella, saa yllä olevan kaltaisia vastauksia. Meillä on sama, paitsi että mies on kyllä ihan ok hyvässä kunnossa (vielä). Mutta ylipainoa on. Tosin meillä on se ero, että itselleni on myös tullut kiloja ja raskauksien jälkeen keskivartalo ei varmasti koskaan palaudu "normaaliksi". Eli en itsekään ole enää siinä kunnossa, kuin 20 vuotta sitten. Mua ei niinkään paljon haittaa miehen ylipaino, vaan se, että ollaan 40-vuotiaita, pienet lapset ja tällä menolla 15 vuoden sisällä haudassa, jos ei meno muutu. Ja joo, kuka vaan voi kuolla vaikka tänään, mutta ei tarvitse edesauttaa sairauksien tuloa itse huonoilla elintavoilla. Miehellä on korkea verenpaine ja siihen lääkitys jne. joten totta kai mua huolettaa, tää saa sydärin ja olen pian leski. Rakastan häntä kaikkien vuosien jälkeen edelleen.

Itse en ole mikään kiertelijä ja kestän kyllä suoran kritiikin itsestäni, kunhan se on ns. aiheellista. Niinpä kävin miehen kanssa taannoin keskustelun aiheesta. Sanoin, että meidän molempien ylipaino häiritsee ja vaikuttaa seksihaluihin. Ja ei niinkään se, että sitä on nyt vaan se, että kun tuntuu, että tilanne pahenee vuosi vuodelta. Itse olen pysynyt samassa painossa vuosia ja on n. 15 kg ylipainoa. Mies taas on jatkanut lihomista. Totesin, että jos molemmat edes yrittäisi tehdä asialle jotain, niin sekin jo muuttaisi fiilistä. Mies ei siis oikeastaan liikuu yhtään, paitsi lasten kanssa. Mulla on yksi liikuntaharrastus + työmatkaliikunta. Lisäksi puhuin terveysasioista, peloista ja lapsista. Keskustelu meni ihan hyvin. Ja huomasin sen jälkeen miehessä selvän muutoksen. On alkanut käydä lenkillä pyörällä tai kävellen, ei säännöllisesti, mutta kuitenkin viikoittain. On pienentänyt annoskokoja. Itse olen lopettanut iltamässytyksen. Ja huomasin heti, miten nuo pienet muutokset ovat vaikuttaneet minuun positiivisesti. Ei olla varmasti laihduttu grammaakaan, mutta se että sai puhua toiselle asiasta ja pienikin muutos toiminnassa teki ihmeitä.

On monta tapaa sanoa asiat toiselle. Minusta pitää voida parisuhteessa puhua vaikeistakin asioista. Jos se johtaa eroon, on se kamalaa, mutta oliko suhde sen arvoinen alkuunkaan. Ulkonäkö kuitenkin liittyy seksuaalisuuteen, toisilla enemmän kuin toisilla. Ei seksiä pidä harrastaa väkisin, jos se tuntuu epämieluisalta ja on taas aika turhaa heittää parisuhde sen vuoksi romukoppaan, että seksi ei toimi syystä x ja siitä syytä ei voi ottaa koskaan esiin. Lopulta parisuhde kuolee seksin vähyyteen, vaikka sen olisi voinut pelastaa keskustelemalla alkuperäisestä ongelmasta, eli kumppanin lihomisesta ja aktiivisuuden laskusta.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   16.6.25 07:33:33

Samoilla linjoilla Viivan kanssa. En ymmärrä asennetta että "et voi muovata toista haluamaksesi" ja sillä perusteella voi vain kertoa huolensa, kyllä parisuhteessa saa sanoa ihan aiheesta. Sitä ei tietenkään tehdä rumasti "olet ällöttävä valas"- tyyliin vaan rakentavasti.

Meillä on takana pitkä parisuhde, kohta 30 vuotta. Luonnollisesti ei näytetä samalta kuin parikymppisinä, mutta siinä missä minulle kiloja on kertonyt ehkä kolme, niin miehelle se 30. Hän on onnistunut laihduttamaan nuorempana mutta lihoo sitten uudelleen, on siis koko aikuisikänsä ollut jonkun verran ylipainoinen, mutta nyt paino haittaa jo terveyttä, mitä se siis ei tehnyt ennen.

Nyt kesällä hän on saanut itseään niskasta kiinni ja painonnousu on saatu pysähtymään. Ja vaikka minäkään en koe vastuuta hänen projektistaan niin haluan olla tukena, siksi teen valintoja meidän molempien puolesta, laitan vähäkalorisempaa ruokaa, en osta kotiin pullaa, karkkia tai vastaavia, ja pyydän miestä mukaan lenkille. Aloittajaa kehotan samaa, puolison tukeminen ei tarkoita sitä että vastuu siirtyisi sinulle.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   16.6.25 07:37:59

Voiko miehellä olla masennusta? Se vaikeuttaa käsittääkseni painonhallintaa aivan ratkaisevan paljon, joskaan ei se laihduttaminen ilman masennustakaan mitään helppoa ole.

Lähettäjä: Tuus 
Päivämäärä:   16.6.25 10:52:43

Ainakin wiin tapauksessa voisi miestä auttaa laihdutuslääkkeet, niillä pudotettu paino pysyy hallinnassa. Huono puoli on, että maksavat ja vaativat ylläpitoannosta, mutta jos ylipaino on sairaus, niin syödäänhän vaikka verenpainelääkettäkin loppuikä.

Aloittajalla sama juttu. Kerrot että sinua huolettaa ja vaivaa puolison ylipaino. Kysyt, olisiko hän valmis elämäntaparemonttiin, ja sitten yksityislääkärille ja painoa hallintaan lääkkeillä.
Tiedän että moni täällä sitä lääkitystä vastustaa, mutta lääketiede menee eteenpäin ja nyt on ratkaisu siihen ylipaino-ongelmaan. Juuri luin kotimaisen tutkimuksen, jossa elämäntapa-ohjauksella testiryhmän paino oli laskenut vertailuajassa noin 3 kg ja lääkkeellisellä hoidolla keskimäärin 20 kg. Elämäntavoilla voi ylipainoa ehkäistä, mutta kun ollaan jo vaikean ylipainon puolella, ei siihen enää tehokkaasti elintapaohjauksella saada vastetta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.6.25 11:13:31

Tietysti puhuminen loukkaa, mutta niin loukkaa puun takaa tuleva erokin. On kuitenkin reilumpaa antaa toiselle edes yksi tilaisuus muuttaa tilannetta kuin vain yhtäkkiä lähteä.

Lähettäjä: fkf 
Päivämäärä:   16.6.25 11:18:25

Paras tapa pudottaa painoa on tajuta itse, että nyt on laihduttava. Motivaatiota on vaikea löytää siitä, että joku muu sanoo, että kannattaisi vähän karistaa kiloja.

Kopioin kommentin eilisestä ketjusta:

Ei kyseessä ole kenenkään ulkonäkö vaan liikakilojen tuomat ongelmat, kuten se, ettei saa itse kenkiä jalkaan tai yletä pyyhkimään pyllyään. Tai pitää alkaa käyttää esim. verenpainelääkettä tai tulee diabetes huonojen elintapojen vuoksi. Ei siinä ole enää kyse ulkonäöstä vaan ihan jostain muusta.

Muistaakseni täälläkin oli joskus keskustelu siitä, että mikä oli se asia, joka sai sinut laihduttamaan. Siinä oli hyviä pointteja, esim. "kun kaaduin ulkona enkä päässyt ilman apua ylös". Jos joku sen löytää, niin linkatkaa.

Googlella löytyy myös keskusteluja ainakin vauvalta ja redditistä.

https://www.vauva.fi/keskustelu/2529811/mika
_oli_viimeinen_niitti_joka_sai_sinut_aloittamaan_painonpudotuksen

https://www.reddit.com/r/loseit/comments/54ws4s/
what_was_the_trigger_for_your_serious_weight_loss/?tl=fi

https://www.reddit.com/r/WeightLossAdvice/comments/1bhzg7l/
what_was_it_that_finally_made_you_lose_the_weight/?tl=fi

Tässä nuo samat vielä lyhytlinkitettynä:

https://tinyurl.com/chbuyc8y

https://tinyurl.com/uepfvx9s

https://tinyurl.com/yhan6a67

Päivämäärä:   16.6.25 11:29:26

No ei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin kertoa miehelle suoraan. Jos se johtaa eroon niin sitten johtaa. Jos seksi ällöttää sinua niin se ongelma ja iskee varmaan miestäkin kipeästi mutta aikuinen ihminen on omasta ulkonäöstään ja terveydestään yksin vastuussa. Toki olisi kannattanut ehkä mainita tästä miehelle kun kiloja oli kertynyt 5-10 eikä kun ongelma on jo massiivinen..

Lähettäjä: dk 
Päivämäärä:   16.6.25 13:38:41

Jos mies on muuttunut ihan erilaiseksi, eli nykyään vain syö ja mähöää eikä elämässä mikään muu kiinnosta, niin jo pelkästään se on syy erota, jos käytös ei muutu.

En itsekään haluaisi miestä, joka ei tee muuta kuin mähöää ja haisee sohvalla.

Mielenterveysongelmiinkin voi hakea apua ja monilla auttaa mt-ongelmiin lääkkeitä paremmin joku pieni aktivointi päivittäin, kuten vartin kävelylenkki. Lähteminen/aloittaminen on vaikeinta, mutta ei ne lääkkeetkään auta, jos ei muuta kuin passivoituu sohvalla.

Ja jos töiden jälkeenkin vain heittäytyy lihomaan, niin ei ihme, ettei jaksa muuta. En jaksa itsekään, koska sokerista tulee megaväsynyt olo ja rasvaiset ruuat tekee olon raskaaksi. Eli ihan itseäni saisin syyttää, jos vain lösähtäisin sohvalle mässäämään ja sitten valittaisin, etten jaksa mitään.

Lähettäjä: Xye 
Päivämäärä:   16.6.25 14:49:56

Ymmärrän, olin joskus vastaavassa tilanteessa. Eipä siinä paljon auta, jos tekee terveellistä ruokaa, kun mies ei sellaista suostu syömään (kana, riisi ja kasvikset ovat kuulemma ihan liian terveellistä), hakee kaupasta pizzan, olutta ja jälkiruokaa 4 hengelle, ja vetää ne TV:n ääressä kaikki yksin naamaansa.

Jollei äijää kiinnosta oma terveys niin et voi sille mitään.

Lähettäjä: u-h 
Päivämäärä:   16.6.25 18:09:29

Mikä siinä muuten on, että miehet lihoo parisuhteessa möhkäleiksi? Naiset ei välttämättä paljoa muutu, jos raskaudet ei kroppaa muuta, mutta miehet turpoavat moninkertaiseksi.

Päivämäärä:   16.6.25 18:39:40

Kuka muistaa vauvalta sen ketjun missä mies söi paljon :D tuli vaan mieleen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.