Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kerron psykiatrille

Lähettäjä: <3 normaalipaino 
Päivämäärä:   15.6.25 20:51:57

Olen menossa hhvinvointialueeni psykiatrille, asiana on lääkehoito. Minulla on pitkä hoitohistoria.

Miten kannattaisi ilmaista se, etten haluaisi lihottavaa lääkettä? En tykkää yhtään siitä että niin monen lääkkeen takia paino ampaisee nousukiitoon, vaikka yritän kaikkeni etten lihoisi. Minulle on tärkeää etten lihoisi enkä haluaisi olla kovin turvonnut. Bmi on karvan alle 25.

Re: Miten kerron psykiatrille

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   15.6.25 20:58:36

Minusta vastasit jo tähän kysymykseen itse. Kerro siis että:

"En tykkää yhtään siitä että niin monen lääkkeen takia paino ampaisee nousukiitoon, vaikka yritän kaikkeni etten lihoisi. Minulle on tärkeää etten lihoisi enkä haluaisi olla kovin turvonnut."

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.6.25 21:21:46

Sanoin itse että en halua lihottavia lääkkeitä. Psykiatri kyllä ymmärsi että se vaikuttaa hoitomyöntyvyyten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 21:25:57

Voit vain sanoa niin, mutta toteuttaa sitä ei okein voi. Lääkkeiden vaikutukset on niin yksilöllisiä että lääke, joka lihottaa toista, laihduttaa toista. Joudut valitettavasti testailemaan.

Päivämäärä:   15.6.25 21:38:59

Tota testailua just pelkään. Monet lääkkeet ovat lihottaneet enkä ole edellisenkään neuroleptin tuomia kiloja saanut karistettua kokonaan. Juuri neuroleptit ovat mulla olleet ne lihottavimmat.

Päivämäärä:   15.6.25 22:23:35

Neuroleptit tapaa sitä tehdä joo, ymmärrän pelkosi. Ei nekään toki kaikki kaikilla.

Kannattaa tosin miettiä että onko se syy, mihin niitä syöt, ehkä kuitenkin tärkeämpi asia kuin paino. Tajuan ettei se ole niin yksinkertaista, mutta ehkä voisi olla hyvä idea miettiä miksi se on niin painajainen sinulle.

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   15.6.25 23:07:49

Sano ihan suoraan, että et halua lääkettä jonka sivuvaikutuksena on painonnousu. Ja jos hänen määräämänsä lääke lihottaa, lopetat sen käytön välittömästi.

Lääkkeestä pitää aina olla enemmän hyöttyä kuin haittaa ja jos koet sivuvaikutukset liian suuriksi, niin lääkettä ei silloin pidä käyttää.

Jotakuta ei haittaa sivuvaikutus X, toiselta se sama sivuvaikutus estää lääkkeen käytön täysin.

Tiedän monia, joita ei haittaa esim. masennuslääkkeen aiheuttama huono olo ja oksetus, koska "ei ainakaan liho kun ei huvita syödä". Minä taas pidän syömisestä ja olen hoikka, joten jos lääke aiheuttaa pahoinvointia, lopetan sen käytön, koska syöminen on kivaa ja syömättömyys aiheuttaa päänsärkyä ja keskittymisvaikeuksia.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   16.6.25 08:27:35

Kysy psykiatrilta olisiko vaivaasi lääkkeitä jotka ei lihottaisi.

Päivämäärä:   16.6.25 09:29:53

Mulle usein sanotaan, että syyt joiden vuoksi lääkettä syön - ahdistus, masennus, itsetuhoisuus - ovat tärkeämpiä kuin normaalipainon säilyttäminen. Helppoja vaihtoehtoja on lääkkeissä jo paljolti kokeiltu tuloksetta. En haluaisi syödä lääkkeitä, koska niistä ei ole mitään hyötyä. Kuitenkin terveydenhuollossa uskotaan, että kokeilemalla löydetään lääke, joka edes jonkin verran auttaa ahdistukseen ja masennukseen, ja kuulemma silloin sitä kannattaa jatkaa vaikka lääke lihottaisikin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.25 10:11:27

Itse kerroin suoraan, että minulla on painonhallinnan kanssa ongelmia jo nyt ja mielellään en siksi haluaisi lääkettä joka nostaa ruokahalua.

Näitä lääkkeitä jotka enemmänkin hillitsevät ruokahalua on olemassa useampikin. Kaikki tapaamani psykiatrit ovat ymmärtäneet asian hyvin, koska kyllähän lihominen vaikuttaa myös psyykkiseen hyvinvointiin.

Nuo neuroleptit ovat niitä hankalimpia ja unilääkkeet nyt yleisesti muutenkin… Niistäkin onneksi ainakin minulle löytyi sopiva joka ei ole vaikuttanut painooni.

Päivämäärä:   16.6.25 12:48:05

Ehdottomasti kannattaa tuo ilmaista juuri noin. Olen sossuna ollut monella lääkärikäynnillä mukana ja tuo kommentti otetaan hyvin vastaan ja ymmärretään, että +10-20kg lyhyessä ajassa ei tosiaan ole yleensä mukavaa, eikä hyvinvointia tukevaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.6.25 13:09:32

Kun itselläni on nivelvaivaa ja kulumaa, kirjoitettaisiinkohan minulle edes tuollaisia lääkkeitä? Kunnon ylipaino veisi varmaan pyörätuoliin....

Lähettäjä: dwu 
Päivämäärä:   16.6.25 13:41:27

Jos on muutenkin masentunut, huonoitsetuntoinen ja pitää itseään rumana, niin siihen ei auta se, että lihoo 20 kg muutamassa kuukaudessa. Eli turha selittää, että "Tärkeämpää on saada mielialasi kuntoon kuin katsoa painoasi :)))", kun se mieliala ei paremmaksi muutu, jos joka päivä paisuu entistä suuremmaksi.

Ja tuo on todella hyvä syy olla käyttämättä lääkettä, kun jo muutenkin 70 % suomalaisista on ylipainoisia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.