Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko tehnyt jäätelöä itse?

Lähettäjä: yök 
Päivämäärä:   15.6.25 13:31:36

Nyt on ig:ssä tullut todella monta kertaa vastaan itsetehtyjen jäätelöiden ohjeita. Nämä ovat hyvin yksinkertaisia. Esim. vain kuohukermaa + kondensoitua maitoa. Tai sitten kuohukermaa + kanamunaa ja mausteeksi pikakahvijauhetta, kaakaojauhetta, mansikkahilloa, tms.

Kokeilin ensimmäisen kerran tehdä jäätelöä itse. Kuohukermaa + kaakaojauhetta. Ihan hyvää tuli, jäädyttyään vähän sellainen hileinen. Mutta ei tuota voi paljoa syödä. Söin ehkä puoli desiä, ja aivan kamala rasvalähmä kitalaessa, huulissa ja lusikassa.

En kyllä kehtaisi tarjota kavereille :D Ainakaan tuota versiota.

Kiva silloin, kun tekee mieli jotain makeaa ja rasvaista. Eipä tule syötyä isoa määrää, kuten Aino ihana maitosuklaa -jäätelö menee kerralla koko 0,9 litran paketti, tai fazerin sininen suklaalevy uppoaa kerralla, ja voisin niitä syödä vaikka kaksi putkeen.

Oletteko itse tehneet jäätelöä, ja mitä olette mieltä? Mitä aineksia käytitte, olitteko lopputulokseen tyytyväisiä?

Re: Oletko tehnyt jäätelöä itse?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.25 13:34:19

Kokeilin joskus kuohukerman ja maitotiivisteen yhdistämistä. Se oli sellaisenaankin jo niin makeaa, etten pystynyt syömään sitä, vaikka makeasta tykkäänkin. Muuta en oikeastaan muista, pitäisi varmaan kokeilla uudelleen jos löytyisi makeuttamatonta tiivistettä jostain.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.6.25 13:38:32

Joo, pikkujouluihin tein puolukkajäätelöä jälkkäriksi. Oli ihan hyvää.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 14:11:04

Joka kesä. Kondensoitua maitoa, vispikermaa ja vähän vaihdellen makuja. Parhaiten tuntuu toimivan happamahkot vaihtoehdot, muuten tulee herkästi äklömakeaa sen rasvaisuuden lisäksi. :D Mansikka + kiivi on tosi hyvä, eikä viimeisimmässä kokeilussa eli raparperissakaan ollut muuta vikaa kuin se, että mausteena käytetty sitruuna puskee ihan liikaa läpi... Täytyy kokeilla seuraavaksi ilman sitä.

Päivämäärä:   15.6.25 14:15:38

Vispikerma ei näytä olevan sen vähärasvaisempaa. Mutta ehkä tuo tosiaan vaatisi jotain aineksia enemmänkin sekaansa, ettei lopullisen tuotteen rasvaprosentti olisi niin korkea. Tuollaisenaan kun mitä tein, se oli ihan liian rasvaista. Eli jos olisi vaikka 2 dl kermaa ja 2 dl soseutettuja hedelmiä, niin se olisi jo ihan erilaista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.25 14:19:29

Kyllä ja ihan todella hyvää tulee. Eniten tykkään tehdä suklaajäätelöä jossa keksimuruja. Ai että.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.6.25 14:24:43

Banaani on ihana maku, mutta ei toiminut jäätelössä. Maistui ihan korjaamolle..

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 14:35:23

Lähettäjä: yök
Päivämäärä: 15.6.25 14:15:38

Vispikerma ei näytä olevan sen vähärasvaisempaa. Mutta ehkä tuo tosiaan vaatisi jotain aineksia enemmänkin sekaansa, ettei lopullisen tuotteen rasvaprosentti olisi niin korkea. Tuollaisenaan kun mitä tein, se oli ihan liian rasvaista. Eli jos olisi vaikka 2 dl kermaa ja 2 dl soseutettuja hedelmiä, niin se olisi jo ihan erilaista.

----------------------------

Ei riitä. :D Esim. tuohon mansikka-kiivi-jäätelöön olen laittanut puoli litraa mansikkaa, 2-3 kiiviä, 4 dl kermaa ja purkki kondensoitua maitoa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.6.25 14:38:22

Olen tehnyt, mulla oli jo 1990-luvulla jätskikone ;)

Omaan makuun on eniten frozen yoghurt, eli jogurttijäätelö. Kermapohjaiset tuppaa olemaan liian rasvaisia. Jogurttijäätelöön laitan tuoreita marjoja, nams! Myös kahvijäätelö on hyvää.

Kaakaojauheen käyttöä en ymmärrä ollenkaan, suklaajäätelöä saa suklaarouhetta lisäämällä mutta raikkaat marjat on mun juttu.

Päivämäärä:   15.6.25 14:50:44

Tassu:
Okei, eli se on siis lähinnä sorbettia :D
Ja minä siis ajattelin tehdä kermajäätelöä. Mutta kiitti vinkistä, kokeilen jotain tuollaista seuraavaksi. Tämä kermajäätelöni kun oli niin kermaista, että huhhuh...

Banaania en syö, kun olen sille pahasti allerginen.

Jugurttijäätelöä voisin myös kokeilla. Mitä jugurttia käytät, // ? Ja paljonko laitat jugurttia ja paljonko muita aineksia?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 14:52:55

En kyllä sanoisi sorbetiksi, kerma kuitenkin vaahdotettaessa kasvattaa tilavuuttaan aika tavalla... :D

Päivämäärä:   15.6.25 15:11:23

Yksinkertaisimmillaan voi jogurttijäätelön tehdä
400 g turkkilaista jogurttia
1 dl punaista maitoa (tai kermaa)
2-3 rkl hunajaa
Marjoja
Vaniljasokeria

Jos käyttää vähärasvaisempaa jogurttia, niin voi käyttää kermaa maidon sijaan. Mitään 0% rasvaa lirujogurtteja ei kannata käyttää tähän.

Päivämäärä:   15.6.25 15:23:12

En todellakaan ajatellut mitään rasvatonta jugurttia. Ajattelinkin lähinnä turkkilaista tai kreikkalaista. Mietin vain noita suhteita, että paljonko laitetaan kermaa, jugurttia ja hedelmiä/marjoja.

Vaahdotetaanko siis ensin kerma, sitten sekaan jugurtti ja vaahdotetaan taas, sitten hedelmät tms. ja sörssätään sähkövatkaimella, vai miten?

Minulla ei ole mitään yleiskonetta, ainoastaan sähkövatkain.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   15.6.25 15:27:48

Muakin kiinnostaa ohje.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   15.6.25 16:19:06

Instagramissa tietysti menestyy videot, joissa tehdään helppoja ja houkuttelevan _näköisiä_ juttuja. Hyvä kotijäätelö onkin sitten ihan eri asia. Ei ole valitettavasti reseptiä enää tähän heittää, mutta joskus olen tehnyt. Oli työlästä ja huomattavasti kaupan jäätelöä kalliimpaa, joten ajattelin, että ei ole vaivan arvoista

Päivämäärä:   15.6.25 16:22:30

Yök: Mä olen vaan sekoittanut kaikki aineet tehosekoittimella, ilman kerman vaahdotusta (ja maitohan ei edes vaahtoudu). Sähkövatkain on myös hyvä. Ja jos tykkää, niin pienikokoiset marjat voi kaataa lopuksi joukkoon sellaisenaan, niin jää ”sattumia”, ei niitä tarvitse välttämättä soseuttaa.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   15.6.25 17:16:51

Olen tehnyt, mutta en tuollaisia kermajäätelöitä niinkään, vaan kookosjätskiä, sorbetteja ja esim tätä: https://kotiliesi.fi/resepti/mustaherukkajaatelo/

Parhaissa jätskiresepteissä on aika paljon työtä, käyttääpä jäätelökonetta tai ei. Mun suosikkiresepteissä on pohjana italialainen marenki, joka ei sinällään ole vaikea tehdä mutta vaatii tietyn sokerin, harvemmin käytettyjä työvälineitä, superlaadukkaan kasarin ja paljon aikaa ja tarkkuutta.

Just sain kaverilta poiskäytettäväksi 25kg melassisiirappia, ja ajattelin testailla ja kehitellä erilaisia jätskipohjia ja leivonnaisia tästä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 17:42:33

Ei kaakaojauhe sekoitettuna kermavaahtoon ole jäätelöä

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   15.6.25 17:48:12

Olen tehnyt kondensoitu maito +kerma -jätskiä, mutta se oli kauheaa. Jäi kitalakeen rasvainen kerros ja maku oli aivan liian makea.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   15.6.25 19:14:51

jäätelöön tulee kermaa maitoa munaa sokeria ja makuainetta

Muu on jotain muuta

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.6.25 21:18:49

2 purkkia vispikermas ja kondensoitua maitoa.
Lisäksi raparperihilloketta.
Tai maustetaan jäätelö esim mariannecrushilla tai lemon curd raidoilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.6.25 21:27:15

Olen tehnyt sekä vispikermalla, että kuohukermalla. Molemmat oli aivan kamalia, lensivät roskikseen sen ällöttävän rasvaisuuden takia. Harmi sinänsä, koska mielelläni tekisin itse. Ehkä kokeilen tuota yllä mainittua jugurttijäätelöä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.6.25 08:24:10

Mä tykkään kerma+kondensoitumaito seoksista :) Lakritsijauhe ja karamellisoitu kondensoitumaito +kerma on ollut paras.

En syö ainojätskejäkään määrissä, vaan ehkä 1/6 paketista kerralla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.