Lähettäjä: lihonut
Päivämäärä: 15.6.25 12:29:05
Olen 5 kg painavampi kuin 5 vuotta sitten. Kilot tulivat ehkä parin vuoden aikana, sen jälkeen olen vain koettanut pitää painonnousun kurissa ja olen siinä aika hyvin onnistunut.
Olen lihonut normaalipainon sisällä, eli en ole mikään "muodoton läski", eikä minulle kannata ehdottaa "hanki resepti ozempiciin". Ehkä syynä on se, että olen nelikymppinen, kun ainahan olen saanut kuulla, että "Kyllä sinäkin lihot kun täytät 20/30/40".
Olen pulleampi kuin ennen. Omenalihavuuteen taipuvaisena kilot on tulleet lähinnä mahaan ja maha onkin pullukka ja taikinamainen. Mutta myös alaselkään ja selkään muutenkin, ja jonkin verran myös jaloissa.
Miten oppisin hyväksymään sen, että vaatekoko on 1-2 kokoa isompi, kroppa on isompi/paksumpi ja löllömpi, eikä tämä tunnu omalta? Ei kuitenkaan ole tarvetta saada kiloja pois, koska suurin syy tilanteen hyväksymättömyyteen on ulkonäkö. Ei ole niinkään viskeraalirasvaa, vaan ihonalaista rasvaa. Verikokeissa kävin kesäkuun alussa, kaikki priimaa, ferritiinikin 120 ja vitamiinit ok.
Laihdutusvinkkejä en tarvitse. Tarvitsen neuvoja siihen, miten opin hyväksymään nykyisen kokoni ja sen, että olen pulleampi kuin ennen.
En ole enkä ole ollut anorektikko. Aiemmin olin 160 cm 52 kg, nyt 57 kg. BMI:ni on nyt noin 22,3 eli ei todellakaan lähelläkään lihavuutta. https://bmi.fi/
Ratsastusta en harrasta, joten ei tarvitse ehdottaa laihduttamista senkään vuoksi, että mahtuisin pikkuponien satulaan.
Vinkkejä siihen, että lopetan sen ajattelemisen, että näytän nykyään punkerolta ja koon 38 vaatteet, vaikka istuvatkin päälleni hyvin, saavat minut näyttämään paksulta. Tai miten lakkaan välittämästä siitä, että ihmiset kommentoivat kroppaani, "No viimein sinäkin olet lihonut!" "No tarttuuhan ne kilot sinuunkin!". Aiemmin sain aina kuulla kommentteja siitä, miten voin olla vuodesta toiseen niin hoikka ja miten en liho ja miten minuun ei kilot tartu. Ja nyt on tarttuneet. Mutta minä en jaksa laihduttaa itseäni takaisin XS-kokoon, vaan haluaisin oppia hyväksymään itseni S-M-kokoisena.
En omasta mielestäni näytä hyvältä tämän kokoisena. Miten onnistuisin muuttamaan ajatustapaani? Ja tosiaan, kilot on tulleet mahaan. Raajat on muodottomat, rinnat ja peppu on pienet, eli en todellakaan ole sopusuhtainen ja upea, vaan lähinnä makkara, jolla on ohuet raajat. Ja tällaista kroppaa on hankala pukea sopusuhtaisesti.
|