Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko yrittämisessä mitään hyvää?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.6.25 21:54:58

Aina kerrotaan, miten yrittäjä on yksin ja elämä ankaraa, mutta onko yrittämisessä mitään hyvää? Tarkoitan sellaista pienimuotoista toimintaa, jolla on tarkoitus elättää vain itsensä.

Re: Onko yrittämisessä mitään hyvää?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.6.25 22:02:14

Riippuu tietenkin mitä tekee. Lähipiirissäni on useampia pienyrittäjiä, joilla ei käytännössä ole kiinteitä kuluja (läppäri ja netti) ja työ on sen tyyppistä, että sitä voi vapaasti järjestellä. Siinä on ihan eri tavalla vapauksia kuin palkkatyössä, voi kieltäytyä epäkiinnostavista töistä ja mahdollisuus myös hinnoittelulla ja omalla ahkeruudella tehdä isompaa tiliä.

Vastaavanlaisissa palkkatöissä kuukausipalkka on aina sama ja töitä tehdään työnantajan osoittamalla tavalla, eli ei voi esim. kieltäytyä jostain vastenmielisestä työstä.

Lähettäjä: Xcv 
Päivämäärä:   14.6.25 22:04:21

Ei ole p.skaa pomoa.

Saatat ehkä rikastua. Joka tapauksessa rahantulo on paljolti itsestä kiinni, paitsi jos bisnesidea on huono.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.6.25 22:14:51

Minä olen yrittäjä, käännöshommaa kotoa käsin, asiakkaat ulkomailla. Mukavaa kun saa rytmittää hommat miten tahtoo deadlinejen mukaan, työt hoituu missä vaan läppärilläkin jos on tarve ja voin itse päättää pitää vapaata jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   14.6.25 22:58:24

Kun Faktahommaa ja vasemmistoa kuuntelee niin yrittäjät rikastuvat työntekijöitä orjuuttamalla. Joten kannattaa ryhtyä yrittäjäksi siinä saa samalla osingot verottomasti!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 23:12:54

Ei nykyisellä yel-systeemillä. Jos teet 4000€ liikevaihdon niin maksat siitä yeliä sen tonnin. Sun todelliset tulot voi olla kulujen jälkeen 1600€. Siitä tonni pois niin kannattiko?

Lähettäjä: huom 
Päivämäärä:   14.6.25 23:22:33

Yel lasketaan työtulosta, ei liikevaihdosta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.6.25 04:20:36

Vapaus. Muuta hyvää ei ole tässä sossumaassa.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   15.6.25 06:18:58

Saan tekemästäni työstä huomattavasti parempaa palkkaa kuin jos olisin työntekijä + osingot (joista muuten maksetaan ennakonpidätys). Toki vastuita on enemmän, mutta ei nyt mitenkään mahdottomia. Varallisuus kasvaa yrityksen omavaraisuusasteen noustessa. Ainoat huonot puolet tällä hetkellä on se että pidempien lomien pitäminen on hieman haasteellista. Vastapainona teen koko kesän vajaita tunteja. Rekryt on onnistuneet ja meillä on kiva pieni työyhteisä ja työntekijätkin tykkäävät aidosti olla töissä.

Jos olisitte kysyneet pandemian ollessa pahimmillaan olisin saattanut vastata eri tavalla. Iso juttu yrittäjyydessä on juuri se riskien hallinta ja niiden sietokyky.

Yrittäjyys mahdollistaa tiettyjä vapauksia, mutta vie toisia. Täytyy olla valmiutta vastuunkantoon. Henkilökohtaisesti en ymmärrä sitä, että vuosikausia kitutetaan kannattamattoman yrityksen kanssa ja itketään kuinka rankkaa on. Jos homma ei mitenkään lähde kannattavaksi, eikö olisi parempi laittaa pillit pussiin ja hakea elanto muualta. Ja kyllä, yrityksellä voi olla valtavat velat ja työpaikkoja ei ole tarjolla ainoatakaan sadan kilometrin säteellä ja muuttaa ei voi ja kissa vaatii 24/7kotona oloa, mutta monesti tuntuu että ollaan niin jumissa siinä omassa yrittäjyydessä että sokeudutaan realiteeteille.

Yrittäjyys ei mielestäni ole sen paremaa tai pahempaa kuin työntekijänäkään oleminen. Ne plussat ja miinukset on vain eri kohdissa.

Lähettäjä: Ria 
Päivämäärä:   15.6.25 06:56:38

No on! Mä rakastan yrittäjän elämää, ei minusta olisi edes varmasti ns normaaleihin päivätöihin. Se vapaus mitä yrittäjänä töiden tekeminen tuo on minulle aivan korvaamatonta. En itse koe itse yrittäjyyttä ”ankaraksi” . Se on minusta itsestäni kiinni kuinka paljon teen työtunteja, kuinka paljon ja miten kulutan itsestäni akkuja töihin ja kuinka paljon tienaan, kuinka paljon lepään ja kuinka paljon elän muutakin elämää kuin työtä. Jos sulla on hyvä liikeidea jolla voisit elättää itsesi yrittäjänä, niin go for it!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.6.25 07:21:35

On siinä niin paljon hyvää että kieltäydyin kokopäivähommasta palkollisena vaikka ehdot olis ollu loistavat. Vapaus ja joustavuus ennen kaikkea.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   15.6.25 07:55:49

Kun ja jos terveys menee on edessä katastrofi. Heikko on yrittäjän sosturva joten tuloksen on oltava sellainen että jää varaa olla poissa töistä tarvittaessa. Ja oltava nuuka ettei valu tienestit typeriin hankintoihin.
Ketään ei oikein uskalla palkata moninkertaisen kulujen ja huonon tsägän takia.
Mutta: jos on itse kova työmoraali niin ei tarvitse kattoa työpaikan vetelehtijöitä ja turhan saikuttajia. Tulosi on omien ansioittesi aikaansaannosta. Voi aikatauluttaa työt mielensä mukaan.
Oikeastaan suosittelen terveille ja ahkerille joilla hyvä vainu tarttua eteen tuleviin mahdollisuuksiin. Hyvät verkostoitumistaidot lisää kysyntää yllättävän paljon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.