Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun ei maista oikein mitään

Lähettäjä: Outoa 
Päivämäärä:   14.6.25 19:39:49

Olen hyvä syömään ja pidän hyvästä ruuasta. Ruoka tuoksuu hyvälle ja haistan muitakin hajuja hyvin. Nykyään kuitenkin kun lapan ruokaa suuhun, en oikein maista mitään. Se on jotenkin outoa. Olen nyt yrittänyt maistella voimakkaita ja erikoisempia makuja, että joku myös maistuisi joltain.

Ostin etikkasipsejä, haju pussissa on selkeä, etikkaa. Laitan sipsiä suuhun, sama olotila kuin lykkäisi pahvin palasia suuhun, ei tunnu missään. En maista, tai on hyvin valjua.

Voin edelleen syödä, eikä mikään yökötä, vaikkei oikein maistu. Suolainen, makea, juomat, kaikissa sama.

Lääkäriin en lähde jonottamaan tämän vaivan takia, jos edes on mikään vaiva?

Re: Kun ei maista oikein mitään

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   14.6.25 20:51:11

"Makuaistin häiriöitä voivat aiheuttaa muun muassa B12-vitamiinin puute (ikääntyneet, ne kasvissyöjät, jotka eivät juuri käytä maitotuotteita), diabetes, kilpirauhassairaudet, maksa- ja munuaissairaudet ja autoimmuunisairaudet. Harvinaisempia syitä voivat olla aivoverenkiertohäiriö, aivokasvain tai aivovamma."

Sun mielestä mikään mahdollinen syy ei ole lääkärin arvoista?

Lähettäjä: Halla 
Päivämäärä:   14.6.25 21:24:40

Voiko liittyä koronaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 21:29:54

mä luulen et mul oli korona. pari v sitten
en maista muuta kuin suklaan. kaikki on pahvia. jopa ne lempiruuat. herkut kaikki.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.6.25 22:53:18

Jospa on korona...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.6.25 23:59:15

Itse en ole viime aikoina maistanut kahvia oikein. Olen aina laittanut 2 palaa sokeria kahviin ja silloin maistuu hyvälle. Nyt jo pidempään kahvia juodessa mietin, että laitoinko sokeria vai en, koska se sokeri ei maistu. Kokeilin 3 palalla, ei muutosta.
Muutoin kyllä esim. makeat suklaat maistuu kyllä makeilta. Jopa siinä määrin, että ennen jos pystyin vetämään "suklaalevyn kerralla" niin nyt sama levy kestää monta päivää. Sama toistuu muilla makeilla syötävillä.
Mielestäni muut asiat maistan kyllä samaan malliin kuin ennenkin.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   15.6.25 00:15:15

Koronan jälkiseuraus nykyään todennäköisin syy. Luulisin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.6.25 00:31:23

Aivokasvain voi viedä makuaistin. Mene lääkäriin.

Lähettäjä: Sama oire 
Päivämäärä:   15.6.25 01:17:42

Pari vuotta sitten kun sairastin koronan, ruoka täysin mautonta. En haistanut edes juuri keitettyä kahvia. Nykyisin mokka taas maistuu.

Lähettäjä: Veke 
Päivämäärä:   15.6.25 05:22:15

Minulla raju korona vei pitkäksi aikaa makuaistin ja sitten se välillä tuli ja välillä lähti, nyt onneksi takaisin normaali.

Lähettäjä: mango 
Päivämäärä:   15.6.25 05:49:06

Minullakin korona teki tuon. Ja kesti muuten yllättävänkin pitkään ennen kuin makuaisti palautui ennalleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.25 06:29:59

Mulla oli viime syksynä korona ja ensin lähti maku- ja sitten hajuaisti. Oli jännä tunne syödä kun tuntui että olisi sellainen elmukelmu suussa. Että tuntee sen ruoan mutta ei maista yhtään mitään. Sitten lähti hajuaisti, oli jännä tunne sekin kun pesin vessan oikein huolella ja sitten aloin ihmettelemään että miten mikään pesuaine ei haise. Yritin sitten haistella pesuaineita ja tuoksukynttilöitä eikä mikään haissut millekään. Siinäkin tuntui kuin olisi ollut joku elmukelmu siinä tuotteen oäällä.

Nuo palautuivat suunnilleen kuukaudessa-parissa, mutta jäi inhottavia makuhäiriöitä. Jotkut ruoat ja juomat joita rakastin ennen, saattaa maistua nyt ihan hirveiltä. Esimerkiksi nektariinit, olen aiempina kesinä rakastanut nektariineja. Nyt kun ostin kesän ensimmäiset niin luulin että oli joku pilaantunut erä, kun maistui niin kitkerälle eikä ollenkaan sellaiselle hyvälle makealle mille muistan niiden maistuneen. Mutta eivät olleet pilalla, kun kaikki uudetkin nektariinit ovat maistuneet hirveälle. Coca-Cola myös maistuu pahalle, samoin kahvi. Ja vaikkei suoranaisesti pahaa makua olisikaan, tuntuu ettei melkein mikään ruoka enää maistu niin maukkaalta kuin ennen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.6.25 07:17:24

Tunnen useita koronaan sairastuneita (itsekin sairastin heti silloin alussa kun Suomessa alkoi) ja kaikilla on lähtenyt sekä haju- että makuaisti. Mutta ilmeisesti siis osalla vastaajista hajuaisti toimi normaalisti, vain makuaistissa häiriöitä?

Sanoisin aloittajalle että käväisee lääkärissä, ei siis ole päivystysasia että tarvitsisi jonottamaan lähteä vaan varaa ihan tavan ajan.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   15.6.25 07:18:55

Tein joillekin ehkä itsestäänselvän, mutta minulla unohtuneen havainnon viime flunssassa.

Nenä ja suu osallistuu eri tavalla maistamiseen, eli kieli ja suu maistaa ne perusmaut (suolainen, makea, hapan jne.) ja nenä sitten tarkemmin muita aromeja. Mulla hävisi nenän aistit, eli maistoin kyllä, onko ruoka suolaista vai makeaa, mutta silmät kiinni en olisi osannut sanoa, syönkö omena-, vadelma- vai banaanisosetta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.